
Omgivelser og organisasjoner er i stadig utvikling. Samtidig forventer brukere og oppdragsgivere høy kvalitet på dagens offentlige tjenester. For å møte forventningene, må ledere og medarbeidere i profesjonelle praksisfellesskap skape en kultur for læring, kritisk refleksjon og faglig utvikling innen virksomheten samt forbedring av kvaliteten på tjenestene.
- Undervisningsspråk
- Norsk
- Studiepoeng
- 15
- Studielengde
- Ett semester
- Støttes av lånekassen
- Nei
- Søknadsfrist
- 1. desember 2025
- Oppstart
- 14. januar 2026
- Opptakskrav og poeng
- Se kravene
Sosial innovasjon er prosessen med å skape nye ideer og gjennomføre dem i praksis for å bidra til sosial endring. Dette medfører organisatoriske endringsprosesser som må planlegges og implementeres på nye måter. I emnet settes studenten i stand til å lede endring og innovasjon i et verdibevisst perspektiv.
En sentral del av emnet er et konkret prosjektarbeid studentene velger selv. Å skape nye ideer som fungerer i praksis kan ikke enkelt vedtas eller kjøpes. Derfor er det å stimulere, lede, gjennomføre og evaluere innovasjon og endringsprosesser en kompetanse som er høyt verdsatt og ettertraktet i et moderne arbeids, - og samfunnsliv.
Studentene i dette emnet vil tilegne seg slik kompetanse ved å studere og diskutere nyere forskning på endringsledelse og innovasjon samtidig som de skal bryne seg på slike utfordringer i praksis når de utvikler og leder sitt eget innovasjon og endringsprosjekt.
Opptakskrav
- Bachelorgrad eller annen utdanning på minimum tre år som er godkjent som jevngod med bachelorgrad
- To års relevant yrkeserfaring
Søkere med utenlandsk utdanning må dokumentere at de oppfyller krav til norsk- og engelskkunnskaper i Forskrift om opptak til høgre utdanning (For-2017-01-06-13).
Ved rangering av søkere gjelder VIDs utfyllende bestemmelser for opptak. Les bestemmelsene her.
Dokumentasjonskrav (der nødvendig)
Du skal laste opp:
- Vitnemål fra bachelorgrad, eller annen utdanning med minimum tre års omfang som er godkjent som jevngod med bachelorgrad
- Signert arbeidsattest(er) som inneholder fra dato og til dato, hvor du har jobbet og stillingsprosent.
- CV og arbeidsavtaler/-kontrakter godkjennes ikke som dokumentasjon på arbeidspraksis.
Hovedtemaer
- Teorier, metoder og modeller for endringsledelse og innovasjon
- Verdibevisst ledelse og sosial innovasjon
- Endrings- og utviklingsprosesser
- Teamarbeid og prosesser
- Implementeringskunnskap
- Lærende organisasjoner
Læringsutbytte
Etter endt emne skal studenten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper:
Studenten
- har inngående kunnskap om sentrale temaer og teorier om endringsledelse og sosial innovasjon
- har avansert kunnskap om problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor prosjektledelse, teamarbeid og sosial innovasjon.
- kan anvende og kritisk reflektere over teoretiske perspektiver på endringsledelse og sosial innovasjon
Ferdigheter:
Studenten
- kan analysere samfunnsutfordringer, , og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsninger særlig med henblikk på endringsledelse og sosial innovasjon
- kan bruke relevante metoder for endringsledelse og innovasjonsarbeid, og sammen med andre utvikle, lede, gjennomføre og evaluere konkrete prosjekter
- (DHE: Kan evt fjerne dette punktet, er ivaretatt i andre punkt)
Generell kompetanse:
Studenten
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger knyttet til endringsledelse og sosial innovasjon
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter om endringsledelse og sosial innovasjon på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner relatert til endring, sosial innovasjon og bærekraft
Arbeids- og undervisningsformer
- Digitale og fysiske forelesninger og seminarer
- Skriftlige oppgaver
- Praktisk prosjektarbeid i studentstyrte grupper
Obligatoriske aktiviteter
- 80% frammøte i undervisningen
- Godkjent arbeidskrav i gruppe. Arbeidskrav skal leveres og presenteres til oppgitt frist.
- Deltagelse i studentstyrte prosjektgrupper
Obligatoriske aktiviteter må være gjennomført og godkjent for kunne gå opp til eksamen
Vurderingsordning
Vurderingsform | Varighet | Vurderingsuttrykk |
Prosjektarbeid i gruppe Individuell beskrivelse av eget bidrag i gruppearbeidet | Ett semester | Bestått/ikke bestått |
Utfyllende informasjon om vurdering/eksamen
Eksamen består av et felles prosjekt utarbeidet av gruppen som presenteres muntlig og srkiftlig, og en individuell beskrivelse av egen innsats i gruppearbeidet med referanse til teori og metodebruk i oppgaven.
Begge deler av eksamen må bestås for å få godkjent emnet.
Oppgavene deles ut i første del av semesteret. De skal leveres og presenteres til oppgitt frist.
Utsatt eksamen er et individuelt skriftlig arbeide på 2500 ord +/-10%. Varighet 12 dager.
Annet
En sentral del av læringen og vurdering i dette emnet er knyttet til praktisk gruppearbeid med et prosjekt, hvor studenter må sette av tilstrekkelig tid til samarbeid.