
Omgivelser og organisasjoner er i stadig utvikling. Samtidig forventer brukere og oppdragsgivere høy kvalitet på dagens offentlige tjenester. For å møte forventningene, må ledere og medarbeidere i profesjonelle praksisfellesskap skape en kultur for læring, kritisk refleksjon og faglig utvikling innen virksomheten samt forbedring av kvaliteten på tjenestene.
- Undervisningsspråk
- Norsk
- Studiepoeng
- 15
- Studielengde
- Ett semester
- Støttes av lånekassen
- Nei
- Søknadsfrist
- 1. desember 2025
- Oppstart
- 14. januar 2026
- Opptakskrav og poeng
- Se kravene
Sosial innovasjon er prosessen med å skape nye ideer og gjennomføre dem i praksis for å bidra til sosial endring. Dette medfører organisatoriske endringsprosesser som må planlegges og implementeres på nye måter. I emnet settes studenten i stand til å lede endring og innovasjon i et verdibevisst perspektiv.
En sentral del av emnet er et konkret prosjektarbeid studentene velger selv. Å skape nye ideer som fungerer i praksis kan ikke enkelt vedtas eller kjøpes. Derfor er det å stimulere, lede, gjennomføre og evaluere innovasjon og endringsprosesser en kompetanse som er høyt verdsatt og ettertraktet i et moderne arbeids, - og samfunnsliv.
Studentene i dette emnet vil tilegne seg slik kompetanse ved å studere og diskutere nyere forskning på endringsledelse og innovasjon samtidig som de skal bryne seg på slike utfordringer i praksis når de utvikler og leder sitt eget innovasjon og endringsprosjekt.
Opptakskrav
Bachelorgrad eller annen utdanning på minimum tre år som er godkjent som jevngod med bachelorgrad.
Søkere med utenlandsk utdanning må dokumentere at de oppfyller krav til norsk- og engelskkunnskaper i Forskrift om opptak til høgre utdanning (For-2017-01-06-13). Ved rangering av søkere gjelder VIDs utfyllende bestemmelser for opptak. Les bestemmelsene her. Dokumentasjonskrav (der nødvendig).
Du skal laste opp:
- Vitnemål fra bachelorgrad, eller annen utdanning med minimum tre års omfang som er godkjent som jevngod med bachelorgrad
- Signert arbeidsattest(er) som inneholder fra dato og til dato, hvor du har jobbet og stillingsprosent
- CV og arbeidsavtaler/-kontrakter godkjennes ikke som dokumentasjon på arbeidspraksis.
Hovedtemaer
- Teorier, metoder og modeller for endringsledelse og innovasjon
- Verdibevisst ledelse og sosial innovasjon
- Endrings- og utviklingsprosesser
- Teamarbeid og prosesser
- Implementeringskunnskap
- Lærende organisasjoner
Læringsutbytte
Etter endt emne skal studenten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper:
Studenten
- har inngående kunnskap om sentrale temaer og teorier om endringsledelse og sosial innovasjon
- har avansert kunnskap om problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor prosjektledelse, teamarbeid og sosial innovasjon.
- kan anvende og kritisk reflektere over teoretiske perspektiver på endringsledelse og sosial innovasjon
Ferdigheter:
Studenten
- kan analysere samfunnsutfordringer, , og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsninger særlig med henblikk på endringsledelse og sosial innovasjon
- kan bruke relevante metoder for endringsledelse og innovasjonsarbeid, og sammen med andre utvikle, lede, gjennomføre og evaluere konkrete prosjekter
- (DHE: Kan evt fjerne dette punktet, er ivaretatt i andre punkt)
Generell kompetanse:
Studenten
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger knyttet til endringsledelse og sosial innovasjon
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter om endringsledelse og sosial innovasjon på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner relatert til endring, sosial innovasjon og bærekraft
Arbeids- og undervisningsformer
- Digitale og fysiske forelesninger og seminarer
- Skriftlige oppgaver
- Praktisk prosjektarbeid i studentstyrte grupper
Obligatoriske aktiviteter
- 80% frammøte i undervisningen
- Godkjent arbeidskrav i gruppe. Arbeidskrav skal leveres og presenteres til oppgitt frist.
- Deltagelse i studentstyrte prosjektgrupper
Obligatoriske aktiviteter må være gjennomført og godkjent for kunne gå opp til eksamen
Vurderingsordning
Vurderingsform | Varighet | Vurderingsuttrykk |
Prosjektarbeid i gruppe Individuell beskrivelse av eget bidrag i gruppearbeidet | Ett semester | Bestått/ikke bestått |
Utfyllende informasjon om vurdering/eksamen
Eksamen består av et felles prosjekt utarbeidet av gruppen som presenteres muntlig og srkiftlig, og en individuell beskrivelse av egen innsats i gruppearbeidet med referanse til teori og metodebruk i oppgaven.
Begge deler av eksamen må bestås for å få godkjent emnet.
Oppgavene deles ut i første del av semesteret. De skal leveres og presenteres til oppgitt frist.
Utsatt eksamen er et individuelt skriftlig arbeide på 2500 ord +/-10%. Varighet 12 dager.
Annet
En sentral del av læringen og vurdering i dette emnet er knyttet til praktisk gruppearbeid med et prosjekt, hvor studenter må sette av tilstrekkelig tid til samarbeid.