Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Studieplan Anvendt psykologi

Studiested

Studiekull

Se tidligere års studieplaner ved å velge startår for studiet.

Studiepoeng
Undervisningsspråk
Studiested
Oppstart
Studielengde
Praksisstudier
Heltid/deltid
    Laster...

Presentasjon av studiet

Årsstudium i anvendt psykologi skal gi studentene en innføring i grunnleggende psykologisk kunnskap og kompetanse som kan anvendes i ulike arbeidskontekster.

Studiet baseres på oppdatert, forskningsbasert og praksisnær psykologisk kunnskap, med spesiell vekt på forståelse av relasjonelle fenomener og relasjoners betydning.

Studentene vil kunne tilegne seg kunnskap og kompetanse som kan anvendes i praktisk arbeid med enkeltindivider, familier og grupper.

I studiet formidles modeller og teorier om hvordan individer tenker, føler, handler som individ og i samspill med andre mennesker, om hva som kjennetegner ulike faser av livet og ulike kontekster et individ kan befinne seg i, om hva som kan bidra til best mulig fungering i livet, fremme og hindre fysisk og psykisk helse, og om handlingsmuligheter når individet opplever ulike utfordringer.

Kommunikasjonsproblemer i familier, konflikter på arbeidsplass, mobbing på skole, forvirring rundt eksistensielle livsvalg, vold, rus og samfunnsendringer knyttet til globalisering, migrasjon, klimaendringer, tilfører flere problemstillinger på ulike nivåer samtidig. Dette krever kompetanse til å innta flere teoretiske perspektiver som ser kompleksiteten av fenomener og individet i lys av sine relasjoner med andre mennesker og sine omgivelser for øvrig.

Studentene vil kunne utvikle kompetanser og holdninger basert på en kontekstuell, relasjonell, etisk og verdibasert forståelse av mellommenneskelig samhandling. En av premissene for dette er at studentene reflekterer over sine personlige tidligere erfaringer, holdninger og verdier for å kunne forholde seg til egen framtidig praksis i møte med mennesker med økt bevissthet, sensitivitet og respekt.

Målsetting med studiet er å utdanne kunnskapsrike, reflekterte og kritiske tenkende fagpersoner, som både kan arbeide selvstendig og samarbeide med andre.

Kunnskap om hvordan psykologi kan anvendes i ulike situasjoner og kontekster er viktig i arbeid med mennesker, og studiet legger derfor vekt på å fremheve nytteverdien av psykologisk teori og forskning i praksis.

Utdanningen legger VIDs verdi- og menneskesyn til grunn som innebærer at alle mennesker sees og forstås som unike og med en iboende verdighet og ukrenkelig verdi. Alle mennesker skal derfor behandles med respekt og omsorg. Studentene vil kunne oppnå innsikt til å møte dagens og morgendagens utfordringer, og bidra til å fremme en kultur blant brukere og medarbeidere for kritisk tenkning, bevissthet om eget livssyn og verdier, og respekt for andres kultur.

Studiet er organisert som et heltidsstudium hvor undervisning og andre læringsaktiviteter som innebærer direkte kontakt mellom studenter og lærere hovedsakelig legges til faste undervisningsdager. I perioder mellom undervisningsdager på campus, vil det bli lagt til rette for nettbaserte undervisningsaktiviteter og selvstudium.

Det gjennomføres tre emner på 10 studiepoeng hvert semester.

Målgruppe

Et årsstudium i anvendt psykologi kan gi mer tyngde i arbeidslivet og være relevant innen blant annet helse- og sosialtjenester, psykisk helsevern, kriminalomsorg, krisesentre, skoler, barnehager, frivillige organisasjoner, offentlig forvaltning, rekruttering, HR og ledelse.

Et årsstudium i psykologi er et godt utgangspunkt å bygge videre på i et lengre utdanningsløp, og kvalifiserer for opptak til andre studieår på bachelor i anvendt psykologi som vil bli etablert som utdanningstilbud høsten 2026.

Hvis du ønsker å bli psykolog, må du ta et profesjonsstudium ved et universitet eller et masterstudium i klinisk psykologi i utlandet som tilfredsstiller kravene til autorisasjon i Norge.

Læringsutbytte

Læringsutbyttebeskrivelsene er lagt på 1. syklus i tråd med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Etter fullført studium skal kandidaten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Kandidaten

  • kunnskap om sentrale begreper, teorier og metoder i psykologifaget.
  • kunnskap om psykologiens historie, egenart og plass i samfunnet.
  • kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innenfor psykologiens fagfelt.
  • kunnskap om hvordan menneskers utvikling og atferd kan forstås ut fra den aktuelle kontekst og de relasjoner de inngår i.

Ferdigheter

Kandidaten

  • anvende sin kunnskap innenfor psykologifaget til å forstå betydning av relasjoner og kontekst.
  • reflektere over egen kommunikasjon og væremåte, relasjoner, holdninger og verdier i møte med andre.
  • anvende psykologifaglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger, og faglig begrunne sine vurderinger.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • innsikt i etiske problemstillinger knyttet til psykologifaget.
  • innsikt i psykologien som vitenskap, psykologiens rolle i samfunnet og hvordan dette kan bidra til å bedre menneskers liv, helse og fellesskap.
  • innsikt i hvordan egne erfaringer og historie kan påvirke samhandling og samspill med andre mennesker både i profesjonelle og private sammenhenger.

Arbeids og undervisningsformer

Undervisningen består av varierte og studentaktive undervisnings- og læringsformer. Det faglige stoffet formidles gjennom forelesninger, selvstudium, loggføring, e-læring, arbeidskrav og student- og lærerstyrte seminarer. Det faglige stoffet blir belyst og bearbeidet ved hjelp av praktiske øvelser, rollespill, gruppearbeid og studentenes skriftliggjøring og refleksjoner knyttet til egen utvikling.

Det vil være søkelys på personlige aspekters innflytelse på profesjonell praksis. Undervisningen er lagt opp slik at den innholdsmessig beveger seg mellom overordnede ideer og teori til metoder, praksis og refleksjon over egen rolle som profesjonell utøver. Gjennom ulike pedagogiske strukturer vil profesjonsetiske perspektiver fremheves, og studentene blir utfordret til å drøfte det som presenteres i undervisningen og eget daglige arbeid i et fagetisk perspektiv. Undervisningen foregår som felles undervisning og i ulike grupper.

Obligatoriske aktiviteter består av ulike typer arbeidskrav som loggføring og mappeskriving.

Det gis ulike former for tilbakemelding underveis i studiet. Hvilke former som vil bli benyttet går fram av de ulike emnebeskrivelsene og i undervisningsplanen.

Alle undervisningsaktiviteter er obligatoriske. Dette begrunnes i at undervisningen i all hovedsak er dialogisk, med gruppesamtaler, rollespill, øvelser og eksempler fra praksisfelt som en vesentlig del av undervisningen. Videre er relasjonelle prosesser i studentgruppen over tid og mellom student og lærer vesentlig for utvikling av bevissthet og ferdigheter som kreves i begge studieretningene.

For å kunne framstille seg til eksamen i de enkelte emnene forutsettes deltakelse og godkjente arbeidskrav. Det kreves 80% tilstedeværelse i hvert emne for å kunne gjennomføre eksamen.

Pensum utgjør ca. 4500 sider og består av både obligatorisk og studentvalgt pensum. Store deler av pensum er på engelsk.

Vurderingsformer

Eksamener avholdes i henhold til forskrift 04.06.2024 om grader, opptak, studier og eksamen ved VID vitenskapelige høgskole. Vurderingsformene gjengis under beskrivelsen av det enkelte emne. Det vektlegges at vurderingsformene bygger på studentenes arbeid og det avlegges eksamen i hvert emne. Vurderingene består av skriftlig eller muntlig eksamen – individuelt eller i gruppe.

Vurderingsuttrykket i de ulike vurderingsformene er enten gradert karakter A-E for bestått, F for ikke bestått eller bestått /ikke bestått.

Utveksling

Fakultet for sosialvitenskap har lang tradisjon for internasjonalt samarbeid om forskning og undervisning og har flere partnerinstitusjoner. Erfaringene fra samarbeidet brukes aktivt inn undervisningen og i valg av pensum, og bidrar til å gi studiet et internasjonalt perspektiv og oppdatert kunnskap.

For å sikre bred faglig og fagkulturell forståelse for fagfeltet, står internasjonal litteratur sentralt, og inngår som en del av pensum i alle emner i studieplanen. Deler av undervisningen vil kunne foregå på engelsk og andre nordiske språk enn norsk.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse.

Du har også muligheten til å søke på grunnlag av realkompetanse.

Søkere med utenlandsk utdanning må dokumentere at de oppfyller krav til norsk- og engelskkunnskaper i Forskrift om opptak til høgre utdanning (For-2017-01-06-13).