Ledelse av barnevernet innebærer et ansvar for å bidra til at barn, unge og foreldre får den hjelpen de har krav på og behov for. For å ivareta dette, kreves et barnevern med kompetente ansatte, forvaltning av ressurser på en forsvarlig måte og forståelse for barnevernets samfunnsmessige mandat.
Barnevernets arbeid berører sensitive og etiske spørsmål for barn, familier og samfunnet. Utdanningen er praksisnær og studentene vil i stor grad arbeide med eksempler fra egen praksis i pedagogiske aktiviteter som arbeidskrav og eksamener. Veiledning i grupper er vektlagt i utdanningen. Samlet vil læringsaktivitetene gi studentene mulighet til å prøve ut både lederferdigheter og refleksjoner om organisatoriske endringer i sin arbeidshverdag.
Utdanningen skal dekke bredden av hva barnevernlederollen innebærer. Den har tre profilområder. For det først blir det særlig lagt vekt på kunnskap og trening i å gjøre gode analyser både til grunn for vedtak og prioriteringer i operativ praksis, men også i strategisk virksomhet. I utdanningens andre profilområde blir det vektlagt relasjonelle sider av barnevernlederrollen og det å skape en god organisasjonskultur. Ansatte i barnevernet står ofte i tøffe arbeidssituasjoner og trenger ledere som er gode på å gi relasjonell støtte og kan lage systemer for det i organisasjonen. Ledere som er opptatt av og er gode på relasjonelt arbeid vil ofte kunne lage gode rammer for brukermedvirkning og etablere gode relasjoner til samarbeidspartnere. Det siste profilområdet for utdanningen handler om lærende organisasjoner, og i det inngår særlig å sikre godt faglig arbeid, fag- og tjenesteutvikling. Samlet vil disse profilområdene gi viktige bidrag for å sikre at tjenesten driver forsvarlig, har gode system for læring og internkontroll og er en aktør som driver innovasjon og utvikling av relevante tiltak rettet mot barn, unge og familier i kommunen.
De tre emnene belyser ulike sider ved barnevernledelse; Fra å analysere føringer og forventninger for ledelse av den kommunale barnevernstjenesten til kunnskap om hvordan lede tjenester som sikrer forsvarlige tjenester til brukerne og et godt fag- og arbeidsmiljø. Ansatte i barnevernet står overfor store utfordringer og ledelse innebærer en kontinuerlig utvikling både på fag- og tjenestenivå. Aktiv deltagelse i innovasjonsprosesser og faglige utviklingsprosjekter er sentral kompetanse og innovasjon og tjenesteutvikling vektlegges. Alle tre emnene inneholder gruppeundervisning og læringsaktiviteter som støtter studentene til å utvikle eget lederskap og tjenesteutviklingsprosjekter i egen tjeneste.
Målgruppe
Videreutdanningen i barnevernledelse retter seg mot ansatte i kommunale barneverntjenester med lederoppgaver. Det kan for eksempel være barnevernledere, stedfortredende ledere, og fagledere/teamledere/avdelingsledere i kommunale barnevernstjenester.