Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Studieplan Barnevernledelse

Studiested

Studiekull

Se tidligere års studieplaner ved å velge startår for studiet.

Studiepoeng
Undervisningsspråk
Studiested
Oppstart
Studielengde
Praksisstudier
Heltid/deltid
    Laster...

Ledelse av barnevernet innebærer et ansvar for å bidra til at barn, unge og foreldre får den hjelpen de har krav på og behov for. For å ivareta dette, kreves et barnevern med kompetente ansatte, forvaltning av ressurser på en forsvarlig måte og forståelse for barnevernets samfunnsmessige mandat.

Barnevernets arbeid berører sensitive og etiske spørsmål for barn, familier og samfunnet. Utdanningen er praksisnær og studentene vil i stor grad arbeide med eksempler fra egen praksis i pedagogiske aktiviteter som arbeidskrav og eksamener. Veiledning i grupper er vektlagt i utdanningen. Samlet vil læringsaktivitetene gi studentene mulighet til å prøve ut både lederferdigheter og refleksjoner om organisatoriske endringer i sin arbeidshverdag.

Utdanningen skal dekke bredden av hva barnevernlederollen innebærer. Den har tre profilområder. For det først blir det særlig lagt vekt på kunnskap og trening i å gjøre gode analyser både til grunn for vedtak og prioriteringer i operativ praksis, men også i strategisk virksomhet. I utdanningens andre profilområde blir det vektlagt relasjonelle sider av barnevernlederrollen og det å skape en god organisasjonskultur. Ansatte i barnevernet står ofte i tøffe arbeidssituasjoner og trenger ledere som er gode på å gi relasjonell støtte og kan lage systemer for det i organisasjonen. Ledere som er opptatt av og er gode på relasjonelt arbeid vil ofte kunne lage gode rammer for brukermedvirkning og etablere gode relasjoner til samarbeidspartnere. Det siste profilområdet for utdanningen handler om lærende organisasjoner, og i det inngår særlig å sikre godt faglig arbeid, fag- og tjenesteutvikling. Samlet vil disse profilområdene gi viktige bidrag for å sikre at tjenesten driver forsvarlig, har gode system for læring og internkontroll og er en aktør som driver innovasjon og utvikling av relevante tiltak rettet mot barn, unge og familier i kommunen.

De tre emnene belyser ulike sider ved barnevernledelse; Fra å analysere føringer og forventninger for ledelse av den kommunale barnevernstjenesten til kunnskap om hvordan lede tjenester som sikrer forsvarlige tjenester til brukerne og et godt fag- og arbeidsmiljø. Ansatte i barnevernet står overfor store utfordringer og ledelse innebærer en kontinuerlig utvikling både på fag- og tjenestenivå. Aktiv deltagelse i innovasjonsprosesser og faglige utviklingsprosjekter er sentral kompetanse og innovasjon og tjenesteutvikling vektlegges. Alle tre emnene inneholder gruppeundervisning og læringsaktiviteter som støtter studentene til å utvikle eget lederskap og tjenesteutviklingsprosjekter i egen tjeneste.

Målgruppe

Videreutdanningen i barnevernledelse retter seg mot ansatte i kommunale barneverntjenester med lederoppgaver. Det kan for eksempel være barnevernledere, stedfortredende ledere, og fagledere/teamledere/avdelingsledere i kommunale barnevernstjenester.

Læringsutbyttebeskrivelsene er lagt på 2. syklus i tråd med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Etter fullført studium skal kandidaten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Kandidaten

  • har inngående kunnskaper om føringer for ledelse av barnevernet
  • har avansert kunnskap om betydning av ledelse, kvalitetsarbeid, innovasjon og tjenesteutvikling i barnevernet
  • har inngående kunnskap om lov- og regelverk for barnevernets virksomhet
  • har avansert kunnskap om tverrfaglig og tverrsektorielt arbeid i barnevernet
  • har inngående kunnskap om faglige prioriteringer i barnevernet
  • har avansert kunnskap om internkontroll, lærende organisasjoner og hva et forsvarlig barnevernsarbeid innebærer
  • har avansert kunnskap om innsikt i sentrale problemstillinger knyttet til ledelse av en relasjonsorientert og verdibasert organisasjon
  • har inngående kunnskap om personalledelse, konflikthåndtering og hvordan skape et trygt arbeidsmiljø som bidrar til å støtte medarbeidere til å stå i jobben og utvikle egen kompetanse
  • har inngående kunnskap om faglig veiledning

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende kunnskap om barnevernledelse som ivaretar ansatte og brukernes behov
  • kan analysere og reflektere kritisk og selvstendig over tilstanden i egen barnevernstjeneste og bidra til kommunalt eierskap til barnevernets arbeid
  • kan analysere hvordan tjenesten i sin helhet og i enkeltbeslutninger er kunnskapsbasert, ivaretar etiske perspektiv og likeverdige tjenester
  • kan legge til rette for og koordinere samarbeid mellom ulike tjenester og brukere
  • kan kommunisere tydelig, skriftlig og muntlig, om faglige problemstillinger og dokumentere grunnlag for vurderinger i møte med brukere, andre profesjonsutøvere,
  • tjenester og politikere
  • kan analysere arbeidskultur i egen tjeneste og arbeide systematisk med arbeidskulturen gjennom kollegaveiledning, kvalitetsarbeid, innovasjon og tjenesteutvikling
  • kan kritisk anvende teoretiske perspektiver for å identifisere virksomhetens kompetansebehov og strategier for kompetanseutvikling og endring
  • kan initiere og lede kvalitetsarbeid, innovasjon og tjenesteutvikling i barnevernet

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har en helhetlig forståelse av barnevernets oppgaver og ledelse i barnevernet
  • kan arbeide systematisk med internkontroll og kvalitetsutvikling
  • kan ta en ledene rolle i arbeide med innovasjonsprosesser for å utvikle organisasjoner og tjenester rettet mot barn, unge og familier
  • kan utøve kritisk refleksjon og etisk dømmekraft i beslutninger på barnevernsfeltet som ivaretar medvirkning og barnets beste
  • kan legge til rette for og bygge tillitsforhold til og formidle omsorg, forståelse og respekt i arbeidshverdagen som barnevernsleder
  • kan gi kollegaveiledning

Studentene har en aktiv rolle i læringsprosessen ved at de arbeid i grupper med utgangspunkt i egne erfaringer. Arbeidskravene er knyttet til studentenes arbeidshverdag og eksamen bygger på arbeidskravene. Arbeidskravene har dermed relevans for studentenes oppgaver som ledere i barnevernet. Undervisningen er lagt opp med varierte og studentaktive undervisnings- og læringsformer. Det vil være forelesninger, selvstudium, arbeidskrav og student- og lærerstyrte seminar og grupper.

Undervisningen er samlingsbasert. I forkant og etterkant av de fysiske samlingene inngår arbeid med digitale leksjoner og digitale samlinger. Studiet er tilrettelagt som et fleksibelt studium, og det er lagt opp til studentaktivitet og samarbeid på tvers av geografisk avstand og tid. Hvert av studiets 3 emner vil ha digital oppstart på to timer hvor emnet, pensum og arbeidskrav til første samling presenteres. Alle emner vil ha to fysiske samlinger på 3 dager. Mellom samlingene arbeider studentene med arbeidskrav med relevans for egen praksis.

Studiet har en praksisnær profil og studentene vil arbeide i grupper med egne lederutfordringer og ledelsesutvikling i alle tre emnene. Gjennom bruk av blant annet studentenes arbeidserfaring, praksisrelevante case og praksisnær forskning vil utdanningen bidra til relevant og oppdatert kompetanse, utvikling av eget lederskap og tjenesteutviklingsprosjekter i egen tjeneste.

Det gis ulike former for veiledning og tilbakemelding underveis i studiet både fra lærere og medstudenter. Å kunne gi og ta imot tilbakemeldinger på andres og eget arbeid er ferdigheter med stor betydning for arbeid og ledelse i barnevernet.

For å kunne fremstille seg til eksamen i de enkelte emner forutsettes det godkjente obligatoriske aktiviteter i henhold til emnebeskrivelse. Det er obligatorisk tilstedeværelse på all undervisning. Krav til tilstedeværelse ses emnevis. Ved fravær over 25% må det søkes fakultetet om å kompensere for fraværet. I slike tilfeller vil det bli foretatt en vurdering av om det kan gis alternative arbeidskrav som på en faglig forsvarlig måte godtgjør at læringsutbyttet nås. For mer informasjon, se utfyllende bestemmelser for master i sosialt arbeid og videreutdanninger ved programområdet sosialt arbeid.

Eksamener avholdes i henhold til Forskrift om grader, opptak, studier og eksamen ved VID vitenskapelige høgskole (FOR-2024-06-04-1483). Det avlegges eksamen i hvert emne.

Vurderingsformene kommer frem i emnebeskrivelsene. Det vektlegges at vurderingsformene bygger på studentenes arbeid og bidrar til økt læringsutbytte i det enkelte emne.

Vurderingsuttrykket er gradert karakter A-F. Vurderingene fra alle emnene inngår i kvalifikasjonsbeviset.

Utsatt eksamen er beskrevet i hvert enkelt emne.

Høgskolen har flere partnerinstitusjoner og lang tradisjon for internasjonalt samarbeid både i utdanningssammenheng og gjennom forskningsnettverk. Disse erfaringene brukes inn i undervisning og bidrar til å gi studentene oppdatert kunnskap innenfor barnevernledelse i et internasjonalt perspektiv.

Internasjonal litteratur er sentralt for å sikre bred faglig og fagkulturell forståelse på fagfeltet. Det er derfor også lagt inn internasjonal litteratur som pensum.

For å kvalifisere til utdanningen kreves det at søker har relevant bachelorgrad for barnevernsfeltet og er ansatt med lederoppgave i kommunal barnverntjeneste.

Ved flere kvalifiserte søkere enn studieplasser gjøres prioritering for tilbud om studieplass i følgende rekkefølge:

Barnevernledere

Ledere i kommunale barnevernstjenester med personalansvar

Deretter øvrige ledere i kommunale barnevernstjenester. De prioriteres etter karakterpoeng fra bachelorutdanning (180 studiepoeng).