Læringsutbyttebeskrivelsene er lagt på 2. syklus i tråd med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Etter fullført studium skal kandidaten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Kandidaten
har en fordypet forståelse av grunnlaget for og det tankemessige innholdet i den kristne tro og de vesentlige historiske og samtidige debatter om fortolkningen av dette
har grundig innsikt i de lutherske bekjennelser og diskusjonene om deres betydning og anvendelse
har avansert kunnskap om kristen tro og praksis i det første århundret og karakteristiske trekk ved sentrale nytestamentlige skrifter
har spesialisert kunnskap om sentrale element i den kristne tro slik som bekjennelsesformularer og praksiser som dåp, nattverd og gudstjenesteliv, i historisk og aktuelt perspektiv og slik dette kommer til uttrykk i Den norske kirke
har inngående kunnskap i sentrale praktisk-teologiske problemstillinger innen homiletikk, liturgikk, sjelesorg, diakoni, kateketikk, ledelse og kirkerett
har fordypet kunnskap om tverrkulturelle perspektiv ved kristen tro og praksis
Ferdigheter
Kandidaten
kan anvende bred teologisk kompetanse i en selvstendig og samhandlende prestetjeneste, med pastoral ledelse, gudstjenestearbeid, forkynnelse og kasualia, sjelesorg, undervisning og diakoni.
kan anvende nytestamentlig fagkunnskap i forkynnelse og trosformidling for ulike aldersgrupper i menigheten
kan veilede mennesker til å tolke sine liv i lys av den kristne tro
kan samarbeide med ansatte og frivillige, inspirere og lede planlegging og gjennomføring av oppbygging, vedlikehold og fornyelse av menigheter
kan analysere og tolke teologiske og pastorale problemstillinger og kirkens kulturelle kontekst i et kritisk tverrfaglig perspektiv
kan anvende relevante metoder i et større faglig arbeid og ha et selvstendig og kritisk blikk til teorier og metoder, samt kunne kritisk forholde seg til ulike informasjonskilder
Generell kompetanse
Kandidaten
kan kritisk drøfte og formidle kristen tro og tradisjon på en aktuell og relevant måte i ulike kontekster i kirke og samfunn
kan utføre tjenesten i tråd med ordinasjonsløftet
kan analysere problemer relatert til kirkelig tjeneste og kirkens rolle i historiske og aktuelle samfunnsperspektiv
kan reflektere over sin egen yrkesutøvelse i ulike kontekster og justere denne under veiledning
kan drive strategisk planarbeid for menighetsutvikling og være i stand til å sette slike planer ut i livet