Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Studieplan Erfaringsbasert master prest

Studiested

Studiekull

Se tidligere års studieplaner ved å velge startår for studiet.

Studiepoeng
Studiested
Oppstart
Studielengde
Praksisstudier
Heltid/deltid

Velg alternativ

    Laster...

Presentasjon av studiet

Erfaringsbasert masterutdanning prest er et studium for andrekarrierestudenter som vil kvalifisere seg for prestetjeneste etter Tjenesteordning og kvalifikasjonskrav for menighetsprester i Den norske kirke §3,2. tjenesteordning med kvalifikasjonskrav for menighetsprester 2022.pdf De nye kvalifikasjonskravene, fastsatt av Kirkemøtet 16. november 2021, gjør det mulig å kvalifisere for prestetjeneste med 180 studiepoeng teologifag (halvparten av en cand. theol. -utdanning), forutsatt tidligere utdanning og yrkeserfaring, samt krav om fylte 35 år ved ordinasjonstidspunktet.

Erfaringsbasert masterutdanning prest, 90 studiepoeng, er et deltidsstudium over tre år ved VID vitenskapelige høgskole, i et samarbeid mellom Kirkelig Utdanningssenter Nord/ Girkolaš Oahpahusguovddáš Davvin (KUN), VID Tromsø, og teologiprogrammet ved VID Stavanger. Erfaringsbasert masterutdanning prest skal sammen med øvrig teologisk og annen utdanning, samt yrkeserfaring, gi kunnskap, holdninger og ferdigheter til å arbeide som vigslet prest i Den norske kirke.

Erfaringsbasert masterutdanning prest består av 30 studiepoeng teoretiske studier i Det nye testamente og i systematisk teologi, en masteroppgave på 30 studiepoeng, og praktisk-teologisk utdanning (PTU), 30 studiepoeng.

Praktisk-teologisk utdanning ved KUN er en selvstendig studieenhet i et tverrfaglig studiemiljø med kateket-, diakoni- og kantorstudenter. Studiet legger vekt på kontekstuelle perspektiv som nordnorsk kirkeliv, inklusive samisk og kvensk kirkeliv. Praktisk-teologisk utdanning i Stavanger undervises sammen med profesjonsstudenter i teologi (cand.theol.) med forberedelse for tjeneste i en norsk kontekst, med et globalt og misjonalt perspektiv.

Målgruppe

Erfaringsbasert masterutdanning prest er et studium for andrekarrierestudenter som vil kvalifisere seg for prestetjeneste etter Tjenesteordning og kvalifikasjonskrav for menighetsprester i Den norske kirke §3,2. tjenesteordning med kvalifikasjonskrav for menighetsprester 2022.pdf

Læringsutbytte

Læringsutbyttebeskrivelsene er lagt på 2. syklus i tråd med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Etter fullført studium skal kandidaten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Kandidaten

har en fordypet forståelse av grunnlaget for og det tankemessige innholdet i den kristne tro og de vesentlige historiske og samtidige debatter om fortolkningen av dette

har grundig innsikt i de lutherske bekjennelser og diskusjonene om deres betydning og anvendelse

har avansert kunnskap om kristen tro og praksis i det første århundret og karakteristiske trekk ved sentrale nytestamentlige skrifter

har spesialisert kunnskap om sentrale element i den kristne tro slik som bekjennelsesformularer og praksiser som dåp, nattverd og gudstjenesteliv, i historisk og aktuelt perspektiv og slik dette kommer til uttrykk i Den norske kirke

har inngående kunnskap i sentrale praktisk-teologiske problemstillinger innen homiletikk, liturgikk, sjelesorg, diakoni, kateketikk, ledelse og kirkerett

har fordypet kunnskap om tverrkulturelle perspektiv ved kristen tro og praksis

Ferdigheter

Kandidaten

kan anvende bred teologisk kompetanse i en selvstendig og samhandlende prestetjeneste, med pastoral ledelse, gudstjenestearbeid, forkynnelse og kasualia, sjelesorg, undervisning og diakoni.

kan anvende nytestamentlig fagkunnskap i forkynnelse og trosformidling for ulike aldersgrupper i menigheten

kan veilede mennesker til å tolke sine liv i lys av den kristne tro

kan samarbeide med ansatte og frivillige, inspirere og lede planlegging og gjennomføring av oppbygging, vedlikehold og fornyelse av menigheter

kan analysere og tolke teologiske og pastorale problemstillinger og kirkens kulturelle kontekst i et kritisk tverrfaglig perspektiv

kan anvende relevante metoder i et større faglig arbeid og ha et selvstendig og kritisk blikk til teorier og metoder, samt kunne kritisk forholde seg til ulike informasjonskilder

Generell kompetanse

Kandidaten

kan kritisk drøfte og formidle kristen tro og tradisjon på en aktuell og relevant måte i ulike kontekster i kirke og samfunn

kan utføre tjenesten i tråd med ordinasjonsløftet

kan analysere problemer relatert til kirkelig tjeneste og kirkens rolle i historiske og aktuelle samfunnsperspektiv

kan reflektere over sin egen yrkesutøvelse i ulike kontekster og justere denne under veiledning

kan drive strategisk planarbeid for menighetsutvikling og være i stand til å sette slike planer ut i livet

Arbeids og undervisningsformer

VID forstår læring som en aktiv og sammensatt prosess der læring skjer både individuelt og i samhandling med andre. Studentene anses som ressurspersoner og medansvarlige aktører som deltar aktivt i læringsfellesskapet og tar ansvar for egen læring og læringsmiljøet i studentgruppen. Et emne på 15 studiepoeng har forventet studieinnsats tilsvarende 405 timer.

Undervisningen er variert og inneholder studentaktive undervisnings- og læringsformer, på campus og på den digitale læringsplattformen, med forelesninger og seminar, fremlegg og presentasjoner, gruppearbeid, ekskursjoner, selvstudier, medstudentvurderinger, praktiske øvelser, praksisstudier og samtaler med veileder, og veiledning knyttet til arbeidskrav og eksamen.

De to teoretiske emnene à 15 studiepoeng er nett- og samlingsbasert med obligatorisk oppmøte på samling på campus i Stavanger. Noe av undervisningen i disse emnene vil foregå på engelsk, og pensum er hovedsakelig på engelsk.

Masteroppgaven er et større selvstendig arbeid som gjennomføres under veiledning av en vitenskapelig ansatt på KUN eller i Stavanger. Praktisk-teologisk utdanning i Tromsø og i Stavanger er samlingsbasert, men er ulikt organisert. Mens PTU i Tromsø er en selvstendig enhet på 60 studiepoeng, inklusive lavere og høyere grad, er PTU i Stavanger på 65 studiepoeng innlemmet i det seksårige profesjonsstudiet i teologi, jevnt fordelt gjennom studieløpet. PTU lavere og høyere grad må tas på samme studiested. Dersom en student søker om å få bytte studiested underveis i løpet, må studenten påregne ekstra studier.

PTU i erfaringsbasert masterutdanning prest på KUN inneholder to emner à 15 studiepoeng og undervises høst og vår. Det er opptak om høsten, og høstemnet må være bestått for å kunne ta våremnet. Studenten har fire ukers institusjonspraksis om høsten og fem ukers stiftspraksis om våren, i tillegg til obligatorisk undervisning, innleveringer og eksamen.

PTU i profesjonsutdanningen i teologi og i erfaringsbasert masterutdanning prest i Stavanger inneholder tre emner à 10 studiepoeng og tilbys samlet i vårsemesteret. De tre emnene kan ikke tas separat og har studiebelastning tilsvarende fulltidsstudium gjennom hele vårsemesteret og kan vanskelig kombineres med jobb. I Stavanger er institusjonspraksis lagt til PTU lavere grad, derfor er praksis denne våren fem ukers stiftspraksis, i tillegg til obligatorisk undervisning, innleveringer og eksamen.

Noen av emnene har nedfelt obligatorisk tverrfaglig profesjonsdag i Stavanger. Profesjonsdagen, som har blitt gjennomført hvert semester siden 2018, er for samtlige studenter på alle teologiprogram i Stavanger, bachelor i teologi, master i teologi og religionsstudier, profesjonsstudium i teologi og erfaringsbasert masterutdanning prest. Temaene på profesjonsdagen er dagsaktuelle med relevans for prestetjenesten.

Det gis ulike former for tilbakemelding underveis i studiet. Dette framgår av de ulike emnebeskrivelser. Både i Tromsø og i Stavanger må alle arbeidskrav være bestått for at studenten skal kunne fremstille seg for eksamen. Bestemmelser om tilstedeværelse i undervisning er nedfelt emnevis. Pensum er tydeliggjort for hvert enkelt emne gjennom en elektronisk plattform. Elektroniske kompendier gjøres tilgjengelig på læringsplattformen for emnet ved semesterstart. I praksisstudier og i forbindelse med obligatoriske aktiviteter som obligatorisk undervisning, må studenten selv dekke utgifter til reise og opphold.

Vurderingsformer

Eksamener avholdes i henhold til forskrift 4. juni 2024 nr. 1483 om grader, opptak, studier og eksamen ved VID vitenskapelige høgskole. Vurderingsformene er tydelig beskrevet i hvert enkelt emne og vil variere fra emne til emne, fra skriftlige prøver til muntlige. Vurderingsformene skal reflekterer emnebeskrivelsen og studentenes arbeid i det aktuelle emne. Det avlegges eksamen i hvert emne ved slutten av semesteret. Vurderingsuttrykket i de ulike emnene varierer fra karakterskala A-F der F er stryk, til bestått/ikke bestått. Vurderingen fra alle emnene inngår på vitnemålet.

Utveksling

VID vitenskapelige høgskole har lang tradisjon med internasjonalt samarbeid både i utdanningssammenheng og gjennom forskningsnettverk. Høgskolen har utviklet høy kompetanse på internasjonalisering og har partnerinstitusjoner i flere land.

KUN tilbyr praktisk-teologisk utdanning for Sápmi, og både samisk og kvensk språk og kultur er sentrale i KUNs undervisning. Arbeid med det samiske forholder seg til hele Sápmi, ikke bare for den norske delen av denne. Studiet tar opp hvordan samisk og kvensk samfunns- og kirkeliv relaterer seg til internasjonale urfolksprosesser i spørsmål som f.eks. sannhets- og forsoningsprosesser, diskusjonen om retten til land og vann, framveksten av et eget kirkeliv, bruk av tradisjonelle kulturuttrykk og instrumenter og forholdet til førkristen religion. Dette viser til en tverrkulturell dimensjon i studiet som bidrar til å bevisstgjøre studentene på tverrkulturelle uttrykk for tro og religion på̊ tvers av landegrenser.

VID Stavanger – tidligere Misjonshøgskolen – har siden 1843 vært et globalt knutepunkt for utdanning og forskning og ble grunnlagt av Det Norske Misjonsselskap (NMS). Utdanningsinstitusjonen på Misjonsmarka i Stavanger har utdannet prester og teologer for kirkelig tjeneste, teologisk undervisning og forskning lokalt og globalt, en profil som opprettholdes i dag gjennom nettverk med teologiske institusjoner i det globale sør og i Asia, og gjennom internasjonale forskernettverk. I Stavanger er det på praktisk-teologisk utdanning lavere grad mulighet for å gjennomføre fire ukers misjonal praksis i lutherske kirker på Madagaskar, i Japan eller i Kamerun, i samarbeidskirkene til NMS og gjennom NMS sitt Global Exchange Program. Praktisk-teologisk utdanning høyere grad inkluderer internasjonale perspektiv i undervisningen.

Lærermobilitet skjer gjennom besøk av internasjonale forskere og forelesere, og ved at høgskolens ansatte har opphold ved internasjonale institusjoner. Dette bidrar til gjensidig utveksling av erfaring, kunnskap og internasjonalt samarbeid i utdanning og forskning. Pensumlitteratur på engelsk gir kjennskap til fagterminologi på engelsk med innsikter i praktisk teologi fra Arktis og fra det globale sør. Slik får studentene gjennom undervisning internasjonale perspektiv på nasjonale og regionale utfordringer knyttet til kirke og samfunn.

Undervisningen i praktisk teologisk utdanning foregår på norsk både i Stavanger og på KUN, men på KUN legges det til rette for besvarelser i læringsplattformen på nordsamisk, sørsamisk og lulesamisk. Det er også mulig å skrive masteroppgaven på ett av disse språkene forutsatt at studiestedet i forkant av oppgaveskriving har tilgang til eksterne, kvalifiserte sensorer innenfor den planlagte oppgavens fagfelt og som behersker disse språkene.

Praksis

Praktisk-teologisk utdanning kan gjennomføres enten ved Kirkelig Utdanningssenter Nord i Tromsø, eller ved teologiprogrammet ved VID Stavanger:

KUN Tromsø:

• PTUKUN4013 Pastoralteologi, kirkerett og ledelse med institusjonspraksis (15 stp.)

• PTUKUN4014 Profesjon, prekenlære og pedagogikk med stiftspraksis (15 stp.)

VID Stavanger:

• PTU6100 Homiletikk, kateketikk og liturgikk (10 stp.)

• PTU6200 Pastoralteologi, kasualia, sjelesorg og diakoni (10 stp.)

• PTU6300 Stiftspraksis og kirkerett (10 stp.)

Praksisstudier innebærer en samarbeidsrelasjon til en stedlig, kompetent veileder som tilrettelegger praksis. Dette gjelder for institusjonspraksis på KUN.

Målsettingen for den avsluttende praktisk-teologiske utdanningen er at studenten fortsetter sin utvikling av pastoral identitet og spiritualitet, og at utdanningen utruster og danner til å utøve prestetjenesten med åndelig og strategisk lederskap. Stiftspraksis er et samarbeid mellom VID og bispedømmene. Praksis organiseres og tilrettelegges av bispedømmet studenten er tilknyttet gjennom Veien til Vigsling (VTV). I stiftspraksis skal studenten gjennom selvstendig utprøving få en dypere kjennskap til prestetjenesten i Den norske kirke. Stiftspraksis består av fem ukers vikartjeneste som menighetsprest, og skjer på de vilkår som kommer frem av Tjenesteordningen for biskoper § 10, annet ledd. Studenten skal under stiftspraksis selv gjennomføre gudstjenester og kasualia, og skal også bidra i trosopplæringstiltak og annet menighetsarbeid. Praksisen er veiledet av prest med veilederkompetanse. Studenten mottar lønn og eventuelle godtgjøringer for tjenesten.

Studenter som tar sikte på prestetjeneste i Den norske kirke etter endt utdanning, må i studietiden delta i Bispemøtets ordning Veien til Vigsling (VTV). Påmelding til VTV innebærer en fast tilknytning til et bispedømme gjennom hele studietiden. Det anbefales at slik tilknytning opprettes så tidlig som mulig: Veien til vigsling - Bispemøtet

En student som i praksisstudier får kjennskap til andres personlige forhold, har taushetsplikt etter reglene i forvaltningsloven. VID utarbeider en taushetserklæring som skal underskrives av studentene.

Skikkethetsvurdering

VID vitenskapelige høgskole har et lovpålagt ansvar for å vurdere om studentene er skikket til å bli prest. Vurderingen er underlagt kapittel 7 i forskrift 28. juni 2024 nr. 1392 til universitets- og høyskoleloven (universitets- og høyskoleforskriften) med hjemmel i lov 8. mars 2024 nr. 9 om universiteter og høyskoler § 12-3. Skikkethetsvurderingen skal avdekke om studenten har de nødvendige forutsetninger for å kunne utøve yrket. Løpende skikkethetsvurdering skal foregå gjennom hele studiet og skal inngå i en helhetsvurdering av studentens forutsetninger for å kunne fungere i yrket. Hvis det er begrunnet tvil om en student er skikket, skal det foretas en særskilt skikkethetsvurdering.

Opptakskrav

Opptak og rangering skjer i henhold til forskrift 4. juni 2024 nr. 1483 om grader, opptak, studier og eksamen ved VID vitenskapelige høgskole.

Opptakskrav er en bachelorgrad, eller tilsvarende, og i eller utenfor denne graden minimum 60 studiepoeng innen teologiens sentrale disipliner som Det gamle testamente, Det nye testamente, kirkehistorie og systematisk teologi og 30 studiepoeng praktisk-teologisk utdanning lavere grad.

Søker må videre ha minst to års relevant yrkespraksis. Kravet dokumenteres med signert attest/tjenestebevis fra arbeidsgiver, som viser omfanget og lengden av arbeidsforholdet. Dokumentasjonen må vise yrkespraksis som til sammen utgjør to år i 100 % arbeid.

Søkere med utenlandsk utdanning må dokumentere at de oppfyller krav til norsk- og engelskkunnskaper, både muntlig og skriftlig, med hjemmel i forskrift 6.januar 2017 nr. 13 om opptak til høgre utdanning.

I henhold til lov om universiteter og høyskoler § 4-9 kreves politiattest ved opptak da studiet inneholder obligatoriske praksisstudier.

Praktisk-teologisk utdanning kan tilrettelegges for søkere fra andre kirkesamfunn ved at praksis gjennomføres utenfor Den norske kirke. Det vil bli merknad om dette i vitnemålet.

De teoretiske emnene i utdanningen er nett- og samlingsbasert og forutsetter grunnleggende datakunnskaper, god internettilgang og oppdaterte dataverktøy. Det forutsettes at studenten kan bruke studiets læringsplattform og her kommunisere med lærere og medstudenter

Det er opptak til studiet både høst og vår ved at studenten starter på et av de teoretiske emnene, MATRS5115 eller MATRS5116.