Bachelorstudiet i ergoterapi er en treårig profesjonsutdanning. Studiet utgjør 180 studiepoeng og kvalifiserer til bachelorgrad i ergoterapi og gir grunnlag for autorisasjon som ergoterapeut i henhold til lov om helsepersonell (1999).
Studieplanen for studiet er utarbeidet i henhold til forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger og forskrift om nasjonal retningslinje for ergoterapeututdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet. Studiet har hjemmel i lov om universiteter og høyskoler og forskrift om opptak, studier, eksamen og grader ved VID vitenskapelige høgskole. Bachelorutdanningen i ergoterapi er internasjonalt godkjent gjennom sertifisering av World Federation of Occupational Therapists (WFOT).
Formålet med ergoterapeututdanningen er å utdanne kandidater med kjernekompetanse i å forstå og endre samspill mellom person, aktivitet og omgivelser for å fremme helse, deltakelse og inkludering.
Ergoterapeututdanningen skal gi kandidaten bred kunnskap om personers forutsetninger for aktivitet og omgivelsenes innvirkning. Kandidaten skal ha ferdigheter til å analysere, tilpasse og anvende meningsfull aktivitet overfor personer i alle aldre, livsfaser og på ulike arenaer. Kandidaten skal fremvise profesjonsidentitet, grunnleggende fagkunnskap og ferdigheter og bidra til å utvikle ergoterapi som fagfelt. Utdanningen skal kvalifisere kandidaten til selvstendig å bidra på alle områder der deltakelse og inkludering hindres av individuelle eller strukturelle barrierer. Den skal ha nærhet til praksis og gi kandidaten kompetanse til å praktisere kunnskapsbasert ergoterapi, i samarbeid med andre og med mål om å finne løsninger og utvikle praksis.
Utdanningen skal også sikre kompetanse og holdninger som danner grunnlag for likeverdige tjenestetilbud for alle grupper i samfunnet, deriblant samers status som urfolk og deres rettigheter til språklige og kulturelt tilrettelagte tjenester.
(Forskrift om nasjonal retningslinje for ergoterapeututdanning, 2019, § 2)
Ergoterapi er en profesjon som er over 100 år gammel, og som har sine røtter i USA. I dag utdannes det ergoterapeuter i 70 – 80 ulike land i alle verdensdeler. Fagets opprinnelige filosofi ble utviklet tidlig på 1900-tallet, og baserer seg på en antagelse om at mennesket har et grunnleggende behov for å være i aktivitet. Videre bygger faget på en forståelse av at aktiviteter som oppleves meningsfulle for personen selv, og som direkte eller indirekte fører til deltakelse i et sosialt fellesskap, vil fremme helse for den enkelte. Sammenheng mellom aktivitet og helse vies derfor stor oppmerksomhet i ergoterapeutisk praksis og forskning nasjonalt og internasjonalt, og er dermed sentralt i utdanningen. Det er dannet flere nettverk for å styrke ergoterapifagets utbredelse og kvalitet i et internasjonalt perspektiv:
World Federation of Occupational Therapists (WFOT) er verdensorganisasjonen for ergoterapeuter. WFOT ble etablert i 1952 for å fremme samarbeid og faget ergoterapi.
Council of Occupational Therapists for the European Countries (COTEC) er et nettverk for ergoterapeutorganisasjoner i Europa.
European Network of Occupational Therapy in Higher Education (ENOTHE) har som mål å kvalitetssikre et robust utdanningssystem for ergoterapeututdanninger i Europa.
Ergoterapi støtter seg på et utvidet og dynamisk syn på helse, hvor mestring av nødvendige og meningsfulle aktiviteter fokuseres. Dette sees i sammenheng med personens forutsetninger og omgivelsenes krav. Det dynamiske samspillet mellom personen(e), aktiviteten(e) og omgivelsen(e) vektlegges i de teorier og metoder ergoterapeuter bruker. Ergoterapeututdanningen ved VID veksler mellom å ha et individ- og samfunnsperspektiv. I tillegg til habilitering og rehabilitering og arbeidshelse, er medborgerskap, folkehelse og velferdsteknologi sentrale tema i studiet. Dette bachelorstudiet vektlegger en bevissthet om verdier som skal bidra til kritisk tenkning og etisk refleksjon i profesjonell praksis. Målet er dermed å øke bevissthet om verdier, slik at studentene blir reflekterte og modige profesjonsutøvere.
Studieprogrammets innhold og oppbygging tar utgangspunkt i følgende seks kompetanseområder definert i forskrift om nasjonal retningslinje for ergoterapeututdanning (§3):
Aktivitet og deltakelse i hverdagslivet
Ergoterapeutisk profesjonsutøvelse
Rehabilitering, habilitering og behandling
Tilgjengelighet, teknologi og tilrettelegging
Inkludering, deltakelse og tilhørighet
Innovasjon, fagutvikling og ledelse
Utdanningstilbudet står i en tradisjon med diakonale ideer og praksiser, og er forankret i VID vitenskapelige høgskole sin konkretisering av verdier om helhetlig menneskesyn, solidarisk engasjement og fremtidsrettet kunnskap.
Studiets oppbygging
Studiet er delt inn i 15 obligatoriske emner der hvert studieår omfatter 60 studiepoeng (normert studietid er 3 år). Det er lagt opp til progresjon i studieløpet og det er derfor progresjonskrav knyttet til de ulike emnene. For å kunne meldes opp til eksamen i emner på 2. studieår må emne 1 – 4 være bestått. For å kunne meldes opp til eksamen i emner på 3. studieår må emne 1 – 10 være bestått. Ved oppstart av emne 14 og 15 aksepteres kun forsinkelse på ett emne etter emne 10.
Målgruppe
Målgruppen er alle som ønsker å utdanne seg til ergoterapeut, og gjennom dette fremme befolkningens helse- og livskvalitet.