Bakgrunn for studiet og studiets profil
Masterstudiet i familieterapi og systemisk praksis ble etablert i 2005 og er en påbygning av videreutdanning i familieterapi og systemisk praksis fra 1990. Studiet er en klinisk profesjonsbasert mastergrad med 120 studiepoeng. Studiet er organisert som en deltidsutdanning og er nært knyttet til studentenes egen arbeidspraksis. Fullført mastergrad kvalifiserer for å søke opptak til Ph.D studier.
Masterstudiet har en tverrprofesjonell profil, hvor studenter kommer fra ulike profesjoner og grunnutdanninger. Søkere kan arbeide innen psykisk helsevern, familievern, barnevern, nav, primærhelsetjenesten, rusfeltet, skoleverket og andre sammenhenger hvor det er fokus på endrings- og utviklingsarbeid, for eksempel innen personal- og organisasjonsarbeid.
Studiet er delt inn i to studieretninger; Systemisk praksis og Systemisk par- og familieterapi. Innholdet i studieretningene blir beskrevet i kapittel 2,” Målgruppe og opptakskrav”. Studentene velger studieretning ved opptak til studiet.
Målsetting med studiet er å utdanne reflekterte, kritisk tenkende og kunnskapsrike praktikere. Det vil si at studentene utvikler holdninger basert på en kontekstuell og relasjonell forståelse av mellommenneskelig samhandling. Samtidig utvikler de sitt eget personlige ståsted og kompetanse i både å arbeide selvstendig og til å samarbeide med andre. Videre vektlegges at studentene utvikler kompetanse i å se sammenhenger mellom profesjonelle og private holdninger og erfaringer. Dagens samfunn er preget av globalisering, migrasjon, pluralisme, fragmentering, fremmedgjøring, marginalisering, sosiale medier og endrede samlivsformer. Barn, unge, eldre, enkeltpersoner, par og familier kan oppleve krevende og vanskelige livssituasjoner, problemer og konflikter knyttet til for eksempel omsorg, oppdragelse, kommunikasjon, eksistensielle valg, vold, rus, fattigdom, brutte relasjoner, livsfaseutfordringer og konflikter på arbeidsplassen. Dette krever at studentene utvikler holdninger og et repertoar av faglige tilnærminger som setter dem i stand til å møte mennesker i ulike livsfaser og situasjoner og kunne arbeide på flere nivåer samtidig. Studenter på studiet arbeider i ulike posisjoner som for eksempel miljø- eller familieterapeut, konsulent, veileder eller pedagog.
Studiet innebærer en sammensatt teoretisk overbygning som kan ivareta høy grad av kompleksitet. Grunnlagsforståelsen for studiet hentes i hovedsak fra systemiske og sosialkonstruksjonistiske perspektiver, noe som er i tråd med fagfeltet internasjonalt. Studiet presenterer videre ulike faglige tilnærminger som kan anvendes i ulike typer praksiser som par- og familieterapi, veiledning og tverrfaglig samarbeid.
Det legges vekt på å knytte sammen utdanning, praksis, veiledning og forskning slik at disse gjensidig kan supplere hverandre.
Studieprogrammet er utviklet i tråd med European Family Therapy Association (EFTA) sin standard for systemiske familieterapiutdanninger i Europa (2011).
Studiets fag- og kjerneområder
Studiets fagområde er systemisk profesjonell praksis. En grunnleggende ide innen det systemiske fagfeltet er at mening skapes og forstås i kontekst. Mennesker lever sine liv og samskaper mening gjennom fortellinger under ulike strukturelle og samfunnsmessige forhold. Diskurser, verdier, relasjoner og hva som er betydningsfullt for hver enkelt påvirker individer, familiemedlemmer og grupper til å tenke og handle som de gjør. En slik kontekstuell og relasjonell forståelse av samspill og problemutvikling er kjernen i det som beskrives som systemisk og danner utgangspunkt for de faglige tilnærminger som introduseres på studiet.
Fagfeltet er i kontinuerlig utvikling. Systemiske arbeidsmåter er utviklet fra 1950 tallet og fram til i dag. Studiet presenterer de faglige tilnærmingene som har vært og er toneangivende i praksisfeltet. Det legges vekt på hvordan grunnlagsforståelsen, teoretiske perspektiver og praksisformer har utviklet seg og anvendes i systemisk praksis og i par- og familieterapi.
Studiets kjerneområder er grunnlagsforståelse, faglige perspektiver, veiledning, praksis og personlig og profesjonell utvikling.
Grunnlagsforståelsens perspektiver og begreper supplerer og påvirker hverandre og danner utgangspunkt for holdninger, verdier og faglige tilnærminger i praksis. Grunnlagsforståelsen inkluderer både en forståelse av virkeligheten som sosialt konstruert, og en forståelse av at den sosiale verden som omgir individer og familier eksisterer i form av samfunnsstrukturer og livsbetingelser.
I emnet faglige tilnærminger introduseres studentene for ulike måter å utøve systemisk praksis og par- og familieterapi. Det gis innføring i faglige tilnærminger som kombinerer perspektiver fra grunnlagsforståelsen i praksis.
Gjennom emnet personlig og profesjonell utvikling praktiserer og arbeider studentene med selvforståelse til sin profesjonelle praksis. Målet er at studentene utvikler et repertoar av ulike faglige tilnærminger og praksisformer, samtidig som de utvikler sin egen stil. Studentene har veiledning gjennom hele studieforløpet.
Det gis i tillegg undervisning i vitenskapsteori, forskningsmetoder og forskningsetikk og VIDs profilemne livssyn, verdier og relasjoner i profesjonell praksis.
Arbeids- og yrkesmuligheter etter endt utdanning
Studiet kvalifiserer til:
Stillinger innenfor barnevern, familievern, psykisk helsevern, nav, pedagogiske institusjoner og helseinstitusjoner som krever kompetanse på høyere grads nivå. Det omfatter stillinger hvor hovedarbeidsoppgaver er terapeutisk arbeid med barn, unge, enkeltpersoner, par og familier samt stillinger knyttet til veiledning, personal og organisasjonsarbeid, veiledning av profesjonsutøvere og deltakelse i tverrprofesjonelt samarbeid.
Stillinger innenfor undervisningsområdet for systemisk familieterapi, systemisk praksis og veiledning.
Videre studiemuligheter etter endt utdanning
Avlagt mastergrad gir grunnlag for å søke opptak til Ph.D.- studier
Organisering av studiet
Masterstudiet er utformet i henhold til følgende bestemmelser i: Lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler. Forskrift av 1. desember 2005 nr. 1392 om krav til mastergrad (fastsatt av daværende Utdannings- og forskningsdepartementet). Forskrift av 12. desember 2016 om opptak, studier og grader ved VID vitenskapelige høgskole.
Studiet er et deltidsstudium basert på undervisning i ukesamlinger og selvstendig arbeid mellom samlingene. Studiet går over 4 år, på 8 semestre, med 2 samlinger pr. semester, til sammen 16 samlinger. I tillegg skal studentene foreta et studiebesøk 5 dager i 3. studieår.
Studiet inneholder 6 emner. De emnene som går over mer enn ett semester er delt inn i del 1 og del 2. Studiet er delt inn i to studieretninger. Studentene vil i hovedsak ha felles undervisning i temaer som omhandler grunnlagsforståelse, faglige tilnærminger, livssyn, verdier og relasjoner i profesjonell praksis og temaer knyttet til masteroppgaven. Studentene arbeider i hver sin studieretning når det gjelder praksis, veiledning, noe pensum og noe undervisning.
Studentene gjennomfører praksis og veiledning mellom samlingene. I tillegg deltar studentene i veiledningsgrupper på samlingene. Veiledning har spesielt fokus på personlig og profesjonell utvikling. Studentene arbeider med fagstoff og skjønnlitterære tekster i litteraturgrupper knyttet til studieretningene.
I det følgende gis en beskrivelse av innholdet i studiet:
Grunnlagsforståelse, del 1, 1. studieår, 15 studiepoeng
Det gis innføring i studieprogrammets grunnlagsforståelse med vitenskapsfilosofiske perspektiver, teori og begreper. Hovedtyngden i emnet utgjøres av sentrale begreper fra systemisk teori, kommunikasjonsteori og sosialkonstruksjonisme.. I tillegg introduseres utvalgte perspektiver fra poststrukturalisme. Temaene knyttes tett opp mot studentenes praksis, veiledning og personlige og profesjonelle utvikling ved at studentene gjennomfører praksis og veiledning mellom samlingene. I tillegg deltar studentene i veiledningsgrupper på samlingene.
Grunnlagsforståelse, del 2, 1. studieår, 15 studiepoeng
Det gis innføring i teori om identitet som sosialt konstruert, teori om tilknytning mellom barn og deres omsorgspersoner og familielivssyklusteori. Videre gis det undervisning i temaer omkring forståelse av ulike familie-, samlivs- og intimitetsformer i samfunnet. Grunnlagsforståelsen utvides med utvalgte perspektiver fra kritisk realisme og studentene blir presentert for vitenskapsteoretiske begreper knyttet til forskning i fagfeltet. Studentene får innføring i hvordan skape og delta i ulike dialogiske og reflekterende prosesser. Det gis oversikt over grunnlagsforståelsen og introduksjon til faglige tilnærminger i systemisk terapi og praksis. Temaene knyttes opp mot studentenes praksis, veiledning og personlige og profesjonelle utvikling.
Faglige perspektiver i praksis, del 1, 2. studieår, 10 studiepoeng
Det gis innføring i faglige perspektiver i praksis i arbeid med barn, unge, eldre, enkeltpersoner, par, familier og grupper. Temaene knyttes opp mot studentenes praksis, veiledning og personlige og profesjonelle utvikling.
Faglige tilnærminger, del 2, 2. studieår, 15 studiepoeng
Det gis innføring i faglige perspektiver i praksis i ulike sammenhenger og praksisfelt, nyere forskning i fagfeltet og fellesfaktorer. Det gis orientering i andre terapi- og praksisformer som anvendes, sett i relasjon til systemiske tilnærminger. Temaene knyttes opp mot studentenes praksis, veiledning og personlige og profesjonelle utvikling.
Livssyn, verdier og relasjoner i profesjonell praksis, 2. studieår, 5 studiepoeng
Intensjonen med emnet er at studentene opparbeider en forståelse for hvilken betydning egne verdier og livssyn kan ha i møte med mennesker som har ulike verdier og livssyn. Temaene knyttes opp mot studentenes praksis, veiledning og personlige og profesjonelle utvikling.
Vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk, 3. studieår, 15 studiepoeng
Emnet gir en innføring i kunnskapsteoretiske perspektiver og problemstillinger og åpner for videre refleksjoner om de vitenskapsteoretiske tradisjoner i helse- og sosialfag. Emnet presenterer grunnlag for kvantitative- og kvalitative forskningsdesign, forskningsmetoder og forskningsetikk.
Personlig og profesjonell utvikling, 3. studieår, 10 studiepoeng
I undervisningen rettes oppmerksomhet mot den resonans som oppstår i møte mellom den profesjonelles egne livserfaringer og klienters / brukeres fortellinger. Parallelt gjennomføres praksisrelaterte fagseminarer hvor temaer som maktforhold, etiske dilemmaer og relasjonelle mellommenneskelige temaer blir berørt. Studentene gjennomfører en studietur på 5 dager. Temaene knyttes opp mot studentenes praksis og veiledning.
Personlig og profesjonell utvikling, 4. studieår, 5 studiepoeng
Målsetting med emnet er fortsatt videreutvikling av praktiske og kliniske ferdigheter med vekt på allsidighet, sensitivitet og refleksjon over egen praksisutøvelse. Det vektlegges et ressursperspektiv som i denne sammenheng betyr å se etter og ta i bruk ressurser hos både den profesjonelle og hos klienter / brukere. Parallelt gjennomføres fagseminarer hvor temaer som syn på helse og sykdom i samfunnet og nyere forskning blir berørt og drøftet i en systemisk kontekst. Temaene knyttes opp mot studentenes praksis og veiledning.
Masteroppgave. 3. og 4. Studieår, 30 studiepoeng
Det gjennomføres prosjektplanseminar og studentene utformer prosjektplan for sin masteroppgave. Videre gjennomføres masteroppgaveseminar med fokus på forskningsmetoder, drøfting og ferdigstillelse av masteroppgaven. I det følgende gis en skjematisk oversikt over emnene.
Målgruppe
Målgruppene for studiet er profesjonsutøvere som arbeider med barn, unge, eldre, enkeltpersoner, par, familier og grupper innen familievern, barnevern, nav, psykisk helsevern, rusfeltet, pedagogiske institusjoner og helseinstitusjoner, veiledning i ulike sammenhenger og personal- og organisasjonsarbeid.