Læringsutbyttebeskrivelsene er lagt på 2. syklus i tråd med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Etter fullført studium skal kandidaten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Kandidaten
• har bred kunnskap og innsikt i aldringens utfordringer og den eldre pasientens sårbarhet og livssituasjon
• har avansert kunnskap om geriatrisk sykepleie, grunnlagsforståelse og tjenestetilbudet til eldre
• har inngående kunnskap om kartlegging, vurdering, behandling og oppfølging av tjenester for eldre og deres pårørende
• har spesialisert innsikt i akuttgeriatri
• har inngående kunnskap om pasientsikkerhet, pasientmedvirkning og forbedringsarbeid
• har inngående kunnskap om kunnskapsbasert praksis
• har inngående kunnskap om sykepleiefaglig koordinering, ledelse, tverrfaglighet og samhandling
Ferdigheter
Kandidaten
• kan møte den eldre pasienten med omsorg og en helhetlig tilnærming
• kan utøve avansert geriatrisk sykepleie
• kan tilrettelegge for brukermedvirkning i all helsefremmende, behandlende, rehabiliterende og palliativ omsorg og behandling og tilpasse dette den enkeltes evne til medvirkning
• kan identifisere og analysere faglige problemstillinger og anvende forskningsbasert kunnskap for å oppnå sikre og trygge tjenester
• kan prioritere og utøve faglig skjønn i møte med komplekse kliniske og etiske problemstillinger
• kan anvende kunnskap og ferdigheter i tverrfaglig samhandling, helhetlige pasientforløp og klinisk faglig ledelse på en hensiktsmessig og fleksibel måte
• kan analysere, kritisk vurdere og bruke forskning- og erfaringsbaserte tilnærminger i faglige avgjørelser i møte med pasienter og pårørende
• kan initiere og gjennomføre et kunnskapsbasert kvalitetsutviklingsprosjekt
Generell kompetanse
Kandidaten
• kan identifisere etiske dilemma og fremme respekt for eldre menneskers verdighet, livserfaring og livssituasjon, og kan analysere og forholde seg kritisk til vurderinger og beslutninger på et juridisk og etisk holdbart grunnlag
• kan anvende avansert kunnskap innen behandling, omsorg og veiledning i, samhandling med eldre mennesker og deres pårørende på deres premisser
• kan bidra til faglig vurdering av rett behandlingsnivå
• kan kommunisere om geriatriske problemstillinger, analyser og konklusjoner i tverrfaglig samarbeid og til allmennheten
• kan iverksette samarbeid med andre yrkesgrupper, og gjennomføre rehabiliterende tiltak på person- og samfunnsnivå
• kan formidle faglig kunnskap og erfaring, og anvende fagområdets uttrykksformer på en korrekt måte
• kan tilrettelegge for fagutvikling og kompetanseheving, og anvende sine kunnskaper innen fagområdet i organisering, undervisning, veiledning og pasientoppfølging, samt bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser
• kan kartlegge behov for og følge opp bruk av relevant omsorgsteknologi
• kan planlegge, dokumentere og reflektere kritisk over egen virksomhet og egen yrkesrolle