Det legges opp til varierte undervisnings-, lærings- og vurderingsformer i ph.d.-programmet. I opplæringsdelen vektlegges en veksling mellom forelesninger, seminarer, studentfremlegg, samt selvstendig arbeid. Forelesere med ulik faglig bakgrunn deltar i undervisningen noe som sikrer at studentene får en bred innføring i programmets fagområde.
Studentene involveres i læringsaktivitetene gjennom diskusjoner, innspill, fremlegg og opponentroller. I hvert emne vektlegges samhandling gjennom dialogbaserte læringsformer, kritisk refleksjon og diskusjon. Ved å inkludere både muntlige og skriftlige studentaktiviteter legger programmet til rette for at ph.d.-kandidatene utvikler sin evne til formidling. I tillegg bidrar dette til at studentene former og utvikler egen forskerrolle og -kompetanse gjennom aktiv deltakelse i læringsmiljøet der fag og forskning diskuteres og problematiseres.
Opplæringsdelen legger gjennomgående til rette for at ph.d.-kandidatene kan trekke inn eget arbeid med eget ph.d.-prosjekt i arbeidet med de enkelte emnene. Dette gjøres gjennom at kandidatene kan velge deler av litteraturen til de fleste emner selv og på den måten gjøre emnet mer relevant for egen avhandling. I mange emner vil også vurderingsformer støtte opp under kandidatens arbeid med eget ph.d.-prosjekt eksempelvis gjennom at studentene gis mulighet til å velge tematikk for hjemmeeksamen nært knyttet opp til tema som er relevante for kandidatens eget ph.d.-prosjekt.
Emnene er organisert som samlingsbaserte, oftest ukesamlinger, der det veksles mellom forelesninger og studentaktive seminarer. Programmet vektlegger fysisk fremmøte, men samtidig legges det til rette for hybridundervisning/hybride løsninger gjennom digitale plattformer som Zoom, Teams og Canvas. Dette gjøres for å sikre mulighet for bred deltakelse uten lange, unødige reiser for studentene på programmet som vil ha tilknytning til ulike campuser og vil være geografisk spredt. Bruk av hybride undervisningsopplegg vil også muliggjøre deltakelse fra internasjonale studenter som ikke kan delta fysisk. I tillegg vil hybride løsninger gi mulighet for bidrag fra internasjonale gjesteforelesere uten at det krever fysisk deltakelse. På denne måten legger ph.d.-programmet til rette for bred og internasjonal deltagelse samtidig som en tilstreber sosial bærekraft.
Arbeidet med doktorgradsavhandlingen utgjør ph.d.-utdanningens viktigste komponent. Dette arbeidet er et selvstendig forskningsarbeid som utføres under veiledning. I Forskrift om graden philosophiae doctor (ph.d.) ved VID understrekes betydningen av individuell veiledning i forskningsprosessen og arbeidet med avhandlingen. Kandidaten skal vanligvis ha to veiledere, hvorav den ene oppnevnes som hovedveileder. Hovedveileder har det faglige hovedansvaret for doktorgradsstudenten, inkludert kandidatens faglige utvikling. Det understrekes også at alle veiledere skal ha doktorgrad innenfor relevant fagfelt og være aktive forskere. Minst en av de oppnevnte veiledere bør ha tidligere erfaring fra veiledning av doktorgradsstudenter.
I Forskrift om graden philosophiae doctor (ph.d.) ved VID understrekes betydningen av at doktorgradsstudent og veiledere har jevnlig kontakt. Veiledere gir råd om formulering og avgrensing av tema og problemstillinger, diskutere og vurdere metoder, diskutere resultater og tolkningen av disse, diskutere opplegg og gjennomføring av fremstillingen, inkludert disposisjon, språklig form, dokumentasjon, osv. samt gir hjelp til orientering i faglitteratur osv. Veiledere gir også doktorgradsstudenten veiledning i forskningsetiske spørsmål knyttet til avhandlingen (se utdypende informasjon om veiledning i søknaden, kapittel 2.5.2).
I tillegg til deltagelse i den obligatoriske og valgfrie opplæringsdelen, og tilbud om generiske kurs, skal kandidaten delta i en forskergruppe, fortrinnsvis samme forskningsgruppe som hovedveileder er medlem av. Forskningsgruppen tilbyr et aktivt forskermiljø og akademisk fellesskap der kandidaten legger fram og får tilbakemelding på eget arbeidet og får også mulighet til å vurdere og gi tilbakemelding på andres forskingsarbeid. Å delta i forskingsgrupper er viktig for å bli en del av en forskningskultur og for å utvikle kritisk tenkning og akademisk skjønn. Det forventes at stipendiatene legger fram skriftlig arbeid der de får tilbakemelding fra en med-stipendiat og en forsker minst en gang pr år og at de også gir tilbakemelding til en med-stipendiat en gang for året. Slike framlegg skjer primært i forskingsgruppenes regi. (For nærmere beskrivelse av forskningsgruppene ved Fakultet for helsevitenskap, se søknaden kapittel 2.6).
VID arrangere ph.d.-forum der ph.d.-kandidatene møtes regelmessig for faglige diskusjoner, deling av erfaringer og opplever fellesskap på tvers av campus. Ph.d.-forum kan også brukes til seminarer der eksterne er invitert inn og til å legge fram konferansebidrag og øve på prøveforelesning.
Det forventes at stipendiatene presenterer arbeidet sitt på minst en internasjonal konferanse i løpet av stipendiatperioden. Det stimuleres også til at ph.d.-kandidatene kan delta i populærvitenskapelig formidling av forskingen inne eget fagfelt.
VID oppfordrer også sine ph.d.-kandidater til å søke medlemskap i nasjonale og internasjonale forskerskoler for å delta på kurs og bygge nettverk utover det miljøet som VID kan tilby. Hovedveileder bidrar med råd og veiledning knyttet til relevante forskerskoler, kurs og ph.d.-sommerskoler for å sikre at kandidaten oppnår det nødvendige faglige fundamentet for å fullføre ph.d.-prosjektet.
Ph.d.-kandidaten og veileder rapporterer hver for seg om kandidatens progresjon og eventuelle problemer på eget skjema hvert semester. Ved problemer tar den ansvarlige for ph.d.-programmet kontakt med kandidat og/eller veileder for å søke løsninger slik at kandidaten kan ha best mulig fremdrift i prosjektet.