Bakgrunn for studiet og profil
Masterstudiet i interkulturelt arbeid bygger på VIDs lange erfaring med kunnskapsformidling i møte med mangfoldige samfunn. Siden 1843 har studenter ved institusjonen tilegnet seg kunnskap om andre kulturer og livssyn med det mål å skape møteplasser for utveksling og interkulturell forståelse.
Masterstudiet i interkulturelt arbeid bringer denne tradisjonen videre og gir innsikt i flerkulturelle problemstillinger gjennom fokus på utvikling av interkulturell kompetanse og innsikt i globale prosesser som påvirker arbeidslivet i Norge og ellers i verden. Dette doble perspektivet har som mål å gi studentene kunnskap om de praktiske utfordringene som påvirker dagens arbeidsplasser, samtidig som det gir hjelp til å analysere de globale prosessene som skaper disse endringene. Masterstudiet fremmer interkulturell didaktikk forstått som pedagogiske praksiser som tar sikte på å ta vare på og videreutvikle kulturelt mangfold i ulike kontekster.
Studiet skal også hjelpe studentene til å reflektere kritisk over egen praksis. MIKA-studenter møter kunnskapsfeltet som presenteres i studiet med egne erfaringer fra et mangfoldig arbeidsliv. Disse erfaringene er en ressurs som skal bearbeides og videreutvikles gjennom teoretisk refleksjon og praktiske oppgaver. Studiets filosofiske og praktiske fundament ligger i en hermeneutisk tilnærming til både kunnskapsproduksjon og praksisfeltet. Det grunnleggende målet med studiet er å tilegne seg kunnskap om hvordan forståelse skapes –og deretter øve opp praktiske ferdigheter som gjør studentene til bedre yrkes- og profesjonsutøvere i møte med et mangfoldig og flerkulturelt arbeidsliv.
Emnet Livssyn, verdier og relasjoner i profesjonell praksis er et emne som gjennomføres ved alle masterprogrammene ved VID vitenskapelige høgskole. Det skal utfordre studentene på verdi- og kunnskapsgrunnlaget i profesjonell praksis, og bevisstgjøre dem om etiske utfordringer i profesjonelle relasjoner.
Mastergraden skal også sette studentene i stand til å utforme teoretiske problemstillinger og til å bruke samfunnsvitenskapelige metoder i analyse av empiriske data. Studentene skal slik utvikle teoretisk innsikt og praktisk kunnskap på bakgrunn av forskningsbasert undervisning og egen arbeidsinnsats. Gjennom relevante problemstillinger og innsamling av kvalitative eller kvantitative data, vil studentene kunne bruke studiet til å belyse utfordringer som han/hun i framtiden vil møte på sin arbeidsplass.
Etter fullført masterstudium vil studentene være i stand til å se og dra nytte av ressurser knyttet til mangfold og foreslå konstruktive løsninger på utfordringer i et arbeidsliv preget av endring som følge av økt migrasjon og globalisering.
Studiets fag- og kjerneområder
Studiets fagområde er interkulturelt arbeid – forstått som en tverrfaglig tilnærming til forskjellige yrker og profesjoner. Studiet legger vekt på å fremme forståelse for annerledeshet og utenforskap, og å søke praktiske løsninger på utfordringer som et moderne arbeidsliv representerer.
Kjerneområdene i studiet er først og fremst knyttet til interkulturell kompetanse og mangfoldssamfunn. Tilnærmingen til interkulturell kompetanse bygger på den hermeneutiske filosofien som oppstod i kjølevannet av Hans-Georg Gadamers arbeider om den hermeneutiske sirkel, forforståelsens betydning for kunnskapsproduksjon og muligheten for forskjellige ståsteders horisontsammensmelting. Denne filosofiske tilnærmingen til forståelse blir anvendt på praktiske case, og studentene blir utfordret til å se sin egen praksis i lys av nye perspektiver. Samtidig utfordres studentene til å se «den andre» i en kontekst som gir muligheter for innsikt i nye forståelseshorisonter.
At mangfoldsamfunn kalles et faglig kjerneområde handler om å se endringene nye økonomiske, politiske og religiøse nettverk som både fører til økt migrasjon – og som påvirker migrasjonsmønstre og meningsdanning på det stedet hvor migrantene slår seg ned. Økt kulturelt og religiøst mangfold påvirker igjen arbeidsplasser i nær sagt alle deler av samfunnet, og helse- og sosialsektoren samt utdanningssystem fra barnehage til høgskolesektor er spesielt utsatt for denne typen demografiske endringer, særlig i forhold til sosial bærekraft.
Mastergraden i interkulturelt arbeid tilbyr fordypningsemner med spesiell relevans for ansatte i helse- og sosialsektoren, barnehage/skole og frivillige organisasjoner i det sivile samfunn.
Gjennomføring av studiet
Studiet blir gjennomført som nettstudium med samlinger. Det vil være en obligatorisk samlingsdag med lærerstyrte aktiviteter hvert semester i Stavanger. Studentene blir tildelt veiledere i begynnelsen av vårsemesteret andre studieår. I forbindelse med prosjektbeskrivelsen og masteroppgaven vil hver student få tilbud om veiledning i grupper og individuelt.
Master i interkulturelt arbeid består av tre deler:
Obligatoriske emner, 45 studiepoeng
Profesjonsfordypning, 15 studiepoeng
Masteroppgave, 30 studiepoeng
Obligatoriske emner:
Globalisering og interkulturell kompetanse, 15 studiepoeng
Vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk, 15 studiepoeng
Livssyn, verdier og profesjonell praksis, 5 studiepoeng
Interkulturell didaktikk og bærekraft, 10 studiepoeng
Prosjektbeskrivelse, 5 studiepoeng
Studentene velger 15 studiepoeng fordypningsemner innenfor de følgende spesialiseringsområdene:
Konflikthåndtering og inkludering i et mangfoldsperspektiv,10 studiepoeng
Barn og familier i et mangfoldsperspektiv, 10 studiepoeng
Valg/fordypningsemnet à 10 studiepoeng innen hvert spesialiseringsområde vil bli tilbudt som nettstudium ved VID Stavanger. Det er også mulig å velge et fordypningsemne fra andre masterprogram ved VID (se VIDs nettsider for nærmere informasjon om valgemner ved andre masterprogram). I det siste emnet i profesjonsfordypningen, Prosjektbeskrivelse, vil studenten få tildelt en veileder. Dette emnet inneholder en prosjektbeskrivelse for masteroppgaven.
Studentene skal skrive en forskningsbasert masteroppgave knyttet til studiets fagområde på 30 studiepoeng.
Studiet kvalifiserer ikke til opptak ved VIDs doktorgradsprogram.
Målgruppe
Studiet er spesielt rettet mot studenter med arbeidserfaring fra helse- og sosialsektoren og fra skole og barnehage. Tematikken i graden er også relevant for ansatte i frivillige organisasjoner i det sivile samfunn. Graden er tverrfaglig i sin tilnærming til forskjellige profesjoner og kontekster hvor globale spørsmål er en del av arbeidshverdagen. Samtidig representerer graden et klart definert fagområde knyttet til globale spørsmål og interkulturell kompetanse. Graden passer med andre ord for yrkesgrupper som daglig møter flerkulturelle utfordringer på sin arbeidsplass, og studiet er tilpasset til den som ønsker å studere deltid ved siden av jobb.