Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Studieplan Kirkemusikk

Studiested

Studiekull

Se tidligere års studieplaner ved å velge startår for studiet.

Studiepoeng
Undervisningsspråk
Studiested
Oppstart
Studielengde
Praksisstudier
Heltid/deltid
    Laster...

Presentasjon av studiet

Kirkelig utdanningssenter nord – VID Tromsø/Girkolaš Oahpahusguovddáš Davvin (KUN) gir praktisk-kirkelig utdanning for prester, diakoner, kantorer/organister, kateketer og trosopplærere (for prester tilsvarende praktikum). Det legges vekt på tverrfaglighet, praksisnærhet og kontekstualitet for alle studier på KUN.

Videreutdanning i kirkemusikk (45 stp) ved KUN – VID Tromsø er et utøvende og praktisk-kirkelig studium på bachelornivå. Studenter som også søker å gjennomføre videreutdanning i orgelspill (15 stp) ved Musikkonservatoriet, UiT Norges arktiske universitet (https://uit.no/enhet/konsen), får en samlet utdanning på 60 studiepoeng som kan kvalifisere til kantor, dersom kandidaten fra før har en 3-årig bachelorgrad i musikk med piano eller orgel som hovedinstrument.

Videreutdanningen i kirkemusikk er en samlingsbasert, praktisk-kirkelig videreutdanning og har en tverrfaglig profil, der deler av undervisningen i teoretiske fag, samt i forberedelse og gjennomføring av øvingsgudstjenester skjer sammen med kateket-, diakon- og prestestudenter.

Det faglige innholdet er organisert i to hovedområder:

Teoretiske kirkefag og kirkemusikkfag, til sammen 15 stp

Utøvende kirkemusikkfag, til sammen 30 stp

Studenter som ønsker kantorutdanning må kjenne kravene som gjelder for dette. Studiet er utformet slik at det sammen med emnet i orgelspill eller orgelimprovisasjon fra UiT - Norges arktiske universitet (https://uit.no/utdanning/program/659979/orgelspill_og_orgelimprovisasjon) ivaretar krav til tilsetting som kantor, fastsatt av Kirkemøtet i forskrift 21. november 2004 nr. 1896 om tjenesteordning og kvalifikasjonskrav for kantorer.

Målgruppe

Studiet er beregnet på kandidater som ønsker å kvalifisere seg for tjeneste som kirkemusiker eller kantor i Den norske kirke. Kandidatene må ha gode ferdigheter på sitt hovedinstrument.

Læringsutbytte

Læringsutbyttebeskrivelsene er lagt på 1. syklus i tråd med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Etter fullført studium skal kandidaten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Kandidaten

har kunnskap om musikkens plass i Den norske kirkes virksomhet

har særlig kunnskap om nordnorsk, samisk og kvensk kirkemusikk

har kunnskap om kantorens arbeidsoppgaver

har kunnskap om kirken som en tverrfaglig arbeidsarena

kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor det kirkemusikalske fagområdet

kan oppdatere sin kunnskap innenfor det kirkemusikalske fagområdet

Ferdigheter

Kandidaten

kan anvende faglig kunnskap og utøvende ferdigheter i et tverrfaglig samarbeid som kirkemusiker i Den norske kirke

kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning

har utøvende ferdigheter i liturgisk spill og korledelse

kan finne, vurdere og henvise til informasjon om salmekunnskap, liturgiske og andre kirkemusikkfaglige spørsmål

kan finne, vurdere og henvise til relevant repertoar for den kirkemusikalske virksomheten i menigheten

Generell kompetanse

Kandidaten

har innsikt i kirkemusikktjenestens formål

kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som leder av menighetens kirkemusikalske virksomhet, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer

kan formidle kirkemusikalske perspektiver og repertoar som ivaretar både tradisjon og nyskaping i Den norske kirke

kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor det kirkemusikalske fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis

kjenner til nytenkning, planarbeid og reformer i Den norske kirke

Arbeids og undervisningsformer

VID forstår læring som en aktiv og sammensatt prosess der læring skjer både individuelt og i samhandling med andre. Studentene anses som ressurspersoner og medansvarlige aktører som deltar aktivt i læringsfellesskapet og tar ansvar for egen læring og læringsmiljøet i studentgruppen.

Studiet er organisert som samlingsbasert deltidsstudium over to år.

Det gjennomføres et todagers introduksjonskurs, 12 ukesamlinger (3 pr. semester) og 4 ukers praksis i 2.studieår. Undervisnings- og læringsaktivitetene vil bestå av individuell undervisning, forelesninger og seminarer, praktiske øvelser, ekskursjoner, gruppe- og prosjektarbeid, skriftlige innleveringer, selvstendige studier, egenøving og praksis. Utdanningens kvalitet er i høy grad avhengig av studentenes innsats i forbindelse med samlingene. Studiet krever at studentene er aktive og deltakende i læringsprosessen, og at de viser evne til samarbeid for å få innsikt, forståelse og ferdigheter i emnet. Mellom samlingene forutsettes selvstendig arbeid.

Vurderingsformer

Eksamener avholdes i henhold til forskrift 12.desember 2016 om opptak, studier, eksamen og grader ved VID vitenskapelige høgskole. Vurderingsformene gjengis under beskrivelsen av det enkelte emne. Det vektlegges at vurderingsformene reflekterer emnebeskrivelsen og studentenes arbeid i det aktuelle emne. Vurderingsuttrykket i de ulike emnene er enten bestått eller ikke bestått. Vurderingen fra alle emnene inngår på vitnemålet.

Det avlegges eksamen i hvert av emnene slik:

Eksamen etter 1.semester

  • Liturgikk, hymnologi og kirkefag I (10 stp)

Eksamen etter 2.semester

  • Liturgikk, hymnologi og kirkefag II (5 stp)
  • Liturgisk spill I (5 stp)
  • Korledelse og liturgisk sang I (5 stp)

Eksamen etter 4.semester

  • Liturgisk spill II (10 stp)
  • Korledelse og liturgisk sang II (10 stp)

Det er også arbeidskrav som må være godkjent for å få gå opp til eksamen i emnene.

Utveksling

Studiet tilbyr praktisk kirkelig utdanning som er relevant også for Sápmi. Arbeid med det samiske forholder seg til hele Sápmi, ikke bare for den norske delen av denne. Studiet tar opp hvordan samiske og kvenske kirkemusikalske tradisjoner kan implementeres i norsk kirkeliv. Nordisk og europeisk kirkemusikk, men også musikk fra den verdensvide kirke er en viktig del av studiet. Dette viser til en tverrkulturell dimensjon i studiet som bidrar til å bevisstgjøre studentene også på tverrkulturelle uttrykk for tro og religion på tvers av landegrenser.

En relativt stor andel av KUNs kirkemusikkstudenter kommer fra andre land. Erfaringer fra deres kulturelle bakgrunn forsøkes integrert i undervisningen. Den internasjonalt sammensatte studentgruppen er derfor en faglig og sosial ressurs for studenter og ansatte.

Undervisningen foregår på norsk, men det legges til rette for skriftlige besvarelser på nordsamisk, sørsamisk og lulesamisk.

Praksis

Det er 4 uker (evnt. 2 x 2 uker) veiledet praksis i menighet i 3. og/eller 4.semester, og det er satt av to timer pr. uke til individuell veiledning.

Praksis er knyttet til emnene Korledelse og liturgisk sang II, samt Liturgisk spill II. Praksisen må være gjennomført og godkjent før kandidaten kan avlegge eksamen i disse emnene.

Studenter som tar sikte på kantortjeneste i Den norske kirke etter endt utdanning, må i løpet av studietiden delta i Bispemøtets ordning Veien til vigslet tjeneste (VTVT), (se https://kirken.no/nb-NO/om-kirken/slik-styres-kirken/bispemotet/vtvt/) for å kunne få godkjenning som kantor. VTVT er imidlertid ikke en del av videreutdanningen kirkemusikk.

Opptakskrav

Opptak til studiet forutsetter at kandidaten også søker opptak til 15 stp orgelspill eller 15 stp orgelimprovisasjon på Musikkonservatoriet. Studenten tas opp på grunnlag av generell studiekompetanse og godkjent opptaksprøve på orgel og/piano ved Musikkonservatoriet, UiT – Norges arktiske Universitet.

Søkere som ikke oppfyller kravene til generell studiekompetanse kan etter fastsatte kriterier søke opptak på grunnlag av realkompetanse.

For søkere til utdanninger hvor studenter kan komme i kontakt med mindreårige som del av klinisk undervisning eller praksisstudier, er det krav om at det legges fram politiattest som nevnt i politiregisterloven § 39 første ledd. Søkere som tas opp til studiet, må derfor legge fram politiattest.

Søknad:

Søknad både via VIDs søknadsweb (videreutdanningsemnet 45 stp) og UiTs søknadsweb (videreutdanningsemnet 15 stp orgelspill/orgelimprovisasjon). Godkjent opptaksprøve i orgelspill danner grunnlag for opptak. Studenter som tas opp til studiet har da også studierett til VIDs kirkemusikkemner, og blir formelt sett student begge steder samtidig.