Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Studieplan Konfliktarbeid og mekling

Studiested

Studiekull

Se tidligere års studieplaner ved å velge startår for studiet.

Studiepoeng
Undervisningsspråk
Studiested
Oppstart
Studielengde
Praksisstudier
Heltid/deltid
    Laster...

Presentasjon av studiet

Konflikter oppstår på mikro- og makronivå på alle arenaer i samfunnet. Kompetanse til å arbeide med konflikter og mennesker i konflikt er nødvendig for de fleste yrkesutøvere. Tidligere Diakonhjemmet høgskole, nå VID, har lang tradisjon for å tilby videreutdanning med denne tematikken. Videreutdanningen ble etablert i 2003, og den er revidert i 2017.

Studiet sikter seg primært mot arbeid med mennesker i konfliktfylte relasjoner i familie og nærmiljø eller i møte med ulike hjelpetjenester. Samtidig vil kompetansen studentene opparbeider seg til å møte konflikter i disse sammenhengene ha overføringsverdi til andre konfliktarenaer. For å gi en helhetsforståelse ses konflikter i lys av individuelle, relasjonelle og samfunnsmessige faktorer.

Formålet med studiet er å gi studentene nødvendige kunnskaper, ferdigheter og kompetanse til å arbeide med konflikter og mekle i ulike sammenhenger. Gjennom studiet vil deltagerne opparbeide seg forståelse for hvordan konflikter kan oppstå, opptrer, utvikler seg og hvordan de kan arbeides med. I studiet er det lagt vekt på både en teoretisk forståelse og praktisk anvendelse.

Selv om konflikter er unike, framstår ulike og på ulike arenaer, har de ofte gjenkjennelige mønstre. Konflikter oppstår, opptrer og utvikler seg i menneskelige relasjoner. For å kunne bidra til konfliktløsing må en ha kompetanse på flere nivåer. Det stiller krav til kunnskap, men også trening av sensitivitet og ferdigheter for å kunne møte mennesker som står i krevende og komplekse konfliktsituasjoner. I møte med mennesker i konflikt, vil kunnskap, forståelse for konflikters dynamikk, samt kunnskap om ulike tilnærminger, konflikthåndterings- og meklingsmetoder være sentralt. Arbeidet med konflikter utfordrer eget ståsted, egne holdninger og verdier og vil tematiseres.

Mennesker som opplever konflikter med høy intensitet og lang varighet har ofte kontakt med et bredt spekter av fagpersoner. Hvordan fagpersoner med ulik profesjon og organisasjonstilknytning forstår og håndterer konfliktene og hvordan de samarbeider med og om mennesker i konflikt vil ha stor betydning.

I studiet inngår også kunnskap om hvordan en kan forebygge konflikter, samt hvordan en kan arbeide på tvers av ulike systemer, ulike kulturelle og religiøse kontekster

Videreutdanningen er organisert som et ettårig deltidsstudium med samlingsbasert undervisning. Studiet kan tas som en selvstendig videreutdanning på 30 studiepoeng eller inngå som en del av mastergradsstudiet i sosialt arbeid ved VID vitenskapelige høyskole. Videreutdanningen er inndelt i to emner. Det er mulig å ta emnene enkeltvis, men studiets emne 2 bygger på emne 1. Det er derfor nødvendig å starte med emne 1. Det kan søkes om fritak for emne 1 om studenten har kompetanse tilsvarende emne 1 fra tidligere studier. Emnene kan også inngå som valgfrie emner i master i sosialt arbeid.

Emne 1 går i høstsemesteret fordelt på to samlinger og emne 2 går i vårsemesteret, fordelt på tre samlinger.

Læringsutbytte

Læringsutbyttebeskrivelsene er lagt på 2. syklus i tråd med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Etter fullført studium skal kandidaten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Kandidaten

  • Har inngående kunnskap om fagområdet konfliktarbeid
  • Har inngående innsikt i både teoretisk og praktisk konflikthåndteringsmetodikk inkludert mekling
  • Har inngående innsikt i hvordan konflikter oppstår, vedlikeholdes og kan arbeides med på ulike nivåer og i ulike kulturelle og religiøse kontekster
  • Har utdypet kunnskap om forebygging av konflikter
  • Har kunnskap om samarbeid på tvers av profesjoner og systemer
  • Har kunnskap om hvordan sikre at barn, unge og sårbare mennesker blir ivaretatt når de er involvert i konflikter
  • Har kunnskap om belastninger og betydningen av ivaretakelse av medarbeidere som arbeider med konflikter

Ferdigheter

Kandidaten

  • Kan anvende faglige metoder i arbeid med konflikthåndtering og mekling
  • Kan tenke kritisk og reflektert over ulike sider ved det å være i konflikt og hvordan en kan møte mennesker i konflikt med respekt og anerkjennelse, uavhengig av kulturell, verdi- og livssynsmessig bakgrunn
  • Kan analysere og vurdere hvilke tilnærminger som kan anvendes i ulike situasjoner innenfor fagområdet konfliktarbeid og mekling
  • Kan arbeide selvstendig og i samarbeid med andre om konfliktarbeid og mekling
  • Kan ivareta barn og unge og sårbare mennesker når de er involvert i konflikter
  • Kan ivareta sikkerheten til de som er berørt i en konflikt
  • Kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, vurdere og benytte informasjon i egen kunnskapsutvikling i arbeid med konflikter

Generell kompetanse

Kandidaten

  • Kan analysere og reflektere kritisk over faglige spørsmål i arbeidet med konflikter
  • Kan drøfte etiske spørsmål og opptre etisk forsvarlig i møte med mennesker i konflikt
  • Kan kommunisere om og anvende kunnskaper og ferdigheter i et tverrprofesjonelt samarbeid innen konflikt- og meklingsarbeid
  • Kan bidra til utvikling av god praksis og nytenkning innen konflikt- og meklingsarbeid
  • Kan lese forskningslitteratur kritisk og reflektert

Arbeids og undervisningsformer

Undervisningen er lagt opp med varierte og studentaktive undervisnings- og læringsformer. Det vil være forelesninger, seminar, ferdighetstrening, selvstudium, arbeidskrav og veiledning på mekling og arbeid med konflikter. Mellom samlingene vil det benyttes elæringsressurser.

For å kunne fremstille seg til eksamen i de enkelte emnene forutsettes deltakelse på undervisningen i emnet og gjennomføring av andre arbeidskrav som er fastlagt og beskrevet for det enkelte emne. Dette er obligatoriske aktiviteter. Dersom fraværet overstiger 25 %, må det søkes fakultetet om å kompensere for dette.

Vurderingsformer

Ulike vurderingsformer skal sikre vurdering av læringsutbytte som skal oppnås i studiet. Det er vektlagt at vurderingsformene bygger på studentenes arbeid i det enkelte emne. Det avlegges eksamen i hvert emne. Emne 1 avsluttes med en 3 dagers individuell skriftlig hjemmeeksamen. I emne 2 er det en 5 dagers skriftlig individuell eksamen. Eksamen gjennomføres med en intern og en ekstern sensor. Vurderingsuttrykket i de ulike emnene er gradert karakter A-E for bestått, F for ikke bestått.

Utveksling

Videreutdanningen bygger på teoretiske perspektiver som er internasjonalt utbredt og anerkjent. Studentene må kunne lese både engelsk og skandinavisk litteratur. Undervisningen er primært på norsk, men deler av den vil kunne være på engelsk.

Opptakskrav

Opptak og rangering skjer i henhold til Forskrift om grader, opptak, studier og eksamen ved VID vitenskapelige høgskole(FOR-2024-06-04-1483) og utfyllende bestemmelser for opptak ved VID vitenskapelige høgskole 18. desember 2015.

Studiet vil være relevant for ansatte innen helse og sosialsektoren, barne- og familievern, skole, ulike retts- og meklingsinstanser osv. Ansatte som håndterer konflikter som en del av sin arbeidshverdag eller arbeider med mekling er i målgruppen for studiet.

Følgende kvalifiserer for opptak:

Minimum bachelorgrad eller tilsvarende kompetanse. Søkere som ikke tilfredsstiller minimumskravene til utdanning, kan søke opptak etter høgskolens realkompetansekriterier.