Konflikter oppstår på mikro- og makronivå på alle arenaer i samfunnet. Kompetanse til å arbeide med konflikter og mennesker i konflikt er nødvendig for de fleste yrkesutøvere. Tidligere Diakonhjemmet høgskole, nå VID, har lang tradisjon for å tilby videreutdanning med denne tematikken. Videreutdanningen ble etablert i 2003, og den er revidert i 2017.
Studiet sikter seg primært mot arbeid med mennesker i konfliktfylte relasjoner i familie og nærmiljø eller i møte med ulike hjelpetjenester. Samtidig vil kompetansen studentene opparbeider seg til å møte konflikter i disse sammenhengene ha overføringsverdi til andre konfliktarenaer. For å gi en helhetsforståelse ses konflikter i lys av individuelle, relasjonelle og samfunnsmessige faktorer.
Formålet med studiet er å gi studentene nødvendige kunnskaper, ferdigheter og kompetanse til å arbeide med konflikter og mekle i ulike sammenhenger. Gjennom studiet vil deltagerne opparbeide seg forståelse for hvordan konflikter kan oppstå, opptrer, utvikler seg og hvordan de kan arbeides med. I studiet er det lagt vekt på både en teoretisk forståelse og praktisk anvendelse.
Selv om konflikter er unike, framstår ulike og på ulike arenaer, har de ofte gjenkjennelige mønstre. Konflikter oppstår, opptrer og utvikler seg i menneskelige relasjoner. For å kunne bidra til konfliktløsing må en ha kompetanse på flere nivåer. Det stiller krav til kunnskap, men også trening av sensitivitet og ferdigheter for å kunne møte mennesker som står i krevende og komplekse konfliktsituasjoner. I møte med mennesker i konflikt, vil kunnskap, forståelse for konflikters dynamikk, samt kunnskap om ulike tilnærminger, konflikthåndterings- og meklingsmetoder være sentralt. Arbeidet med konflikter utfordrer eget ståsted, egne holdninger og verdier og vil tematiseres.
Mennesker som opplever konflikter med høy intensitet og lang varighet har ofte kontakt med et bredt spekter av fagpersoner. Hvordan fagpersoner med ulik profesjon og organisasjonstilknytning forstår og håndterer konfliktene og hvordan de samarbeider med og om mennesker i konflikt vil ha stor betydning.
I studiet inngår også kunnskap om hvordan en kan forebygge konflikter, samt hvordan en kan arbeide på tvers av ulike systemer, ulike kulturelle og religiøse kontekster
Videreutdanningen er organisert som et ettårig deltidsstudium med samlingsbasert undervisning. Studiet kan tas som en selvstendig videreutdanning på 30 studiepoeng eller inngå som en del av mastergradsstudiet i sosialt arbeid ved VID vitenskapelige høyskole. Videreutdanningen er inndelt i to emner. Det er mulig å ta emnene enkeltvis, men studiets emne 2 bygger på emne 1. Det er derfor nødvendig å starte med emne 1. Det kan søkes om fritak for emne 1 om studenten har kompetanse tilsvarende emne 1 fra tidligere studier. Emnene kan også inngå som valgfrie emner i master i sosialt arbeid.
Emne 1 går i høstsemesteret fordelt på to samlinger og emne 2 går i vårsemesteret, fordelt på tre samlinger.