Gå til innholdet

Studieplan Ledelse i helse- og omsorgstjenestene, masternivå

Studiested

Studiekull

Se tidligere års studieplaner ved å velge startår for studiet.

Studiepoeng
Studiested
Studielengde
Praksisstudier
Heltid/deltid
    Laster...

Presentasjon av studiet

Helse- og omsorgstjenestene må håndtere demografiske, sosiale, økonomiske og teknologiske endringer. Ledere i helse- og omsorgstjenestene har solid helse og sosialfaglig kompetanse, men kan kjenne på utfordringer knyttet til veileder og lederrollen. Å lede i omstilling og endring er krevende der ledere må takle krysspress mellom klinikere/ansatte og forventninger fra høyere nivå, samt fra pasienter og pårørende. Utvikling av veileder og lederkompetanse er avgjørende for god klinisk ledelse.

Denne videreutdanningen er særlig utviklet og tilrettelagt for ansatte og ledere i helse- og omsorgstjenestene og vil bidra til å utvikle kompetanse innenfor sentrale dimensjoner identifisert i sektoren. Dette er tema knyttet til gjennomføring og drift, relasjoner, verdier, kommunikasjon, veiledning, lede utvikling og egenutvikling. Dette er tema som vil bli behandlet i de ulike emnene for ledere i begge nivå i helse- og omsorgstjenestene. Temaene vil bli aktualisert i ulike fysiske og digitale deltakersentrerte læringsaktiviteter som case-baserte drøfting, prosjektarbeid, etisk refleksjonsveiledning, forelesninger, diskusjoner, gruppeoppgaver, hverandre-vurdering og ulike muntlige og skriftlige vurderingsformer. Det er mulig å ta de ulike emnene enkeltvis. Videreutdanningens mål er at deltakerne blir tryggere i sin veileder og lederrolle, og bedre rustet til å skape kultur og arbeidsmåter som fremmer pasienttrygghet, medvirkning og kompetanseutvikling som helse- og omsorgstjenestene trenger for å møte utfordringene fremover. Videreutdanningsprogrammet består av tre undervisningsemner som vil bli gjennomført på VID Campus Oslo og i Bergen. Hvert semester vil bestå av 2 samlinger av enten 3 eller 2 undervisningsdager per semester, til sammen 5 dager per semester. Eksamen vil bli gjennomført i hvert emne. Etter fullført videreutdanning vil deltakerne være rustet til lederoppgaver i helse- og omsorgstjeneste. Studenter kan etter videreutdanningsprogrammet fortsette på master-programmet i verdibasert ledelse på VID Oslo i et studieløp på enten 90 eller 120 studiepoeng, eller andre relevante grader.

Målgruppe for videreutdanningen er ansatte og ledere i helse- og omsorgstjenestene.

Videreutdanningen er finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, og deltakerne skal derfor ikke betale egenbetaling.

Læringsutbytte

Læringsutbyttebeskrivelsene er lagt på 2. syklus i tråd med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Etter fullført studium skal kandidaten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Kandidaten

  • har avansert kunnskap om organisasjon, ledelse, relasjoner, etikk og verdier i helse- og omsorgstjenestene
  • har inngående innsikt i sentrale temaer og teorier om endringsledelse og innovasjon
  • kan anvende kunnskap på nye områder innenfor helse- og omsorgstjenestene i møte med sentrale samfunnsutfordringer

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere og kommunisere verdier som er kritiske for helse- og omsorgstjenestene og samfunnet
  • kan reflektere kritisk over etiske problemstillinger og handlingsalternativer
  • kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og anvende dette kritisk i sin rolle som veileder og leder.
  • kan bruke relevante metoder for endringsledelse og innovasjonsarbeid, og sammen med andre utvikle, lede, gjennomføre og evaluere konkrete prosjekter

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har god innsikt i hvilken rolle etikk, relasjoner og verdier spiller i ledelse og utvikling av en mangfoldig helse- og omsorgstjeneste
  • har utviklet et realistisk og kritisk perspektiv på egen rolle og innflytelse som veileder og leder i relasjon med andre
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å bidra til nytenkning og innovasjon
  • har evne til å se kompleksiteten i profesjonelle relasjoner og kulturer i helse- og omsorgstjenester preget av kulturelt mangfold
  • Kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner relatert til fagområdet

Arbeids og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene i studiet baserer seg på det sosiokulturelle perspektivet på læring, der læring skjer gjennom deltakelse og interaksjon, og der kunnskap blir konstruert gjennom samhandling med andre. Videreutdanningen er basert på voksenpedagogiske prinsipper der den erfaring som studentene tar med seg inn i studiene vil bli aktivert som ressurs i læringen. De ulike emnene i videreutdanningen vil ha forskjellige arbeids- og undervisningsformer som fysiske og digitale deltakersentrerte læringsaktiviteter som case-baserte drøfting, prosjektarbeid, etisk refleksjonsveiledning, diskusjoner, gruppeoppgaver, hverandre-vurdering, andre arbeidskrav, samt forelesninger. Studie legger til rette for læringsformer som innebærer å utvikle faglig nysgjerrighet, kritisk refleksjon og selvstendighet. Dette utvikles gjennom systematisk refleksjon, tilbakemelding, prøving og vurdering. Studentene utvikler forståelse for muligheter og begrensninger i egen leder- og veiledningspraksis ved bruk av disse tilnærmingene. Undervisningsmetodene er utformet for fremtidens arbeidsliv og livslang læring

Utveksling

Fakultet for teologi og samfunnsvitenskap har flere partnerinstitusjoner, og lang tradisjon for internasjonalt samarbeid både i utdanningssammenheng og gjennom forskningsnettverk. Disse erfaringene bidrar til å gi studentene oppdatert kunnskap innenfor ledelse og organisering i et internasjonalt perspektiv. Engelsk-språklig internasjonal litteratur vil bli brukt som pensumkilder i emnene.

Fakultetet ønsker at studenter som ønsker å gå videre på master-programmet skal kunne reise ut et semester og studere ved en høyere utdanningsinstitusjon i utlandet. Studieopphold i utlandet vil styrke studentenes kompetanse og gi dem et komparativt perspektiv på studieprogrammets emner.

Opphold ved et utenlandsk lærested for studenter og lærere, og bruk av internasjonale gjestelærere ved fakultetet bidrar til å sikre internasjonal aktualitet, oppdatert kunnskap og pensum på aktuelle fagfelt. Bruk av engelsk som undervisningsspråk i enkelte emner og forelesninger gir kjennskap i aktuell fagterminologi.

Helse- og omsorgstjenestene er for alle og inkluderer dermed et stort kulturelt mangfold, både blant ansatte og pasienter, brukere og pårørende. Interkulturell kompetanse er dermed viktig. Videreutdanningen vil tematisere dette sammen med mangfoldsledelse. Videreutdanningen vil stimulere til refleksjon rundt betydningen av mangfold på arbeidsplassen. Dette inkluderer å oppøve evnen til å se kompleksiteten i profesjonelle relasjoner og kulturer, miljøer eller samfunn preget av flerkultur. Deltakerne vil også gjennom forelesninger, diskusjoner og gruppearbeid arbeide med etiske problemstillinger og gjennom veiledning oppøve evnen til å identifisere og reflektere over ulike etiske dilemmaer og fatte gode beslutninger om hensiktsmessige handlinger basert på egen og andres posisjon i profesjonelle relasjoner og samfunn som er preget av flerkultur.

Opptakskrav

Opptak til studiet skjer på grunnlag av: Bachelorgrad (180 studiepoeng) eller annen grad eller utdanning på tilsvarende nivå av minimum tre års omfang. Søkere som ikke oppfyller de ordinære opptakskravene, kan etter fastsatte kriterier søke opptak på grunnlag av realkompetanse.

Søkere med utenlandsk utdanning må dokumentere at de oppfyller krav til norsk- og engelskkunnskaper i forskrift 6. januar 2017 nr. 13 om opptak til høgre utdanning.

Ved rangering av søkere gjelder VIDs utfyllende bestemmelser for opptak.