Arbeids- og undervisningsformene i studiet baserer seg på det sosiokulturelle perspektivet på læring, der læring skjer gjennom deltakelse og interaksjon, og der kunnskap blir konstruert gjennom samhandling med andre. Videreutdanningen er basert på voksenpedagogiske prinsipper der den erfaring som studentene tar med seg inn i studiene vil bli aktivert som ressurs i læringen. De ulike emnene i videreutdanningen vil ha forskjellige arbeids- og undervisningsformer som fysiske og digitale deltakersentrerte læringsaktiviteter som case-baserte drøfting, prosjektarbeid, etisk refleksjonsveiledning, diskusjoner, gruppeoppgaver, hverandre-vurdering, andre arbeidskrav, samt forelesninger. Studiet legger til rette for læringsformer som innebærer å utvikle faglig nysgjerrighet, kritisk refleksjon og selvstendighet. Dette utvikles gjennom systematisk refleksjon, tilbakemelding, prøving og vurdering. Studentene utvikler forståelse for muligheter og begrensninger i egen leder- og veiledningspraksis ved bruk av disse tilnærmingene. Undervisningsmetodene er utformet for fremtidens arbeidsliv og livslang læring