Gå til innholdet

Studieplan Ledelse i helse- og omsorgstjenestene

Studiested

Studiekull

Se tidligere års studieplaner ved å velge startår for studiet.

Studiepoeng
Studiested
Studielengde
Praksisstudier
Heltid/deltid
    Laster...

Presentasjon av studiet

Helse- og omsorgstjenestene må håndtere demografiske, sosiale, økonomiske og teknologiske endringer. Ledere i helse- og omsorgstjenestene har solid helse og sosialfaglig kompetanse, men kan kjenne på utfordringer knyttet til veileder og lederrollen. Å lede i omstilling og endring er krevende der ledere må takle krysspress mellom klinikere/ansatte og forventninger fra høyere nivå, samt fra pasienter og pårørende. Utvikling av veileder og lederkompetanse er avgjørende for god klinisk ledelse.

Denne videreutdanningen er særlig utviklet og tilrettelagt for ansatte og ledere i helse- og omsorgstjenestene og vil bidra til å utvikle kompetanse innenfor sentrale dimensjoner identifisert i sektoren. Dette er tema knyttet til gjennomføring og drift, relasjoner, verdier, kommunikasjon, veiledning, lede utvikling og egenutvikling. Dette er tema som vil bli behandlet i de ulike emnene for ledere i begge nivå i helse- og omsorgstjenestene. Temaene vil bli aktualisert i ulike fysiske og digitale deltakersentrerte læringsaktiviteter som case-baserte drøfting, prosjektarbeid, etisk refleksjonsveiledning, forelesninger, diskusjoner, gruppeoppgaver, hverandre-vurdering og ulike muntlige og skriftlige vurderingsformer. Det er mulig å ta de ulike emnene enkeltvis. Videreutdanningens mål er at deltakerne blir tryggere i sin veileder og lederrolle, og bedre rustet til å skape kultur og arbeidsmåter som fremmer pasienttrygghet, medvirkning og kompetanseutvikling som helse- og omsorgstjenestene trenger for å møte utfordringene fremover. Videreutdanningsprogrammet består av tre undervisningsemner som vil bli gjennomført på VID Campus Oslo og i Bergen. Hvert semester vil bestå av 2 samlinger av enten 3 eller 2 undervisningsdager per semester, til sammen 5 dager per semester. Eksamen vil bli gjennomført i hvert emne. Etter fullført videreutdanning vil deltakerne være rustet til lederoppgaver i helse- og omsorgstjeneste. Studenter kan etter videreutdanningsprogrammet fortsette på master-programmet i verdibasert ledelse på VID Oslo i et studieløp på enten 90 eller 120 studiepoeng, eller andre relevante grader.

Målgruppe for videreutdanningen er ansatte og ledere i helse- og omsorgstjenestene.

Videreutdanningen er finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, og deltakerne skal derfor ikke betale egenbetaling.

Læringsutbytte

Læringsutbyttebeskrivelsene er lagt på 1. syklus i tråd med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Etter fullført studium skal kandidaten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Kandidaten

  • har bred kunnskap om organisasjon, ledelse, relasjoner, etikk og verdier i helse- og omsorgstjenestene
  • har innsikt i temaer og teorier om endringsledelse og sosial innovasjon
  • kan oppdatere sin kunnskap innenfor helse- og omsorgstjenestene i møte med sentrale samfunnsutfordringer

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere og kommunisere verdier som er kritiske for helse- og omsorgstjenestene og samfunnet
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse, etiske problemstillinger og handlingsalternativer
  • kan vurdere og anvende faglig kunnskap i sin utøvelse av veiledning og verdibasert ledelse
  • kan beherske relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger for en mangfoldig helse- og omsorgstjeneste
  • kan formidle fagstoff, problemstillinger og løsninger og utveksle synspunkter og erfaringer med andre i fagfeltet
  • kan reflektere over egen rolle og innflytelse som veileder og leder i relasjon med andre
  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, enten alene eller som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan bidra til nytenkning, innovasjon, og god praksis
  • kan se kompleksiteten i profesjonelle relasjoner og kulturer i helse- og omsorgstjenester preget av kulturelt mangfold

Utveksling

Fakultet for teologi og samfunnsvitenskap har flere partnerinstitusjoner, og lang tradisjon for internasjonalt samarbeid både i utdanningssammenheng og gjennom forskningsnettverk. Disse erfaringene bidrar til å gi studentene oppdatert kunnskap innenfor ledelse og organisering i et internasjonalt perspektiv. Noe engelsk-språklig internasjonal litteratur vil bli brukt som pensumkilder i emnene.

Helse- og omsorgstjenestene er for alle og inkluderer dermed et stort kulturelt mangfold, både blant ansatte og pasienter, brukere og pårørende. Interkulturell kompetanse er dermed viktig. Videreutdanningen vil tematisere dette sammen med mangfoldsledelse. Videreutdanningen vil stimulere til refleksjon rundt betydningen av mangfold på arbeidsplassen. Dette inkluderer å oppøve evnen til å se kompleksiteten i profesjonelle relasjoner og kulturer, miljøer eller samfunn preget av flerkultur. Deltakerne vil også gjennom forelesninger, diskusjoner og gruppearbeid arbeide med etiske problemstillinger og gjennom veiledning oppøve evnen til å identifisere og reflektere over ulike etiske dilemmaer og fatte gode beslutninger om hensiktsmessige handlinger basert på egen og andres posisjon i profesjonelle relasjoner og samfunn som er preget av flerkultur.

Opptakskrav

Opptak til studiet skjer på grunnlag av generell studiekompetanse. Søkere som ikke oppfyller kravene til generell studiekompetanse, kan etter fastsatte kriterier søke opptak på grunnlag av realkompetanse.

Søkere med utenlandsk utdanning må dokumentere at de oppfyller krav til norsk- og engelskkunnskaper i forskrift 6. januar 2017 nr. 13 om opptak til høgre utdanning.

Ved rangering av søkere gjelder VIDs utfyllende bestemmelser for opptak.