Helse- og velferdstjenestene står overfor store utfordringer i møte med sosial ulikhet i helse, utenforskap, diskriminering og marginalisering av personer i sårbare livssituasjoner. Økt sosial ulikhet, mangfold og globale utfordringer gir risiko for utenforskap og ekskludering. Dagens utfordringsbilde setter krav til inkludering og deltagelse for å hindre marginalisering av personer i sårbare livssituasjoner. Medborgerskap er et viktig perspektiv for å styrke inkludering og utvikle bærekraftige og rettferdige helse- og velferdspraksiser.
Medborgerskap innebærer et menneskesyn i tråd med menneskerettighetene. Dette fordrer kritisk tenkning overfor etablerte strukturer og etisk refleksjon i profesjonell praksis.
Formålet med studiet er å utdanne fagpersoner på mastergrads nivå, som kan møte samfunnets krav til økt fokus på sosial ulikhet i helse. Det omfatter kompetanse i forebygging og helsefremming på individ og systemnivå for å forbedre velferdssamfunnet og velferdstjenestene. Arbeid med sosial ulikhet i helse gjennom forebygging og helsefremming innebærer fokus på FN Konvensjon om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne (CRPD).
Mastergrad i medborgerskap, helse og velferd har en menneskerettslig forankring og bygger på internasjonale diskurser om medborgerskap. Studiet tar utgangspunkt i at helse og velferd skapes i relasjoner og gjennom samfunnsdeltakelse, men at helse er ulikt fordelt i befolkningen. Sosiale ulikheter i helse medfører utfordringer med tilhørighet og barrierer for deltagelse på individ og samfunnsnivå. Sosial ulikhet i helse rammer særlig sårbare og marginaliserte grupper.
Studiet er tverrfaglig og forankret i fagområdene re/habilitering og folkehelse, og dets fokus på medborgerskap innebærer at alle mennesker er fullverdige samfunnsmedlemmer, med mulighet til å praktisere både rettigheter og plikter ut fra sine forutsetninger. Innen re/habilitering betyr dette anerkjennelse av enkeltborgeres integritet, og fokus på muligheter til å delta i hverdagsliv, arbeidsliv og samfunnsliv uavhengig av helse og funksjonsevne. Folkehelseperspektivet innebærer fokus på sosial rettferdighet, sosial inkludering, helsefremming, medvirkningsprosesser i samfunnet, samt bevissthet om strukturer som skaper sosiale ulikheter i helse.
Studiet kvalifiserer til tjenesteutvikling for å initiere, planlegge, lede og gjennomføre kvalitetsutvikling, innovasjons- og endringsarbeid samt brede medvirkningsprosesser innen helse og velferdstjenester, sivilsamfunn og nærmiljø. Studiet gir et forskningsbasert grunnlag for kvalitetsforbedring og innovasjon i velferdssamfunn og tjenesteyting. Det omfatter planarbeid og praksis direkte med tjenestebrukere, fagkoordinator- og fagutviklingsarbeid prosjektutvikling, undervisning og veiledning.
Studiet kvalifiserer til videre forskning og forskerutdanning (ph.d.-studier).
Studiets oppbygging
Masterstudiet er utformet i tråd med bestemmelser i: Lov av 8. mars 2024 nr. 9 om universitet og høgskoler
- Forskrift av 1. desember 2005 nr 1392 om krav til mastergrad (fastsatt av tidligere Utdannings- og forskingsdepartement)
- Forskrift av 1. august 2024 om opptak, studier, eksamen og grader ved VID vitenskapelige høgskole
Masterstudiet er samlingsbasert, og består av 3 obligatoriske emner hver på 15 studiepoeng, i tillegg til masteroppgave på 45 studiepoeng. Valgfrie emner utgjør 30 studiepoeng, og kan tas ved VID Stavanger eller andre fakultet/studiested i VID, annet studiested i Norge eller annet land med sammenliknbare poenggivende vurderingsordninger. Dersom valgfrie studiepoeng tas ved annen institusjon, søkes det innpass etter fastsatte kriterier.
De obligatoriske emnene tematiserer kjerneområdene i masterstudiet og gir grunnlag for studentens vitenskapelige arbeid og kunnskapsproduksjon, og utgjør en bred, felles basis. De valgfrie emnene representerer fordyping innenfor studentens interessefelt, relatert til studiets kjerneområde og fagfelt, og gir mulighet for å danne faglige fordypninger.
Studiets innhold beskrives i emneplanene med tilhørende læringsutbytter.