Læringsutbyttebeskrivelsene er lagt på 2. syklus i tråd med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Etter fullført studium skal kandidaten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Kandidaten
har avansert kunnskap om arbeidsformer og teoretiske problemstillinger innen kirkelig undervisning og læring.
har inngående kunnskap om historien til kirkelig undervisning i Den norske kirke og aktuelle og relevante forskrifter, planer og reformer
har spesialisert kunnskap om samisk, kvensk, norsk-finsk og nordnorsk kirkeliv som kontekst for kirkelig undervisning
har spesialisert kunnskap om tverrfaglige problemstillinger med relevans for kirkelig undervisning innen kirkemusikk, liturgikk, diakoni, sjelesorg, forkynnelse og ledelse av frivillige
har inngående kunnskap om retningslinjer og forskrifter for samarbeid mellom trossamfunn og skole, barnehage og andre pedagogiske aktører
Ferdigheter
Kandidaten
kan faglig begrunne, lede og kritisk analysere tiltak i kirkelig undervisning og læring i tverrfaglig samarbeid med ansatte og frivillige i menigheten
kan arbeide selvstendig og faglig begrunne, utvikle og evaluere tiltak i kirkelig undervisning og læring med lokal og kontekstuell forankring, særlig i samisk, kvensk, norsk-finsk og nordnorsk kontekst
kan lede og kritisk drøfte gudstjenester som faller inn under kateketens arbeidsfelt, samt andakter, liturgiske samlinger og andre sammenkomster i kirkelig undervisning
kan forstå og analysere barn og unges spiritualitet, trospraksis og psykiske behov, herunder særlig samisk, kvensk, norsk-finsk og nordnorsk spiritualitet og trospraksis
kan kritisk drøfte pedagogiske perspektiver på troslæring i en tverrfaglig (pastoral, diakonal, musikalsk, liturgisk) praktisk-teologisk kontekst
kan samarbeide med andre pedagogiske aktører i en flerkulturell og flerreligiøs kontekst
Generell kompetanse
Kandidaten
kan konstruktivt og kritisk forankre sin tjeneste som kateket i kirkens tro og bekjennelse
kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å planlegge, gjennomføre og evaluere selvstendige prosjekter innen kirkelig undervisning og læring
kan bidra til kritisk drøfting og videreutvikling av gudstjenesteliv og annet kirkelig arbeid utfra et kateketisk og religionspedagogisk faglig perspektiv
kan kritisk og selvstendig utvikle arbeidsformer for kirkelig undervisning og læring i dialog med kontekstuelle former for trosliv og spiritualitet, herunder særlig samisk, kvensk, norsk-finsk og nordnorsk trosliv og spiritualitet
kan utforme en faglig fundert forståelse av kateketens lederansvar basert på kritisk refleksjon av rolleforventninger og relevante retningslinjer
kan forstå, synliggjøre og ivareta barn og ungdoms spirituelle og psykiske behov i en stabs- og menighetssammenheng
kan ivareta kirkens ansvar for undervisning og læring i en flerkulturell og flerreligiøs kontekst