Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Studieplan Praktisk teologi

Studiested

Studiekull

Se tidligere års studieplaner ved å velge startår for studiet.

Studiepoeng
Undervisningsspråk
Studiested
Oppstart
Studielengde
Praksisstudier
Heltid/deltid
    Laster...

Presentasjon av studiet

VID Stavanger utdanner prester og teologer til kirkelig tjeneste, undervisning og forskning lokalt og globalt. Høgskolen har siden 1843 vært et globalt knutepunkt for teologisk kompetanse og utdanning til tjeneste i kirke og samfunn. Målet har vært å gi en faglig tyngde for menighetsbygging og skape møteplasser der kunnskap om og tro på Jesus Kristus kan formidles i rammen av gjensidig respekt og på tvers av ulik religiøs og livssynsmessig bakgrunn.

Erfaringbasert masterutdanning i praktisk teologi har til hensikt å styrke prester og andre kirkelige ansattes kompetanse i å utøve teologi i praksis og bidra til faglig refleksjon over tjenesten som finner sted i ulike kirkelige og kulturelle kontekster.

Utgangspunktet er den enkeltes kompetanse erhvervet gjennom utdanning og arbeidserfaring. Studiet skal gi redskap til tolke og planlegge arbeidshverdagen i det kirkelige praksisfeltet i lys av aktuell praktisk-teologisk forskning. Videre skal studiet bidra til økt selvrefleksjon og bevissthet om de kirkelige arbeidsoppgavene i et flerreligiøst og flerkulturelt samfunn. Avsluttede studier skal bidra til styrket selvstendig og konstruktiv tenkning som praktisk teolog.

Erfaringsbasert masterutdanning i praktisk teologi tilbys i samarbeid mellom MF vitenskapelig høyskole (MF), Det teologiske fakultet ved universitetet i Oslo (TF) og VID vitenskapelige høgskole (VID). Den norske kirkes presteforening (PF) bidrar med kompetanse i forhold til utvikling og gjennomføring av ulike emner.

Målgruppe

Målgruppe er kirkelige arbeidere som prest, kateket, diakon, menighetspedagog eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Læringsutbyttebeskrivelsene er lagt på 2. syklus i tråd med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Etter fullført studium skal kandidaten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Kandidaten

har inngående kunnskap om vitenskapelig teori og metode i praktisk teologi

har spesialisert kunnskap om faglige problemstillinger om profesjonsforståelse og rolleforventninger innenfor kirkelig tjeneste

har inngående kunnskap om de kontekstuelle rammene for kirkelig tjeneste, kirkekunnskap og aktuelle debatter om kirkesyn

har spesialisert innsikt innenfor et avgrenset område innen praktisk teologi

Ferdigheter

Kandidaten

kan analysere og drøfte teorier, metoder og fortolkninger i nyere praktisk teologi

kan kritisere kilder og strukturere og formulere faglige resonnementer

kan anvende praktisk-teologisk teori og metode til å analysere, fortolke og videreutvikle egen profesjonsutøvelse og praksis

kan gjennomføre et avgrenset og selvstendig forskningsprosjekt i praktisk teologi under veiledning i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

utviser høy grad av selvstendighet i det faglige arbeidet

Generell kompetanse

Kandidaten

kan utøve kirkelig tjeneste med høy grad av refleksjon over forholdet mellom identitet, tro, profesjonsutøvelse og kontekst

kan anvende sine kunnskaper med høy bevissthet om egen rolle som kritisk og konstruktiv aktør i spenningsfeltet mellom tradisjon og innovasjon

kan utøve kirkelig tjeneste på en måte som integrerer faglig selvstendighet, involvering og samhandling på en konstruktiv måte

kan analysere sin tjeneste med høy grad av profesjonsetikk og moralsk bevissthet

har evne til å formidle praktisk-teologisk fagkompetanse på en meget god måte i skriftlig og muntlig form

Arbeids og undervisningsformer

VID forstår læring som en aktiv og sammensatt prosess, som skjer både individuelt og i samhandling med andre. Studentene anses som ressurspersoner og medansvarlige aktører som deltar aktivt i læringsfellesskapet og tar ansvar for egen læring. Sammenvevingen av yrkeskompetanse og teoretiske perspektiv, og refleksjonen over dette, særmerker den erfaringsbaserte masterutdanningen i praktisk teologi.

Samlingsbasert undervisning inneholder studentaktive undervisnings- og læringsformer, forelesninger, seminar, gruppearbeid, selvstudier og veiledning knyttet til arbeidskrav, faglige essay og masteroppgave.

For å kunne fremstille seg til eksamen i de enkelte emnene forutsettes godkjente arbeidskrav. Bestemmelser om tilstedeværelse i undervisning er nedfelt emnevis.

Pensum fremgår i det enkelte emne og vil være både på engelsk og nordiske språk.

Vurderingsformer

Eksamener avholdes i henhold til forskrift 4. juni 2024 nr. 1483 om grader, opptak, studier og eksamen ved VID vitenskapelige høgskole. Vurderingsformene gjengis under beskrivelsen av det enkelte emne. Det vektlegges at vurderingsformene reflekterer emnebeskrivelsen og studentenes arbeid i det aktuelle emne.

Emnene i utdanningen blir vurdert med bestått/ikke bestått, med unntak av masteroppgaven som blir gitt gradert karakter A-F, samt emnet Theory of Science, Research Methods and Research Ethics (15 studiepoeng), se pkt. 7.

Utveksling

VID vitenskapelige høgskole har lang tradisjon med internasjonalt samarbeid både i utdanningssammenheng og gjennom forskningsnettverk. Høgskolen har utviklet høy kompetanse i forhold til internasjonalisering og har partnerinstitusjoner i flere land.

Avtaler knyttet til programområdet teologi gjelder også for Master i praktisk teologi.

De internasjonale avtalene MF og TF har kan også benyttes. Inntil 30 studiepoeng kan tas ved en av fakultetets partnerinstitusjoner. Studenten kontakter studiestedet for å planlegge utveksling og for å forsikre seg om at de planlagte emnevalg kan innpasses i utdanningen.

Praksis

Opptakskrav

Cand.theol. grad, mastergrad eller bachelorgrad som kvalifiserer til kirkelig tjeneste

Minimum to års fulltid