Læringsutbyttebeskrivelsene er lagt på 2. syklus i tråd med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Etter fullført studium skal kandidaten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Kandidaten
har inngående kunnskap om vitenskapelig teori og metode i praktisk teologi
har spesialisert kunnskap om faglige problemstillinger om profesjonsforståelse og rolleforventninger innenfor kirkelig tjeneste
har inngående kunnskap om de kontekstuelle rammene for kirkelig tjeneste, kirkekunnskap og aktuelle debatter om kirkesyn
har spesialisert innsikt innenfor et avgrenset område innen praktisk teologi
Ferdigheter
Kandidaten
kan analysere og drøfte teorier, metoder og fortolkninger i nyere praktisk teologi
kan kritisere kilder og strukturere og formulere faglige resonnementer
kan anvende praktisk-teologisk teori og metode til å analysere, fortolke og videreutvikle egen profesjonsutøvelse og praksis
kan gjennomføre et avgrenset og selvstendig forskningsprosjekt i praktisk teologi under veiledning i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
utviser høy grad av selvstendighet i det faglige arbeidet
Generell kompetanse
Kandidaten
kan utøve kirkelig tjeneste med høy grad av refleksjon over forholdet mellom identitet, tro, profesjonsutøvelse og kontekst
kan anvende sine kunnskaper med høy bevissthet om egen rolle som kritisk og konstruktiv aktør i spenningsfeltet mellom tradisjon og innovasjon
kan utøve kirkelig tjeneste på en måte som integrerer faglig selvstendighet, involvering og samhandling på en konstruktiv måte
kan analysere sin tjeneste med høy grad av profesjonsetikk og moralsk bevissthet
har evne til å formidle praktisk-teologisk fagkompetanse på en meget god måte i skriftlig og muntlig form