Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Studieplan Praktisk-teologisk utdanning

Studiested

Studiekull

Se tidligere års studieplaner ved å velge startår for studiet.

Studiepoeng
Undervisningsspråk
Studiested
Oppstart
Studielengde
Praksisstudier
Heltid/deltid

Velg alternativ

    Laster...

Presentasjon av studiet

PTU 1:

VID vitenskapelige høgskole (VID) tilbyr 30 studiepoeng praktisk- teologisk utdanning lavere grad ved studiested i Tromsø, Kirkelig Utdanningssenter Nord/ Girkolaš Oahpahusguovddáš Davvin (KUN), VID Tromsø. Undervisningen finner sted i tverrfaglig samarbeid med KUNs øvrige praktisk-kirkelig utdanninger for diakoner, kantorer/organister og kateketer.

Praktisk-teologisk utdanning ved KUN har tverrfaglighet, kontekstualitet og nærhet til praksisfeltet som faglig profil. Nordnorsk kirkeliv, inklusiv samisk og kvensk kirkeliv vektlegges særskilt. Praktisk-teologisk utdanning, lavere grad (PTU1) skal sammen med øvrig teologisk utdanning gi kunnskap, holdninger og ferdigheter til å arbeide som ordinert prest i Norge. Utdanningen skal bidra til å utvikle samarbeidsorienterte, og engasjerte medarbeidere som kjenner seg forpliktet på kirkens oppdrag.

PTU1 består av to emner à 15 studiepoeng. Det gis basiskunnskap i praktisk-teologiske problemstillinger. Emnene gir innføring i prestens grunnleggende arbeidsoppgaver og kunnskap om arbeidsoppgavene til de øvrige kirkelige profesjoner. Sentrale tema er grunnelementer i praktisk teologi, forholdet mellom kirke og kultur, gudstjenestens historie og liturgi, hymnologi, kontekstuelt og diakonalt arbeid i menighet, samfunn og i internasjonalt arbeid, sjelesorg og trosopplæring.

PTU 2:

VID vitenskapelige høgskole (VID) tilbyr 30 studiepoeng praktisk- teologisk utdanning høyere grad ved studiested i Tromsø, Kirkelig Utdanningssenter Nord/ Girkolaš Oahpahusguovddáš Davvin (KUN), VID Tromsø. KUN tilbyr praktisk-kirkelig utdanning for diakoner, kantorer/organister, kateketer, trosopplærere og prester (tilsvarende praktikum).

Praktisk-teologisk utdanning i Tromsø har tverrfaglighet, kontekstualitet og nærhet til praksisfeltet som faglig profil. Nordnorsk kirkeliv, inklusiv samisk og kvensk kirkeliv vektlegges særskilt.

Praktisk-teologisk utdanning, høyere grad (PTU2) skal sammen med øvrig teologisk utdanning gi kunnskap, holdninger og ferdigheter til å arbeide som ordinert prest i Norge. Det legges særlig vekt på pastoralteologiske perspektiver.

PTU2 består av to emner à 15 studiepoeng. Det gis avansert kunnskap i praktisk-teologiske problemstillinger, pastoral teologi, homiletikk, liturgi, hymnologi, sjelesorg, diakoni, tverrfaglig samarbeid, kirkerett og ulike ledelsesformer

Målgruppe

PTU 1: Studiet retter seg mot alle som vil utdanne seg til prester og teologer med tanke på tjeneste og lederskap i Den norske kirke, men kan tilrettelegges for søkere fra andre kirkesamfunn.

PTU 2: Studiet retter seg mot alle som vil utdanne seg til prester og teologer med tanke på tjeneste og lederskap i Den norske kirke, men kan tilrettelegges for søkere fra andre kirkesamfunn.

Læringsutbytte

PTU 1

Læringsutbyttebeskrivelsene er lagt på 1. syklus i tråd med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Etter fullført studium skal kandidaten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Kandidaten

  • har bred kunnskap om sentrale temaer innenfor praktisk teologi med spesiell fokus på allmenn kirkekunnskap, liturgikk, salmesang, diakoni, prekenkunst, kirkelig undervisning og sjelesorg
  • kjenner til de viktigste kirkelige planene innenfor trosopplæring, diakoni og kirkelig organisasjon
  • har innsikt i de ulike arbeidsoppgavene i kirken med vekt på egen yrkesprofesjon
  • har bred kunnskap om nordnorsk kirkeliv, inklusive samisk og kvensk kirkeliv
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet og kan oppdatere sin faglige kunnskap selvstendig

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan planlegge og gjennomføre gudstjenester, kirkelige handlinger, kirkelig undervisning og sjelesørgeriske samtaler
  • kan forberede en preken/andakt og forkynne kristen tro til ulike målgrupper
  • kan samarbeide med stab og frivillige, reflektere over sin egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap i teologi på praktisk- kirkelige problemstillinger og treffe begrunnede handlingsvalg

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid
  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
  • kan formidle teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
  • kan samarbeide tverrfaglig med andre profesjoner

PTU 2

Læringsutbyttebeskrivelsene er lagt på 2. syklus i tråd med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Etter fullført studium skal kandidaten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper:

Kandidaten

  • har avansert kunnskap innenfor praktisk teologi med særskilt fokus på kall til tjeneste
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet, inklusive nordnorsk kirkeliv og kontekst
  • har avansert teoretisk kunnskap om teologifagets ulike disipliner med vekt på verdier, livssyn og relasjoner i profesjonell praksis
  • kan anvende sine kunnskaper om verdigrunnlaget som egen profesjon er tuftet på
  • kan analysere kritisk de endringer som profesjonen står overfor i møte med en kirke i endring i et flerreligiøst og flerkulturelt samfunn

Ferdigheter:

Kandidaten

  • kan anvende bred teologisk kompetanse i en selvstendig og samhandlende praktisk prestetjeneste både når det gjelder pastoral ledelse, gudstjenestearbeid, forkynnelse, sjelesorg, undervisning og diakonalt arbeid
  • kan reflektere over sin egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
  • kan anvende ny forskning innenfor kirkens praksisfelt med vekt på tro, yrkesetikk og profesjonsutøvelse
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer

Generell kompetanse:

Kandidaten

  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger knyttet til prestens rolle og kirkens praktiske oppdrag.
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter.
  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer med en selvstendig fortolkning av presterollen i ulike typer menigheter.
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og til allmennheten.

Arbeids og undervisningsformer

PTU 1

VID forstår læring som en aktiv og sammensatt prosess der læring skjer både individuelt og i samhandling med andre. Studentene anses som ressurspersoner og medansvarlige aktører som deltar aktivt i læringsfellesskapet og tar ansvar for egen læring og læringsmiljøet i studentgruppen. Et emne på 15 studiepoeng har forventet studieinnsats tilsvarende 405 timer.

Nett- og samlingsbasert utdanning forutsetter grunnleggende datakunnskaper, god internettilgang og oppdaterte dataverktøy. Det forutsettes at studenten kan bruke studiets læringsplattform, kommunisere med lærer og andre studenter gjennom læringsplattformen og kan ta til seg oppdateringer av verktøyet gjennom opplæring. Undervisningen er variert og inneholder studentaktive undervisnings- og læringsformer, tverrfaglige og yrkesspesifikke forelesninger, seminar, fremlegg/presentasjoner, prosjektarbeid, ekskursjoner, selvstudier, tverrfaglig og yrkesspesifikk gruppearbeid på campus og i læringsplattformen, hverandrevurderinger, praktiske øvelser, praksis og samtaler med veileder, og veiledning knyttet til arbeidskrav og mappesamtale/eksamen. Som oppstart til PTU1 deltar studenten i en tverrfaglig innføringsuke til studiene.

Det gis ulike former for tilbakemelding underveis i studiet. Dette framgår av de ulike emnebeskrivelser. For å kunne fremstille seg til eksamen i de enkelte emnene forutsees godkjente arbeidskrav. Bestemmelser om tilstedeværelse i undervisning er nedfelt emnevis.

Pensum fremgår i det enkelte emne. Elektroniske kompendier til aktuelle emner gjøres tilgjengelig på læringsplattformen for emnet i god tid før undervisningsstart.

I praksisstudier og i forbindelse med enkelte obligatoriske aktiviteter, vil studenten måtte beregne egenandel.

PTU 2

VID forstår læring som en aktiv og sammensatt prosess der læring skjer både individuelt og i samhandling med andre. Studentene anses som ressurspersoner og medansvarlige aktører som deltar aktivt i læringsfellesskapet og tar ansvar for egen læring og læringsmiljøet i studentgruppen. Et emne på 15 studiepoeng har forventet studieinnsats tilsvarende 405 timer.

Undervisningen er variert og inneholder studentaktive undervisnings- og læringsformer, tverrfaglige og yrkesspesifikke forelesninger, seminar, fremlegg/presentasjoner, prosjektarbeid, ekskursjoner, selvstudier, tverrfaglig og yrkesspesifikk gruppearbeid på campus og i læringsplattformen, medstudentvurderinger, praktiske øvelser, praksis og samtaler med veileder, og veiledning knyttet til arbeidskrav og mappesamtale/eksamen.

Undervisningen er samlingsbasert. Studenter som begynner i høstsemestret gjennomfører fire uker i institusjonspraksis i høstsemestret og fem ukers stiftspraksis i vårsemesteret. Mellom undervisningsukene og i praksis arbeider studentene med nettundervisning og skriftlige arbeidskrav på læringsplattformen. Alle arbeidskravene må være bestått før studenten kan gå opp til eksamen.

Vurderingsformer

Eksamener avholdes i henhold til forskrift 12. desember 2016 om opptak, studier, eksamen og grader ved VID vitenskapelige høgskole. Vurderingsformene gjengis under beskrivelsen av det enkelte emne. Det vektlegges at vurderingsformene reflekterer emnebeskrivelsen og studentenes arbeid i det aktuelle emne. Det avlegges eksamen i hvert emne ved slutten av semesteret.

Vurderingsuttrykket i de ulike emnene er bestått/ikke bestått. Vurderingen fra alle emnene inngår på vitnemålet.

Utveksling

VID vitenskapelige høgskole har lang tradisjon med internasjonalt samarbeid både i utdanningssammenheng og gjennom forskningsnettverk. Høgskolen har utviklet høy kompetanse på internasjonalisering og har partnerinstitusjoner i flere land.

Studiet tilbyr praktisk-teologisk utdanning for Sápmi. Arbeid med det samiske forholder seg til hele Sápmi, ikke bare for den norske delen av denne. Studiet tar opp hvordan samisk samfunns- og kirkeliv relaterer seg til internasjonale urfolksprosesser i spørsmål som f.eks. forsoningsprosesser, diskusjonen om retten til land og vann, framveksten av et eget kirkeliv, bruk av tradisjonelle kulturuttrykk og instrumenter og forholdet til førkristen religion. Dette viser til en tverrkulturell dimensjon i studiet som bidrar til å bevisstgjøre studentene også på tverrkulturelle uttrykk for tro og religion på tvers av landegrenser.

En relativt stor andel av studentene kommer fra et annet land. Erfaringer fra deres kulturelle bakgrunn forsøkes integrert i undervisningen. Den internasjonalt sammensatte studentgruppen er en faglig og sosial ressurs for studenter og ansatte.

Lærermobilitet gjennom internasjonale forelesere og ved at høgskolens ansatte har opphold ved internasjonale institusjoner bidrar til gjensidig utveksling av erfaring, kunnskap og internasjonalt samarbeid i forskning. Studiet har jevnlig besøk av internasjonale gjester, kirkeledere eller prester fra ulike kirkesamfunn, eller fagteologer. Pensumlitteratur på engelsk gir kjennskap til aktuell fagterminologi på engelsk. Slik får studentene gjennom undervisning oppdatert kunnskap og internasjonale perspektiv på nasjonale og regionale utfordringer knyttet til kirke og samfunn.

Undervisningen foregår på norsk, men det legges til rette for besvarelser på nordsamisk, sørsamisk og lulesamisk.

Studenter kan også ha Sjømannskirken-Norsk kirke i utlandet som praksissted i menighetspraksis.

Praksis

PTU1

Praksisstudiene inngår i følgende emner:

  • PTUKUN2013 Kirke og kontekst, gudstjeneste og menighetsarbeid med praksis 15 stp. 4 uker
  • PTUKUN2014 Homiletikk, sjelesorgs- og trosopplæringspraksis 15 stp. 3 uker

Praksis innebærer en samarbeidsrelasjon til en stedlig, kompetent veileder som tilrettelegger praksis. Målsettingen for praksisstudiene er å forme og utruste prester til å utøve sitt kall som prester i åndelig og strategisk ledelse. For en prest er oppdraget særlig knyttet til menighetsarbeid, forkynnelse, sjelesorg og forvaltning av sakramentene. Forming og danning av personlighet og spiritualitet er et viktig anliggende.

Studenter som tar sikte på prestetjeneste i Den norske kirke etter endt utdanning, må i studietiden delta i Bispemøtets ordning Veien til vigslet tjeneste (VTVT). Påmelding til VTVT innebærer fast tilknytning til et bispedømme gjennom hele studietiden. Det anbefales at slik tilknytning opprettes så tidlig som mulig (https://kyrkja.no/nb-NO/om-kirken/slik-styreskirken/bispemotet/vtvt

En student som i praksisstudier får kjennskap til andres personlige forhold, har taushetsplikt etter reglene i forvaltningsloven. VID utarbeider en taushetserklæring som skal underskrives av studentene.

PTU2

Praksisstudiene inngår i følgende emner:

• PTUKUN4013 Pastoralteologi, ledelse og kirkerett med institusjonspraksis 15 stp. 4 uker

• PTUKUN4014 Profesjon, prekenlære og pedagogikk med stiftspraksis 15 stp. 5 uker

Praksis innebærer en samarbeidsrelasjon til en stedlig, kompetent veileder som tilrettelegger praksis. Målsettingen for praksisstudiene er å forme og utruste prester til å utøve sitt kall som prester i åndelig og strategisk ledelse. For en prest er oppdraget særlig knyttet til menighetsarbeid, forkynnelse, sjelesorg og forvaltning av sakramentene. Forming og danning av personlighet og spiritualitet er et viktig anliggende.

Studenter som tar sikte på prestetjeneste i Den norske kirke etter endt utdanning, må i studietiden delta i Bispemøtets ordning Veien til vigslet tjeneste (VTVT). Påmelding til VTVT innebærer fast tilknytning til et bispedømme gjennom hele studietiden. Det anbefales at slik tilknytning opprettes så tidlig som mulig (https://kyrkja.no/nb-NO/om-kirken/slik-styreskirken/bispemotet/vtvt

En student som i praksisstudier får kjennskap til andres personlige forhold, har taushetsplikt etter reglene i forvaltningsloven. VID utarbeider en taushetserklæring som skal underskrives av studentene.

Skikkethetsvurdering

VID vitenskapelige høgskole har et lovpålagt ansvar for å vurdere om studentene er skikket til å bli prest. Vurderingen er underlagt forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning (nr.859) med hjemmel i lov 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler § 4-10, sjette ledd. Løpende skikkethetsvurdering foregår gjennom hele studiet. Vurderingen omfatter både faglige og personlige forutsetninger for å utøve yrket, og kriteriene i forskrift må suppleres med skjønn. Studenter som får merknad vedrørende tvil om skikkethet, blir fulgt spesielt opp.

Opptakskrav

PTU 1:

Opptak og rangering skjer i henhold til forskrift 12. desember 2016 nr. 1595 om opptak, studier, eksamen og grader ved VID vitenskapelige høgskole.

Det er en forutsetning for opptak at søkere har gode norskkunnskaper både muntlig og skriftlig. Søkere med utenlandsk utdanning må dokumentere at de oppfyller krav til norsk- og engelskkunnskaper i forskrift 6. januar 2017 nr. 13 om opptak til høgre utdanning.

Søkere til PTU1 må dokumentere fullført og bestått årsstudium i KRLE, eller teologifag tilsvarende 60 studiepoeng på bachelornivå, eller godkjenning i Evalueringsnemnda.

I henhold til lov om universiteter og høyskoler § 4-9 kreves politiattest ved opptak til studier der studenter i forbindelse med obligatoriske praksisstudier eller klinisk undervisning kommer i kontakt med mindreårige. Ved studiestart skal studentene ved PTU1 framlegge politiattest.

PTU 2:

Opptak og rangering skjer i henhold til forskrift 12. desember 2016 nr. 1595 om opptak, studier, eksamen og grader ved VID vitenskapelige høgskole. Opptakskrav for utdanningen er:

• En mastergrad

• Fullført PTU1 (30 studiepoeng)

• 120 studiepoeng teologiemner innenfor de tradisjonelle teologiske hoveddisipliner (Det gamle testamente, Det nye testamente, kirkehistorie, systematisk teologi), der 30 studiepoeng må være på masternivå. Teologiemnene kan helt eller delvis inngå i mastergraden (jf. Tjenesteordning og kvalifikasjonskrav for menighetsprester § 3.2).

Det er en forutsetning for opptak at søkere har gode norskkunnskaper både muntlig og skriftlig. Søkere med utenlandsk utdanning må dokumentere at de oppfyller krav til norsk- og engelskkunnskaper i forskrift 6. januar 2017 nr. 13 om opptak til høgre utdanning.

Nett- og samlingsbasert utdanning forutsetter grunnleggende datakunnskaper, god internettilgang og oppdaterte dataverktøy. Det forutsettes at studenten kan bruke studiets læringsplattform, kommunisere med lærer og andre studenter gjennom læringsplattformen og kan ta til seg oppdateringer av verktøyet gjennom opplæring.

I henhold til lov om universiteter og høyskoler § 4-9 kreves politiattest ved opptak til studier der studenter i forbindelse med obligatoriske praksisstudier eller klinisk undervisning kommer i kontakt med mindreårige.