Bakgrunn for studiet og profil
Tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid skal kvalifisere helse- og sosialarbeidere til forebyggende, behandlende og rehabiliterende arbeid innenfor kommunale helse-, sosial- og velferdstjenester, psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB) (forskrift 14. mars 2022 nr. 387 §2).
Studiet står i en tverrfaglig kontekst med historiske, biologiske, psykologiske, sosiale, eksistensielle og kulturelle perspektiver.
Studiet er basert på erfaring, praksis og forskning. Det skal fremme holdninger som danner grunnlag for likeverdige tjenester for majoritets- og minoritetskulturer. Studiet skal bidra til ivaretakelse av menneskerettigheter, deltakelse og utviklingsmuligheter i samfunnet.
Studieprogrammet har til hensikt å styrke kandidatens forståelse av hvordan psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet spiller sammen med øvrig helse og livskvalitet i ulike kulturelle kontekster. Gjennom kunnskap og refleksjon kan kandidaten øke sin relasjons- og handlingskompetanse til støtte for brukere og pårørende innen psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid på tvers av tjenester og nivåer.
Psykisk helse, rus og avhengighet er fagfelt i kontinuerlig utvikling, og studiets fag- og kjerneområder følger denne utviklingen.
Studiets fag- og kjerneområder
Studieplanen er utarbeidet i tråd med forskrift om nasjonal retningslinje for tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid (2022) fastsatt av Kunnskapsdepartementet. Forskriften har til hensikt å sikre et likeverdig faglig nivå på tvers av utdanningsinstitusjoner. Den skal sikre at kandidater som har gjennomført studieprogrammet skal ha kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse jfr. forskriftens 5 kompetanseområder:
- Perspektiver på psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet
- Etikk, lovverk og organisering
- Kommunikasjon, relasjon og samhandling
- Arbeid med psykisk helse-, rusmiddel- og avhengighetsproblemer
- Forskning, formidling og fagutvikling
Jfr. forskriften er studiet forskningsbasert, praksisbasert og erfaringsbasert. Enkeltindividets menneskerettigheter, deltakelse og utviklingsmuligheter skal ivaretas. Kandidatens holdninger danner grunnlag for likeverdige tjenester. Det skal gjenspeiles i kunnskaper og ferdigheter til refleksjon og aktivt arbeid med forståelse og utøvelse av maktforhold og maktmisbruk.
Avhengighetsbegrepet gis en bred forståelse som i tillegg til avhengighet av ulike rusmidler også omfatter andre avhengighetsformer som for eksempel spillavhengighet (gambling) og dataspillavhengighet (gaming). Avhengighet kan forekomme hos barn, unge og voksne, og medføre utfordringer relatert til sosiale og mellommenneskelige dimensjoner.
Studieprogrammet konkretiserer forskriftens kompetanseområder ved en profil som vektlegger en helhetlig tenkning om menneskets fysiske, psykiske, sosiale, seksuelle og eksistensielle helse forankret i en erfaringsnær forståelse av mennesket i et livsløpsperspektiv som omfatter relasjoner og en kontekstuell sammenheng. Denne forståelsen er gjennomgående i alle studiets emner.
En erfaringsnær forståelse av mennesket innebærer at individet er autonomt og avhengig av andre, med spesifikke erfaringer som kan beskrives ved et innenfraperspektiv. Gjennom studiet møter kandidaten egne og andres levde erfaring med mangfoldige uttrykksformer gjennom fysisk, psykisk eller eksistensiell smerte. Ved bruk av ulike tilnærminger utforskes kandidatens egne og andres erfaringer og verdier.
Livsløpsperspektivet er overgripende, med en forståelse av sammenheng mellom livserfaringer og helse i et livsløp. En mangfoldig oppvekst og erfaringer med eksempelvis identitet, vold, overgrep, kriser, krig, klima og død har betydning for individets utvikling. Fysisk og psykisk smerte, rusbruk, avhengighet og symptomer oppstår i en kontekst av kulturelle og eksistensielle temaer.
Relasjonen og dens betydning står sentralt. Menneskets utvikling spesielt med vekt på tilknytning, emosjonsutvikling og evne til regulering oppstår i relasjon. Bevissthet om egen rolle i relasjonen, kommunikasjonsform og evne til å se den andres perspektiv oppøves gjennom tverrfaglige veiledningsgrupper. Gjensidig ansvarliggjøring er sentralt i relasjonen. Det innebærer studentens ansvar for selvrefleksjon, selvivaretakelse, kritisk vurdering av egne holdninger, kunnskaper og forståelse av egen rolle. Så vel som studentens ferdigheter i å legge til rette for ansvaret det er mulig for brukeren å ta, i brukerens arbeid med egen livsmestring og bedring av egen helse.
Den kontekstuelle sammenhengen består av kandidatens og brukerens deltakelse på mangfoldige kulturelle arenaer med ulik økonomi, levekår, forståelse av psykisk smerte, rusmidler og avhengighet. Kandidatene arbeider innen et bredt sett av lovverk, etikk og menneskerettigheter innen helse-, sosial- og velferdstjenester på mange ulike nivåer. I tillegg omfatter konteksten ikke bare brukeren og kandidaten, men også pårørende og samarbeidspartnere. Kontekst forstås også som individets bevegelse mellom helse og miljø.
Samlet utforsker studieprogrammet kunnskaper og ferdigheter innen forskriftens kompetanseområder med vekt på VIDs faglige profil. Hensikten er å sette kandidatene i stand til å fremme livskvalitet, bedring og samarbeid gjennom økt kunnskap, faglig og relasjonell forståelse, refleksjon og handlingskompetanse.
Målgruppe
Målgruppen for studiet er personer med helse- og sosialfaglig utdanningsbakgrunn og relevant yrkespraksis som ønsker å øke sin relasjonskompetanse gjennom å kvalifisere seg i forebyggende, behandlende og rehabiliterende arbeid på alle nivåer innen helse-, sosial og velferdstjenester.