Bakgrunn for studiet
Barnevernet har en sentral rolle i å sikre barns utvikling og ivareta barn som utsettes for omsorgssvikt. Barnevernets mandat innebærer at barnevernet har plikt til å handle ut ifra hva som vurderes som barnets beste. Barnevernsarbeid innebærer stor grad av kompleksitet, noe som av og til innebærer umiddelbar handling samtidig som avgjørende spørsmål krever grundige overveielser. Arbeidet kan i noen situasjoner innebære å handle på tvers av barn og foreldres ønsker, eller ivareta barns interesser fremfor foreldres. Å kommunisere og
samarbeide der det ikke er sammenfallende interesser og vurderinger er krevende og utfordrende.
De siste årene har behovet for en økt satsing på kompetansen til de ansatte i barneverntjenesten vært i fokus. På mange områder er ny kunnskap tatt i bruk og de ansatte har økt sin kompetanse. Samtidig har flere tilsyn med barneverntjenestens arbeid avdekket alvorlige feil i arbeidet. Bakgrunnen for feilene er sammensatte. Det handler både om tjenestens rammebetingelser og manglende ressurser, ledelse, organisering og manglende kompetanse. Behovet for økt kompetanse henger i tillegg sammen med den planlagte overføringen av oppgaver til kommunene. Videreutdanningen inngår i regjeringens strategi for å øke kompetansen i det kommunale barnevernet. Studiet er et oppdrag og finansiert fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir).
Det er behov for flere typer kompetanse for å løse barnevernets sammensatte og komplekse oppgaver. Denne videreutdanningen på 30 studiepoeng retter seg mot å forstå og utvikle profesjonelle relasjoner til barn og familier og hvordan legge til rette for og gjennomføre samarbeid slik at de får den hjelp og bistand de er i behov av.
Et kunnskapsbasert barnevern innebærer at fagutøvelsen baserer seg på best mulig tilgjengelig vitenskapelig kunnskap sammen med utøverens erfaringer, kritiske og etiske vurderinger, barn og familiers preferanser og kontekstuelle hensyn. I utdanningen vil det bli arbeidet med hvordan relasjoner og samarbeid kan forstås i lys av ulike teoretiske bidrag og forskning. Studentene vil trene på forskjellige måter å utforske og etterspørre barn og familier og samarbeidspartneres perspektiv, erfaring og verdier. Samtidig vil studentene arbeide med å videreutvikle bevissthet om eget ståsted og refleksjon over eget bidrag i møte med barn og familier. Refleksjon over makt og hvordan makt kan brukes og misbrukes vil bli tematisert.
I studieplanene brukes i hovedsak begrepene barn og familier, med disse betegnelsene inkluderer vi både barn, ungdom og ulike familiekonstellasjoner.
Studiets faglig profil
Studiet er orientert om hvordan ansatte i barnevernet kan styrke sin samarbeids- og relasjonskompetanse. Kompetanse handler både om kunnskaper, ferdigheter og holdninger. Utdanningen vil tematisere kunnskap om relasjoner og samarbeid, arbeide med ferdigheter i relasjonsbygging og holdninger overfor barn og familier.
Familier og barn står ofte i svært krevende og vanskelige livssituasjoner som kan være knyttet til voldsutøvelse, bruk av rusmidler, dårlig psykisk helse, konflikter, ensomhet, sykdom, fattigdom og utenforskap. I samarbeid med familier, barn og samarbeids-partnere vil den ansatte kunne oppleve situasjoner der hun eller han berøres og utfordres følelsesmessig. I utdannelsen vil studentene få mulighet til å reflektere over hvordan de berøres og hvordan dette spiller inn i samarbeidet med barn og familier.
Videreutdanningen vil ha et særlig fokus på ferdighetstrening og hvordan teori og forskning kan bidra til at barnevernsansatte kan videreutvikle sine ferdigheter og analytiske kompetanse i å møte krevende situasjoner. Studentene vil utforske hvilke verdier som kommer til uttrykk i barnevernets praksis. De ansatte i barnevernet besitter stor makt og i utdanningen tematiseres hvordan denne forvaltes. Studentene vil særlig arbeide med ferdigheter som innebærer å øke medvirkning og deltagelse i beslutninger om eget liv for barn og foreldre.
Til grunn for denne videreutdanningen ligger en forståelse av mennesker som grunnleggende relasjonelle og meningssøkende. Barns utvikling preges av forhold til omsorgsgivere og nære personer. Den relasjonelle forståelsen står i en humanistisk tradisjon der mennesket forstås som rasjonelt, sosialt og framtidsrettet. Mennesker foretar valg, men strukturelle forhold, kulturelle preferanser og ulike livsbetingelser legger samtidig rammer for de valgene som gjøres.
Barn og foreldre har verdi, er unike og må forstås på sine egne premisser. For å utforske den andres virkelighetsforståelse, kunnskap og erfaring er grunnleggende respekt, anerkjennelse og lydhørhet nødvendig. Etnisitet, kjønn, klasse, kulturelle og strukturelle forhold må også inngå i en analyse og forståelse av menneskelig samhandling. I utdanningen vil studentene bli presentert for grunnlagsteorier om menneskelige relasjoner og knytte disse til den praksis de utøver i barnevernet.
I utdanningen vektlegges det å videreutvikle og å oppøve studentenes bevissthet om ulike former for kunnskap og dens muligheter og begrensninger, og hvordan en kan arbeide med å videreutvikle egen kompetanse og legge til rette for et godt barnevernfaglig arbeid.
Studentene vil arbeide med kritisk å vurdere og analysere ulike perspektiver, metoder og modeller og hvilke implikasjoner de kan ha for analyse, tolkning og møte med barn og familier.
Videreutdanningen kan inngå som en del av master i sosialt arbeid ved VID. Den vil da inngå som 30 valgfrie studiepoeng og erstatte fordypningsemnene i masterprogrammet.
Målgruppe
Videreutdanningen retter seg primært mot ansatte i det kommunale barnevernet, men kan også være aktuell for ansatte i andre deler av barnevernfeltet.