Sorg og tap er noe alle mennesker opplever. Mange av oss gjennomgår også en eller flere ganger betydelige tap som medfører store endringer i livet. Denne videreutdanningen har som mål å gi sosial-, helse-, diakoner, andre profesjonelle og likepersoner som møter mennesker i sorg oppdatert og særskilt kompetanse til å møte mennesker i tap og sorgprosesser.
Sorgteori har tidligere i stor grad bygget på forståelser av sorgprosesser som lineære faser som ender i at sorgen er bearbeidet. Dette er oppfatninger som i dag preger hvordan vi snakker om sorg. I denne utdanningen tar vi utgangspunkt i nyere sorgteori som beskriver sorg som individuelle prosesser hvor pendling mellom sorgsentrering og mestringssentrering vil være skiftende. Sorg forstås heller ikke som noe skal bearbeides, men som reaksjon på livshendelser som vil prege livet etterpå.
Utdanningen har en økologisk forankring hvor sorg forståes som noe mer enn bare det enkelte individs sorgprosess. Det økologiske perspektivet inkluderer oppmerksomhet på at sorg kan medføre endringer av sosial situasjon, hvilke sosiale arenaer en deltar på, endringer i helse og økonomi kan også være forbundet med store tap. Det vil særlig bli vektlagt perspektiver som belyser etterlatte og nærståendes sorg og hvordan sorg kan endre familierelasjoner.
Barn og unges sorg er et sentralt tema i utdanningen. Utdanningen vil gjennomgående anvende eksempler både i pensum og gjennom undervisningen hvor oppfølging av barn, ungdom og voksne omsorgspersoners sorg.
Utdanningen bygger på en forståelse om at mennesker i den sørgendes omgivelser, både privat nettverk, fagpersoner og personer med brukererfaring kan gi støtte gjennom å bidra til helsefremmende sorgprosesser, men også medvirke til at sorgen blir tyngre å bære. Utdanningen vil tematisere ulike måter å leve med sorg og særlig hvordan store tap over tid, kan mobilisere menneskelige ressurser og nye måter å leve videre på.
Utdanningen tematiserer også hvordan en kan forstå sorg i ulike kulturelle perspektiv, herunder ulike livssyn. Det vil bli gitt undervisning som inngående belyser hvordan sorgprosesser uttrykkes, forståes og møtes på ulike måter. Det vil særlig bli lagt vekt på hvordan ideelle aktører, interesse og brukerorganisasjoner kan ha en hensiktsmessig rolle i sorgarbeid.
Utdanningen tematiserer videre forlenget sorgforstyrrelse som diagnose. Målsettingen i utdanninger er ikke å gi studentene kompetanse til å behandle sorg terapeutisk, men å gi en utvidet innsikt i hvordan møte mennesker i sorg på måter som kan forebygge at sorg blir sykdom.
Den tverrfaglige videreutdanningen i Sorgstøttearbeid er organisert som et ettårig deltidsstudium og er samlingsbasert. Videreutdanningen består av tre enkeltemner på 10 studiepoeng.
Målgruppe
Videreutdanningen retter seg mot fagpersoner som i sitt arbeid møter mennesker som gjennomgår tap eller sorgprosesser. Det kan for eksempel være personer fra helsetjenester, sosialtjenester, kirken, eller interesse og brukerorganisasjoner. Utdanningen har et tverrfaglig utgangspunkt og anvender litteratur og forelesere med ulik og bred fagbakgrunn. Videreutdanningen bygger på en forståelse av at samarbeid med tredje sektor som ideelle aktører, interesse- og brukerorganisasjoner er sentralt i sorgarbeidet. Utdanningen tilbys både på bachelor (første syklus) og masternivå (andre syklus). Samlingene i disse to utdanningene vil foregå på samme tidspunkt og det vil legges opp til mye samarbeid mellom studentene. Utdanningene vil imidlertid ha ulike læringsmål, arbeidskrav, pensum og eksamen relatert til henholdsvis bachelor og masternivå.