Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Studieplan Sosial bærekraft og ledelse

Studiested

Studiekull

Se tidligere års studieplaner ved å velge startår for studiet.

Studiepoeng
Undervisningsspråk
Studiested
Oppstart
Studielengde
Praksisstudier
Heltid/deltid

Velg alternativ

    Laster...

Presentasjon av studiet

Studiet i sosial bærekraft gir innsikt i hvordan samfunnet er knyttet sammen, hvordan kunnskap om komplekse samfunnsutfordringer kan forstås og formidles, og hvordan samfunnsendringer ledes. Gjennom begrepene forstå formidle lede gir studiet ulike perspektiver på hvordan mennesker kommuniserer, samhandler og skaper endring. Studiet er et tverrfaglig bachelorstudium hvor samfunnsvitenskapelige og humanistiske perspektiver knyttet til interkulturell kompetanse, pedagogikk og ledelse vil forberede studentene til en arbeidshverdag i organisasjoner og virksomheter som legger til rette for en sosialt bærekraftig samfunnsutvikling. Den tverrfaglige tilnærmingen bidrar også til å gi ulike perspektiver på hvordan vi kan nærme oss viktige samfunnsutfordringer knyttet for eksempel til mangfold, demokrati og sosiale utfordringer i samfunnet.

FNs bærekraftsmål beskriver hvordan det globale samfunnet må samarbeide langs tre akser for å løse våre felles utfordringer: miljø, økonomi og sosiale forhold. Studiet drøfter her sentrale begrep knyttet til sosial bærekraft, som tilhørighet, trygghet, tilgang til samfunnsgoder og tillit. Studentene lærer hvordan de på ulike måter kan forholde seg til kompleksitet og utfordringer i samfunnet rundt seg i forhold til verdier, menneskesyn og dannelsesideal og hvordan de kan lede viktige prosesser som endrer samfunnet i en mer bærekraftig retning.

Studiet har et særlig fokus på globale og/eller allmennmenneskelige perspektiver, demokratiske verdier og maktforhold, og studenten vil lære hvordan globalisering og globaliseringens konsekvenser forandrer måten mennesker samhandler og kommuniserer på. Studenten får også kunnskap om hvordan mangfold og migrasjon påvirker samfunnet lokalt og globalt, for eksempel knyttet til mangfold på arbeidsplassen eller barn og unges opplæring og oppdragelse. Tilnærmingen til begreper som interkulturell kompetanse, kommunikasjon, læring og ledelse skjer på mange forskjellige måter gjennom varierte læringsformer og læringsaktiviteter.

Studiet gir mulighet for tre studieretninger: 1) interkulturell kompetanse, 2) pedagogikk og 3) verdibasert ledelse.

Studiet gir kunnskap og kompetanse som er etterspurt i offentlig sektor og private organisasjoner preget av menneskelige, demokratiske, globale og flerkulturelle erfaringer og utfordringer. En av studieretningene inneholder tilbud om studietur til utlandet. Alle studenter oppfordres til å tilbringe minst ett semester ved en av høgskolens internasjonale samarbeidsinstitusjoner.

Studiet kan gi grunnlag for ulike arbeids- og yrkesmuligheter innen stat og kommune, organisasjoner og næringsliv der sosialt bærekraftig utvikling er viktig, for eksempel, knyttet til mangfold og andre sosiale samfunnsutfordringer. Studiet danner også grunnlag for videre studier på masternivå knyttet til hver av de tre studieretningene.

Målgruppe

Studiet retter seg mot alle som ønsker å lære mer om sosial bærekraft, interkulturell kompetanse, pedagogikk og ledelse.

Læringsutbytte

Læringsutbyttebeskrivelsene er lagt på 1. syklus i tråd med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Etter fullført studium skal kandidaten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Kandidaten

  • har kunnskap om sentrale temaer innenfor samfunnsvitenskapelige og humanistiske fagtradisjoner, herunder interkulturell kompetanse, pedagogikk og ledelse
  • kjenner til ulike teorier og metoder som er sentrale i tilnærming til sosial bærekraft og tilhørende fagområder knyttet til interkulturell kompetanse, pedagogikk og ledelse
  • har kunnskap om FNs bærekraftsmål og fagområdets historiske kontekst og utvikling
  • kan oppdatere sin kunnskap om hvordan samfunnet endres som følge av globalisering, økt mangfold, og interkulturell sameksistens
  • har kunnskap til å identifisere og møte problemstillinger og dilemmaer i et samfunn i endring, både lokalt, nasjonalt og globalt

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan drøfte, vurdere og presentere sentrale og relevante temaer, problemstillinger og dilemmaer knyttet til sosial bærekraft
  • kan analysere og reflektere over spørsmål og tema knyttet til interkulturell kompetanse, pedagogikk og ledelse
  • kan kommunisere godt og legge til rette for faglig samarbeid i kontekster preget av mangfold
  • kan gjennomføre et større faglig arbeid på en selvstendig måte (bacheloroppgaven)

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan arbeide både selvstendig og sammen med andre i gruppe og kan kommunisere om og formidle faglige tema både skriftlig og muntlig
  • har utviklet respekt for sentrale vitenskapelige verdier som nøyaktighet, redelighet og saklighet, samt verdsette betydningen av holdninger som fremmer frihet, tillit, autoritet, åpenhet, glede, humor, raushet og praktisk visdom i forskning og praksis
  • har kjennskap til digitale arbeidsformer og kunnskap om hvordan digitalisering påvirker kommunikasjon og samhandling
  • kan søke etter, vurdere og kvalitetssikre relevante faglige kunnskapskilder
  • behersker god henvisningsskikk, herunder referansehåndtering og siteringsteknikk

Arbeids og undervisningsformer

Bachelorgrad i sosial bærekraft tilbys som et samlings- og nettbasert studium. Fordypningen innen interkulturell kompetanse er knyttet til campus i Stavanger, fordypningen i pedagogikk er knyttet til campus i Bergen og fordypning i verdibasert ledelse er hovedsakelig nettbasert. I tillegg til samlings- og nettbasert undervisning vil det være tilbud om lokal fysisk seminarundervisning og/eller ytterligere samlinger for lokale studenter i Stavanger og Bergen. Noen av emnene er breddefag som tilbys på tvers av studieretningene. Undervisningen kombinerer lærerstyrte og studentaktive læringsformer, selvstudium. Gjennom studiet vil studentene tilegne seg ulike forståelsesmåter, arbeidsmetoder og læringsformer, tilpasset de enkelte emnenes fagområder og tematikk. Mye arbeid foregår i grupper og faglærer legger til rette for arbeid i basisgrupper. Alle arbeidskrav og deler av undervisningen er obligatorisk. Samlinger er obligatoriske og krever 80% fremmøte. Se emnebeskrivelser for nærmere informasjon.

I enkelte emner praktiseres kontekstorientert læring (KOL), hvor studentene arbeider intensivt med prosjekter knyttet til ulike case og tematikker. Studentene presenterer prosjektene gruppevis for hverandre, enten muntlig eller som digital fortelling.

Studentene tilegner seg informasjonskompetanse og får opplæring i samfunnsvitenskapelige og humanistiske metoder, lærer å innhente informasjon og skrive kortere eller lengre oppgaver over forskjellige tema. Alle studenter må skrive en bacheloroppgave knyttet til fordypningsområdet i valgte studieretning og kan inkludere kortere feltarbeid i forbindelse med innsamling av data til oppgaven. Studentene blir oppfordret til å delta i faglærernes pågående forskningsprosjekter og forskningsgrupper.

Vurderingsformer

Studieprogrammet inneholder varierte vurderingsformer som:

  • Hjemmeeksamen
  • Muntlig individuell eller gruppeeksamen
  • Digitale vurderingsformer
  • Skriftlig oppgave med tilbakemelding fra faglærer og/eller studenter (hverandrevurdering) underveis i arbeidet
  • Prosjektarbeid
  • Bacheloroppgave

De fleste emnene vurderes med karakter A-F, mens enkelte emner vurderes bestått/ikke bestått. For informasjon om digital eksamen, se https://www.vid.no/student/eksamen/digital-eksamen/

Utveksling

Studieplanen legger til rette for internasjonalisering på ulike måter, både når det gjelder innhold og tematikk, bruk av engelskspråklig pensum, og mulighet for utveksling (særlig høstsemesteret, 3. år). Flere emner bruker engelskspråklige lærere inn i undervisningen. Gjennom mange emner i studiet møter studentene tematisering av globale og internasjonale problemstillinger og med sosial bærekraft som tematikk åpner opp for både globale og lokale perspektiver og problemstillinger. Fagmiljøet representerer en internasjonal stab med lærere fra ulike kulturelle bakgrunner og bred internasjonal erfaring. Fagmiljøet er også internasjonalt orientert i sin forskning. Felles emner som Interkulturell kompetanse, Globalisering og bærekraftig utvikling, og Flerkulturell ledelse tar opp globalt orientert tematikk.

Utstrakt bruk av internasjonal film i en rekke emner er noe som styrker internasjonaliseringsperspektivet. Det vil legges til rette for innkomne utvekslingsstudenter med mulighet for tilrettelagt undervisning med økt bruk av engelsk som undervisningsspråk i minimum 30 studiepoeng av studiet. Det arbeides med ulike former for digitalt internasjonalt samarbeid, bl.a. BIP (Blended Intense Programs) og COIL (Collaborative Online International Learning), samt at studenter kan delta i internasjonalt samarbeid i virtuelle forskingssamarbeid med studenter fra VIDs samarbeidsinstitusjoner (med forbehold om praktisk tilrettelegging). For to av studieretningene gis det tilbud om studietur til utlandet. Studietur kan inneholde forelesninger ved et lokalt universitet.

Studieprogrammet inneholder 30 studiepoeng valgemner i tredje studieår, og det legges til rette for at alle studenter kan tilbringe minst ett semester ved en av fakultetets internasjonale samarbeidsinstitusjoner. Mobilitetsvinduet er primært tenkt høstsemesteret tredje studieår.

Skikkethetsvurdering

Opptakskrav

Opptak til studiet skjer på grunnlag av generell studiekompetanse.

Søkere som ikke oppfyller kravene til generell studiekompetanse, kan etter fastsatte kriterier søke opptak på grunnlag av realkompetanse.

Det er en forutsetning at søkere/studentene har gode norskkunnskaper både muntlig og skriftlig. Søkere med utenlandsk utdanning må dokumentere at de oppfyller krav til norsk- og engelskkunnskaper i forskrift 6. januar 2017 nr. 13 om opptak til høgre utdanning.