Læringsutbyttebeskrivelsene er lagt på 1. syklus i tråd med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Etter fullført studium skal kandidaten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Kandidaten
har bred kunnskap om sentrale temaer, problemstillinger og prosesser, innenfor samfunnsvitenskapelige og humanistiske fagtradisjoner, herunder sosial bærekraft og verdibasert ledelse
kjenner til ulike teorier og metoder som er sentrale i tilnærming til sosial bærekraft og verdibasert ledelse, samt tilhørende fagområder knyttet til særlig interkulturell kompetanse
har kunnskap om den historiske konteksten og utviklingen av sosial bærekraft og verdibasert ledelse som fagområde, med dens tradisjoner, egenart og plass i samfunnet, samt om interkulturell kompetanse
kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet om hvordan samfunnet endres som følge av globalisering, økt mangfold, og interkulturell sameksistens
har bred kunnskap om sentrale teorier og verktøy for å identifisere og møte problemstillinger og dilemmaer i et samfunn i endring, både lokalt, nasjonalt og globalt
kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor samfunnsvitenskapelige og humanistiske fag, herunder sosial bærekraft
Ferdigheter
Kandidaten
kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forskning og utviklingsarbeid til å drøfte, vurdere og treffe begrunnede valg om problemstillinger og dilemmaer knyttet til sosial bærekraft og verdibasert ledelse
kan analysere og reflektere kritisk over egen faglig utøvelse knyttet til sosial bærekraft og verdibasert ledelse, og justere denne under veiledning
kan finne, vurdere og henvise til informasjon og relevant faglitteratur og fremstille denne for å belyse faglige problemstillinger innenfor sosial bærekraft og verdibasert ledelse
kan anvende og beherske relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer for å kommunisere godt både skriftlig og digitalt og kan legge til rette for faglig samarbeid i kontekster preget av mangfold
Generell kompetanse
Kandidaten
kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter innenfor det tverrfaglige området sosial bærekraft og verdibasert ledelse, over tid, både selvstendig og sammen med andre i grupper, i tråd med etiske krav og retningslinjer
har innsikt i og forståelse for relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan anvende kunnskapsbaserte perspektiver i praksis, knyttet til sosial bærekraft og verdibasert ledelse
har utviklet respekt for sentrale vitenskapelige verdier som nøyaktighet, redelighet og saklighet, og kan verdsette betydningen av holdninger som fremmer frihet, tillit, åpenhet og raushet i forskning og praksis
kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger knyttet til det tverrfaglige området sosial bærekraft og verdibasert ledelse, både skriftlig muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
kan diskutere, dele og reflektere over erfaringer og ulike synspunkter med andre innenfor sosial bærekraft og verdibasert ledelse, og dermed bidra til utvikling av god praksis
kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innenfor sosial bærekraft og verdibasert ledelse, med vekt på interkulturelle dilemmaer og problemstillinger