Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Studieplan Sosial bærekraft og ledelse

Studiested

Studiekull

Se tidligere års studieplaner ved å velge startår for studiet.

Studiepoeng
Undervisningsspråk
Studiested
Oppstart
Studielengde
Praksisstudier
Heltid/deltid
    Laster...

Presentasjon av studiet

Studiet i sosial bærekraft og ledelse gir innsikt i hvordan lokale og globale samfunn fungerer, hvordan komplekse samfunnsutfordringer kan forstås og hvordan samfunnsendringer ledes. Gjennom begrepene forstå og lede gir studiet ulike perspektiver på hvordan mennesker kommuniserer, samhandler og skaper endring. Studiet er et tverrfaglig bachelorstudium hvor samfunnsvitenskapelige og humanistiske perspektiver knyttet til interkulturell kompetanse og verdibasert ledelse forbereder studentene til en arbeidshverdag i organisasjoner og virksomheter som legger til rette for en sosialt bærekraftig samfunnsutvikling. I tillegg tematiserer studiet begrepene værekraft og handlekraft – egenskaper som vi trenger for å løse viktige samfunnsutfordringer knyttet til mangfold, demokrati og barn og unges oppvekstsvilkår.

I løpet av det første studieåret lærer studentene å bruke sosial bærekraft som et analytisk verktøy som skaper forståelse for hvordan globalisering og migrasjon påvirker samfunnet rundt oss. Emner som interkulturell kompetanse og medborgerskap retter søkelyset mot de ferdighetene vi trenger for å utvikle motstandskraft i et samfunn preget av uforutsigbarhet. Gjennom kritiske analyser av FNs bærekraftsmål setter studiet søkelys på hva som kan bidra til å skape demokrati, tilhørighet, tillit og tilgang til samfunnsgoder – og undervisningen diskuterer også klimaendringer, miljøspørsmål og skjev/urettferdig økonomisk fordeling.

Andre studieår lærer studentene mer om verdibasert ledelse. Hvilken rolle spiller verdier og sosial innovasjon når vi skal løse morgendagens utfordringer? Hvordan kan vi skape et bærekraftig arbeidsliv som tar enkeltmennesker med forskjellig bakgrunn på alvor? I emnene lærer studentene mer om kommunikasjon og retorikk, HR-ledelse og hvordan ledelse best utføres i møte med komplekse samfunnsutfordringer. Gjennom studiet skapes trygghet til å lede og til å delta i både faglige og administrative prosesser innen næringsliv, sivilsamfunn og offentlig sektor.

Gjennom varierte og studentaktive læringsformer tematiserer studiet kompleksiteten og utfordringene vi opplever i samfunnet rundt oss. Studentene diskuterer verdier og menneskesyn i basisgrupper og lærer praktisk kommunikasjon gjennom å lage digitale fortellinger. Studentene lærer også å delta i ledelsesprosesser som endrer samfunnet i en mer bærekraftig retning gjennom konkrete og realistiske case. Det gis mulighet for at alle studenter kan tilbringe minst ett semester ved en av høgskolens internasjonale samarbeidsinstitusjoner for å høste egne erfaringer knyttet til tematikken vi behandler i forelesningene, og i tillegg gis det tilbud om en spennende studietur.

Studiet i sosial bærekraft og ledelse gir grunnlag for ulike arbeids- og yrkesmuligheter innen stat, kommune, organisasjoner og næringsliv hvor sosial bærekraft er høyt på agendaen. Studiet gir også kompetanse til å lede faglige prosesser som etter hvert kan gi mulighet for å gå inn i lederstillinger som krever kunnskap om flerkulturelle erfaringer og utfordringer. Studiet danner også grunnlag for videre studier på flere samfunnsvitenskapelige masterprogram, men er spesielt innrettet mot VIDs engelskspråklige grad i Community Development and Social Innovation og de erfaringsbaserte mastergradene i Interkulturelt arbeid, Verdibasert ledelse og Medborgerskap (for de som har relevant yrkeserfaring).

Målgruppe

Studiet retter seg mot alle som ønsker å lære mer om sosial bærekraft, interkulturell kompetanse og verdibasert ledelse. Studiet er tilrettelagt både for studenter som kommer rett fra videregående og for de som har annen utdannelse og jobberfaring, men som ønsker spesialisering innen studiets fagområder.

Læringsutbytte

Læringsutbyttebeskrivelsene er lagt på 1. syklus i tråd med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Etter fullført studium skal kandidaten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Kandidaten

har bred kunnskap om sentrale temaer, problemstillinger og prosesser, innenfor samfunnsvitenskapelige og humanistiske fagtradisjoner, herunder sosial bærekraft og verdibasert ledelse

kjenner til ulike teorier og metoder som er sentrale i tilnærming til sosial bærekraft og verdibasert ledelse, samt tilhørende fagområder knyttet til særlig interkulturell kompetanse

har kunnskap om den historiske konteksten og utviklingen av sosial bærekraft og verdibasert ledelse som fagområde, med dens tradisjoner, egenart og plass i samfunnet, samt om interkulturell kompetanse

kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet om hvordan samfunnet endres som følge av globalisering, økt mangfold, og interkulturell sameksistens

har bred kunnskap om sentrale teorier og verktøy for å identifisere og møte problemstillinger og dilemmaer i et samfunn i endring, både lokalt, nasjonalt og globalt

kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor samfunnsvitenskapelige og humanistiske fag, herunder sosial bærekraft

Ferdigheter

Kandidaten

kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forskning og utviklingsarbeid til å drøfte, vurdere og treffe begrunnede valg om problemstillinger og dilemmaer knyttet til sosial bærekraft og verdibasert ledelse

kan analysere og reflektere kritisk over egen faglig utøvelse knyttet til sosial bærekraft og verdibasert ledelse, og justere denne under veiledning

kan finne, vurdere og henvise til informasjon og relevant faglitteratur og fremstille denne for å belyse faglige problemstillinger innenfor sosial bærekraft og verdibasert ledelse

kan anvende og beherske relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer for å kommunisere godt både skriftlig og digitalt og kan legge til rette for faglig samarbeid i kontekster preget av mangfold

Generell kompetanse

Kandidaten

kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter innenfor det tverrfaglige området sosial bærekraft og verdibasert ledelse, over tid, både selvstendig og sammen med andre i grupper, i tråd med etiske krav og retningslinjer

har innsikt i og forståelse for relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan anvende kunnskapsbaserte perspektiver i praksis, knyttet til sosial bærekraft og verdibasert ledelse

har utviklet respekt for sentrale vitenskapelige verdier som nøyaktighet, redelighet og saklighet, og kan verdsette betydningen av holdninger som fremmer frihet, tillit, åpenhet og raushet i forskning og praksis

kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger knyttet til det tverrfaglige området sosial bærekraft og verdibasert ledelse, både skriftlig muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer

kan diskutere, dele og reflektere over erfaringer og ulike synspunkter med andre innenfor sosial bærekraft og verdibasert ledelse, og dermed bidra til utvikling av god praksis

kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innenfor sosial bærekraft og verdibasert ledelse, med vekt på interkulturelle dilemmaer og problemstillinger

Arbeids og undervisningsformer

Bachelor i sosial bærekraft og ledelse tilbys som et samlings- og nettbasert studium. Alle emner har en pedagogisk digital infrastruktur som fungerer som en tydelig læringssti for studentene gjennom hele studiet. Hvert semester arrangeres en samlingsuke på campus i Stavanger hvor studenter og lærere blir bedre kjent og hvor semesterets emner blir undervist og diskutert. Samlingsuken har også en felles fagdag for studenter på alle trinn i graden hvor en aktuell tematikk blir belyst og diskutert på tvers av årskull.

Undervisningen kombinerer lærerstyrte og studentaktive læringsformer og krever at studentene både er aktive bidragsytere under digitale og fysiske samlinger – og at studentene arbeider selvstendig med videoforelesninger, oppgaver og lesing av pensum. Gjennom studiet vil studentene tilegne seg ulike forståelsesmåter, arbeidsmetoder og læringsformer, tilpasset de enkelte emnenes fagområder og tematikk. Mye arbeid foregår i grupper og faglærer legger til rette for diskusjoner og praktiske arbeidsoppgaver i basisgrupper. I enkelte emner praktiseres kontekstorientert læring (KOL), hvor studentene arbeider intensivt med prosjekter knyttet til ulike case og tematikker. Studentene presenterer prosjektene gruppevis for hverandre, enten muntlig eller som digital fortelling.

Alle arbeidskrav og deler av undervisningen er obligatorisk. Samling er obligatorisk og krever 80% fremmøte. Se emnebeskrivelser for nærmere informasjon om obligatoriske krav i hvert emne.

Studentene tilegner seg informasjonskompetanse og får opplæring i samfunnsvitenskapelige og humanistiske metoder, lærer å innhente informasjon og skrive kortere eller lengre oppgaver over forskjellige tema. Alle studenter må skrive en bacheloroppgave som kan inkludere kortere feltarbeid i forbindelse med innsamling av data til oppgaven. Studentene blir oppfordret til å delta i faglærernes pågående forskningsprosjekter og forskningsgrupper.

Vurderingsformer

Studieprogrammet inneholder varierte vurderingsformer som:

Hjemmeeksamen

Muntlig eksamen individuelt eller i gruppe

Digital fortelling

Skriftlig oppgave med tilbakemelding fra faglærer og/eller studenter (hverandrevurdering) underveis i arbeidet

Mappevurdering

Bacheloroppgave

De fleste emnene vurderes med karakter A-F, mens enkelte emner vurderes bestått/ikke bestått.

Utveksling

Studieplanen legger til rette for internasjonalisering på ulike måter, både når det gjelder innhold og tematikk, bruk av engelskspråklig pensum, og mulighet for utveksling. Flere emner bruker engelskspråklige lærere inn i undervisningen. Gjennom mange emner i studiet møter studentene tematisering av globale og internasjonale problemstillinger og med sosial bærekraft som tematikk åpner studiet opp for både globale og lokale perspektiver. Fagmiljøet representerer en internasjonal stab med lærere fra ulike kulturelle bakgrunner og bred internasjonal erfaring. Emner som Interkulturell kompetanse og Flerkulturell ledelse tar opp globalt orientert tematikk. Utstrakt bruk av internasjonal film styrker det internasjonale perspektivet. Det vil legges til rette for innkomne utvekslingsstudenter med mulighet for tilrettelagt undervisning med økt bruk av engelsk som undervisningsspråk i minimum 30 studiepoeng av studiet. Det arbeides også med ulike former for digitalt internasjonalt samarbeid, bl.a. BIP (Blended Intense Programs) og COIL (Collaborative Online International Learning).

Det gis tilbud om en fire ukers studietur det første studieåret, fortrinnsvis til Madagaskar, men med forbehold om at nok studenter ønsker å reise. Studieturen er egenfinanisert, men det kan søkes om støtte fra lånekassen. Det legges ellers til rette for at alle studenter kan tilbringe minst ett semester ved en av fakultetets internasjonale samarbeidsinstitusjoner. Mobilitetsvinduet er primært 4. semester av studiet.

Praksis

Som del av emnet Sosial bærekraft i praksis skal alle studentene gjennomføre 60 timers praksis i en organisasjon eller bedrift. Det kan forsøkes tilrettelagt for praksisopphold ved godkjente organisasjoner i utlandet.

Skikkethetsvurdering

Opptakskrav

Opptak til studiet skjer på grunnlag av generell studiekompetanse.

Søkere som ikke oppfyller kravene til generell studiekompetanse, kan etter fastsatte kriterier søke opptak på grunnlag av realkompetanse.

Det er en forutsetning at søkere/studentene har gode norskkunnskaper både muntlig og skriftlig. Søkere med utenlandsk utdanning må dokumentere at de oppfyller krav til norsk- og engelskkunnskaper i forskrift 6. januar 2017 nr. 13 om opptak til høgre utdanning.