Bachelor i sosialt arbeid er et studium som kvalifiserer til profesjonstittelen sosionom. Sosialt arbeid er et praktisk yrke og en akademisk disiplin.
Samfunnet preges av endringer både nasjonalt og globalt. Endringene drives fram av ulike politiske, økonomiske og sosiale interesser, og påvirker livsvilkårene til ulike grupper. Velferdspolitiske mål og prioriteringer påvirker tjenester og ytelser som har til hensikt å utjevne forskjeller og kompensere for uheldige konsekvenser av samfunnsutviklingen.
Sosialt arbeid retter seg mot individer, familier, grupper, organisasjons- og samfunnsnivå, og har til hensikt å forebygge, begrense eller løse sosiale problemer for å bedre menneskers livskvalitet og levekår. Utdanningen gir kompetanse til å utøve sosialt arbeid i offentlige, private og ideelle organisasjoner, og retter seg mot mennesker i alle aldre i alle faser av livet. Faget bygger på humanistiske og demokratiske verdier. Menneskerettigheter og yrkesetikken er sentralt i profesjonsutøvelsen.
Sosionomer skal bistå både enkeltpersoner og grupper ved å fremme deres interesser, og samtidig bidra til å endre strukturer som skaper eller opprettholder sosial ulikhet. Dette doble mandatet fordrer solid kunnskap om politiske, økonomiske og juridiske rammebetingelser på den ene siden og kunnskap om og arbeid med sosiale problemer på den andre. Bachelor i sosialt arbeid ved VID gir kompetanse til å påvirke rammebetingelser og til å utøve sosialt arbeid i et bredt fagfelt. Diakonhjemmet høgskole har drevet sosionomutdanning siden 1968. I dag er utdanningen en del av VID vitenskapelige høgskole. VID viderefører ambisjonen om å utdanne sosionomer med relevant og fremtidsrettet kunnskap til sentrale og viktige posisjoner i samfunnet. For å oppnå dette, vektlegges nyere forskning i kombinasjon med erfarings- og brukerkunnskap i utdanningen. VID ønsker å utdanne sosionomer som evner å håndtere kompleksiteten i fagfeltet, og som kan lede og koordinere samarbeid på tvers av fag, profesjoner og tjenestenivåer.
VIDs virksomhet bygger på verdiene helhetlig menneskesyn, solidarisk engasjement og fremtidsrettet kunnskap. Dette er verdier som er sentrale innenfor sosialt arbeid som fag og profesjon. I utdanningen kommer dette til uttrykk blant annet gjennom yrkesetiske prinsipper som solidaritet, likeverd og sosial rettferdighet. Sosionomutdanningen ved VID har valgt tre tematiske områder som vektlegges spesielt, og som kommer til uttrykk på ulike måter gjennom studieløpet. Disse områdene er: Verdibevissthet, livsløpsperspektiv og medvirkning/myndiggjøring.
Verdibevissthet
Sosialt arbeid skjer ofte i møte med mennesker som befinner seg i vanskelige eller sårbare livssituasjoner. Slike situasjoner kan utfordre menneskers håp, tro og verdier. Sensitivitet, ydmykhet og forståelse for andres holdninger, handlinger og personlige preferanser kan være avgjørende for å skape tillit og etablere gode arbeidsallianser. Arbeid med livssyn, menneskesyn, verdisyn og etikk i en fagpersonlig og samfunnsmessig sammenheng vektlegges derfor gjennom hele studieløpet. I utdanningen blir studentene utfordret til å reflektere over verdiers betydning i mellommenneskelige relasjoner og hvilke faktorer som er viktig for menneskers motivasjon, mestring, trivsel og livskvalitet.
Livsløpsperspektiv
I et livsløpsperspektiv legges det vekt på overganger mellom ulike livsfaser og samspillet mellom viktige faktorer i menneskers liv over tid. Et livsløpsperspektiv handler om å ta hensyn til at mennesker lever og utvikler seg i en sosial sammenheng som både innbefatter relasjoner og samspill med omgivelsene i nåtid, erfaringer fra fortiden og forventninger til fremtiden. I sosialt arbeids praksis betyr det å anerkjenne menneskers erfaringer gjennom tid og mellom steder, og en forståelse for at erfaringene kan ha betydning for situasjonen her og nå. I utdanningen vektlegges kunnskap menneskers livsløp, og hvordan livsløpsperspektivet får konsekvenser for faglig forståelse og utøvelsen av faget.
Medvirkning og myndiggjøring
Ved å fremme medvirkning og myndiggjøring anerkjennes det at alle mennesker har iboende ressurser som kan mobiliseres. Et grunnleggende premiss for en slik forståelse er at mennesker er eksperter i egne liv, og at deres erfaringer og opplevelser utgjør en sentral del av kunnskapsgrunnlaget for sosialt arbeids praksis. I utdanningen vektlegges kunnskap og ferdigheter som fremmer makt, innflytelse og deltakelse både på individ-, familie-, gruppe- og samfunnsnivå. Studentene får mulighet til å oppøve en særlig bevissthet om og forståelse for når og hvordan ressurser kan mobiliseres.
Studiet er utformet i tråd med bestemmelser i forskrift 6. september 2017 nr.1353 om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger, forskrift 15. mars 2019 nr. 409 om nasjonal retningslinje for sosionomutdanning, lov 8. mars 2024 nr. 9 om universiteter og høgskoler og forskrift 4. juni 2024 nr.1483 om grader, opptak, studier og eksamen ved VID vitenskapelige høgskole.
Studiet skal ha en oppbygning som bidrar til progresjon for begge studieløpene. Første studieår er i hovedsak et år med innføring i rammer og problemområder for sosialt arbeid. Andre studieår gir studentene mer inngående kunnskap om spesifikke fagområder og metodiske tilnærminger i sosialt arbeid. Det tredje studieåret gir studentene anledning til å tilegne seg mer avansert kunnskap og til å fordype seg.
For flere av emnene er det lagt inn progresjonskrav i emnebeskrivelsen. For å starte i et emne med progresjonskrav må progresjonskravet være oppfylt. Utdanningen avsluttes med en bacheloroppgave tilsvarende 20 studiepoeng.
Arbeids-, yrkes- og studiemuligheter etter endt utdanning
Sosionomer har stillinger innenfor NAV, barneverntjeneste, helse- og omsorgstjenester, rusomsorg, psykisk helsevern, skole, sykehus, familievern, kriminalomsorg, arbeid- og integreringstiltak, og i frivillige organisasjoner. I tillegg til direkte arbeid med mennesker, arbeider sosionomer med politisk påvirkning, forskning, tjenesteutvikling, samfunnsarbeid, undervisning, administrasjon og ledelse.
Bachelorgraden gir mulighet for videre studier på mastergradsnivå og en rekke videreutdanninger. Fakultetet tilbyr master i sosialt arbeid, barnevern, barnevernsarbeid og familieterapi. Masterstudiet i sosialt arbeid ved VID har sosialt arbeid i partnerskap som profil. Studentene kan fordype seg i ulike temaområder både gjennom fordypningsemner og i arbeid med masteroppgaven. Masteroppgaven kan gjerne bygge videre på tema fra bacheloroppgaven. VID har Ph.d.-program i diakoni, verdier og profesjonell praksis og i teologi og religion.
Målgruppe
Studiet retter seg mot alle som ønsker å bli sosionom og utøve profesjonelt sosialt arbeid nasjonalt eller internasjonalt.