Bachelorstudiet er en treårig profesjonsutdanning som kvalifiserer for autorisasjon som sykepleier. Sykepleie er et praktisk yrke og en akademisk disiplin. Det betyr at en sykepleier tar i bruk ulike former for kunnskap, ferdigheter og egenskaper i sin yrkesutøvelse. Den enkelte sykepleiers ansvarsområde strekker seg fra det helt kroppslig nære og eksistensielle, via teknologiforståelse og digital kompetanse til administrasjon, ledelse, forvaltning og innovasjon.
Sykepleierutdanningen ved VID er i samsvar med
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning
Forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanningene
Forskrift om nasjonale retningslinjer for sykepleierutdanning
Retningslinjene fastsetter studienes kompetansekrav under følgende kompetanseområder:
• Helse, sykdom og sykepleie
• Sykepleieprofesjonen, etikk, kommunikasjon og samhandling
• Vitenskapsteori og forskningsmetode
• Faglig ledelse, kvalitet og pasientsikkerhet
• Tjenesteutvikling og innovasjon
• Teknologi og digital kompetanse
Kompetanseområdene er operasjonalisert i læringsutbytter som presenteres i studiets emnebeskrivelser. Studieprogrammets oppbygging sikrer progresjon, fra det grunnleggende til det mer komplekse, og integrerer teori og praksis for å understøtte læringsutbyttebeskrivelsene.
De nasjonale retningslinjer for sykepleierutdanning løfter frem noen tema som skal være gjennomgående i sykepleieutdanningen: etikk, pasientsikkerhet, kommunikasjon, samhandling og ledelse. I tillegg til disse fem temaene har VID valgt å ha personsentrert sykepleie og akademisk danning som gjennomgående fokusområder i sykepleierutdanningen.
VID ønsker å utdanne sykepleiere som arbeider med utgangspunkt i personsentrert omsorg. Denne omsorgsfilosofien respekterer personligheten til personen som mottar sykepleie, inkludert verdier og tro, livserfaringer samt ønsker og prioriteringer. Både helsepersonell og organisasjoner i helse- og omsorgstjenestene er ansvarlige for at personsentrert omsorg utøves (Verdens helseorganisasjon, 2021).
Sykepleie som kunnskap- og praksisfelt er i endring og står i et spenningsfelt mellom ulike tenkninger, krav og forventninger. Samarbeid og samhandling på tvers av fag og profesjoner er avgjørende for å kunne tilby personsentrert omsorg og koordinerte tjenester. Sykepleierutdanningen ved VID skal bidra til at studentene og fremtidige sykepleiere blir kritisk reflekterende over den praksis, det helsevesen og samfunn de er en del av. Som fremtidige sykepleiere skal de se sin rolle som bidragsyter i utviklingen av et helsevesen som både skal ivareta og gi gode livsvilkår for enkeltmennesker og samtidig være bærekraftig for felleskapet i fremtiden.
Sykepleie er å bistå mennesket med ivaretagelse av grunnleggende behov, fremme helse, forebygge og behandle sykdom, lindre lidelse og eventuelt sikre en verdig død. Sykepleie utøves i samhandling med mennesker i alle aldre. Sykepleiefaget bygger på humanistiske og demokratiske verdier.
I løpet av studiet trenes studentene i å utføre selvstendige observasjoner og gjøre kliniske vurderinger, prioriteringer og beslutninger som er forutsetninger for å iverksette relevante tiltak og evaluere effekten av sykepleie og behandling. Kvalitets- og forbedringsarbeid med fokus på pasientsikkerhet vektlegges som sentral kompetanse gjennom hele utdanningen. Grunnlaget for omsorgsfull og faglig forsvarlig sykepleie er oppdatert kunnskap, skikkethet for yrket og respekt for menneskers medbestemmelse. Sykepleiere utdannet ved VID skal være godt rustet til å orientere seg i kunnskapssamfunnet, kjenne til forskning, finne relevant kunnskap og kritisk vurdere ulike kunnskapskilder. Studiet ønsker å stimulere studentene til å stille spørsmål og aktivt søke svar.
VID skal bidra til at sykepleiere som utdannes her, innehar de grunnleggende kunnskaper, ferdigheter, holdninger, verdier og egenskaper som ruster den enkelte til å utøve selvstendig sykepleie av høy kvalitet. Dette innebærer å utdanne og å danne til en tydelig og bærekraftig identitet som bunner i en grunnleggende forståelse av hva sykepleie er og få eierskap til sykepleieprofesjonens grunnleggende verdier.
Studiet legger til rette for utdanning av kunnskapsrike, reflekterte og modige sykepleiere med evne til å ta i bruk ny kunnskap og som er rustet til å møte dagens og morgendagens utfordringer. VID ønsker å ha en kultur blant både studenter og ansatte som fremmer kritisk tenkning, bevissthet om egne verdier samt respekt og solidaritet for ulike kulturer, livssyn og verdier. Dette kan sammenfattes i VIDs verdier som er:
- Respektfull
- Solidarisk
- Kritisk reflekterende
Verdiene gjenspeiles i VID sitt motto: Engasjert for mennesket – lokalt og globalt. Engasjement handler om aktiv deltakelse, om solidaritet, og om vilje og kunnskap til å engasjere seg i pasienter, pårørende, arbeidsmiljø og samfunn. Det handler om nysgjerrighet og ønske om å forstå sammenhenger. Studieprogrammet tilrettelegger for aktivitet og engasjement i læringsaktiviteter og deltakelse i studentmiljøet.
VID er del av en diakonal tradisjon og verdiforankring som handler om engasjement for rettferdighet, barmhjertighet, solidaritet og omsorg for medmennesker.
Arbeids-, yrkes og studiemuligheter etter endt utdanning
Sykepleiere er en etterspurt arbeidsressurs med bred og allsidig kompetanse. Dette gir mulighet for arbeid innen et vidt spekter av helsetjenesten. Sykepleiere arbeider særlig innenfor ulike deler av kommunale helse- og omsorgstjenester og i spesialisthelsetjenesten.
Bachelorutdanning i sykepleie legger grunnlag for videre studier på masternivå og en rekke videreutdanninger.
Målgruppe
Studiet retter seg mot alle som ønsker å utdanne seg til sykepleier.