Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Studieplan Verdibasert ledelse - deltid 120 studiepoeng

Studiested

Studiekull

Se tidligere års studieplaner ved å velge startår for studiet.

Studiepoeng
Undervisningsspråk
Studiested
Oppstart
Studielengde
Praksisstudier
Heltid/deltid
    Laster...

Ledere står overfor store utfordringer når det gjelder økt fokus på konkurranse og resultatkrav. I tillegg er organisasjoner preget av usikkerhetsutfordringer knyttet til klima og ustabile samfunnsforhold. Det komplekse organisasjonsmessige landskapet krever nye måter å lede på. I tider med usikkerhet kan verdier spille en rolle når det gjelder å finne mer stabile og retningsskapende måter å lede og organisere virksomheten.

Det overordnede målet med studieprogrammet er å drøfte verdienes rolle i grenselandet mellom tre nivåer; individ, organisasjon/team og samfunn. I studieprogrammet kobles verdibasert ledelse mot styring og administrasjon, forvaltningsøkonomi og arbeidsrett. I tillegg ses det på sammenhengen mellom verdier, identitet og kulturarbeid. Det legges vekt på å studere verdiers rolle knyttet til personalledelse, team- og prosjektledelse, sosial innovasjon og bærekraft. Programmet legger også til rette for etisk refleksjon rundt standarder for arbeidet. Dilemma og utfordringer knyttet til forpliktende fellesskap for et bedre samfunn drøftes, for eksempel i tilknytning til FNs bærekraftsmål.

Gjennom formidling av forskningsbasert kunnskap legger masterprogrammet til rette for kritisk refleksjon og utvikling av studentens egen rolle som leder, og fortolkning av omgivelsene. Programmet har tre hovedfokus; jeg som verdibevisst leder, hvordan lede en verdibasert organisasjon/team, og hvordan lede i et komplekst samfunn.

Masterstudiet i verdibasert ledelse (deltid) er et kompetansegivende lederstudium på 120 studiepoeng. Hvert enkelt semester består av emner på enten 5, 10 eller 15 studiepoeng. Studieløpet på 120 studiepoeng gir grunnlag for opptak til videre PhD-studier.

Normert gjennomføringstid av 120 studiepoeng på deltid er 4 år med 15 studiepoeng pr semester.

Flere av emnene kan tas som selvstendige enkeltemner som gir studiepoeng på masternivå.

Studiet har internasjonale paralleller i ulike studieløp, betegnet som Master of Management /Master of Leadership/Change Management.

Målgruppe

Masterstudiet i verdibasert ledelse er en erfaringsbasert master hvor det er lagt opp til at studiet kan tas på deltid. De fleste deltidsstudentene kombinerer studier med jobb og familieliv. Fleksibel tilpasning og oppfølging er derfor et mål for studieprogrammet.

Studiet retter seg mot studenter med både bachelor- og masterutdanninger og arbeidserfaring fra ulike sektorer. Studieprogrammet rekrutterer studenter bredt fra offentlige og ideelle virksomheter, helse- og sosialsektoren, samt noe fra private virksomheter. Studiet har sitt særpreg med flerfaglig orientering og vektlegging av verdier og relasjoner knyttet til lederes praksis. Det er en sentral målsetting at studiet skal bringe studenter med variert utdanningsbakgrunn sammen fra ulike profesjoner og sektorer.

Studiet retter seg mot nåværende og fremtidige ledere, ansatte og andre som ønsker å utvikle ledelsesfaglig kompetanse innenfor:

  • Helse-, omsorgs- og velferdstjenesten
  • Offentlig og private helseinstitusjoner
  • Organisasjoner med særlig søkelys på verdier og bærekraft
  • Diakonale og ideelle institusjoner
  • Kirke, og tros- og livssynssamfunn
  • Bistandsorganisasjoner
  • Politi og andre verdiorienterte organisasjoner
  • Private organisasjoner med et verdiperspektiv

Læringsutbyttebeskrivelsene er lagt på 2. syklus i tråd med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Etter fullført studium skal kandidaten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Kandidaten

  • har inngående kunnskap på høyt nivå om nasjonal og internasjonal forskning om organisasjon og ledelse
  • har inngående kunnskap om rammebetingelser som er relevante for å være leder i offentlige, ideelle og private virksomheter
  • har avansert kunnskap om ledelse i samspill med omgivelser, øvrige ledere, ansatte og brukere
  • har inngående kunnskap om hvordan fortolke faglige diskurser og vitenskapsteoretiske problemstillinger som er relevante for fagområdet
  • har kunnskap om lederens rolle i arbeidet med bærekraft og sosial innovasjon

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan kritisk analysere og fortolke egne verdier og hvilken rolle de spiller i utvikling av seg selv og andre
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap i praktisk utøvelse av ledelse
  • har utviklet evne til å håndtere samarbeidsutfordringer, relasjonelle problemer og konflikter
  • kan anvende organisasjons- og ledelsesteori i veiledning og coaching av andre
  • kan lede team og innovasjonsprosjekter på egen arbeidsplass
  • kan arbeide selvstendig med vitenskapelige tekster og behersker disiplinens regler for god henvisningsskikk og kildekritikk
  • kan vurdere faglige kunnskapskilder og utføre forberedte litteratursøk

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan analysere og kommunisere særpreg knyttet til ledelse og verdier i forskjellige sektorer, organisasjoner og internasjonale kontekster
  • har god innsikt i ledelse som et tverrfaglig og tverrprofesjonelt fagområde
  • har utviklet et realistisk og kritisk perspektiv på den innflytelse man utøver som leder
  • har fordypet innsikt i lederes muligheter og ansvar i utviklings- og innovasjonsprosesser for å nå bærekraftsmålene
  • kan analysere og tematisere perspektiver og problemstillinger knyttet til kjønn, kulturelt mangfold og ledelse
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap i praktisk utøvelse av ledelse, herunder vurdere faglige kunnskapskilder og utføre forberedte litteratursøk
  • kan lede grupper med tanke på å styrke relasjoner og etisk refleksjon
Arbeids- og undervisningsformene i studiet baserer seg på det sosiokulturelle læringsperspektivet, der læring skjer gjennom deltakelse og interaksjon, og der kunnskap blir konstruert gjennom samhandling med andre. Dette læringsperspektivet innebærer studentaktive læringsformer der studentene er aktive deltakere slik at samskaping fremmes. Studentene blir dermed ressurser for hverandre. Studentaktiv læring skjer gjennom undervisning som legger vekt på dybdelæring i klasserom, «omvendt undervisning», caseundervisning, digitale og nettbaserte verktøy og oppgaveløsing i grupper. Studiet legger til rette for læringsformer som innebærer å utvikle faglig nysgjerrighet, kritisk refleksjon og selvstendighet. Dette utvikles gjennom systematisk refleksjon, tilbakemelding, prøving og vurdering. Studentene utvikler forståelse for muligheter og begrensninger i egen lederpraksis og forskning ved bruk av disse tilnærmingene, og undervisningsmetodene former fremtidens arbeidsliv og livslang læring.
Vurderingsformene gjengis under beskrivelsen av det enkelte emne. Det vektlegges at vurderingsformene bygger på studentenes arbeid i det enkelte emne. Det avlegges eksamen i hvert emne. Vurderingsuttrykket i de ulike emnene er enten gradert karakter A-E for bestått og F for ikke bestått, eller bestått/ikke bestått. Vurderingene fra alle emnene inngår på vitnemålet. Vurderingsuttrykket ved masteroppgaven er gradert karakter A-F.

VID og fakultet for teologi og samfunnsvitenskap har flere partnerinstitusjoner, og lang tradisjon for internasjonalt samarbeid både i utdanningssammenheng og gjennom forskningsnettverk i blant annet Nepal, New Zeland, Polen, Sverige, Sør Afrika og USA. Disse erfaringene trekkes inn i undervisningen og bidrar til å gi studentene oppdatert kunnskap innenfor ledelse og organisering i et internasjonalt perspektiv.

Fakultetet har opparbeidet seg erfaring med både student- og lærermobilitet og ønsker at studenter som tas opp på masterprogrammet skal kunne reise ut et semester og studere ved en høyere utdanningsinstitusjon i utlandet. Studentene vil kunne benytte seg av VIDs og programområdets eksisterende avtaler for å gjennomføre et opphold ved en av disse institusjonene. Dette vil styrke studentenes kompetanse og gi dem et komparativt perspektiv på studieprogrammets emner. Et aktuelt mobilitetsvindu for deltidsstudentene er 5. semester, når de arbeider med valgemner.

Opphold ved et utenlandsk lærested for studenter og lærere, og bruk av internasjonale gjestelærere ved fakultetet bidrar til å sikre internasjonal aktualitet, oppdatert kunnskap og pensum på aktuelle fagfelt. Pensumlitteratur på engelsk og bruk av engelsk som undervisningsspråk i enkelte emner og forelesninger gir innsyn i aktuell fagterminologi.

Opptak til studiet skjer på grunnlag av:

Bachelorgrad (180 studiepoeng) eller annen grad eller utdanning på tilsvarende nivå av minimum tre års omfang. Søkere som ikke oppfyller de ordinære opptakskravene, kan etter fastsatte kriterier søke opptak på grunnlag av realkompetanse.

Master i verdibasert ledelse er en erfaringsbasert mastergrad jfr. § 5 i forskrift 1. desember 2005 nr. 1392 om krav til mastergrad, og det kreves minimum 2 års relevant yrkeserfaring som del av opptaksgrunnlaget.

Det er en forutsetning at søkere/studenter har gode norskkunnskaper både muntlig og skriftlig. Søkere med utenlandsk utdanning må dokumentere at de oppfyller krav til norsk- og engelskkunnskaper i forskrift 6. januar 2017 nr. 13 om opptak til høgre utdanning

Søkere som ikke oppfyller de ordinære opptakskravene, kan etter fastsatte kriterier søke opptak på grunnlag av realkompetanse.