Arbeids- og undervisningsformene i studiet baserer seg på det sosiokulturelle læringsperspektivet, der læring skjer gjennom deltakelse og interaksjon, og der kunnskap blir konstruert gjennom samhandling med andre. Dette læringsperspektivet innebærer studentaktive læringsformer der studentene er aktive deltakere slik at samskaping fremmes. Studentene blir dermed ressurser for hverandre. Studentaktiv læring skjer gjennom undervisning som legger vekt på dybdelæring i klasserom, «omvendt undervisning», caseundervisning, digitale og nettbaserte verktøy og oppgaveløsing i grupper. Studiet legger til rette for læringsformer som innebærer å utvikle faglig nysgjerrighet, kritisk refleksjon og selvstendighet. Dette utvikles gjennom systematisk refleksjon, tilbakemelding, prøving og vurdering. Studentene utvikler forståelse for muligheter og begrensninger i egen lederpraksis og forskning ved bruk av disse tilnærmingene, og undervisningsmetodene former fremtidens arbeidsliv og livslang læring.