Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Studieplan Verdibasert ledelse

Studiested

Studiekull

Se tidligere års studieplaner ved å velge startår for studiet.

Studiepoeng
Undervisningsspråk
Studiested
Oppstart
Studielengde
Praksisstudier
Heltid/deltid
    Laster...

Presentasjon av studiet

I videreutdanningsprogrammet i verdibasert ledelse får ledere og medarbeidere i offentlig, ideell og privat sektor innsikt i hvordan organisering og ledelse med utgangspunkt i verdier kan bidra til endring av organisasjon og samfunn. Ledere står overfor store utfordringer når det gjelder økt fokus på konkurranse og resultatkrav. I tillegg er organisasjoner preget av usikkerhetsutfordringer knyttet til klima og ustabile samfunnsforhold. I tider med usikkerhet kan verdier spille en rolle i forhold til å finne mer stabile og retningsskapende måter å lede og organisere virksomheten.

Det overordnede målet med videreutdannings programmet er å drøfte verdienes rolle i grenselandet mellom tre nivåer; individ, organisasjon/team og samfunn. I dette videreutdanningsprogrammet kobles verdibasert ledelse til forståelse for styring og administrasjon, samt tema som identitet, kultur og verdarbeid i praksis, HR, personalledelse, i tillegg til ledelse og bærekraft.

Videre utdanningsprogrammet består av tre undervisningsemner som vil bli gjennomført på VID campus Stavanger. Hvert semester vil det bli gjennomført 3 samlinger av enten 3 eller 2 undervisningsdager per semester, til sammen 8 dager per semester. Noen av undervisningsbolkene vil være digitale. Studenter kan etter videreutdanningsprogrammet i verdibasert ledelse fortsette på master-programmet i verdibasert ledelse på VID Oslo, enten 90 eller 120 studiepoengs program.

Målgruppe

Studiet retter seg mot studenter med bachelorutdanninger og arbeidserfaring fra offentlig, ideell eller privat sektor. Det kreves minimum 2 års relevant yrkeserfaring som del opptaksgrunnlaget.

Læringsutbytte

Læringsutbyttebeskrivelsene er lagt på 2. syklus i tråd med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Etter fullført studium skal kandidaten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Kandidaten

  • har inngående kunnskap i nasjonal og internasjonal forskning om organisasjon og ledelse
  • har kunnskap på høyt nivå om hvordan drive en verdibasert organisasjon i samspill med sentrale samfunnsverdier
  • har innsikt i lederens rolle i arbeid med bærekrafts perspektiv
  • har innsikt i sentrale problemstillinger angående ledelse av mennesker og utvikling av relasjoner

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere og kommunisere verdier som er kritiske for organisasjon og samfunn
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap i praktisk utøvelse av ledelse
  • kan kritisk anvende teoretiske perspektiver for å identifisere virksomhetens kompetansebehov og strategier for kompetanseutvikling
  • kan sette sentrale bærekrafts mål ut praksis

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har god innsikt i hvilken rolle verdier spiller i ledelse av organisasjoner
  • har utviklet selvinnsikt med et realistisk og kritisk perspektiv på egen rolle og innflytelse som leder
  • har inngående forståelse av omstillings- og endringsprosesser knyttet til HR og bærekraft

Arbeids og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene i studiet baserer seg på det sosiokulturelle perspektivet på læring, der læring skjer gjennom deltakelse og interaksjon, og der kunnskap blir konstruert gjennom samhandling med andre. Studentaktiv læring skjer gjennom undervisning som legger vekt på dybdelæring i klasserom, omvendt klasserom undervisning, case undervisning, digitale og nettbaserte verktøy og oppgaveløsing i grupper. Studiet legger til rette for læringsformer som innebærer å utvikle faglig nysgjerrighet, kritisk refleksjon og selvstendighet. Dette utvikles gjennom systematisk refleksjon, tilbakemelding, prøving og vurdering. Studentene utvikler forståelse for muligheter og begrensninger i egen lederpraksis og forskning ved bruk av disse tilnærmingene. Undervisningsmetodene former fremtidens arbeidsliv og livslang læring

Vurderingsformer

Vurderingsformene gjengis under beskrivelsen av det enkelte emne. Det vektlegges at vurderingsformene bygger på studentenes arbeid i det enkelte emne. Det avlegges eksamen i hvert emne. Vurderingsuttrykket i de ulike emnene er gradert karakter A-E for bestått, F for ikke bestått. Vurderingene fra alle emnene inngår på vitnemålet.

Utveksling

Fakultet for teologi, diakoni og ledelsesfag har flere partnerinstitusjoner, og lang tradisjon for internasjonalt samarbeid både i utdanningssammenheng og gjennom forskningsnettverk deriblant i England, Tyskland, Sverige, Finland, Nederland og USA. Disse erfaringene trekkes inn i undervisningen og bidrar til å gi studentene oppdatert kunnskap innenfor ledelse og organisering i et internasjonalt perspektiv. Det vil kunne bli brukt internasjonale gjesteforelesere og noe pensum vil være på engelsk.

Praksis

Skikkethetsvurdering

Opptakskrav

Videreutdanningsprogrammet kan tas på deltid kombinert med jobb og retter seg mot ledere og medarbeidere som ønsker å utvikle ledelsesfaglig kompetanse.

Opptak til studiet skjer på grunnlag av ulike fullførte utdanningsløp:

Bachelorgrad (180 studiepoeng) eller annen grad av minimum tre års omfang.

Utdanning som i henhold til § 3-4 i lov om universiteter og høyskoler er godkjent som jevngod med ovennevnte grader eller utdanningsløp.

Videreutdanningsprogrammet tilsvarer første året på master i verdibasert ledelse. Master i verdibasert ledelse er en erfaringsbasert mastergrad jf. § 5 i forskrift 1. desember 2005 nr. 1392 om krav til mastergrad, hvor det kreves minimum 2 års relevant yrkeserfaring som del av opptaksgrunnlaget.