Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Studieplan Verdibasert ledelse og administrasjon

Studiested

Studiekull

Se tidligere års studieplaner ved å velge startår for studiet.

Studiepoeng
Undervisningsspråk
Studiested
Oppstart
Studielengde
Praksisstudier
Heltid/deltid
    Laster...

Presentasjon av studiet

Årsstudiet i Verdibasert ledelse og administrasjon (VLA) lærer studenten hvordan organisasjoner fungerer og hvordan ledere kan bidra til å utvikle organisasjoners verdibevissthet. Studiet gir innsikt i generell organisasjons- og ledelsesteori og har en særlig innretning mot sivilsamfunnet, offentlig virksomhet og flerkulturelle kontekster. Studentene lærer også praktiske ferdigheter som hvordan de gjennom effektiv styring, forvaltning og administrasjon kan organisere og lede arbeid, prosjekter og team. Studiet gir studentene kompetanse i å kommunisere og utvikle organisasjonens verdier i praksis.

I årsstudiet får studentene ta del i spennende diskusjoner om dagsaktuelle ledelsestemaer knyttet til bærekraft og sosial innovasjon, og de får gjennom nettstudiet praktisk erfaring med digital samhandling. Begrepene verdibevissthet, administrative ferdigheter og praktisk lederkompetanse går som en rød tråd gjennom studiet. Videre gir fokus på sivilsamfunn, globalisering og mangfold kompetanse som i dag er etterspurt hos mange arbeidsgivere, lokalt og globalt. Studiets fokus på verdibevissthet knytter emnene tett opp til FNs bærekraftsmål og introduserer begrepet sosial innovasjon som en tilnærmingsmåte til å gjøre organisasjoner og prosesser bærekraftige og fremtidsrettede.

Studiet kan tas som et selvstendig årsstudium, eller det kan inngå som første studieår i bachelorgrad i sosial bærekraft.

Målgruppe

Studiet retter seg mot alle som ønsker å lære mer om verdibevisst ledelse, bærekraftsmål, administrasjon og innovasjon i små og mellomstore virksomheter. Studiet er særlig relevant for arbeid i sivilsamfunnsorganisasjoner, for eksempel bistand, kirke, trossamfunn, diakoni, helse og sosialt arbeid, men vil også være nyttig for arbeid i private bedrifter og i offentlige tjenester. Studiet er nyttig både for dem som har lederansvar og ønsker mer formell kompetanse, og for nye studenter som ønsker å kvalifisere seg for fremtidig arbeid i organisasjoner og bedrifter – og som på sikt har ambisjoner om å ta ansvar som leder på forskjellige nivåer.

Læringsutbytte

Læringsutbyttebeskrivelsene er lagt på 1. syklus i tråd med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Etter fullført studium skal kandidaten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskapsområde 1: Profesjon, etikk og samarbeid

Kunnskaper

Kandidaten

  • har bred kunnskap om sentrale temaer innenfor ledelse- og organisasjonsfag som har spesielt fokus på verdibevissthet, bærekraft og mangfold
  • har kunnskap om fagområdets historiske kontekst og utvikling som bakgrunn for å initiere sosial innovasjon og utvikling
  • har kunnskap om kulturelle, sosiale, institusjonelle og organisatoriske forhold som påvirker sosial innovasjon
  • har kjennskap til teorier som omhandler kommunikasjon, retorikk og samhandling i organisasjoner og flerkulturelle kontekster
  • har innsikt i HR-ledelse i nasjonalt og internasjonalt perspektiv, ulike samarbeidsformer og coaching
  • kjenner til debatter som omhandler implementering av FNs bærekraftsmål i organisasjoner, offentlig sektor og små og mellomstore bedrifter

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan reflektere over organisasjoners oppbygging og anvende relevant kunnskap i forståelse av en leders hverdag
  • kan reflektere over sammenhengen mellom administrasjon, verdier og ledelse, særlig i et bærekraftsperspektiv
  • kan sammen med andre initiere, utvikle og evaluere teamarbeid og prosjekter knyttet til sosial innovasjon og sosialt entreprenørskap
  • kan anvende relevante praktiske verktøy og metoder i HR-arbeid og coaching
  • har en reflektert trygghet i møte med medmenneskers livssyn og verdier i profesjonsutøvelsen
  • kan analysere og kommunisere verdier som er viktige for virksomheten

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har innsikt i organisasjons- og ledelsesfaget og kan anvende kunnskapsbaserte perspektiver på praksis, særlig et bærekraftig samspill mellom administrasjon, styring,organisering og ledelse
  • har innsikt i sammenhengen mellom verdier, organisering og administrasjon av ideell virksomhet
  • kan planlegge et sosialt innovasjonsprosjekt som strekker seg over tid, alene og/eller som deltaker i en gruppe i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og digitalt
  • kan se sammenheng mellom organisasjonens HR-ledelse og organisasjonens strategi og verdigrunnlag samt se norsk arbeidsliv i en internasjonal og global sammenheng

Arbeids og undervisningsformer

All undervisning på dette studiet er nettbasert og legger opp til digitale og studentaktive læringsaktiviteter. Studiet kan enten tas som et samlet årsstudium eller som enkeltemner i kombinasjon med annet arbeid. Digital samhandling krever aktiv involvering fra deg som student og studiet inneholder flere obligatoriske arbeidskrav som skal hjelpe deg som nettstudent til å holde god progresjon i studiet og til å oppnå læringsutbyttene i alle emner. Emnene struktureres gjennom skolens digitale læringsplattform og har en kombinasjon av forhåndsinnspilte nettleksjoner og synkrone nettmøter hvor studenter kan stille spørsmål til foreleser. Det legges opp til «omvendt undervisning» hvor studentene først ser for eksempel undervisningsvideo/hører podcast via digital læringsplattform og deretter diskuterer innholdet i undervisningen med foreleser og medstudenter i nettmøter eller på faglig forum. Studentene vil også jobbe aktivt i digitale basisgrupper.

Alle emner har et faglig forum hvor studenter diskuterer innholdet i emnet med lærer og med hverandre og deltagelse på dette forumet er en del av studiets obligatoriske aktivitet. Emnene har varierte arbeidskrav som flervalgstester, digitale kunnskapsposters og digitale fortellinger, og det er variasjon mellom individuelle arbeidskrav og arbeidskrav som gruppearbeid. Deltagelse i digitale arbeidskrav er obligatorisk og må bestås for at studentene skal kunne gå opp til eksamen i emnet.

Noen emner har skriftlige arbeidskrav i form av refleksjonsnotat og kortere akademiske essay, og alle studenter vil få tilbud om kurs i akademisk skriving før første arbeidskrav skal leveres inn.

Vurderingsformer

Studieprogrammet inneholder varierte digitale vurderingsformer som:

  • Skriftlig hjemmeeksamen med varighet fra fire timer til en uke
  • Prosjektarbeid individuelt og i grupper

For informasjon om digital eksamen, se https://www.vid.no/student/eksamen/digital-eksamen/

Utveksling

I dette studiet spiller kunnskap om og erfaringer med globale problemstillinger en sentral rolle. Det synliggjøres først og fremst gjennom fokus på FNs globale bærekraftsmål knyttet til anstendig arbeid, innovasjon, velfungerende institusjoner og samarbeid for å nå disse målene (bærekraftsmål 8, 9, 10, 11, 12, 16 og 17). Mange forelesere har internasjonal erfaring og emnene flerkulturell ledelse og livssyn, verdier og relasjoner i profesjonell praksis har fokus på mangfold og flerkulturelle problemstillinger. Enkelte forelesninger kan foregå på engelsk og deler av pensum vil også være på engelsk. Hvis studenter fortsetter på bachelorgrad i

samfunnsfag vil de få tilbud om utveksling ved en av VIDs partnerinstitusjoner i utlandet i løpet

av det tredje studieåret.

Praksis

Skikkethetsvurdering

Opptakskrav

Opptak til studiet skjer på grunnlag av generell studiekompetanse.

Søkere som ikke oppfyller kravene til generell studiekompetanse kan etter fastsatte kriterier søke opptak på grunnlag av realkompetanse.

Det er en forutsetning at søkere/studenter har gode kunnskaper innen et skandinavisk språk både muntlig og skriftlig.

Søkere med utenlandsk utdanning må dokumentere at de oppfyller krav til norsk- og engelskkunnskaper i forskrift av 6. januar 2017 nr. 13 om opptak til høgre utdanning.