Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Studieplan Verdibasert ledelse og endring

Studiested

Studiekull

Se tidligere års studieplaner ved å velge startår for studiet.

Studiepoeng
Undervisningsspråk
Studiested
Oppstart
Studielengde
Praksisstudier
Heltid/deltid
    Laster...

Helse, sosial og ideell sektor står overfor store dyptgripende endringer i årene fremover grunnet demografiske, sosiale, økonomiske og teknologiske endringer. Samtidig forventer brukere og oppdragsgivere høy kvalitet på dagens tjenester. Ledere kjenner på utfordringer knyttet til lederrollen samtidig som de skal utvikle profesjonelle praksisfellesskap og skape kultur for læring, kritisk refleksjon og faglig utvikling med tanke på å forbedre kvaliteten på tjenestene.

I videreutdanningsprogrammet i verdibasert ledelse og endring vil ledere og medarbeidere i helse, sosial og ideell sektor utvikle kompetanse og ferdigheter innenfor ledelse, innovasjon og endring. I programmet vil studentene få innsikt i hvordan verdier, organisering og ledelse kan bidra til utvikling av organisasjon og samfunn på nye og innovative måter. Vi legger mest vekt på humane, sosiale og moralske verdier, men økonomiske verdier danner også en ramme. Å bruke verdier i ledelse kan handle om å bevare det som er viktig, samt skape bevissthet for hvilke endringer vi står foran og hvordan mobilisere og finne kraft til nye innovative endringer for fremtiden. Dette kan handle om å bevare det som er viktig, samt sette fokus på hvilke endringer vi står foran og hvordan mobilisere og drive frem nye innovative løsninger for fremtiden.

Videreutdanningsprogrammet legger vekt på fleksibilitet og muligheter, og består av to undervisningsemner som vil bli gjennomført på VID Campus Bergen. Hvert semester vil bestå av 3 samlinger av enten 3 eller 2 undervisningsdager per semester, til sammen 8 dager per semester. De fleste undervisningsbolkene vil bli gjennomført på campus, men noen dager vil undervisningen være digital, eller noe undervisning vil foregå med hybride løsninger. Eksamen vil bli gjennomført i hvert emne. Studenter kan etter videreutdanningsprogrammet i verdibasert ledelse og endring fortsette på master-programmet i verdibasert ledelse på VID Oslo i et studieløp på enten 90 eller 120 studiepoeng.

Målgruppe

Studiet retter seg mot ledere og medarbeidere i helse, sosial og ideell sektor med behov for å utvikle kompetanse og ferdigheter i ledelse og endring. Det kreves minst bachelorgrad og 2 års arbeidserfaring (i 100 % stilling) fra offentlig, ideell eller privat sektor.

Læringsutbyttebeskrivelsene er lagt på 2. syklus dvs masternivå, i tråd med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Etter fullført studium skal kandidaten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Kandidaten

  • har inngående kunnskap i nasjonal og internasjonal forskning om organisasjon, ledelse og verdier, med særlig vekt på humane, sosiale og moralske verdier
  • har kunnskap på høyt nivå om hvordan drive en verdibasert organisasjon i samspill med sentrale samfunnsutfordringer
  • har innsikt i sentrale temaer og teorier om endringsledelse og sosial innovasjon
  • har innsikt og kan kritisk reflektere over hvordan anvende perspektiver på endringsledelse og sosial innovasjon

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere og kommunisere verdier som er kritiske for organisasjon og samfunn
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap i praktisk utøvelse av verdibasert ledelse i endringsprosesser
  • kan kritisk anvende eksisterende teorier, metoder og fortolkninger og arbeide selvstendig med praktiske innovative løsning
  • kan bruke relevante metoder for endringsledelse og innovasjonsarbeid, og sammen med andre utvikle, lede, gjennomføre og evaluere konkrete prosjekter

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har god innsikt i hvilken rolle humane, sosiale og moralske verdier, og også økonomiske verdier spiller i ledelse av organisasjoner
  • har utviklet kritisk forståelse for et realistisk og kritisk perspektiv på egen rolle og innflytelse som leder
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter om endringsledelse og sosial innovasjon på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
  • har inngående forståelse av omstillingsprosesser som kan lede til endring og innovasjon
Arbeids- og undervisningsformene i studiet baserer seg på det sosiokulturelle perspektivet på læring, der læring skjer gjennom deltakelse og interaksjon, og der kunnskap blir konstruert gjennom samhandling med andre. Studentaktiv læring skjer gjennom undervisning som legger vekt på dybdelæring i klasserom, omvendt klasserom undervisning, case undervisning, digitale og nettbaserte verktøy og oppgaveløsing i grupper. Studiet legger til rette for læringsformer som innebærer å utvikle faglig nysgjerrighet, kritisk refleksjon og selvstendighet. Dette utvikles gjennom systematisk refleksjon, tilbakemelding, prøving og vurdering. Studentene utvikler forståelse for muligheter og begrensninger i egen leder- og veiledningspraksis ved bruk av disse tilnærmingene. Undervisningsmetodene former fremtidens arbeidsliv og livslang læring.
Vurderingsformene gjengis under beskrivelsen av det enkelte emne. Det vektlegges at vurderingsformene bygger på studentenes arbeid i det enkelte emne. Det avlegges eksamen i hvert emne. Vurderingsuttrykket i de ulike emnene er gradert karakter A-E for bestått, F for ikke bestått. Vurderingene fra alle emnene inngår på vitnemålet.

VID og fakultet for teologi og samfunnsvitenskap har flere partnerinstitusjoner, og lang tradisjon for internasjonalt samarbeid både i utdanningssammenheng og gjennom forskningsnettverk i blant annet Nepal, New Zeland, Polen, Sverige, Sør Afrika og USA. Disse erfaringene trekkes inn i undervisningen og bidrar til å gi studentene oppdatert kunnskap innenfor ledelse og organisering i et internasjonalt perspektiv.

Fakultetet har opparbeidet seg erfaring med både student- og lærermobilitet og ønsker at studenter som ønsker å gå videre på master-programmet skal kunne reise ut et semester og studere ved en høyere utdanningsinstitusjon i utlandet. Vi har for eksempel avtaler med Collegium Civitas i Warszawa, Polen og Western Cape Universitet i Cape Town, Sør-Afrika. Studieopphold i utlandet vil styrke studentenes kompetanse og gi dem et komparativt perspektiv på studieprogrammets emner.

Opphold ved et utenlandsk lærested for studenter og lærere, og bruk av internasjonale gjestelærere ved fakultetet bidrar til å sikre internasjonal aktualitet, oppdatert kunnskap og pensum på aktuelle fagfelt. Bruk av engelsk som undervisningsspråk i enkelte emner og forelesninger gir innsyn i aktuell fagterminologi.

Opptak til studiet skjer på grunnlag av ulike fullførte utdanningsløp:

Bachelorgrad (180 studiepoeng) eller annen grad av minimum tre års omfang.

Utdanning som i henhold til § 3-4 i lov om universiteter og høyskoler er godkjent som jevngod med ovennevnte grader eller utdanningsløp.

Videreutdanningsprogrammet tilsvarer første året på master i verdibasert ledelse. Master i verdibasert ledelse er en erfaringsbasert mastergrad jf. § 5 i forskrift 1. desember 2005 nr. 1392 om krav til mastergrad, hvor det kreves minimum 2 års relevant yrkeserfaring som del av opptaksgrunnlaget.