Bachelorstudiet i vernepleie er en treårig helse- og sosialfaglig profesjonsutdanning. Studiet utgjør 180 studiepoeng og kvalifiserer til bachelorgrad i vernepleie og gir grunnlag for autorisasjon som vernepleier i henhold til lov om helsepersonell (1999).
Vernepleierutdanning er utarbeidet i henhold til forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger og forskrift om nasjonal retningslinje for vernepleierutdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet. Forskriften skal sikre et nasjonalt likeverdig faglig nivå, slik at studentene som uteksamineres har en felles sluttkompetanse, uavhengig av utdanningsinstitusjon.
Vernepleiere arbeider for at personer med funksjonsnedsettelser skal mestre hverdagslivet best mulig. Utdanningen fokuserer på å hjelpe mennesker med sammensatte behov, og gir særlig kunnskap om mennesker med psykisk utviklingshemming og andre med kognitive funksjonsnedsettelser.
Vernepleierutdanningen ved VID vektlegger at vernepleierfaglig arbeid skal bygge på likeverd og respekt for enkeltmenneskers integritet. Utdanningen ønsker å fremme faglig engasjement, evne til etisk refleksjon og kritisk tenkning, gode kommunikasjons- og samarbeidsferdigheter i utøvelsen av vernepleie.
Mange vernepleiere arbeider med mennesker som i liten grad er i posisjon til å hevde sine rettigheter. Det gir vernepleiere et særlig ansvar for å være talsperson for å ivareta rettigheter og verdig omsorg. Ambisjonen er derfor å utdanne engasjerte og reflekterte vernepleiere som våger å si ifra når de opplever at menneskeverdet blir krenket.
Formål med utdanningen
Vernepleierutdanningen er en kunnskapsbasert og praksisrettet helse- og sosialfaglig profesjonsutdanning som kvalifiserer for utøvelse av helse-, omsorgs- og velferdstjenester i et livsløpsperspektiv. Utdanningen skal også sikre kompetanse og holdninger som danner grunnlag for likeverdige tjenestetilbud for alle grupper i samfunnet, deriblant samers status som urfolk og deres rettigheter til språklige og kulturelt tilrettelagte tjenester.
Studenten skal ha kompetanse om funksjonsnedsettelser og samfunnsmessige forhold som skaper funksjonshemming. Studenten skal ha særlig kompetanse innen miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering, helsefremming og helsehjelp. Videre skal studenten ha kompetanse om sammensatte behov og utviklingshemming.
Utdanningen gir kompetanse til å samarbeide med brukere, pårørende, andre tjenesteytere og aktører for å fremme selvbestemmelse, deltakelse, mestring, helse og livskvalitet.
Utdanningen skal sørge for at samfunnet får kandidater med nødvendig faglig kompetanse i innsatsen for at personer med nedsatt funksjonsevne har muligheter til personlig utvikling og livsutfoldelse på lik linje med andre.
Studenten skal etter endt utdanning ha høy etisk bevissthet, gode kommunikasjons- og samarbeidsferdigheter og skal kunne arbeide målrettet og systematisk for å tilby tjenester kjennetegnet av kritisk og innovativ tekning (Forskrift om nasjonal retningslinje for vernepleierutdanning § 2).
Studieprogrammets innhold og oppbygging har utgangspunkt i følgende fem kompetanseområder definert i forskrift om nasjonal retningslinje for vernepleierutdanning (§ 3):
1. Profesjon, etikk og samarbeid
2. Miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
3. Helsefremming og helsehjelp
4. Inkludering, deltakelse og rettigheter
5. Kritisk tenkning, kunnskapsbasert praksis og innovasjon.
Arbeids-, yrkes- og studiemuligheter etter endt utdanning
Som vernepleier er jobbmulighetene mange og varierte. Vernepleiere arbeider på mange felt. Eksempler på noen områder der vernepleiefaglig kompetanse er viktig er: i hjemmebaserte tjenester, innenfor spesialisthelsetjenester, i skole, eldreomsorg, psykisk helsearbeid, rusomsorg, barnevernstjenester og flyktningetjenester.
En bachelorgrad i vernepleie kvalifiserer til opptak ved ulike master- og videreutdanninger. En mastergrad kan i neste omgang kvalifisere videre til opptak ved Ph.d. program.
Studiets oppbygging
Studiet er delt inn i 16 emner, der hvert studieår omfatter 60 studiepoeng. Normert studietid på heltid er 3 år. Studiet har en oppbygging som bidrar til progresjon. Studieforløpet avsluttes med bacheloroppgave og praksis. Praksisstudiene bygger på hverandre og skal normalt tas i den rekkefølge som studieplanen beskriver.
Målgruppe
Målgruppen er alle som ønsker å utdanne seg til vernepleier og gjennom dette fremme gode helse- og velferdstjenester i tråd med formål for vernepleierutdanning.