Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.
Publikasjoner
2022
Hatleskog, A. B., Johannessen, Ø. L., Heum, A. S. og Ryndyk, O. (2022). Kurspilot for ungdom med flerkulturell oppvekst. «Det viktigste jeg har lært om meg selv er at jeg er god nok, uansett» (VID Rapport). VID vitenskapelige høgskole. https://hdl.handle.net/11250/3001678
Vea Rosnes, E., Sikveland, A. Johannessen, Ø.L. (2022) Hvordan kan historie-undervisning bidra til mer inkluderende forståelser av identifikasjon og tilhørighet? I Fandrem, H., Ohna, S.E. & Skeie, G (red.), Hvordan arbeide med elevmangfold. Bergen: Fagbokforlaget
Willmann-Robleda, Z. (forthcoming 2022). Negotiating Aspirations in Displacement. An In-Depth Study of Women Seeking Asylum in Norway. International Journal of Group and Minority.
Yılmaz Şener, M. (forthcoming 2022). Called to Being Religious Muslims: Turkish Women Being Religified in Norway. Special Issue of Tidsskrift for Islamforskning.
Yılmaz Şener, M. (forthcoming 2022). International Migration as Development from Below? The Neoliberal Element in the Debates on Migration and Development. I U. Wagle (red.) Research Handbook on Poverty and Inequality.
Yılmaz Şener, M. (forthcoming 2022). Mass Migration due to Climate Change? A Critical Review of the Literature. I B. Greve (red.), In a Turbulent Era. Edward Elgar Publishing.
2021
Dahl, Øyvind. (2021). Human Encounters: Introduction to Intercultural Communication. Oxford: Peter Lang Ltd. New standalone edition. ISBN 978-1-78997-952-7.
Dahl, Øyvind. (2021). Communication Interculturelle. Une Introduction. Oxford: Peter Lang Ltd.. ISBN 978-1-80079-357-6.
Husebø, D. & Johannessen, Ø.L. & Skeie, G. (2021). Impact of action research in Norwegian religious education.British Journal of Religious Education, 1-12.https://doi.org/10.1080/01416200.2022.2049207
Meehan, A., Axisa, G.B., Bäckström, B., Almeida, S., Friant, N., Johannessen, Ø.L., Roman, M. (2021).Context Rules! Top-level Education Policies for Newly Arrived Migrant Students Across Six European Countries.International Journal of Education Research. Open, 2. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2021.100046
Willmann Robleda, Z. (2021). Everyday negotiations: Agency and structure in the everyday-life of women seeking asylum in Norway (Ph.d thesis). VID Specialised University, Norway https://hdl.handle.net/11250/2761729
Yılmaz Şener, M. (2021). Deterioration of Women's Position with Rising Populism. I R. Baikady, S.M Sajid, J. Przeperski, V. Nadesan, M. R. Islam & J. Gao (red.) Palgrave Handbook of Global Social Problems. Palgrave Macmillan
Yılmaz Şener, M. (2021). English with an Accent as a Basis of Discrimination in the US? Experiences of Turkish Highly Skilled Migrants. I J. Diab (red.), Dignity in Movement (99-115). E-International Relations Publishing
2020
Berge, A. & Johannessen, Ø. L. (2020). Åpen barnehage – pedagogisk virksomhet, mangfoldsfellesskap og torg. I Jansen, Kirsten E., Øystein L. Johannessen, Sissel Mørreaunet (Red.), Den åpne barnehagen. Et mangfoldig møtested (s. 23-40). Bergen: Fagbokforlaget
Gudjonsdottir, H. O. & Ydstebø, A. M. Utvikling av turfellesskap i åpen barnehage. I K. E. Jansen, Ø. L. Johannessen og S. Mørreaunet (red.) Den åpne barnehagen. Et mangfoldig møtested (s.71-86). Bergen: Fagbokforlaget.
Hatleskog, A.B., Ryndyk, O., Espedal, G. & Sirris, S. (2020). Mer misjon for hver krone, Gjennomgang av omorganiseringen i NMS 2015 – 2017 (VID rapport 2020:6). Oslo: VID vitenskapelige høgskole, https://hdl.handle.net/11250/2659630
Husebø, D., Skeie, G. & Johannessen, Ø. L. (2020). Dialog som begrep og praktisk tilnærming i aksjonsforskning.I Gjøtterud, S., Hiim, H., Husebø, D. & Jensen, L. H. (Red.), Aksjonsforskning i Norge, volum 2: Grunnlagstenkning, forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster (s. 81-106). Cappelen Damm.
Jansen, K. E., Johannessen, Ø. L. & Mørreaunet, S. (2020). Innledningskapittel.I Jansen, K. E., Johannessen, Ø. L. & Mørreaunet, S. (Red.), Den åpne barnehagen. Et mangfoldig møtested (s. 11-22). Bergen: Fagbokforlaget
Johannessen, Ø. L. (2020). Mangfold og mangfoldskompetanse i åpen barnehage – realitet og mulighet. I Jansen, K. E., Johannessen, Ø. L & Mørreaunet, S. (Red.), Den åpne barnehagen. Et mangfoldig møtested (s. 57-70). Bergen: Fagbokforlaget
Odden, G. (2020). Narrativer om plassering og posisjonering blant polske migranter med høyere utdanning på det europeiske arbeidsmarkedet (s. 4-18) I Norsk sosiologisk tidsskrift, Vol. 4: 01 (s. 4–18) https://doi.org/10.18261/issn.2535-2512-2020-01-01
Ryndyk, Oleksandr (2020). The role of labour market integration in migrant’s decision about family reunification: a comparative study of Polish migrants in Norway, Sweden, and the UK. I Comparative Migration studies.https://doi.org/10.1186/s40878-020-00177-2
Willmann Robleda, Z. (2020). Compass, Continuity and Change. Everyday Religion Among Women Living in Asylum Centres in Norway, Religions, 11(3), 125. https://doi.org/10.3390/rel11030125
Willmann Robleda, Z. (2020). Re-Inventing Everyday Life in the Asylum Centre: Everyday Tactics Among Women Seeking Asylum in Norway.Nordic Journal ofMigration Studies, 10(2), 82–95. http://doi.org/10.33134/njmr.251
Wong, Norma (2020). A scoping review of literature on labour market integration of newly arrived refugees in Norway. Report from a systematic literature search. (VID rapport 2020:5). Oslo: VID vitenskapelige høgskole. https://hdl.handle.net/11250/2659638
Yılmaz Şener, M. (2020). Adaptation and Identity Shifts after Migration and Return Migration: Turkish Qualified Returnees from Germany and the US. Border Crossing10(1), 3-28.
Yılmaz Şener, M. (2020). Avrupa’da Sivil Entegrasyon Kavraminin Sinirlari: Norvec Ornegi ve Gunluk Hayatta Entegrasyon (Hverdagsintegrering). (The Limits of Civic Integration in Europe: The Case of Norway and Hverdagsintegrering). Pasajlar Journal, 5, 311-330.
Yılmaz Şener, M. (2020). Ece Temelkuran (2019). How to Lose a Country: The Seven Steps from Democracy to Dictatorship (Book Review. Migration Journal, 7(1), 147-150.
Yılmaz Şener, M. (2020). Gender Dimension of Return for Highly Skilled Migrants. International Journal of Migration and Border Studies 6(4), 319-337.
Yılmaz Şener, M. (2020). Self-Management as Neoliberal Governmentality. Miscellanea Anthropologica et Sociologica 20(3),141-164.
Yılmaz Şener, M. (2020). Williams, L., Coşkun, E. and Kaşka, Selmin.(eds.) 2020. Women, Migration and Asylum in Turkey: Developing Gender Sensitivity in Migration Research, Policy and Practice. Cham: Palgrave Macmillan. 251 pp (Book review). Nordic Journal of Migration Research, 10(4), 114-116.
2019
Dahl, Øyvind. (2019). Введение в межкультурную коммуникацию. Translation of Human Encounters. Introduction to Intercultural Communication. (360 p).Peter Lang Ltd. With contributions from co-author Dr. Eduard Khakimov. Moscow: Knorus. ISBN 978-5-406-07124-3.
Odden, G. & Bøhme, E. (2019). Likeverdige tjenester? Sykepleieres møte med gravide innvandrerkvinner med ekstrem svangerskapskvalme. I U.-G. S. Goth (red.), Verdier og visjoner: profesjonalitet i endring (s. 125-142). Oslo: Cappelen Damm Akademisk
Båtevik, F., Gjerstad, B., Grimsrud, G. M., Johannessen, Ø. L., Netteland, G., Nødland, S. I., Prøitz, L., Skeie, G. & Vedøy, G. (2019). Gjestar som blir?: Arbeidsinnvandring som utfordring for kommunar på Vestlandet. I Tidsskrift for velferdsforskning, Vol. 22:4 (s. 285–297) https://doi.org/10.18261/issn.2464-3076-2019-04-02
Husebø D., Johannessen Ø.L. (2019) Case Study 6: The House of Literature in Oslo. I Ipgrave J. (Red.), Interreligious Engagement in Urban Spaces (s. 151-157). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-16796-7_14
Johannessen Ø.L. & Husebø D. (2019) Case Study 2: Building Young People’s Social Capital Through Networks of Interreligious Dialogue in Oslo. I Ipgrave J. (Red.), Interreligious Engagement in Urban Spaces (s. 39-54). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-16796-7_4
Johannessen Ø.L. & Husebø D. (2019) Case Study 6: Interreligious Educational Activities. I Ipgrave J. (Red.), Interreligious Engagement in Urban Spaces (s. 239-249). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-16796-7_23
Odden, G., Schweyher, M. & Burrell, K. (2019). Abuse or Underuse? Polish Migrants’ Narratives of (Not) Claiming Social Benefits in the UK in Times of Brexit. I Central and Eastern European Migration Review. Vol. 8:2, (s. 101-122), https://doi.org/10.17467/ceemr.2019.10
2018
Gudjonsdottir, H. O. & Johannessen, Ø. L (2018). Kompetanseløft for åpne barnehager (KOMÅP): Sluttrapport (SIK rapport 2018:1). Stavanger: Senter for interkulturell kommunikasjon.
Husebø, D., & Johannessen, Ø. L. (2018). Interreligious Dialogue in Oslo in the Years Following the Terror Attacks of 22 July 2011. I J. Ipgrave (Red.), Religion and Dialogue in the City: Case Studies on Interreligious Encounter in Urban Community and Education (s. 115 -139). Münster: Waxmann
Johannessen, Ø. L. & Skeie, G. (2018). The relationship between religious education and intercultural education. Intercultural Education, s. 1-15.
Kosakowska-Berezecka, N., Zadkowska, M., Gjerstad, B., Krys, K., Kwiatkowska, A., Odden, G., Ryndik, O., Swidrak, J. &Vedøy, G. (2018). Changing country, changing gender roles: Migration to Norway and the transformation of gender roles among Polish families. I M. R. T. De Guzman, J. Brown & C. P. Edwards (Red.), Parenting From Afar and the Reconfiguration of Family Across Distance (s. 90-111). New York: Oxford University Press
Odden, G. (2018). Internasjonal migrasjon. En samfunnsvitenskapelig innføring. Bergen: Fagbokforlaget
Zadkowska, M., Kosakowska-Berezecka, N. & Ryndyk, O. (2018). Two worlds of fatherhood – comparing the use of parental leave among Polish fathers in Poland and in Norway. I K. Slany, M. Ślusarczyk, P. Pustułka & E. Guribye (Red.), Transnational Polish families in Norway: social capital, integration, institutions and care (s. 169-194). Frankfurt: Peter Lang
2017
Båtevik, F. O., Gjerstad, B., Grimsrud; G. M., Johannessen, Ø. L. Netteland, G., Nødland, S. I., Prøitz, L. Skeie, G. Vedøy, G. (2017). Arbeidsinnvandrere som ressurs i regional utvikling (UIS rapport 2017:62).Stavanger: Universitetet i Stavanger
Gudjonsdottir, H. O., Johansson, F. &.Schweyher, M. (2017). Polish Migration to Norway, Sweden and the United Kingdom. Migratory Movements and Reception Contexts (SIK rapport 2017:1). Stavanger: Senter for interkulturell kommunikasjon.
Haus, S. (2017). Use Your talents - the congregation as primary Development agent. Oslo: Digni
Husebø, D, Johannessen, Ø. L. & Skeie, G. (2017). Teoribruk og teoriutvikling i aksjonsforskning i møte med mangfold som samfunnsrealitet. I S. Gjøtterud, H. Hiim, D. Husebø, L. H. Jensen, T. H. Steen-Olsen & E. Stjernstrøm (red.), Aksjonsforskning i Norge: Teoretisk og empirisk mangfold (s. 95-112). Oslo: Cappelen Damm
Vedøy, G., Gjerstad, B., Johannessen, Ø. J. & Nødland, S. I. (2017). Fri flyt eller god flyt? Barn av arbeidsinnvandrere i norsk skole. Utdanningsforskning.no.