Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Publikasjoner

2022

  • Hatleskog, A. B., Johannessen, Ø. L., Heum, A. S. og Ryndyk, O. (2022). Kurspilot for ungdom med flerkulturell oppvekst. «Det viktigste jeg har lært om meg selv er at jeg er god nok, uansett» (VID Rapport). VID vitenskapelige høgskole. https://hdl.handle.net/11250/3001678
  • Vea Rosnes, E., Sikveland, A. Johannessen, Ø.L. (2022) Hvordan kan historie-undervisning bidra til mer inkluderende forståelser av identifikasjon og tilhørighet? I Fandrem, H., Ohna, S.E. & Skeie, G (red.), Hvordan arbeide med elevmangfold. Bergen: Fagbokforlaget
  • Willmann-Robleda, Z. (forthcoming 2022). Negotiating Aspirations in Displacement. An In-Depth Study of Women Seeking Asylum in Norway. International Journal of Group and Minority.
  • Yılmaz Şener, M. (forthcoming 2022). Called to Being Religious Muslims: Turkish Women Being Religified in Norway. Special Issue of Tidsskrift for Islamforskning.
  • Yılmaz Şener, M. (forthcoming 2022). International Migration as Development from Below? The Neoliberal Element in the Debates on Migration and Development. I U. Wagle (red.) Research Handbook on Poverty and Inequality.
  • Yılmaz Şener, M. (forthcoming 2022). Mass Migration due to Climate Change? A Critical Review of the Literature. I B. Greve (red.), In a Turbulent Era. Edward Elgar Publishing.

2021

  • Dahl, Øyvind. (2021). Human Encounters: Introduction to Intercultural Communication. Oxford: Peter Lang Ltd. New standalone edition. ISBN 978-1-78997-952-7.
  • Dahl, Øyvind. (2021). Communication Interculturelle. Une Introduction. Oxford: Peter Lang Ltd.. ISBN 978-1-80079-357-6.
  • Husebø, D. & Johannessen, Ø.L. & Skeie, G. (2021). Impact of action research in Norwegian religious education. British Journal of Religious Education, 1-12. https://doi.org/10.1080/01416200.2022.2049207
  • Meehan, A., Axisa, G.B., Bäckström, B., Almeida, S., Friant, N., Johannessen, Ø.L., Roman, M. (2021). Context Rules! Top-level Education Policies for Newly Arrived Migrant Students Across Six European Countries. International Journal of Education Research. Open, 2. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2021.100046
  • Willmann Robleda, Z. (2021). Everyday negotiations: Agency and structure in the everyday-life of women seeking asylum in Norway (Ph.d thesis). VID Specialised University, Norway https://hdl.handle.net/11250/2761729
  • Yılmaz Şener, M. (2021). Deterioration of Women's Position with Rising Populism. I R. Baikady, S.M Sajid, J. Przeperski, V. Nadesan, M. R. Islam & J. Gao (red.) Palgrave Handbook of Global Social Problems. Palgrave Macmillan
  • Yılmaz Şener, M. (2021). English with an Accent as a Basis of Discrimination in the US? Experiences of Turkish Highly Skilled Migrants. I J. Diab (red.), Dignity in Movement (99-115). E-International Relations Publishing

2020

  • Berge, A. & Johannessen, Ø. L. (2020). Åpen barnehage – pedagogisk virksomhet, mangfoldsfellesskap og torg. I Jansen, Kirsten E., Øystein L. Johannessen, Sissel Mørreaunet (Red.), Den åpne barnehagen. Et mangfoldig møtested (s. 23-40). Bergen: Fagbokforlaget
  • Gudjonsdottir, H. O. & Ydstebø, A. M. Utvikling av turfellesskap i åpen barnehage. I K. E. Jansen, Ø. L. Johannessen og S. Mørreaunet (red.) Den åpne barnehagen. Et mangfoldig møtested (s.71-86). Bergen: Fagbokforlaget.
  • Hatleskog, A.B., Ryndyk, O., Espedal, G. & Sirris, S. (2020). Mer misjon for hver krone, Gjennomgang av omorganiseringen i NMS 2015 – 2017 (VID rapport 2020:6). Oslo: VID vitenskapelige høgskole, https://hdl.handle.net/11250/2659630
  • Husebø, D., Skeie, G. & Johannessen, Ø. L. (2020). Dialog som begrep og praktisk tilnærming i aksjonsforskning. I Gjøtterud, S., Hiim, H., Husebø, D. & Jensen, L. H. (Red.), Aksjonsforskning i Norge, volum 2: Grunnlagstenkning, forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster (s. 81-106). Cappelen Damm.
  • Jansen, K. E., Johannessen, Ø. L. & Mørreaunet, S. (2020). Innledningskapittel. I Jansen, K. E., Johannessen, Ø. L. & Mørreaunet, S. (Red.), Den åpne barnehagen. Et mangfoldig møtested (s. 11-22). Bergen: Fagbokforlaget
  • Johannessen, Ø. L., Jansen, K. E. & Mørreaunet, S. (red.) (2020). Den åpne barnehagen. Et mangfoldig møtested. Bergen: Fagbokforlaget
  • Johannessen, Ø. L. (2020). Mangfold og mangfoldskompetanse i åpen barnehage – realitet og mulighet. I Jansen, K. E., Johannessen, Ø. L & Mørreaunet, S. (Red.), Den åpne barnehagen. Et mangfoldig møtested (s. 57-70). Bergen: Fagbokforlaget
  • Odden, G. (2020). Narrativer om plassering og posisjonering blant polske migranter med høyere utdanning på det europeiske arbeidsmarkedet (s. 4-18) I Norsk sosiologisk tidsskrift, Vol. 4: 01 (s. 4–18) https://doi.org/10.18261/issn.2535-2512-2020-01-01
  • Ryndyk, Oleksandr (2020). The role of labour market integration in migrant’s decision about family reunification: a comparative study of Polish migrants in Norway, Sweden, and the UK. I Comparative Migration studies. https://doi.org/10.1186/s40878-020-00177-2
  • Willmann Robleda, Z. (2020). Compass, Continuity and Change. Everyday Religion Among Women Living in Asylum Centres in Norway, Religions, 11(3), 125. https://doi.org/10.3390/rel11030125
  • Willmann Robleda, Z. (2020). Re-Inventing Everyday Life in the Asylum Centre: Everyday Tactics Among Women Seeking Asylum in Norway. Nordic Journal of Migration Studies, 10(2), 82–95. http://doi.org/10.33134/njmr.251
  • Wong, Norma (2020). A scoping review of literature on labour market integration of newly arrived refugees in Norway. Report from a systematic literature search. (VID rapport 2020:5). Oslo: VID vitenskapelige høgskole. https://hdl.handle.net/11250/2659638
  • Yılmaz Şener, M. (2020). Adaptation and Identity Shifts after Migration and Return Migration: Turkish Qualified Returnees from Germany and the US. Border Crossing 10(1), 3-28.
  • Yılmaz Şener, M. (2020). Avrupa’da Sivil Entegrasyon Kavraminin Sinirlari: Norvec Ornegi ve Gunluk Hayatta Entegrasyon (Hverdagsintegrering). (The Limits of Civic Integration in Europe: The Case of Norway and Hverdagsintegrering). Pasajlar Journal, 5, 311-330.
  • Yılmaz Şener, M. (2020). Ece Temelkuran (2019). How to Lose a Country: The Seven Steps from Democracy to Dictatorship (Book Review. Migration Journal, 7(1), 147-150.
  • Yılmaz Şener, M. (2020). Gender Dimension of Return for Highly Skilled Migrants. International Journal of Migration and Border Studies 6(4), 319-337.
  • Yılmaz Şener, M. (2020). Self-Management as Neoliberal Governmentality. Miscellanea Anthropologica et Sociologica 20(3),141-164.
  • Yılmaz Şener, M. (2020). Williams, L., Coşkun, E. and Kaşka, Selmin.(eds.) 2020. Women, Migration and Asylum in Turkey: Developing Gender Sensitivity in Migration Research, Policy and Practice. Cham: Palgrave Macmillan. 251 pp (Book review). Nordic Journal of Migration Research, 10(4), 114-116.

2019

  • Dahl, Øyvind. (2019). Введение в межкультурную коммуникацию. Translation of Human Encounters. Introduction to Intercultural Communication. (360 p).Peter Lang Ltd. With contributions from co-author Dr. Eduard Khakimov. Moscow: Knorus. ISBN 978-5-406-07124-3.
  • Odden, G. & Bøhme, E. (2019). Likeverdige tjenester? Sykepleieres møte med gravide innvandrerkvinner med ekstrem svangerskapskvalme. I U.-G. S. Goth (red.), Verdier og visjoner: profesjonalitet i endring (s. 125-142). Oslo: Cappelen Damm Akademisk
  • Båtevik, F., Gjerstad, B., Grimsrud, G. M., Johannessen, Ø. L., Netteland, G., Nødland, S. I., Prøitz, L., Skeie, G. & Vedøy, G. (2019). Gjestar som blir?: Arbeidsinnvandring som utfordring for kommunar på Vestlandet. I Tidsskrift for velferdsforskning, Vol. 22:4 (s. 285–297) https://doi.org/10.18261/issn.2464-3076-2019-04-02
  • Husebø D., Johannessen Ø.L. (2019) Case Study 6: The House of Literature in Oslo. I Ipgrave J. (Red.), Interreligious Engagement in Urban Spaces (s. 151-157). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-16796-7_14
  • Johannessen Ø.L. & Husebø D. (2019) Case Study 2: Building Young People’s Social Capital Through Networks of Interreligious Dialogue in Oslo. I Ipgrave J. (Red.), Interreligious Engagement in Urban Spaces (s. 39-54). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-16796-7_4
  • Johannessen Ø.L. & Husebø D. (2019) Case Study 6: Interreligious Educational Activities. I Ipgrave J. (Red.), Interreligious Engagement in Urban Spaces (s. 239-249). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-16796-7_23
  • Odden, G., Schweyher, M. & Burrell, K. (2019). Abuse or Underuse? Polish Migrants’ Narratives of (Not) Claiming Social Benefits in the UK in Times of Brexit. I Central and Eastern European Migration Review. Vol. 8:2, (s. 101-122), https://doi.org/10.17467/ceemr.2019.10

2018

  • Gudjonsdottir, H. O. & Johannessen, Ø. L (2018). Kompetanseløft for åpne barnehager (KOMÅP): Sluttrapport (SIK rapport 2018:1). Stavanger: Senter for interkulturell kommunikasjon.
  • Husebø, D., & Johannessen, Ø. L. (2018). Interreligious Dialogue in Oslo in the Years Following the Terror Attacks of 22 July 2011. I J. Ipgrave (Red.), Religion and Dialogue in the City: Case Studies on Interreligious Encounter in Urban Community and Education (s. 115 -139). Münster: Waxmann
  • Johannessen, Ø. L. & Skeie, G. (2018). The relationship between religious education and intercultural education. Intercultural Education, s. 1-15.
  • Kosakowska-Berezecka, N., Zadkowska, M., Gjerstad, B., Krys, K., Kwiatkowska, A., Odden, G., Ryndik, O., Swidrak, J. &Vedøy, G. (2018). Changing country, changing gender roles: Migration to Norway and the transformation of gender roles among Polish families. I M. R. T. De Guzman, J. Brown & C. P. Edwards (Red.), Parenting From Afar and the Reconfiguration of Family Across Distance (s. 90-111). New York: Oxford University Press
  • Odden, G. (2018). Internasjonal migrasjon. En samfunnsvitenskapelig innføring. Bergen: Fagbokforlaget
  • Zadkowska, M., Kosakowska-Berezecka, N. & Ryndyk, O. (2018). Two worlds of fatherhood – comparing the use of parental leave among Polish fathers in Poland and in Norway. I K. Slany, M. Ślusarczyk, P. Pustułka & E. Guribye (Red.), Transnational Polish families in Norway: social capital, integration, institutions and care (s. 169-194). Frankfurt: Peter Lang

2017

  • Båtevik, F. O., Gjerstad, B., Grimsrud; G. M., Johannessen, Ø. L. Netteland, G., Nødland, S. I., Prøitz, L. Skeie, G. Vedøy, G. (2017). Arbeidsinnvandrere som ressurs i regional utvikling (UIS rapport 2017:62). Stavanger: Universitetet i Stavanger
  • Gudjonsdottir, H. O., Johansson, F. &.Schweyher, M. (2017). Polish Migration to Norway, Sweden and the United Kingdom. Migratory Movements and Reception Contexts (SIK rapport 2017:1). Stavanger: Senter for interkulturell kommunikasjon.
  • Haus, S. (2017). Use Your talents - the congregation as primary Development agent. Oslo: Digni
  • Husebø, D, Johannessen, Ø. L. & Skeie, G. (2017). Teoribruk og teoriutvikling i aksjonsforskning i møte med mangfold som samfunnsrealitet. I S. Gjøtterud, H. Hiim, D. Husebø, L. H. Jensen, T. H. Steen-Olsen & E. Stjernstrøm (red.), Aksjonsforskning i Norge: Teoretisk og empirisk mangfold (s. 95-112). Oslo: Cappelen Damm
  • Vedøy, G., Gjerstad, B., Johannessen, Ø. J. & Nødland, S. I. (2017). Fri flyt eller god flyt? Barn av arbeidsinnvandrere i norsk skole. Utdanningsforskning.no.