Retningslinjer for behandling av klagesaker ved VID vitenskapelige høgskole
For saksbehandling av klagesaker ved VID gjelder også bestemmelser gitt av Kunnskapsdepartementet i rundskriv F-05-06 datert 31. januar 2006; Veiledning i behandling av klagesaker ved institusjoner under lov om universiteter og høyskoler.
Studenter har rett til å klage på karakterfastsetting, formelle feil ved eksamen og på enkeltvedtak. Både forvaltningsloven, offentlighetsloven, lov om universiteter og høyskoler, forskrift om opptak, studier, eksamen og eksamen ved VID vitenskapelige høgskole og forskrift om graden philosophiae doctor (ph.d.) ved VID vitenskapelige høgskole inneholder bestemmelser som kommer til anvendelse ved behandling av klager fra studenter.
Private institusjoner er omfattet av forvaltningsloven når de fatter enkeltvedtak eller utferdiger forskrifter. Forvaltningsloven har blant annet generelle regler om habilitet, taushetsplikt, veiledningsplikt, utredning av saker, begrunnelse, klagerett og fremgangsmåte ved klage, omgjøring med videre.
1. Rett til begrunnelse for karakter
I henhold til lov om universiteter og høyskoler § 5-3 (1) har en student rett til å få en begrunnelse for karakter. Sensorveiledning skal være tilgjengelige for kandidatene etter at karakterer er fastsatt.
Krav om begrunnelse for karakterfastsetting må framsettes umiddelbart etter at karakteren er meddelt ved muntlig eksamen eller bedømmelse av praktiske ferdigheter. Ved annen bedømmelse, må krav om begrunnelse framsettes innen én uke fra kandidaten fikk kjennskap til karakteren, men likevel ikke mer enn tre uker fra karakteren ble kunngjort. Informasjon om framgangsmåte gjøres kjent på høgskolens nettsider.
1.1 Behandling av forespørsler om begrunnelser
Begrunnelse fra sensor skal normalt gis innen to uker etter at studenten har bedt om det.
I begrunnelsen skal det gjøres rede for de generelle prinsippene som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av studentens prestasjon. Sensor kan velge om begrunnelse skal gis skriftlig eller muntlig.
2. Klage over karakterfastsetting
Studenter har rett til å klage over karakteren, jf. lov om universiteter og høyskoler § 5-3 (4). Klagefristen er tre uker etter at eksamensresultatet er kunngjort. Dersom studenten har bedt om begrunnelse for karakter (se 1) eller klagd over formelle feil (se 3), løper klagefristen fra begrunnelsen er gitt eller klagen over formelle feil er avgjort.
Bedømmelse eller vurdering av muntlig prestasjon og vurdering av praksisopplæring eller liknende som etter sin art ikke lar seg etterprøve, kan ikke påklages.
Behandlingstiden for klager på karakterfastsetting er 5 -8 uker. Karakterfastsetting ved ny sensurering er endelig og kan ikke påklages, selv om klagebehandlingen fører til en dårligere karakter, jf. lov om universiteter og høyskoler § 3-9 (5) og § 5-3 (7)
2.1 Behandling av klage på karakterfastsetting
Klage over karakterfastsetting skal fremmes skriftlig for høgskolen innen klagefristen. Klagen behøver ikke begrunnes. Ved gruppeeksamen er det individuell klagerett og en eventuell endring av karakter etter klage vil kun gjelde for den som har klaget.
Ved klage på karakterfastsetting skal besvarelsen sensureres på nytt av en ny eksamenskommisjon. Denne skal bestå av minst to sensorer, hvorav minst én ekstern. Ved ny sensurering skal sensorene ikke få opprinnelig karakter, sensors begrunnelse for denne eller studentens begrunnelse for klagen.
Dersom karakter ved ny sensur avviker med to eller flere karakterer fra opprinnelig sensur, skal det foretas ytterligere en vurdering før endelig karakter fastsettes, jf. lov om universiteter og høyskoler § 5-3 (6). Det er utarbeidet en prosedyre for hvordan ytterligere vurdering skal foregå ved VID vitenskapelige høgskole.
3. Klage over formelle feil ved eksamen
Dersom en student mener at det har skjedd formelle feil i forbindelse med prøve eller eksamen, og det antas at denne har hatt betydning for studentens prestasjon eller bedømmelsen av denne, kan studenten i henhold til lov om universiteter og høyskoler § 5-2 klage over formelle feil. Klagefristen er tre uker etter at studenten er, eller burde være, kjent med de forhold som begrunner en eventuell klage.
Dersom studenten har bedt om begrunnelse for karakter (se 1) eller klagd over karakterfastsetting (se punkt 2 ovenfor), løper klagefristen fra begrunnelsen er gitt eller karakter endelig satt.
3.1 Behandling i Studieseksjon og fakultet/senter
Klage på formelle feil ved eksamen eller bedømmelse av praksisopplæring, sendes til høgskolen. Klagen skal være skriftlig og undertegnet.
Klagen skal først behandles av fakultet/senter i samarbeid med Studieseksjonen. Studieseksjonen bistår og kvalitetssikrer saksbehandlingen. Dersom høgskolen tar klagen til følge, skal sensurvedtaket oppheves. Hvis feilen kan rettes opp ved ny sensur, skal ny sensurering foretas. I motsatt fall skal det holdes ny eksamen. Studenten skal motta skriftlig tilbakemelding med informasjon om nytt vedtak.
Finner institusjonen at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning også for andre kandidater enn den som har klaget over formelle feil, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller ny eksamen eller prøve. Kandidater som ikke har klaget over formelle feil og som blir berørt av institusjonens vedtak, kan påklage vedtaket til nemnd for studentsaker.
Dersom klagen ikke tas til følge, skal den oversendes høgskolens nemnd for studentsaker for endelig avgjørelse. Fakultetet oversender klagen sammen med sin redegjørelse og dokumentene i saken. Studenten skal få forhåndsvarsel om at klagen ikke er tatt til følge og skal få tilsendt kopier av alle saksdokumentene som følger saken til nemnd for studentsaker. Studenten skal også opplyses om muligheten til å legge fram nye opplysninger i saken, rett til å la seg bistå av advokat eller annen fullmektig og muligheten til å møte for nemnda.
3.2 Behandling i nemnd for studentsaker
Høgskolens nemnd for studentsaker skal behandle klagen uten ugrunnet opphold etter at saken er mottatt fra fakultetet. Nemnda kan ikke oppheve sensurvedtaket eller vedta ny sensurering eller ny eksamen eller prøve for andre enn den som har klaget over formelle feil. Dersom klageinstansen mener at institusjonens vurdering av dette spørsmålet er mangelfull, kan klageinstansen sende saken tilbake til institusjonen for ny vurdering.
Nemnd for studentsaker kan innkalle studenten til møte dersom det er nødvendig for å få saken tilfredsstillende opplyst.
Vedtaket kan ikke påklages.
4. Klage på enkeltvedtak
Det følger av § 5-1 i lov om universiteter og høyskoler at studenter kan påklage enkeltvedtak. Eksempler kan være:
- klage på tap av studierett
- klage på tap av eksamensrett
- klage som gjelder godkjenning og fritak
- klage som gjelder tilrettelegging
- klage som gjelder permisjon
- klage på NOM-opptak
- klage på lokalt opptak, realkompetansevurdering, dispensasjonssøknader og spesielle opptakskrav
- klage på avslag om søknad om opptak, vedtak om tvungen avslutning ved forsinkelse eller manglende fremdrift, og klage over avslag på søknad om godkjenning av elementer i opplæringsdelen i høgskolens ph.d.-studier
4.1 Behandling i høgskolen
Klage på enkeltvedtak sendes skriftlig og undertegnet til den instansen som har fattet vedtaket. Klagen skal først behandles av førsteinstansen. Dersom klagen tas til følge, skal vedtaket oppheves og studenten skal motta skriftlig tilbakemelding med informasjon om nytt vedtak.
Dersom klagen ikke tas til følge, skal den oversendes nemnd for studentsaker sammen med høgskolens redegjørelse og dokumentene i saken. Fakultetet oversender klagen sammen med sin redegjørelse og dokumentene i saken. Studenten skal få forhåndsvarsel om at klagen ikke er tatt til følge og skal få tilsendt kopier av alle saksdokumentene som følger saken til nemnd for studentsaker. Studenten skal også opplyses om muligheten til å legge fram nye opplysninger i saken, rett til å la seg bistå av advokat eller annen fullmektig og muligheten til å møte for nemnda.
4.2 Behandling i høgskolens nemnd for studentsaker
Høgskolens nemnd for studentsaker skal behandle saken etter at den er mottatt fra førsteinstansen. Nemnd for studentsaker kan innkalle studenten til møte dersom det er nødvendig for å få saken tilfredsstillende opplyst.
Nemndas vedtak i klagesaker kan ikke påklages.
4.3 Behandling av klage på opptak som skjer gjennom Samordna opptak (UHG-opptak)
Klage på UHG-opptak sendes Studieseksjonen som behandler saken.
Dersom klage på UHG-opptak ikke tas til følge, kan søkeren påklage vedtaket til Nasjonal klagenemnd for opptak.
5. Klage på vedtak fattet i høgskolens nemnd for studentsaker
Høgskolens nemnd for studentsaker er førsteinstans i vedtak som gjelder:
- Annullering av eksamen og utestenging fra høgskolen etter fusk eller forsøk på fusk.
- Annullering av eksamen eller prøve eller av godkjenning av utdanning som følge av bruk av falskt vitnemål eller annen form for uredelig opptreden
- Inndragning av falske dokumenter, falskt vitnemål eller dokumenter fra falske institusjoner, og karantene.
- Tvungen avslutning av doktorgradsstudiet på grunn av akademisk uredelighet.
- Vedtak om ikke-skikkethet.
- Utestenging fra praksisopplæring og klinisk undervisning på grunn merknader i politiattest.
- Vedtak om bortvisning eller utestengning som følge av bruk av klesplagg som helt eller delvis dekker ansiktet
- Vedtak om bortvisning eller utestenging som følge av forstyrrende atferd
Studenter kan påklage vedtakene som nemnda har behandlet som førsteinstans til et særskilt nasjonalt klageorgan. Klage sendes til sekretær for nemnd for studentsaker som videreformidler til nasjonalt klageorgan.
Se mer under gjeldende retningslinjer:
- Retningslinjer for behandling av fusk eller forsøk på fusk ved VID vitenskapelige høgskole
- Retningslinjer for behandling av skikkethetssaker ved VID vitenskapelige høgskole
- Retningslinjer for behandling av politiattestsaker ved VID vitenskapelige høgskole
- Forskrift om graden philosophiae doctor (ph.d.) ved VID vitenskapelige høgskole