Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Gjentakende simuleringer gjør sykepleierstudenter bedre forberedt på arbeidslivet

Headerbilde
  • Publisert: 6. april 2022.
Alette H. Svellingens doktorgradsavhandling «Simuleringsbasert utdanning; effekt av gjentakende simulering i sykepleierutdanningen» viser at simuleringer gir en positiv effekt i form av kritisk tenkning, klinisk vurdering og selvsikkerhet. Hun disputerte ved VID Bergen 5. april 2022.

Alette Heggernes Svellingens doktorgradsavhandling «Simuleringsbasert utdanning; effekt av gjentakende simulering i sykepleierutdanningen» tar for seg effekten av gjentakende simulering på sykepleierstudentens læringsresultater og kompetanse:

En systematisk litteraturstudie viser at gjentakende simulering i sykepleierutdanning kan anvendes som forberedelse, supplement eller erstatning av praksisplasser. Den positive effekten kommer i form av kunnskap, kritisk tenkning, prestasjon, klinisk vurdering og selvsikkerhet.

En randomisert og kontrollert studie undersøker sykepleierstudentenes læringsresultater etter gjentakende simulering gjennom et treårig bachelorstudium. Kvantitative data er innsamlet ved studiestart og etter hvert studieår. Studien dokumenter at flertallet av deltakerne har en fleksibel handlingskompetanse gjennom hele studiet og at studentenes selvsikkerhet øker gjennom bachelorstudiet, uavhengig av gruppetilhørighet og bakgrunn.

Avhandlingen viser at bruk av gjentakende simulering som læringsmetode utvikler studentens kompetanse i samsvar med helsevesenets krav og forventninger.