Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

VID får 11,9 millioner til å forske på medborgerskap

Portrett av professor Ellen Vea Rosnes
Professor i interkulturell kommunikasjon og globale studier ved VID, Ellen Vea Rosnes, er glad for bevilgningen VID har fått fra Forskningsrådet. Foto: Hugrun Osk Gudjonsdottir
  • Av: Kjersti Busterud
  • Publisert: 14. september 2022.
Hvordan kan man undervise om medborgerskap når elevene i klasserommet kanskje ikke engang ser på seg selv som norske? VID har fått støtte fra Forskningsrådet til å undersøke hvordan elever undervises i medborgerskap, både i dag og historisk.

På skolen lærer man hvordan man skal bli en god borger. Hvordan foregikk denne undervisningen i historietimene i Norge etter andre verdenskrig? I Sør-Afrika etter apartheid? På Madagaskar og Mauritius etter kolonitiden? Og hvordan kan man undervise i medborgerskap i dag, når elevene i klasserommet kommer fra alle verdenshjørner?

- Prosjektet handler om hvordan historieundervisningen i ungdomsskolen har fremmet medborgerskap, både i dag og historisk, forteller professor i interkulturell kommunikasjon og globale studier ved VID, Ellen Vea Rosnes. Hun er prosjektleder for “Transloyalties in Citizenship Education (TransCit)”, et forskningsprosjekt som nylig fikk innvilget nærmere 11,9 millioner i støtte fra Forskningsrådet.

- Utgangspunktet for prosjektet er den tradisjonelle historie- og medborgerskapsundervisningen i møte med vår tid, og begrepet translojalitet. Fordi verden har blitt mer globalisert og mangfoldig, er det blitt naturlig å ha flere lojaliteter, det vi kaller translojalitet, forteller hun.

Gjorde forsøk i flerkulturelt klasserom

Rosnes viser til et forsøk hun var med på i en fjerdeklasse på en norsk skole. Elevene ble bedt om å tegne flaggene på de nasjonene de følte seg knyttet til. Minst fire av elevene tegnet flere flagg, og minst fem tegnet bare ett flagg - som ikke var det norske.

- Historisk har demokratiundervisningen hatt fokus på det nasjonale, og kanskje til og med patriotisme. Den har ikke tatt inn over seg at elevene i dag har ulike lojaliteter, påpeker Rosnes.

Forskningsprosjektet består av to hoveddeler. Den første delen vil se på hvordan man har undervist i historie i fire ulike land i viktige perioder av landenes historie.

- Vi har valgt å se på Norge etter andre verdenskrig, Sør-Afrika etter apartheid og Madagaskar og Mauritius etter kolonitiden. Hvordan fremmet undervisningen medborgerskap i disse periodene? forteller Rosnes.

Landene er valgt fordi de er på ulike nivåer i henhold til indeksen for menneskelig utvikling.

Vil lage lærebok for historielærere

Den andre delen av prosjektet vil utforske hvordan lærere i ungdomsskolen i dag kan være bevisst på translojaliteter i historieundervisning og undervisning i medborgerskap.

- I andre del vil vi gjennom aksjonsforskning i disse fire landene jobbe med lærerne for å finne ut hvordan man kan undervise på en måte som tar innover seg at elevene i dag har mange lojaliteter, forteller hun.

I tillegg til vitenskapelige artikler, er planen å publisere en lærebok om hvordan lærere kan ta hensyn til translojalitet i historieundervisningen.

Internasjonalt samarbeid

Rosnes er glad for bevilgningen de nå har fått fra Forskningsrådet, og påpeker at prosjektet ikke kunne vært gjennomført i dette omfanget uten den.

- Jeg er særlig glad for forskningen vi nå kan gjøre på tvers av disse landene. Vi har fått med oss en kvinnelig historiker fra både Madagaskar, Mauritius og Sør-Afrika, og skal også rekruttere to doktogradsstipendiater fra to av disse landene, forteller hun.

Forskningsprosjektet vil gå fra 2023-2026. I tillegg til Ellen Vea Rosnes som prosjektleder, er tre VID-forskere med på prosjektet: Brit Marie Hovland, Øystein Lund Johannessen og Frieder Ludwig. Hvert av case-landene utenfor Norge har en historiker tilknyttet prosjektet, i tillegg til at det skal rekrutteres to stipendiater fra disse landene. Med på prosjektet er også Geir Skeie fra Universitetet i Stavanger.