Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Retningslinjer for praksisstudier - bachelor i sykepleie

Godkjent i programrådet for Bachelor i sykepleie februar 2024. Revidert juni 2024. Oppdatert med referanse til nye lover og forskrifter 09.10.24

2. Samarbeid mellom høgskolen og praksissted

Den pedagogiske tenkningen som ligger til grunn for praksisstudiene forutsetter et nært og tillitsfullt samarbeid mellom praksissted, student, praksisveileder og praksislærer. Dette danner grunnlag for et utviklende læringsmiljø for studenten.

Utdanningen skal sikre at studenten kan utøve sykepleie til pasienter med komplekse og sammensatte sykdomsbilder. Studenten skal kunne ta ansvar for, og gjøre selvstendige, systematiske kliniske vurderinger, prioriteringer og beslutninger, samt kritisk vurdere effekten av sykepleie og behandling. Utdanningen skal bidra til at studenten utvikler gode ferdigheter i kommunikasjon, veiledning og samhandling. Kompetanse i kvalitets- og forbedringsarbeid skal bidra til å forbedre og sikre kvalitet i sykepleietjenesten, redusere uønskede hendelser, samt sikre pasient- og brukermedvirkning.

3. Praksisvurdering

Praksisstudier blir vurdert til bestått/ikke bestått.

Praksis vurderes til bestått når:

  • Praksisstudiet er gjennomført i tråd med gjeldende rammer og krav
  • Forventet læringsutbytte for praksisstudiet ved sluttvurdering er vurdert oppnådd
  • Fravær ikke overstiger 10 % i den aktuelle praksisperiode

4. Veiledning

Hensikten med veiledning er å hjelpe studenten til å utvikle sin egen sykepleiekompetanse, reflektere over egne handlinger, integrere teoretisk kunnskap med sine praktiske erfaringer, samt å utvikle sine praktiske ferdigheter. Veiledningen skal gi studenten konstruktive tilbakemeldinger og vurdering underveis. Veiledning kan foregå i konkrete pasientsituasjoner eller den kan være knyttet til konkrete episoder/praksiserfaringer studenten har hatt eller skal ha, og/eller som studenten ber om veiledning på. Alle former for veiledning forutsetter at studenten er delaktig og reflekterende.

Læringsutbytter og tema for veiledningen beskrives i de ulike læringsutbytte for praksisperioden og høgskolens praksisdokumenter.

Vedlegg 1

Vedlegg 2