Retningslinjer for praksisstudier - bachelor i vernepleie
1 Innledning
Dette praksisheftet er laget til studenter, praksisveiledere og kontaktlærere, og inneholder felles informasjon over praksisstudier for vernepleierutdanningen ved VID vitenskapelige høgskole. Vi ber alle parter lese gjennom det som er aktuelt for gjeldende praksisperiode.
I tillegg finnes følgende informasjon i Canvas:
- Emneinformasjon med datoer og frister
- Før- og etterpraksisarbeid
- Innleveringer/arbeidskrav
- Praksisoppgave med vurderingskriterier
Praksishefte og mer praktisk informasjon ligger på VID’s nettside: https://www.vid.no/student/praksisstudier-i-bachelor-i-vernepleie-ved-vid-stavanger-sandvika-bergen/
Dokumenter som blir brukt og henvist til i dette heftet:
2 Praksisstudier ved bachelorutdanning i vernepleie
Praksis er en viktig arena for å lære vernepleie gjennom erfaring og for å styrke studentenes profesjonsidentitet. Gjennom praksisstudier skal studentene lære å planlegge, gjennomføre og evaluere vernepleierfaglig profesjonsutøvelse. Gjennom praksisstudier skal studentene utvikle sitt faglig skjønn og sin fagkritiske holdning.
Praksisstudiene har et omfang på totalt 31 uker og er tilpasset kravene i forskrift om nasjonal retningslinje for vernepleierutdanning. Praksisstudiene er organisert i tre perioder. Første praksisstudium gjennomføres i tjenestetilbud til personer med utviklingshemming og andre praksisstudium i pleie og omsorgstjenester. Tredje praksisstudium kan gjennomføres i flere ulike helse- og sosiale tjenester og fokus for denne perioden handler om innovasjon og kvalitetsutvikling av tjenestetilbud.
I praksisstudiene får studentene veiledning og oppfølging av både en praksisveileder på den aktuelle praksisplassen og av en kontaktlærer fra høgskolen. Vurdering av praksis tar utgangspunkt i læringsutbytter for emnet og læringsaktiviteter studentene har deltatt i underveis i praksisperioden. Både underveis- og sluttvurderingen av praktisk dyktighet bygger på en vurdering av studentens kunnskap, ferdigheter, generell kompetanse og skikkethet for yrket.
Emnekode | Emnenavn | Antall uker brukerrettet praksis | Plassering i studiet |
BAVER1050 | Utviklingshemming og hverdagsliv (P1) | 9 | Heltid: 2. semester Deltid: 4. semester |
BAVER2030 | Helsefaglig praksis (P2) | 9 | Heltid: 3. semester Deltid: 6. semester |
BAVER3050 | Fagutvikling og kunnskapsbasert praksis (P3) | 13 | Heltid: 6. semester Deltid: 8. semester |
Alle praksisemner er på heltid. For å kunne gjennomføre en bachelorgrad (180 stp) på deltid over 4 år, har praksisemner på deltid samme antall timer og uker som på heltid. Første og andre praksisperiode foregår på ulike tider for heltid og deltid, mens tredje praksisperiode gjennomføres samtidig siste studieår.
3 Emnebeskrivelse og forventet læringsutbytte
4. Ansvarsfordeling i praksis
5 Praksisperioden – gjennomføring
6 Obligatorisk studentarbeid
Obligatoriske aktiviteter | |
- 90 % nærværsplikt (vedlegg 4) - Plan for læringsutbytte og læringsaktivitet i praksis (vedlegg 1) - Deltakelse i etisk refleksjonssamling
| |
Innleveringer | Vurdering |
- Plan for læringsutbytte og læringsaktivitet i praksis (vedlegg 1) - Refleksjonsnotat - Praksisoppgave - Selvvalgt pensum - Praksisportefølje (vedlegg 2, 3, 4 og 5)
| Godkjent/ikke godkjent Godkjent/ikke godkjent Godkjent/ikke godkjent Godkjent/ikke godkjent Godkjent/ikke godkjent |
Praksisvurdering | Vurdering |
- Praksisstudier (9 uker i BAVER1050 (P1) og BAVER2030 (P2), og 13 uker i BAVER3050 (P3) - Praksisoppgave
| Samlet vurdering: Bestått /ikke bestått |
Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført før endelig godkjenning av emnet.
7 Vurdering i praksis
Vedlegg
Vedleggene nedenfor kan kopieres, lagres, utvides og skrives ut. De kan fylles ut elektronisk eller for hånd, og skal signeres før innlevering i Canvas.
Plan for læringsutbytte og læringsaktivitet i praksis består av tre ulike planer, med ulike læringsutbytter for de tre praksisperiodene. Vedlegg 1.1 brukes i BAVER1050 (P1), vedlegg 1.2 i BAVER2030 (P2) og vedlegg 1.3 i BAVER3050 (P3).