En dame og en ung jente sitter i en sofa og snakker sammen

Psykososialt arbeid med barn og unge

Videreutdanning | Deltid | 2 år

En dame og en ung jente sitter i en sofa og snakker sammen

Lær mer om hvordan du kan styrke barn og unges egenverd, sette i spill deres potensiale, kompetanse og muligheter.

Videreutdanningen kan inngå som første del av Master i helsefremmende relasjonarbeid.

Om studiet

  • Søknadstart 1. februar 2024
    Søknadsfrist 15. april 2024
    Oppstart 9. september 2024
    Studiepoeng 60
    Støttes av lånekassen Ja
    Studiets lengde 2 år
    Undervisningsspråk Norsk
    Pris
    • Semesteravgift NOK 690
    • Kopiavgift/studentråd NOK 320
    • Studieavgift NOK 0
    • Administrasjonsgebyr NOK 39
    • Totalt per semester NOK 1049
    Opptakskrav og poeng

    Opptakskrav Oslo

    • Det kreves bachelorgrad (180 studiepoeng) eller tilsvarende i relevante fagområder: helse- og sosialfag (barnevern, ergoterapi, fysioterapi, sosialt arbeid, sykepleie eller vernepleie), diakonalt arbeid, medisin, pedagogikk (allmennlærer, førskolelærer), politiarbeid og/eller psykologi
    • Det kreves også to års relevant yrkespraksis fra direkte arbeid med barn og/eller ungdom etter fullført utdanning. Praksisen må dokumenteres med arbeidsattest fra arbeidsgiver.
    • I de to årene utdanningen pågår må studenten stå i et arbeidsforhold hvor hun eller han arbeider minimum 50 % i direkte arbeid med barn og unge (0–23 år). Dette må dokumenteres med arbeidsattest fra arbeidsgiver.

    Du har også mulighet til å søke på grunnlag av realkompetanse.

    Poenggrense

    Suppleringsopptak 2023 - 13,75 poeng

    Dokumentasjonskrav

    Du skal laste opp følgende:

    • Vitnemål fra bachelorgrad
    • Signert arbeidsattest(er) som inneholder fra dato og til dato, hvor du har jobbet og stillingsprosent. Attesten(e) må dokumentere at du har arbeidet med barn/unge etter endt utdanning, samt at du har minst 50 % arbeidstilknytning med barn og unge (0 - 23 år) i løpet av studietiden.

    CV og arbeidsavtaler/-kontrakter godkjennes ikke som dokumentasjon på arbeidspraksis.

    Søkere med utenlandsk utdanning må dokumentere at de oppfyller krav til norsk- og engelskkunnskaper i Forskrift om opptak til høgre utdanning (For-2017-01-06-13).

Spørsmål og svar

  • Hva er psykososialt arbeid?

    For å forstå barns handlinger, reaksjoner og ferdigheter, må en kjenne barn og unges sosiale og kulturelle fortolknings- og virksomhetsrammer.

    Barn- og unges initiativer er viktige og skal bekreftes, samtidig som de er avhengige av gradert støtte og ledet samspill i dagliglivets aktiviteter og gjøremål.

    Psykososialt arbeid innebærer en vedvarende opprettholdelse av nysgjerrighet, samtale, samhandling og samarbeid hvor barnet og viktige andre har mulighet for å speile seg i tilbakemeldinger og utfordringer som gir anerkjennelse, håp, mestring, overskudd og positive forventninger.

  • Hva lærer du?
    • grunnlag for samspill og selvdannelser hos barn
    • barns rettigheter, levekår, oppvekstmiljø som risiko- og beskyttelse
    • sammenhenger mellom biologiske, psykologiske og sosiale forståelser med relevans for barns tilknytning og tilhørighet
    • former for psykiske plager og lidelser hos barn og unge – og hvordan disse kan komme til uttrykk
    • grunnleggende forskningsmetoder og forskningsetikk – og om aksjonsforskning spesielt
    • innovasjon og prosjektarbeid i barne- og ungdomsfeltet og i tjenestesystem
  • Hvilke kompetanse sitter du igjen med?
    • inngå i hensiktsmessige kontaktforhold og utviklingsstøttende dialog og samspill med barn og unge, familier og nettverk
    • initiere og utvikle samarbeid og samordning hvor psykisk helse og utsatte livssituasjoner er i fokus på tvers av profesjons- og etatsgrenser
    • tilrettelegge for samarbeid, samordning, kunnskaps- og praksisutvikling sammen med barn og unge og deres nettverk, myndigheter, næringsliv og frivillig sektor
    • initiere og lede utviklingsprosjekter
  • Helsedirektoratet er oppdragsgiver

    Utdanningen inngår som et tiltak i regjeringens strategiplan for barn og unges psykiske helse og er et oppdragsstudium med Helsedirektoratet som oppdragsgiver. Den er både tverrfaglig og tverretatlig og henvender seg til alle som har en grunnutdanning (pedagoger, helse- og sosialarbeidere, kulturarbeidere og politi), og er i direkte arbeid med barn og unge.

  • Målgruppe

    Alle med minimum bachelorgrad (180 studiepoeng) i helse- og sosialfag (barnevern, ergoterapi, fysioterapi, sosialt arbeid, sykepleie eller vernepleie), diakonalt arbeid, medisin, pedagogikk (allmennlærer, førskolelærer), politiarbeid og/eller psykologi, og to års relevant yrkespraksis fra direkte arbeid med barn og/eller ungdom etter fullført utdanning.

    Det er viktig at din arbeidsgiver gir deg rom til å studere og ser mulighetene studiet kan gi, ikke bare for deg som fagutøver, men for barne- og ungdomsfeltet i din bydel og kommune.

    Studiet krever at du er i direkte arbeid med barn og unge i minimum 50 % under hele studieforløpet.

  • Trenger du økonomisk støtte?

    Arbeidsgivere i kommuner- og fylkeskommuner som har studenter ved denne utdanningen kan søke om kompetanse- og innovasjonstilskudd hos Statsforvalteren lokalt. Målet for ordningen er å gi arbeidsgivere insentiv til lokal kompetanseheving, samt bidra med kompensasjon ila. studietiden. Det er viktig at arbeidsgiveren din tidlig på vårparten (og før du får bekreftet studieplass) ber Statsforvalteren om lønnstilskudd for å kompensere utgiftene i forbindelse med at du studerer. Les mer om ordningen.

  • Hvordan er studiet organisert?

    Studiet gjennomføres over to år (fire semestre).

    Deler av undervisningen og opplegget knyttet til studiet vil foregå digitalt.

    Samlingene består av forelesninger, gruppearbeid, egen fordypning og egne framleggelser av fagstoff og materiale fra praksis.

    Veiledning inngår i samlingene både første og andre studieår. I hele studietiden må du delta i tverrfaglig gruppeveiledning.

  • Når er samlingsukene for studieåret 2024/2025?

    Kull 2023H

    Høst 2024: uke 36, 43 og 48

    Vår 2025: uke 4, 7 og 17

    Kull 2024H

    Høst 2024: uke 37, 42 og 47

    Vår 2025: uke 6, 12 og 17

  • Påbygg til mastergrad?

    Undervisning og veiledning vil være forsknings- og kunnskapsbasert, og det gis egen forskningsopplæring som også vil framgå av vitnemålet. Slik kan du lettere om ønskelig søke utdanningen innpasset ved andre relevante masterutdanninger her eller ved andre skoler, og få deler av eller hele utdanningen godkjent som første året i en mastergrad (1+1).

    Videreutdanningen kan inngå som første del av Master i helsefremmende relasjonsarbeid.

  • Hva sier studenter som har tatt utdanningen?

    På oppdrag fra Helsedirektoratet ble utdanningen evaluert i 2021 av Oxford Research.

    I undersøkelsen svarer 95 % av respondentene av studentene er tilfreds med utdanningen totalt sett. Studentene gir tilbakemelding om at de har fått relevant faglig påfyll som de benytter seg av i arbeidshverdagen.
    De opplever også at utdanningen har bidratt til å gjøre dem tryggere i møtet med barn og unge og deres familier.

    Dette er i samsvar med våre egne evalueringer. Studiet favner bredt både tverrfaglig og tverretatlig. Vi tilbyr et faglig innhold på tvers av utdannings- og faggrupper som oppleves som relevant og nyttig.

Les mer

Spørsmål og svar

  • Hva er psykososialt arbeid?

    For å forstå barns handlinger, reaksjoner og ferdigheter, må en kjenne barn og unges sosiale og kulturelle fortolknings- og virksomhetsrammer.

    Barn- og unges initiativer er viktige og skal bekreftes, samtidig som de er avhengige av gradert støtte og ledet samspill i dagliglivets aktiviteter og gjøremål.

    Psykososialt arbeid innebærer en vedvarende opprettholdelse av nysgjerrighet, samtale, samhandling og samarbeid hvor barnet og viktige andre har mulighet for å speile seg i tilbakemeldinger og utfordringer som gir anerkjennelse, håp, mestring, overskudd og positive forventninger.

  • Hva lærer du?
    • grunnlag for samspill og selvdannelser hos barn
    • barns rettigheter, levekår, oppvekstmiljø som risiko- og beskyttelse
    • sammenhenger mellom biologiske, psykologiske og sosiale forståelser med relevans for barns tilknytning og tilhørighet
    • former for psykiske plager og lidelser hos barn og unge – og hvordan disse kan komme til uttrykk
    • grunnleggende forskningsmetoder og forskningsetikk – og om aksjonsforskning spesielt
    • innovasjon og prosjektarbeid i barne- og ungdomsfeltet og i tjenestesystem
  • Hvilke kompetanse sitter du igjen med?
    • inngå i hensiktsmessige kontaktforhold og utviklingsstøttende dialog og samspill med barn og unge, familier og nettverk
    • initiere og utvikle samarbeid og samordning hvor psykisk helse og utsatte livssituasjoner er i fokus på tvers av profesjons- og etatsgrenser
    • tilrettelegge for samarbeid, samordning, kunnskaps- og praksisutvikling sammen med barn og unge og deres nettverk, myndigheter, næringsliv og frivillig sektor
    • initiere og lede utviklingsprosjekter
  • Helsedirektoratet er oppdragsgiver

    Utdanningen inngår som et tiltak i regjeringens strategiplan for barn og unges psykiske helse og er et oppdragsstudium med Helsedirektoratet som oppdragsgiver. Den er både tverrfaglig og tverretatlig og henvender seg til alle som har en grunnutdanning (pedagoger, helse- og sosialarbeidere, kulturarbeidere og politi), og er i direkte arbeid med barn og unge.

  • Målgruppe

    Alle med minimum bachelorgrad (180 studiepoeng) i helse- og sosialfag (barnevern, ergoterapi, fysioterapi, sosialt arbeid, sykepleie eller vernepleie), diakonalt arbeid, medisin, pedagogikk (allmennlærer, førskolelærer), politiarbeid og/eller psykologi, og to års relevant yrkespraksis fra direkte arbeid med barn og/eller ungdom etter fullført utdanning.

    Det er viktig at din arbeidsgiver gir deg rom til å studere og ser mulighetene studiet kan gi, ikke bare for deg som fagutøver, men for barne- og ungdomsfeltet i din bydel og kommune.

    Studiet krever at du er i direkte arbeid med barn og unge i minimum 50 % under hele studieforløpet.

  • Trenger du økonomisk støtte?

    Arbeidsgivere i kommuner- og fylkeskommuner som har studenter ved denne utdanningen kan søke om kompetanse- og innovasjonstilskudd hos Statsforvalteren lokalt. Målet for ordningen er å gi arbeidsgivere insentiv til lokal kompetanseheving, samt bidra med kompensasjon ila. studietiden. Det er viktig at arbeidsgiveren din tidlig på vårparten (og før du får bekreftet studieplass) ber Statsforvalteren om lønnstilskudd for å kompensere utgiftene i forbindelse med at du studerer. Les mer om ordningen.

  • Hvordan er studiet organisert?

    Studiet gjennomføres over to år (fire semestre).

    Deler av undervisningen og opplegget knyttet til studiet vil foregå digitalt.

    Samlingene består av forelesninger, gruppearbeid, egen fordypning og egne framleggelser av fagstoff og materiale fra praksis.

    Veiledning inngår i samlingene både første og andre studieår. I hele studietiden må du delta i tverrfaglig gruppeveiledning.

  • Når er samlingsukene for studieåret 2024/2025?

    Kull 2023H

    Høst 2024: uke 36, 43 og 48

    Vår 2025: uke 4, 7 og 17

    Kull 2024H

    Høst 2024: uke 37, 42 og 47

    Vår 2025: uke 6, 12 og 17

  • Påbygg til mastergrad?

    Undervisning og veiledning vil være forsknings- og kunnskapsbasert, og det gis egen forskningsopplæring som også vil framgå av vitnemålet. Slik kan du lettere om ønskelig søke utdanningen innpasset ved andre relevante masterutdanninger her eller ved andre skoler, og få deler av eller hele utdanningen godkjent som første året i en mastergrad (1+1).

    Videreutdanningen kan inngå som første del av Master i helsefremmende relasjonsarbeid.

  • Hva sier studenter som har tatt utdanningen?

    På oppdrag fra Helsedirektoratet ble utdanningen evaluert i 2021 av Oxford Research.

    I undersøkelsen svarer 95 % av respondentene av studentene er tilfreds med utdanningen totalt sett. Studentene gir tilbakemelding om at de har fått relevant faglig påfyll som de benytter seg av i arbeidshverdagen.
    De opplever også at utdanningen har bidratt til å gjøre dem tryggere i møtet med barn og unge og deres familier.

    Dette er i samsvar med våre egne evalueringer. Studiet favner bredt både tverrfaglig og tverretatlig. Vi tilbyr et faglig innhold på tvers av utdannings- og faggrupper som oppleves som relevant og nyttig.

Line Constance Holmsen

Programansvarlig

Line Constance Holmsen

høgskolelektor, stipendiat

line.holmsen@vid.no

Emneliste

  • Perspektiver på psykososialt arbeid med barn og unge
  • Livssyn, verdier og relasjoner i profesjonell praksis
  • Psykisk helse hos barn og unge
  • Prosjektarbeid og utviklingsprosjekt i psykososialt arbeid med barn og unge
  • Psykososialt arbeid med barn, unge og deres familier– ulike praksiser, teorier og etiske dilemma