Videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge
Videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge
Har du lyst å bidra til å styrke barn og unges egenverd, sette i spill deres potensiale, kompetanse og uante muligheter?
Har du lyst å bidra til å styrke barn og unges egenverd, sette i spill deres potensiale, kompetanse og uante muligheter?

Hva med å utvikle ferdigheter til å samhandle med barn og unge på måter som gir dem tilhørighet og fellesskap, samt endre tjenestesystemer slik at barns behov og rettigheter kan sikres?
Helsedirektoratet som oppdragsgiver
Utdanningen inngår som et tiltak i regjeringens strategiplan for barn og unges psykiske helse og er et oppdragsstudium med Helsedirektoratet som oppdragsgiver. Den er både tverrfaglig og tverretatlig og henvender seg til alle som har en grunnutdanning (pedagoger, helse- og sosialarbeidere, kulturarbeidere og politi), og er i direkte arbeid med barn og unge.
Psykososialt arbeid
For å forstå barns handlinger, reaksjoner og ferdigheter, må en kjenne barn og unges sosiale og kulturelle fortolknings- og virksomhetsrammer.
Barn- og unges initiativer er viktige og skal bekreftes, samtidig som de er avhengige av gradert støtte og ledet samspill i dagliglivets aktiviteter og gjøremål.
Psykososialt arbeid innebærer en vedvarende opprettholdelse av nysgjerrighet, samtale, samhandling og samarbeid hvor barnet og viktige andre har mulighet for å speile seg i tilbakemeldinger og utfordringer som gir anerkjennelse, håp, mestring, overskudd og positive forventninger.
Det viktigste er å møte det enkelte barn eller ungdom i sin situasjon, og her er dette studiet unikt. Det samme er de fantastiske foreleserne som plukkes fra øverste hylle.
– Knut Andersen, tidligere student, psykososialt arbeid med barn- og unge
Du lærer om
- grunnlag for samspill og selvdannelser hos barn
- barns rettigheter, levekår, oppvekstmiljø som risiko- og beskyttelse
- sammenhenger mellom biologiske, psykologiske og sosiale forståelser med relevans for barns tilknytning og tilhørighet
- former for psykiske plager og lidelser hos barn og unge – og hvordan disse kan komme til uttrykk
- grunnleggende forskningsmetoder og forskningsetikk – og om aksjonsforskning spesielt
- innovasjon og prosjektarbeid i barne- og ungdomsfeltet og i tjenestesystem
Du utvikler ferdigheter til å kunne:
- inngå i hensiktsmessige kontaktforhold og utviklingsstøttende dialog og samspill med barn og unge, familier og nettverk
- initiere og utvikle samarbeid og samordning hvor psykisk helse og utsatte livssituasjoner er i fokus på tvers av profesjons- og etatsgrenser
- tilrettelegge for samarbeid, samordning, kunnskaps- og praksisutvikling sammen med barn og unge og deres nettverk, myndigheter, næringsliv og frivillig sektor
- initiere og lede utviklingsprosjekter
Hva sier studentene?
På oppdrag fra Helsedirektoratet ble utdanningen evaluert i 2015 av Oxford Research.
I spørreundersøkelsen svarer 93–95 % av respondentene at utdanningen har forbedret deres mestringsevne og egenutvikling, og at de opplever det faglige nivået som høgt. 87–89 % svarer at de har behov for å lære det som det blir undervist/veiledet om, og at det er sammenheng mellom det som det undervises i og de behovene de møter i praksis.
Dette er i samsvar med våre egne evalueringer. Studiet favner bredt både tverrfaglig og tverretatlig. Vi tilbyr et faglig innhold på tvers av utdannings- og faggrupper som erfares som relevant og nyttig.
Hvem er studiet for?
Alle med minimum bachelorgrad (180 studiepoeng) i helse- og sosialfag (barnevern, ergoterapi, fysioterapi, sosialt arbeid, sykepleie eller vernepleie), diakonalt arbeid, medisin, pedagogikk (allmennlærer, førskolelærer), politiarbeid og/eller psykologi, og to års relevant yrkespraksis fra direkte arbeid med barn og/eller ungdom etter fullført utdanning.
Det er viktig at din arbeidsgiver gir deg rom til å studere og ser mulighetene studiet kan gi, ikke bare for deg som fagutøver, men for barne- og ungdomsfeltet i din bydel og kommune.
Studiet krever at du er i direkte arbeid med barn og unge i minimum 50 % under hele studieforløpet.
Studenters arbeidsgivere kan søke om økonomisk støtte
Arbeidsgivere i kommuner- og fylkeskommuner som har studenter ved denne utdanningen kan søke om kompetanse- og innovasjonstilskudd hos Fylkesmannen lokalt. Målet for ordningen er å gi arbeidsgivere insentiv til lokal kompetanseheving, samt bidra med kompensasjon ila. studietiden. Det er viktig at arbeidsgiveren din tidlig på vårparten (og før du får bekreftet studieplass) ber Fylkesmannen om lønnstilskudd for å kompensere utgiftene i forbindelse med at du studerer. Les mer om ordningen.
Studium på masternivå
Undervisning og veiledning vil være forsknings- og kunnskapsbasert, og det gis egen forskningsopplæring som også vil framgå av vitnemålet. Slik kan du lettere om ønskelig søke utdanningen innpasset ved andre relevante masterutdanninger her (gjelder Master i sosialt arbeid) eller ved andre skoler, og få deler av eller hele utdanningen godkjent som første året i en mastergrad (1+1).
Påbygg til mastergrad
Videreutdanningen kan inngå som første del av master i helsefremmende relasjonsarbeid som har oppstart fra høsten 2020.
Emner
- Vitenskapsteoretiske perspektiver
- Psykisk helse hos barn og unge
- Kvalitativ og kvantitativ metode
- Organisering og samordning av tjenestetilbudene - ungdom og voksne
- Psykososialt arbeid - kompetanse- og tjenesteutvikling, ulike praksiser, teorier og etiske dilemmaer
Fakta og priser
Studieby
Programkode
VUPBU
Gjennomføring
Deltid
Studiepoeng
60
Studiets lengde
2 år.
Støttet av Lånekassen?
Undervisningsspråk
Norsk
Opptakskrav
Deltid 2020-2021
- NOK 600 Semesteravgift
- NOK 320 Kopiavgift / studentråd
- Studieavgift NOK
- Totalt per semester NOK 920
Fagansvarlig
Organisering av studiet
Studiet gjennomføres over to år (fire semestre). Første studieår fire samlinger hvert semester, hver samling á fire dager (mandag-torsdag). Andre studieår er det fem samlinger hvert semester, hver samling á tre dager (onsdag-fredag).
Veiledning inngår i samlingene både første og andre studieår. Samlingene består av forelesninger, gruppearbeid, egen fordypning og egne framleggelser av fagstoff og materiale fra praksis.
I hele studietiden må du delta i veiledning (totalt 60 timer) med 30 timer per studieår.
Samlingsuker
Kull høst 2020: 35, 39, 42, 45, 50, 1, 4, 9, 13 og 18.
Kull høst 2021: 37, 42, 46, 50, 6, 12, 17 og 22.
Søknad
Søknadsfrist
15. april 2021
Opptakskrav
- Det kreves bachelorgrad (180 studiepoeng) eller tilsvarende i relevante fagområder: helse- og sosialfag (barnevern, ergoterapi, fysioterapi, sosialt arbeid, sykepleie eller vernepleie), diakonalt arbeid, medisin, pedagogikk (allmennlærer, førskolelærer), politiarbeid og/eller psykologi
- Det kreves også to års relevant yrkespraksis fra direkte arbeid med barn og/eller ungdom etter fullført utdanning. Praksisen må dokumenteres med arbeidsattest fra arbeidsgiver.
- I de to årene utdanningen pågår må studenten stå i et arbeidsforhold hvor hun eller han arbeider minimum 50 % i direkte arbeid med barn og unge (0–23 år). Dette må dokumenteres med arbeidsattest fra arbeidsgiver.
Du har også mulighet til å søke på grunnlag av realkompetanse.
Dokumentasjonskrav
Du skal laste opp følgende:
• Vitnemål fra bachelorgrad
• Signert arbeidsattest(er) som inneholder fra dato og til dato, hvor du har jobbet og stillingsprosent. Attesten(e) må dokumentere at du har arbeidet med barn/unge etter endt utdanning, samt at du har minst 50 % arbeidstilknytning med barn og unge (0 - 23 år) i løpet av studietiden.
CV og arbeidsavtaler/-kontrakter godkjennes ikke som dokumentasjon på arbeidspraksis.
Søkere med utenlandsk utdanning må dokumentere at de oppfyller krav til norsk- og engelskkunnskaper i Forskrift om opptak til høgre utdanning (For-2017-01-06-13).
Om rangering av søkere
Spørsmål om opptak?
- Ella Johanne Flatland, rådgiver, opptaksleder, Oslo, telefon: +47 22 45 19 26, e-post: opptak@vid.no
Ressurser
-
Studieplaner/fagplaner
- Studieplan, videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge
- Studieplan for tverrfaglig videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge, 2018 - 2019
- Studieplan, videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge, 2017–2018
- Studieplan, videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge, 2016–2017
- Pensumlister
- 2020-2021: Pensumlister vår 2021, Videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge, VID Oslo
- 2020-2021: Pensumlister høst 2020, Videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge, VID Oslo
- 2019–2020: Pensumlister vår 2020, Videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge, VID Oslo
- 2019–2020: Pensumlister høst 2019, Videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge, VID Diakonhjemmet, Oslo
- 2017–2018: Pensum, psykososialt arbeid med barn og unge, kull høst 2017