Bakgrunn for studiet og profil
Tverrfaglig videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge ved Fakultet for helsevitenskap, ble etablert ved VID i 2011, og var opprinnelig et oppdragsstudium initiert av Helsedirektoratet.. Utdanningen skal bidra til å utvikle teoretisk refleksjon, kunnskapsbasert praksis og forskningsbasert kunnskap innen psykososialt arbeid med barn og unge. Studiet skal være yrkesrettet og praksisnært.
Utdanningen skal gi økt kompetanse til å styrke mestring og trivsel hos barn og unge i hjem, barnehage, skole, arbeid og fritid. Utdanningen skal utvikle ferdigheter i å identifisere, analysere og arbeide med psykososiale belastningsfaktorer i barn og unges liv. Utdanningen skal også gi kunnskap om nærmiljøets støttende funksjoner og hvordan disse kan brukes for å styrke barn og unges psykiske helse. Utdanningen skal utvikle ferdigheter knyttet til å styrke barn og unges familie og sosiale nettverk.
Studiet handler om barn og unge i alderen 0 – 23 år og berører spørsmål knyttet til sped- og småbarn, barn i skolealder, ungdom og unge voksne.
Utdanningen skal bidra til å videreutvikle tjenestetilbudene i kommunene og deltakernes kompetanse i tråd med barn og unges behov. Utdanningen skal gi økt kunnskap og styrket beredskap i skoler, barnehager, helse- og omsorgstjenester, NAV, politietat og kultur- og fritidstilbud. Når denne videreutdanningen handler om det «psykososiale», betyr det at den forstår det menneskelige som formet av det sosiale i nære relasjoner, nettverk, samfunn, kultur og historie, men samtidig bestående av det subjektive med egen viten og vilje. En psykososial forståelse av barn og unge vil romme dette paradokset: at vi er utsatt for samfunnets og den sosiale ordens påvirkning, men at vi samtidig har mulighet og kraft til å påvirke den sosiale verden rundt oss. Denne utdanningen vil derfor gi studentene et bredt spekter av teoretisk og praktisk kunnskap: Fra individets indre liv på den ene siden, til hvordan vi er vevd inn i og definert gjennom det sosiale og relasjonelle på den andre. Dette skaper en konstruktiv dialektikk i utdanningen, og har som mål å gi studentene økt kunnskap om spennvidden i barn og unges psykososiale liv.
Utdanningen er forankret i en helsefremmende tenkning og skal videreutvikle deltakernes evne og mulighet til å oppdage og styrke barn og unges egne evner og muligheter til å mestre livets utfordringer. Utdanningen vektlegger brukerperspektivet og tar opp barn og unges rett og mulighet for medvirkning og medbestemmelse. Utdanningen skal i særlig grad vektlegge etisk refleksjon og utviklingen av en verdibasert profesjonell holdning. Studiet er derfor i samsvar med VID sine verdier om «helhetlig menneskesyn, solidarisk engasjement og fremtidsrettet kunnskap» (Strategiplan VID 2018 – 2028).
Studiets fag- og kjerneområder
Studieplanen bygger på Kravspesifikasjon for tverrfaglig videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge fastsatt av Helsedirektoratet 15. januar 2016. Videreutdanningen er tverrfaglig i både innhold og organisering. Utdanningen er beslektet med tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid. Undervisnings- og læreformene legger til rette for tverrfaglig og tverretatlig dialog.
Psykososialt arbeid med barn og unge er et flervitenskapelig og tverrfaglig utdanningsforsknings- og arbeidsfelt. Herunder ligger en anerkjennelse og nysgjerrighet for andre fagfelt og faggruppers bidrag og kompetanse i arbeidet med barn, unge og familier som strever.
Psykososialt arbeid med barn og unge bygger på en forståelse av at vi er både individer med et indre liv og samtidig påvirket av og konstituert som sosiale vesener. Begrepet psykososialt arbeid sier at barns liv, helse og psykiske vansker kan inneholde både psykologiske, kulturelle og sosiale aspekter. Derfor omhandler også psykososialt arbeid med barn og unge tiltak på samfunns- og politisk nivå, herunder barns rettslige stilling i samfunnet.
Utdanningen vektlegger det sosiale og det relasjonelle. En øket sensitivitet og kjennskap til egen væremåte og hvordan en selv som fagperson kan virke inn på dem en skal hjelpe, er viktig. Utdanningen gir en personlig forankret kunnskap omkring hvordan vi som fagpersoner blir Rørt, rammet og rystet (Tittel på bok av Susanne Bang (2003)) av arbeidet med barn og unge som strever med psykososiale vansker og/eller psykiske helseplager.
Utdanningen bygger på moderne utviklingspsykologi, herunder moderne tilknytningsteori og intersubjektivitetsteori.
Kunnskapsformidling er ikke verdinøytral. Som utdanningsinstitusjon mener vi det er nødvendig og ønskelig å legge til rette for en løpende refleksjon omkring egne verdier, interesser og forutforståelser. Gjennom utdanningen stimuleres deltakernes selvrefleksjon gjennom faglig veiledning, prosjektarbeid på egen arbeidsplass og ulike refleksjonsmetoder knyttet til undervisning og gruppearbeid.
Mulighet for mastergradspåbygning
Tverrfaglig videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge gir mulighet for opptak til master i helsefremmende relasjonsarbeid eller master i sosialt arbeid ved VID. Dette betyr at tverrfaglig videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge kan fungere som det første året i en av de to masterutdanningene, og at denne studieplanens emner ikke overlapper med studieemner i det andre studieåret av mastergradsprogram i helsefremmende relasjonsarbeid eller sosialt arbeid.
Arbeids- og yrkesmuligheter etter fullført videreutdanning
Tverrfaglig videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge kvalifiserer til forebyggende, helsefremmende og behandlingsarbeid med barn og unge innenfor offentlige, private eller frivillige organisasjoner (eks. kommuner, bydeler og helseforetak).
Utdanningen kan brukes som del av spesialisering innen eget fagforbund eller profesjon (eks. klinisk sosionom, helsesykepleier, psykiatrisk sykepleier og spesialpedagogikk).
Målgruppe
Studiet retter seg mot personer som arbeider med barn, ungdom og/eller unge voksne (0-23 år). Studiet er primært for ansatte i kommuner og bydeler, men studiet kan også være åpent for søkere fra andre sektorer, tjenester eller organisasjoner som arbeider med barn og unge.