
Lær mer om hvordan du kan styrke barn og unges egenverd, sette i spill deres potensiale, kompetanse og muligheter.
Videreutdanningen kan inngå som første del av Master i helsefremmende relasjonsarbeid.
- Undervisningsspråk
- Norsk
- Studiepoeng
- 60
- Studielengde
- 2 år
- Støttes av lånekassen
- Ja
- Søknadsfrist
- 6. august 2025
- Oppstart
- 8. september 2025
- Opptakskrav og poeng
- Se kravene
- Pris per semester
- NOK 1049 (Prisdetaljer)
Velkommen til studiestart 2025!
Første studiedag er mandag 8. september kl. 09:15 på VID Oslo, Diakonveien 14. Dagen avsluttes 14:30.
Vi gleder oss til å møte deg – velkommen!
- Bachelorgrad (180 studiepoeng) eller tilsvarende i relevante fagområder: helse- og sosialfag (barnevern, ergoterapi, fysioterapi, sosialt arbeid, sykepleie eller vernepleie), diakonalt arbeid, medisin, pedagogikk (allmennlærer, førskolelærer), politiarbeid og/eller psykologi.
- I de to årene studiet pågår må kandidaten være i et arbeidsforhold hvor vedkommende arbeider minimum 20 % i direkte arbeid med barn og unge (0 – 23 år). Dette må dokumenteres med arbeidsattest fra arbeidsgiver.
Du har også mulighet til å søke på grunnlag av realkompetanse.
Søkere med utenlandsk utdanning må dokumentere at de oppfyller krav til norsk- og engelskkunnskaper i Forskrift om opptak til høgre utdanning (For-2017-01-06-13).
Ved rangering av søkere gjelder VIDs utfyllende bestemmelser for opptak. Les bestemmelsene her.
Poenggrense
25,85 poeng
Dokumentasjonskrav
Du skal laste opp:
- Vitnemål fra bachelorgrad
- Arbeidsattest som viser at du har minst 20% arbeidstilknytning med barn og unge (0 - 23 år) i løpet av studietiden.
CV og arbeidsavtaler/-kontrakter godkjennes ikke som dokumentasjon på arbeidspraksis.
For å forstå barns handlinger, reaksjoner og ferdigheter, må en kjenne barn og unges sosiale og kulturelle fortolknings- og virksomhetsrammer.
Barn- og unges initiativer er viktige og skal bekreftes, samtidig som de er avhengige av gradert støtte og ledet samspill i dagliglivets aktiviteter og gjøremål.
Psykososialt arbeid innebærer en vedvarende opprettholdelse av nysgjerrighet, samtale, samhandling og samarbeid hvor barnet og viktige andre har mulighet for å speile seg i tilbakemeldinger og utfordringer som gir anerkjennelse, håp, mestring, overskudd og positive forventninger.
- grunnlag for samspill og selvdannelser hos barn
- barns rettigheter, levekår, oppvekstmiljø som risiko- og beskyttelse
- sammenhenger mellom biologiske, psykologiske og sosiale forståelser med relevans for barns tilknytning og tilhørighet
- former for psykiske plager og lidelser hos barn og unge – og hvordan disse kan komme til uttrykk
- grunnleggende forskningsmetoder og forskningsetikk – og om aksjonsforskning spesielt
- innovasjon og prosjektarbeid i barne- og ungdomsfeltet og i tjenestesystem
- inngå i hensiktsmessige kontaktforhold og utviklingsstøttende dialog og samspill med barn og unge, familier og nettverk
- initiere og utvikle samarbeid og samordning hvor psykisk helse og utsatte livssituasjoner er i fokus på tvers av profesjons- og etatsgrenser
- tilrettelegge for samarbeid, samordning, kunnskaps- og praksisutvikling sammen med barn og unge og deres nettverk, myndigheter, næringsliv og frivillig sektor
- initiere og lede utviklingsprosjekter
Alle med minimum bachelorgrad (180 studiepoeng) i helse- og sosialfag (barnevern, ergoterapi, fysioterapi, sosialt arbeid, sykepleie eller vernepleie), diakonalt arbeid, medisin, pedagogikk (allmennlærer, førskolelærer), politiarbeid og/eller psykologi, og to års relevant yrkespraksis fra direkte arbeid med barn og/eller ungdom etter fullført utdanning.
Det er viktig at din arbeidsgiver gir deg rom til å studere og ser mulighetene studiet kan gi, ikke bare for deg som fagutøver, men for barne- og ungdomsfeltet i din bydel og kommune.
Studiet krever at du er i direkte arbeid med barn og unge i minimum 50 % under hele studieforløpet.
Arbeidsgivere i kommuner- og fylkeskommuner som har studenter ved denne utdanningen kan søke om kompetanse- og innovasjonstilskudd hos Statsforvalteren lokalt. Målet for ordningen er å gi arbeidsgivere insentiv til lokal kompetanseheving, samt bidra med kompensasjon ila. studietiden. Det er viktig at arbeidsgiveren din tidlig på vårparten (og før du får bekreftet studieplass) ber Statsforvalteren om lønnstilskudd for å kompensere utgiftene i forbindelse med at du studerer. Les mer om ordningen.
Studiet gjennomføres over to år (fire semestre).
Deler av undervisningen og opplegget knyttet til studiet vil foregå digitalt.
Samlingene består av forelesninger, gruppearbeid, egen fordypning og egne framleggelser av fagstoff og materiale fra praksis.
Veiledning inngår i samlingene både første og andre studieår. I hele studietiden må du delta i tverrfaglig gruppeveiledning.
Revisjonsarbeid pågår. Justeringer og endringer vil forekomme i studieprogrammet og studieplanen.
Kull 2024H
Høst 2025: uke 39,43 og 48
Vår 2026: uke 4,10,17
Kull 2025H
Høst 2025: uke 37, 42 og 47
Vår 2026: uke 6, 12 og 17
Undervisning og veiledning vil være forsknings- og kunnskapsbasert, og det gis egen forskningsopplæring som også vil framgå av vitnemålet. Slik kan du lettere om ønskelig søke utdanningen innpasset ved andre relevante masterutdanninger her eller ved andre skoler, og få deler av eller hele utdanningen godkjent som første året i en mastergrad (1+1).
Videreutdanningen kan inngå som første del av Master i helsefremmende relasjonsarbeid.
På oppdrag fra Helsedirektoratet ble utdanningen evaluert i 2021 av Oxford Research.
I undersøkelsen svarer 95 % av respondentene av studentene er tilfreds med utdanningen totalt sett. Studentene gir tilbakemelding om at de har fått relevant faglig påfyll som de benytter seg av i arbeidshverdagen.
De opplever også at utdanningen har bidratt til å gjøre dem tryggere i møtet med barn og unge og deres familier.
Dette er i samsvar med våre egne evalueringer. Studiet favner bredt både tverrfaglig og tverretatlig. Vi tilbyr et faglig innhold på tvers av utdannings- og faggrupper som oppleves som relevant og nyttig.