
Trenger du verktøy for å forstå, bearbeide og svare konstruktivt på de problemstillingene som fornorskningshistorien og dens ettervirkninger reiser lokalt, regionalt og nasjonalt? Studiet gir relevant kompetanse for kirkelig ansatte, studenter som sikter mot arbeid i kirken, og ansatte i andre samfunnssektorer som er berørt av og engasjert i tematikken.
Du kan søke enkeltemnet VUSANFOR8020 her.
- Undervisningsspråk
- Norsk
- Studiepoeng
- 30
- Studielengde
- 1,5 år
- Søknadsfrist
- 13. august 2025
- Oppstart
- 12. august 2025
- Opptakskrav og poeng
- Se kravene
- Pris per semester
- Prisdetaljer
Opptakskrav og poeng
- Bachelorgrad (180 studiepoeng) eller annen grad eller utdanning på tilsvarende nivå av minimum tre års omfang, fra f.eks. historie, telogi, religionsvitenskap, pedagogikk/lærerutdanning, sosial-/samfunnsvitenskap, helsefag eller lignende.
Du har også mulighet til å søke på grunnlag av realkompetanse.
Søkere med utenlandsk utdanning må dokumentere at de oppfyller krav til norsk- og engelskkunnskaper i Forskrift om opptak til høgre utdanning (For-2017-01-06-13).
Ved rangering av søkere gjelder VIDs utfyllende bestemmelser for opptak. Les bestemmelsene her.
Hvem er studiet relevant for?
Studiet gir relevant kompetanse for kirkelig ansatte, studenter som sikter mot arbeid i kirken, og ansatte i andre samfunnssektorer som er berørt av og engasjert i tematikken. Emnene kan søkes innpasset som valgemne i profesjons- og masterutdanningen i teologi ved VID og kan være relevante som valgemner i ulike masterutdanninger ved andre institusjoner, f.eks. knyttet til lærerutdanning og samfunnsvitenskap.
Hva omhandler studiet?
Transformative perspektiver vektlegges med utgangspunkt i urfolk og nasjonale minoriteters individuelle og kollektive rettigheter.
Aktuelle prosesser og debatter belyses tverrfaglig ut fra internasjonal og hjemlig forskning innenfor feltene historie, overgangsrettferdighet (transitional justice), gjenopprettende rettferdighet (restorative justice), urfolksforskning og teologi. Det rettes søkelys mot hvordan begrepet ‘forsoning’ anvendes på sosiale og politiske prosesser i slike sammenhenger. Studiet gir hjelp til å gjennomtenke egen yrkesutøvelse og kirkens ansvar og muligheter for styrket praksis, forankret i teologiske, diakonale og etiske perspektiver.
Hvordan er studiet organisert?
Studiet gjennomføres desentralisert og nettbasert og består av tre emner à 10 studiepoeng som kan tas enkeltvis, men utgjør en helhet.
Første emnet går våren 2024 med samlinger i Bodø 19. - 21. mars for deltakere fra Sør-Hålogaland bispedømme, og i Trondheim den 9. - 11. april for deltakere fra Nidaros og tilgrensende bispedømmer. Emnet gjentas høsten 2024 med samlinger i Oslo og Bergen eller Stavanger.
Øvrige emner rulles ut med samme progresjon: Samlinger i Bodø og Trondheim til våren, og i Oslo og Bergen eller Stavanger til høsten.
Studiet er delvis finanisert av HK-dir.
Hva lærer du?
Studiet gir kunnskaper og teoretiske verktøy for å forstå, bearbeide og svare konstruktivt på de problemstillingene som fornorskningshistorien og dens ettervirkninger reiser lokalt, regionalt og nasjonalt.