KUN / VID Tromsø (VID) tilbyr 30 studiepoeng etter- og videreutdanning i Sannhet og forsoning som teologi og praksis. Studiet består av tre emner à 10 studiepoeng som kan tas enkeltvis, men utgjør en helhet. De tre emnene fokuserer på
- fornorskningspolitikken og dens konsekvenser i møte med nåtidens krav om oppgjør med fortiden
- sannhets- og forsoningskommisjonsprosessen i Norge i lys av sannhetskommisjoner som globalt fenomen
- forsoning som samfunnsteologi og kirkelig praksis – internasjonalt og i Norge/Sápmi/på Nordkalotten
Stortinget nedsatte en sannhets- og forsoningskommisjon (2018-2023) for å granske fornorsking og urett begått mot samer og kvener/norskfinner. Prosessen hadde bakgrunn i krav fremmet fra samisk og kvensk/norskfinsk hold, med støtte fra Den norske kirke. Skogfinnene er senere innfortolket i mandatet.
Kirkens historiske rolle var omfattet av granskingen, og prosessen aktualiserte kritiske og konstruktive spørsmål om kirkens teologi og praksis i et samfunnsperspektiv. Studiet gir kunnskaper og teoretiske verktøy for å forstå, bearbeide og svare konstruktivt på de problemstillingene som fornorskningshistorien og dens ettervirkninger reiser lokalt, regionalt og nasjonalt. Transformative perspektiver vektlegges med utgangspunkt i urfolk og nasjonale minoriteters individuelle og kollektive rettigheter.
Tematikken er ikke unik for Norge og gjenfinnes i ulike deler av verden. Komparative perspektiver er derfor vektlagt i studiet, med Sør-Afrika og Canada som hovedreferanser. Aktuelle prosesser og debatter belyses tverrfaglig ut fra internasjonal og hjemlig forskning innenfor feltene historie, overgangsrettferdighet (transitional justice), gjenopprettende rettferdighet (restorative justice), urfolksforskning og teologi. Det rettes søkelys mot hvordan begrepet ‘forsoning’ anvendes på sosiale og politiske prosesser i slike sammenhenger. Studiet gir hjelp til å gjennomtenke egen yrkesutøvelse og kirkens ansvar og muligheter for styrket praksis, forankret i teologiske, diakonale og etiske perspektiver.
Studiet gir relevant kompetanse for kirkelig ansatte, studenter som sikter mot arbeid i kirken, og ansatte i andre samfunnssektorer som er berørt av og engasjert i tematikken. Emnene kan søkes innpasset som valgemne i profesjons- og masterutdanningen i teologi ved VID og kan være relevante som valgemner i ulike masterutdanninger ved andre institusjoner, f.eks. knyttet til lærerutdanning og samfunnsvitenskap.
Hovedtemaer:
- Fornorskningen som politikk, ideologi, prosess og erfaring
- Sannhetskommisjoner globalt og i Norge
- Forsoning som sosial prosess, politisk begrep og kristen samfunnsteologi
- Oppdaterte tverrfaglige perspektiver fra internasjonal og hjemlig forskning
- Kritisk etisk refleksjon om egen yrkesutøvelse og kirkens (evt. egen institusjons) rolle
Studiet tilbys som 3 x 10 studiepoengs emner fordelt over tre kalenderår. Hvert emne avvikles på ett semester, men tilbys to ganger hvert kalenderår (henholdsvis vår og høst).
Målgruppe
Studiet er særlig innrettet mot ansatte i Den norske kirke og mot studenter som sikter mot yrkespraksis i kirken. Samtidig er også andre institusjoner og samfunnssektorer berørt av tematikken. For eksempel var skolen og kirken sterkt overlappende samfunnsområder i deler av fornorskningsperioden. Studenter og ansatte i yrker rettet mot velferdstjenester kan også ha nytte av studiet i lys av Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport. Dette begrunner at studiet kan ha relevans for flere yrkesgrupper, f.eks. lærere, og studenter i studieløp knyttet til f.eks. lærerutdanning, samfunnsvitenskap og helse- og sosialfag. Studiets fokus på brede samfunnsprosesser i fortid og nåtid kombineres med en særlig oppmerksomhet mot tematikkens religiøse og kirkelige aspekter. Uavhengig av fag- og praksisbakgrunn, bør studentene derfor ha en interesse for det religiøse og kirkelige praksisfeltet.
Studiet kan også ha interesse over landegrensene i Skandinavia da liknende sannhets- og forsoningskommisjoner etableres også i Sverige og Finland. Her antas særlig studiets andre og tredje emne å være relevante.