Masterstudiet i barnevernsarbeid skal bidra til analytisk, kritisk og praktisk kompetanse for arbeid i barnevernet og andre arenaer der sosialarbeidere møter barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner.
Masterstudiet er del av VIDs lange tradisjon med å tilby utdanning innenfor sosialt arbeids fagfelt. Studiet bygger på VIDs verdigrunnlag med et helhetlig menneskesyn, solidarisk engasjement og fremtidsrettet kunnskap. Utdanningen er basert på forskrift om nasjonal retningslinje for masterutdanning i barnevernsarbeid.
Masterstudiet i barnevernsarbeid har en todelt profil som for det første handler om en forståelse av barnevernfeltet og for det andre bygger det videre på sosialfaglige bachelorutdanningers kompetanse i barnevernfeltet.
Sosialt arbeid har en grunnleggende forståelse av betydningen å se «personen i situasjonen». Mennesker kan ikke ses isolert fra sine omgivelser og relasjonelt arbeid er sentralt for å bistå barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner.
Masterstudiet i barnevernsarbeid er basert på en sosialøkologisk forståelse. Det innebærer en tenkning om at menneskers liv inngår i sosiale relasjoner og strukturelle sammenhenger som gjensidig påvirker hverandre gjennom et livsløp. Familiens levekår og nettverk er viktige for å forstå familiens helhetlige situasjon og hvordan foreldre kan legge til rette for barns omsorgsbetingelser og påvirker hva som kan bidra til endring der det er behov for det. Som en del av en sosialøkologisk forståelse er en bevissthet om eget ståsted som profesjonsutøver, barnevernets diskurser og organisering samt politisk føringer viktig for å gi en helhetlig forståelse av barnevernets arbeid. Masterstudiets profil er også preget av en forståelse av at problematikken i barnevernet ofte kjennetegnes av komplekse problemer. Det er problemer der det ikke en klar definisjon av hva problemet er eller hva som er løsningen. Problemene er sammenvevd og vanskelig å dele opp, og de involverer gjerne flere personer, tjenester og sektorer. I møte med disse problemene er det nødvendig med en faglig skjønnsutøvelse som bygger på et sammensatt kunnskapsgrunnlag. I masterstudiet legges det vekt på arbeid med å bygge kritisk faglig analytisk kompetanse og kompetanse i å gjøre grundige vurderinger og gi gode faglige begrunnelser basert på en kunnskapsforståelse der både forskning, erfaring og brukernes kunnskap trekkes inn.
Den sosialøkologiske profilen er gjennomgående både med hensyn til innhold i enkeltemner og valg av emner.
Emnene Helhetlig barnevernsarbeid, , Forståelse og vurdering av barn- og unges omsorgssituasjon og Relasjonsarbeid i barnevernkontekster tematiserer barnevernets arbeid i ulike systemer og samspill mellom ulike systemer.
Barnevernet arbeider innenfor juridiske rammer og et godt juridisk grunnlag er en forutsetning for et forsvarlig barnevernsarbeid. Juridisk tematikk er derfor både lagt til et eget emne, men også integrert i andre emner og vil blant annet prøves gjennom en nasjonal deleksamen i juss.
Ansatte i barnevernet står overfor store utfordringer og må være del av en kontinuerlig utvikling både, på fag- og på tjenestenivå. Aktiv deltagelse i innovasjonsprosesser og faglige utviklingsprosjekter er derfor sentral kompetanse ansatte bør ha og studiet har derfor et eget emne; innovasjon og tjenesteutvikling i barnevernet.
Masterstudiet gir mulighet for at studentene kan velge fordypningsområder ut fra egen interesse og kunnskapsbehov. Emner tilsvarende 20 studiepoeng kan velges blant valgfrie fordypningsemner på studiet, fra master i sosialt arbeid, andre mastertilbud ved VID eller enkeltemner fra andre høgskoler med relevans for studiet. Det er også mulig å ta emner på internasjonale partnerinstitusjoner. Fordypningsemnene knyttet til studiet er felles med master i barnevern. Det er Oppfølging av barn og foreldre etter omsorgsovertakelse, Ettervern,skriftlighet og dokumentasjon i sosialt arbeid, seksualitet, seksuell helse og barnevern, samt barn, unge og straffegjennomføring.
Arbeidet med emnene Vitenskapsteori, forskningsmetoder og forskningsetikk og Masteroppgaven vil gi mulighet for faglig fordypning innenfor et område studentene har særlig interesse for og kompetanse i å gjennomføre forskningsprosjekter.
Praksis utvikles gjennom møter mellom brukere og de som arbeider i førstelinjen samt ut ifra politiske og ressursmessige rammebetingelser. I studiet vektlegges praksisnær undervisning og forskning som kan bidra til videreutvikling av kritiske fagpersoner og lærende organisasjoner. Eksempelvis kan undervisningen knyttes til praksis ved studenters
arbeidsplasser og tjenester, institusjoner og organisasjoner VID samarbeider med.
Mange av problemstillingene i barnevernet har likhetstrekk på tvers av land og regioner. Internasjonale erfaringer og forskning vil trekkes inn for å gi et oppdatert kunnskapsgrunnlag. Hvordan barn oppdras og hva som vurderes å være god omsorg vil også variere med sosiokulturelle forhold. En kultursensitiv forståelse i barnevernets arbeid er derfor nødvendig
for å sikre at barn, unge og foreldre opplever seg møtt, ivaretatt og at barnevernet kan bidra til nødvendig endring av barns omsorgsbetingelser der det er behov for det. Dette er tematikk som berøres i flere av emnene i masterutdanningen.
Masterstudiet er et samlingsbasert studium med 6 samlinger pr. år. Mastergrad oppnås etter fullførte og beståtte obligatoriske emner tilsvarende 70 studiepoeng, fordypningsemner tilsvarende 20 studiepoeng og bestått masteroppgave med 30 studiepoeng.
Studiet kvalifiserer til:
- Stillinger innenfor bl.a. barneverntjenesten, institusjonsbarnevernet, sosial-, helse- og
- omsorgsvirksomheter som krever kunnskap på høyere grads nivå
- Stillinger innenfor undervisning
- Stipendiatstillinger ved Ph.d. utdanninger
Målgruppe
Mastergradsstudiet i barnevernsarbeid er et tilbud til de som har oppnådd bachelorgrad og/eller fullført treårig grunnutdanning som sosionom, barnevernspedagog, vernepleier eller tilsvarende utdanning fra andre land.