Masterstudiet i barnevern- og barnevernsarbeid skal bidra til analytisk, kritisk og praktisk kompetanse for arbeid i barnevernet.
Masterstudiet er del av VIDs lange tradisjon med å tilby utdanning innenfor sosialt arbeids fagfelt. Studiet bygger på VIDs verdigrunnlag med et helhetlig menneskesyn, solidarisk engasjement og fremtidsrettet kunnskap.
Studiet er delt inn i to studieretninger: barnevern og barnevernsarbeid. Studiet er basert på forskrifter om nasjonale retningslinjer for henholdsvis masterstudiet i barnevern og masterstudiet i barnevernsarbeid. Studentene velger studieretning ved søknad om opptak. Studieretning barnevern bygger videre på kompetanse-grunnlaget fra bachelor i barnevern. Studieretningen i barnevernsarbeid bygger videre på sosialfaglige bachelorutdanningers kompetanse i barnevernsfeltet. De fleste emnene er felles for de to retningene, men 20 sp er spesifikt for hver retning og ivaretar læringsutbytter som ikke er felles.
Masterstudiet retter seg mot ulike deler av barnevernsfeltet som barnevernstjeneste, institusjonsarbeid og kan også være relevant for arbeid med barn og unges psykiske helse, kriminalomsorg og for arbeid i barnehage og skole.
Masterstudiet er basert på en sosialøkologisk forståelse. Det innebærer en tenkning om at menneskers liv inngår i sosiale relasjoner og strukturelle sammenhenger som gjensidig påvirker hverandre gjennom et livsløp. Familiens levekår og nettverk er viktige for å forstå familiens helhetlige situasjon og hvordan foreldre kan legge til rette for barns omsorgsbetingelser og påvirker hva som kan bidra til endring der det er behov for det. Som en del av en sosialøkologisk forståelse er en bevissthet om eget ståsted som profesjonsutøver, barnevernets diskurser og organisering og politiske føringer viktig for å gi en helhetlig forståelse av barnevernets arbeid. Masterstudiets profil er også preget av en forståelse av at problematikken i barnevernet ofte kjennetegnes av komplekse problemer. Det er problemer der det ikke er en klar definisjon av hva problemet er eller hva som er løsningen. Problemene er sammenvevd og vanskelig å dele opp, og de involverer gjerne flere personer, tjenester og sektorer. I møte med disse problemene er det nødvendig med en faglig skjønnsutøvelse som bygger på et sammensatt kunnskapsgrunnlag. I masterstudiet legges det vekt på arbeid med å bygge kritisk faglig analytisk kompetanse og kompetanse i å gjøre grundige vurderinger og gi gode faglige begrunnelser basert på en kunnskaps-forståelse der både forskning, erfaring og brukernes kunnskap trekkes inn. Den sosialøkologiske profilen er gjennomgående både med hensyn til innhold i enkeltemner og valg av emner.
Mange av problemstillingene i barnevernet har likhetstrekk på tvers av land og regioner. Internasjonale erfaringer og forskning vil trekkes inn for å gi et oppdatert kunnskapsgrunnlag. Hvordan barn oppdras og hva som vurderes å være god omsorg vil også variere med sosiokulturelle forhold. En kultursensitiv forståelse i barnevernets arbeid er derfor nødvendig for å sikre at barn, unge og foreldre opplever seg møtt og ivaretatt, og at barnevernet kan bidra til nødvendig endring av barns omsorgsbetingelser der det er behov for det. Dette er tematikk som berøres i flere av emnene i masterstudiet.
Praksis utvikles gjennom møter mellom brukere og de som arbeider i førstelinjen samt ut ifra politiske og ressursmessige rammebetingelser. I studiet vektlegges praksisnær undervisning og forskning som kan bidra til videreutvikling av kritiske fagpersoner og lærende organisasjoner.
Emner i begge studieretningene
Emnet Helhetlig barnevernsarbeid utgjør et felles grunnlagsemne for de to studieretningene.
Barnevernet arbeider innenfor juridiske rammer og et godt juridisk grunnlag er en forutsetning for et forsvarlig barnevernsarbeid. Juridisk tematikk er derfor både lagt til et eget emne, men også integrert i andre emner og vil blant annet prøves gjennom en nasjonal deleksamen i juss.
Ansatte i barnevernet står overfor store utfordringer og må være del av en kontinuerlig utvikling både på fag- og tjenestenivå. Aktiv deltagelse i innovasjonsprosesser og faglige utviklingsprosjekter er derfor sentral kompetanse ansatte bør ha, og studiet har derfor et eget emne som tematiserer dette; Samarbeid, innovasjon, og tjenesteutvikling i barnevernet.
Masterstudiet gir mulighet for at studentene kan velge fordypningsområder ut fra egen interesse og kunnskapsbehov. Emner tilsvarende 20 studiepoeng kan velges blant valgfrie fordypningsemner på studiet, fra master i sosialt arbeid, andre mastertilbud ved VID eller enkeltemner fra andre høgskoler med relevans for studiet. Det er også mulig å ta emner på internasjonale partnerinstitusjoner. Fordypningsemnene knyttet til studiet er felles for de to studieretningene. De er: Oppfølging av barn og foreldre etter omsorgsovertakelse, Ettervern, Skriftlighet og dokumentasjon i sosialt arbeid, Seksualitet, seksuell helse og barnevern, samt Barn, unge og straffegjennomføring.
Arbeidet med emnene Vitenskapsteori, forskningsmetoder og forskningsetikk og Masteroppgaven vil gi mulighet for faglig fordypning innenfor et område studentene har særlig interesse for og kompetanse i å gjennomføre forskningsprosjekter.
Mastergrad oppnås etter fullførte og beståtte obligatoriske emner tilsvarende 70 studiepoeng, fordypningsemner tilsvarende 20 studiepoeng og bestått masteroppgave med 30 studiepoeng.
For hver av studieretningene er det 20 studiepoeng som er spesifikke for retningen.
Studieretning barnevern – MABV - studieretningsspesifikke emner
MABV5070 Endringsarbeid i barnevernet
MABV6010 Utredninger og omsorgsvurderinger i barnevernet
Studieretning barnevernsarbeid – MABA studieretningsspesifikke emner
MABA5070 Relasjonsarbeid i barnevernkontekster. I dette emnet inngår en praksisperiode
MABA6010 Forståelse og vurdering av barn- og unges omsorgssituasjon
Praksisstudier i studieretning barnevernsarbeid
Studiet har 4 ukers praksis i emnet Relasjonsarbeid i barnevernkontekster. Praksisstudiene skal bidra til integrasjon av teori og utvikling av ferdigheter i praktisk arbeid. Praksisen kan tas samlet eller strekkes gjennom hele semesteret. Det avtales konkret med den enkelte student hvordan praksis gjennomføres.
Det er mulig for studentene å utføre praksisperioden på eget arbeidssted. Det undertegnes egen avtale mellom praksisstedet og VID for praksisperioden. Studenten skaffer praksisplass selv, og må søke fakultetet om godkjenning av plassen. Det utarbeides en avtale mellom praksisplass, student og fakultet. Se fakultetets utfyllende bestemmelser for praksisstudier ved mastere i sosialt arbeid og barnevernsarbeid.
Studiet kvalifiserer til:
- Stillinger innenfor bl.a. barnevernstjenesten, institusjonsbarnevernet, sosial-, helse- og omsorgsvirksomheter som krever kunnskap på høyere grads nivå
- Stillinger innenfor undervisning
- Stipendiatstillinger ved Ph.d. utdanninger
Målgruppe
Målgruppen for masterstudiet er personer som arbeider i eller ønsker å arbeide i barnevernstjenesten, andre deler av barnevernsfeltet eller arbeider med barn, unge og deres familier innenfor ulike offentlige eller private tjenester som skole, helse, nav mm og ulike organisasjoner.