Bakgrunn for studiet og studiets profil
Videreutdanning i familieterapi og systemisk praksis ble etablert i 1990. Studiet er en klinisk profesjonsbasert videreutdanning med 60 studiepoeng. Studiet er organisert som en deltidsutdanning og er nært knyttet til studentenes egen arbeidspraksis.
Videreutdanningen har en tverrprofesjonell profil, hvor studenter har ulike grunnutdanninger og kan arbeide innenfor ulike fagfelt som psykisk helsevern, familievern, barnevern, nav, primærhelsetjenesten, rusfeltet, skoleverket og andre sammenhenger som personal- og organisasjonsarbeid.
Studiet er delt inn i to studieretninger; Systemisk praksis og Systemisk par- og familieterapi. Innholdet i studieretningene blir beskrevet i kapittel 2,” Målgruppe og opptakskrav”. Studentene velger studieretning ved opptak til studiet.
Målsetting med studiet er å utdanne reflekterte, kritisk tenkende og kunnskapsrike praktikere. Det vil si at studentene utvikler holdninger basert på en kontekstuell og relasjonell forståelse av mellommenneskelig samhandling samtidig som de utvikler sitt eget personlige ståsted og kompetanse i å arbeide selvstendig og i samarbeid med andre. Videre vektlegges at studentene utvikler kompetanse i å se sammenhenger mellom profesjonelle og private holdninger og erfaringer. Dagens samfunn er preget av globalisering, migrasjon, pluralisme, fragmentering, fremmedgjøring, marginalisering, sosiale medier og endrede samlivsformer. Barn, unge, eldre, enkeltpersoner, par og familier kan oppleve krevende og vanskelige livssituasjoner, problemer og konflikter knyttet til for eksempel omsorg, oppdragelse, kommunikasjon, eksistensielle valg, vold, rus, fattigdom, brutte relasjoner, livsfaseutfordringer og konflikter på arbeidsplassen. Dette krever at studentene utvikler holdninger og et repertoar av faglige tilnærminger som setter dem i stand til å møte mennesker i ulike livsfaser og situasjoner og kunne arbeide på flere nivåer samtidig. Studenter på studiet arbeider i ulike posisjoner som for eksempel miljø- eller familieterapeut, konsulent, veileder eller pedagog.
Studiet har en sammensatt teoretisk overbygning som kan ivareta høy grad av kompleksitet. Grunnlagsforståelsen for studiet hentes fra systemiske og sosialkonstruksjonistiske perspektiver og kritisk realisme, noe som er i tråd med fagfeltet internasjonalt. Studiet presenterer videre ulike faglige arbeidsmåter og perspektiver som bygger på grunnlagsforståelsen, og som kan anvendes i ulike typer praksiser som par- og familieterapi, veiledning, tverrfaglig samarbeid og organisasjonsarbeid.
Det legges vekt på å knytte sammen utdanning, praksis, veiledning og forskning slik at disse gjensidig kan supplere hverandre. Studieprogrammet er utviklet i tråd med European Family Therapy Association (EFTA) sin standard for systemiske familieterapiutdanninger i Europa (2011).
Studiets fag- og kjerneområder
Studiets fagområde er systemisk profesjonell praksis. En grunnleggende ide innen det systemiske fagfeltet er at mening skapes og forstås i kontekst. Mennesker lever sine liv og samskaper mening gjennom fortellinger under ulike strukturelle og samfunnsmessige forhold. Diskurser, verdier, relasjoner og hva som er betydningsfullt for hver enkelt påvirker individer, familiemedlemmer og grupper til å tenke og handle som de gjør. En slik kontekstuell og relasjonell forståelse av samspill er kjernen i det som beskrives som systemisk og danner utgangspunkt for de faglige arbeidsmåtene og perspektivene som presenteres på studiet.
Fagfeltet er i kontinuerlig utvikling. Systemiske arbeidsmåter er utviklet fra 1950 tallet og fram til i dag. Studiet presenterer de faglige tilnærmingene som har vært og er toneangivende i praksisfeltet. Det legges vekt på hvordan grunnlagsforståelsen, teoretiske perspektiver og praksisformer har utviklet seg og anvendes i systemisk praksis og i par- og familieterapi.
Studiets kjerneområder er grunnlagsforståelse, faglige perspektiver, veiledning, praksis og personlig og profesjonell utvikling. Grunnlagsforståelsens perspektiver og begreper supplerer og påvirker hverandre og danner utgangspunkt for holdninger, verdier og arbeidsmåter i praksis. Grunnlagsforståelsen inkluderer både en forståelse av virkeligheten som sosialt konstruert, og en forståelse av at den sosiale verden som omgir individer og familier eksisterer i form av samfunnsstrukturer og livsbetingelser.
I emnet faglige perspektiver introduseres studentene for ulike måter å utøve systemisk praksis og par- og familieterapi. Det gis innføring i systemiske praktiske arbeidsmåter som baseres på studiets grunnlagsforståelse.
Gjennom emnet personlig og profesjonell utvikling praktiserer og arbeider studentene med selvforståelse til sin profesjonelle praksis. Målet er at studentene utvikler et repertoar av ulike faglige tilnærminger og praksisformer, samtidig som de utvikler sin egen stil. Studentene har veiledning og prakis gjennom hele studieforløpet.
Det gis undervisning i VIDs profilemne livssyn, verdier og relasjoner i profesjonell praksis.
Arbeids- og yrkesmuligheter etter endt utdanning
Studiet kvalifiserer til: Stillinger innenfor barnevern, familievern, psykisk helsevern, nav, pedagogiske institusjoner og helseinstitusjoner som krever kompetanse på høyere grads nivå. Det omfatter stillinger hvor hovedarbeidsoppgaver er terapeutisk arbeid med barn, unge, enkeltpersoner, par og familier samt stillinger knyttet til veiledning, personal og organisasjonsarbeid, veiledning av profesjonsutøvere og deltakelse i tverrprofesjonelt samarbeid. Stillinger innenfor undervisningsområdet for systemisk familieterapi, systemisk praksis og veiledning. Videre studiemuligheter etter endt utdanning: Fullført videreutdanning gir mulighet for innpass for de to første årene og opptak direkte på 3. studieår på master i familieterapi og systemisk praksis.
Målgruppe
Målgruppene for studiet er profesjonsutøvere som arbeider med barn, unge, eldre, enkeltpersoner, par, familier og grupper innen familievern, barnevern, nav, psykisk helsevern, rusfeltet, pedagogiske institusjoner og helseinstitusjoner, veiledning i ulike sammenhenger og personal- og organisasjonsarbeid.