Undervisningen kombinerer lærerstyrte og lærerinitierte aktiviteter. Gjennom studieløpet vil studentene tilegne seg ulike arbeidsmetoder og læringsformer, tilpasset de enkelte emnenes fagområder og tematikk. Det legges vekt på den aktive student i læringsprosessen, synliggjort i undervisnings- og arbeidsform og i de ulike emnenes arbeidskrav. Det er også lagt vekt på å legge til rette for «læring i mellomrommet», dvs. aktiv læring mellom forelesninger og andre formelle møtepunkter i undervisningen. I studieløpets oppbygging er det tenkt variasjon og progresjon når det gjelder bruk av ulike arbeids- og vurderingsformer. Digitale læringsressurser gjøres tilgjengelige på læringsplattformen. Mye arbeid foregår i grupper og faglærer legger til rette for arbeid i basisgrupper. Basisgruppene er en del av den obligatoriske undervisningen, men aktiviteten i gruppene er i stor grad styrt av studentene selv. Faglærer i emnet legger til rette for felles opplegg knyttet til emnets læringsutbytter, og alle grupper har en kontaktlærer som veileder gruppene ved behov. Undervisningen i de fleste emner første studieår og arbeid i basisgrupper er obligatorisk og krever 80% fremmøte, se emnebeskrivelse for nærmere informasjon.
I emnet globalisering og utvikling praktiseres kontekstorientert læring (KOL), hvor studentene arbeider intensivt med prosjekter knyttet til ulike case og tematikker. Studentene jobber i grupper og presentere sine synspunkter i plenum.
Studentene tilegner seg digital kompetanse gjennom obligatoriske arbeidskrav, informasjonskompetanse og får opplæring i samfunnsvitenskapelige metoder. Studentene lærer å innhente informasjon fra sikre kilder og å skrive kortere oppgaver med forskjellige tema