Læringsutbyttebeskrivelsene er lagt på 2. syklus i tråd med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Etter fullført studium skal kandidaten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Studieretning akuttmedisinsk sykepleie (MAKS-AKUTT)
Kunnskaper
Kandidaten
har avansert kunnskap innenfor akuttmedisinsk sykepleie og spesialisert innsikt i fagområdets målgrupper og deres behov for nåværende og fremtidige helsetjenester
har inngående kunnskap om fagområdets ulike vitenskapelige perspektiver, teorier, politiske og juridiske rammer og forskning når det gjelder spesialitetens fagfelt, nasjonalt og internasjonalt
har inngående kunnskap om pasientsikkerhet, forbedringsarbeid, ledelse, tverrfaglig og tverretatlig samhandling
kan analysere faglige problemstillinger i lys av kunnskap om kulturelt og livssynsmessig mangfold og synet på helse og sykdom
Ferdigheter
Kandidaten
kan identifisere og analysere særskilte utfordringer og problemstillinger innenfor akuttmedisinsk sykepleie og arbeide selvstendig med praktiske og teoretiske problemløsninger
kan samhandle med pasienter/brukere, deres pårørende og andre yrkesgrupper ved planlegging, organisering og utøvelse av tiltak i helsetjenesten
kan analysere og vurdere funksjonsnivå, helserisiko og behov for helsehjelp hos ulike pasient- og brukergrupper
kan anvende kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk og kan planlegge og gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Kandidaten
kan anvende sine faglige kunnskaper kritisk og reflektere over egen kliniske praksis
kan forklare etiske begrensinger, utvise kritiske vurderinger og veloverveid innsikt i etiske dilemmaer i det helsefaglige arbeidet
kan undervise og formidle sin kompetanse i klinisk praksis, utdanningsinstitusjoner og faglige tidsskrift
kan bidra til tjenesteutvikling, nytenkning og innovasjon
kan bidra til pasient- og brukersikkerhet, koordinering og kontinuitet på tvers av tjenester og sektorer
kan samarbeide tverrfaglig og sektorovergripende
Studieretning geriatrisk sykepleie (MAKS-GERONT)
Kunnskaper:
Kandidaten
har bred kunnskap og innsikt i aldringens utfordringer og den eldre pasientens sårbarhet og livssituasjon
har avansert kunnskap om geriatrisk sykepleie, grunnlagsforståelse og tjenestetilbudet til eldre
har inngående kunnskap om kartlegging, vurdering, behandling og oppfølging av tjenester for eldre og deres pårørende • har spesialisert innsikt i akuttgeriatri
har inngående kunnskap om pasientsikkerhet, pasientmedvirkning og forbedringsarbeid
har inngående kunnskap om kunnskapsbasert praksis
har inngående kunnskap om sykepleiefaglig koordinering, ledelse, tverrfaglighet og samhandling
Ferdigheter:
Kandidaten
kan møte den eldre pasienten med omsorg og en helhetlig tilnærming
kan utøve avansert geriatrisk sykepleie
kan tilrettelegge for brukermedvirkning i all helsefremmende, behandlende, rehabiliterende og palliativ omsorg og behandling og tilpasse dette den enkeltes evne til medvirkning
kan identifisere og analysere faglige problemstillinger og anvende forskningsbasert kunnskap for å oppnå sikre og trygge tjenester
kan prioritere og utøve faglig skjønn i møte med komplekse kliniske og etiske problemstillinger
kan anvende kunnskap og ferdigheter i tverrfaglig samhandling, helhetlige pasientforløp og klinisk faglig ledelse på en hensiktsmessig og fleksibel måte
kan analysere, kritisk vurdere og bruke forskning- og erfaringsbaserte tilnærminger i faglige avgjørelser i møte med pasienter og pårørende
kan initiere og gjennomføre et kunnskapsbasert kvalitetsutviklingsprosjekt
Generell kompetanse:
Kandidaten
kan identifisere etiske dilemma og fremme respekt for eldre menneskers verdighet, livserfaring og livssituasjon, og kan analysere og forholde seg kritisk til vurderinger og beslutninger på et juridisk og etisk holdbart grunnlag
kan anvende avansert kunnskap innen behandling, omsorg og veiledning i, samhandling med eldre mennesker og deres pårørende på deres premisser
kan bidra til faglig vurdering av rett behandlingsnivå
kan kommunisere om geriatriske problemstillinger, analyser og konklusjoner i tverrfaglig samarbeid og til allmennheten
kan iverksette samarbeid med andre yrkesgrupper, og gjennomføre rehabiliterende tiltak på person- og samfunnsnivå
kan formidle faglig kunnskap og erfaring, og anvende fagområdets uttrykksformer på en korrekt måte
kan tilrettelegge for fagutvikling og kompetanseheving, og anvende sine kunnskaper innen fagområdet i organisering, undervisning, veiledning og pasientoppfølging, samt bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser
kan kartlegge behov for og følge opp bruk av relevant omsorgsteknologi
kan planlegge, dokumentere og reflektere kritisk over egen virksomhet og egen yrkesrolle
Studieretning helseykepleie (MAKS-HELSE)
Kunnskaper
Kandidaten
har avansert kunnskap innenfor helsesykepleie og spesialisert innsikt i fagområdets målgrupper og deres behov for nåværende og fremtidige helsetjenester
har inngående kunnskap om helsesykepleiens ulike vitenskapelige perspektiver, teorier, politiske og juridiske rammer og forskning innenfor helsesykepleiers fagområder nasjonalt og internasjonalt
har inngående kunnskap om brukersikkerhet, forbedringsarbeid, ledelse, tverrfaglig og tverretatlig samhandling
Ferdigheter
Kandidaten
kan identifisere og analysere særskilte utfordringer og problemstillinger innenfor helsesykepleie og arbeide selvstendig med praktiske og teoretiske problemløsninger
kan samhandle med barn, unge og familier/omsorgsgivere, samt andre yrkesgrupper ved planlegging, organisering og utøvelse av tiltak i helsetjenesten
kan analysere og vurdere funksjonsnivå, helserisiko og behov for helsehjelp hos ulike brukergrupper
kan analysere faglige problemstillinger i lys av kunnskap om kulturelt og livssynsmessig mangfold og synet på helse og sykdom
kan anvende kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk og kan planlegge og gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Kandidaten
kan anvende sine faglige kunnskaper kritisk og reflektere over egen klinisk praksis
kan forklare etiske begrensinger, utvise kritiske vurderinger og veloverveid innsikt i etiske dilemmaer i det helsefaglige arbeidet
kan undervise og formidle sin kompetanse i klinisk praksis, utdanningsinstitusjoner og faglige tidsskrift
kan bidra til tjenesteutvikling, nytenkning og innovasjon
kan bidra til brukersikkerhet, koordinering og kontinuitet på tvers av tjenester og sektorer
kan samarbeide tverrfaglig og sektorovergripende
Studieretning kreftsykepleie (MAKS-KREFT)
Kunnskaper
Kandidaten
har avansert kunnskap innenfor kreftsykepleie og spesialisert innsikt i fagområdets målgrupper og deres behov for nåværende og fremtidige helsetjenester
har inngående kunnskap om kreftsykepleiens ulike vitenskapelige perspektiver, teorier, politiske og juridiske rammer og forskning når det gjelder spesialitetens fagfelt, nasjonalt og internasjonalt
har inngående kunnskap om pasientsikkerhet, forbedringsarbeid, ledelse, tverrfaglig og tverretatlig samhandling
Ferdigheter
Kandidaten
kan identifisere og analysere særskilte utfordringer og problemstillinger innenfor kreftsykepleie og arbeide selvstendig med praktiske og teoretiske problemløsninger
kan samhandle med pasienter, deres pårørende og andre yrkesgrupper ved planlegging, organisering og utøvelse av tiltak i helsetjenesten
kan analysere og vurdere funksjonsnivå, helserisiko og behov for helsehjelp hos ulike pasient- grupper
kan analysere faglige problemstillinger i lys av kunnskap om kulturelt og livssynsmessig mangfold og synet på helse og sykdom
kan anvende kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk og kan planlegge og gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller kvalitetsutviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Kandidaten
kan anvende sine faglige kunnskaper kritisk og reflektere over egen klinisk praksis
kan forklare etiske begrensinger, utvise kritiske vurderinger og veloverveid innsikt i etiske dilemmaer i det helsefaglige arbeidet
kan undervise og formidle sin kompetanse i klinisk praksis, utdanningsinstitusjoner og faglige tidsskrift
kan bidra til tjenesteutvikling, nytenkning og innovasjon
kan bidra til pasientsikkerhet, koordinering og kontinuitet på tvers av tjenester og sektorer
kan samarbeide tverrfaglig og sektorovergripende
Studieretning pallitaiv sykepleie (MAKS-PAL)
Kunnskaper
Kandidaten
har avansert kunnskap innenfor den palliativ sykepleie og spesialisert innsikt i fagområdets målgrupper og deres behov for nåværende og fremtidige helsetjenester
har inngående kunnskap om fagområdets ulike vitenskapelige perspektiver, teorier, politiske og juridiske rammer og forskning når det gjelder palliativ sykepleie, nasjonalt og internasjonalt
har inngående kunnskap om pasientsikkerhet, forbedringsarbeid, ledelse, tverrfaglig og tverretatlig samhandling
kan analysere faglige problemstillinger i lys av kunnskap om kulturelt og livssynsmessig mangfold og synet på helse og sykdom
Ferdigheter
Kandidaten
kan identifisere og analysere særskilte utfordringer og problemstillinger innenfor palliativ sykepleie og arbeide selvstendig med praktiske og teoretiske problemløsninger
kan samhandle med pasienter/brukere, deres pårørende og andre yrkesgrupper ved planlegging, organisering og utøvelse av tiltak i helsetjenesten
kan analysere og vurdere funksjonsnivå, helserisiko og behov for helsehjelp hos ulike pasient- og brukergrupper
kan anvende kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk og kan planlegge og gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Kandidaten
kan anvende sine faglige kunnskaper kritisk og reflektere over egen klinisk praksis
kan forklare etiske begrensinger, utvise kritiske vurderinger og veloverveid innsikt i etiske dilemmaer i det helsefaglige arbeidet
kan undervise og formidle sin kompetanse i klinisk praksis, utdanningsinstitusjoner og faglige tidsskrift
kan bidra til tjenesteutvikling, nytenkning og innovasjon
kan bidra til pasient- og brukersikkerhet, koordinering og kontinuitet på tvers av tjenester og sektorer
kan samarbeide tverrfaglig og sektorovergripende