Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Studieplan Livsstyrketrening

Studiested

Studiekull

Se tidligere års studieplaner ved å velge startår for studiet.

Studiepoeng
Undervisningsspråk
Studiested
Oppstart
Studielengde
Praksisstudier
Heltid/deltid
    Laster...

Presentasjon av studiet

Det tverrfaglige studiet Livsstyrketrening gjennom oppmerksomt nærvær og mestringsfremmende kommunikasjon gjennomføres ved VID vitenskapelige høgskole, Fakultet for helsevitenskap, Oslo.

Langvarige helseutfordringer, kroniske sykdommer og sammensatte problemstillinger opptrer hyppig i den den norske befolkningen. Muskelskjelettsmerter og psykiske plager er de vanligste årsakene til at voksne mennesker har sykefravær og faller ut av arbeidslivet. Studier har vist at mange med langvarige helseplager opplever manglende forståelse og føler seg dårligere etter møtet med helsevesenet og NAV. Helsepersonell sier at de ofte opplever seg maktesløse i møte med disse pasientene.

Studiet i Livsstyrketrening er spesielt rettet mot fagpersoner fra ulike profesjoner som ønsker å øke sin kompetanse til å møte personer med langvarige og sammensatte helseutfordringer og bidra til bedre mestring av hverdagen for disse. Studentene må” kjenne på egen kropp” og selv erfare hvordan ulike øvelser i oppmerksomt nærvær virker og arbeide med ulike livstemaer for å kunne bruke dette autentisk i egen praksis. Studiet gir både en kompetanseheving og en holdningsendring overfor brukere/klienter/pasienter. Bevisstgjøring av egne verdier og utvikling og trening i å kommunisere mestringsfremmende er derfor sentralt. Likeledes er prosessarbeid og tilbakemeldinger en vesentlig del av læringen.

Faglig kompetanse søkes videre oppnådd gjennom forelesninger av lærere med solide teoretiske, erfaringsbaserte og pedagogiske kvalifikasjoner. Faglige refleksjoner i etterkant av studentens egne erfaringer gjennom deltakelse i øvelser og trening i oppmerksomt nærvær er sentralt for læringsutbyttet. Studentene oppfordres til å gjennomføre kollokviegrupper mellom samlingene hvor de trener på å bruke kommunikasjons- og veiledningsmetodene som de lærer på studiet, og å lede hverandre i ulike nærværsøvelser.

Kontakt mellom faglærere og studenter er en viktig verdi gjennom studieåret. Lærere må selv praktisere nærværsøvelser og trene oppmerksomt nærvær i eget liv.

Samlet gir studiet en betydelig kompetanse i å lede kurs og veilede pasienter/brukere/klienter innenfor spesialist- og kommunehelsetjeneste, for eksempel innenfor arbeidsrettet rehabilitering, psykiske helsetjenester, frisklivssentraler og personalrettede tiltak, både i offentlig og privat sektor.

Det overordnede målet med studiet er at studenten lærer å:

  • bruke mestringsfremmende kommunikasjon og veiledning overfor enkeltpersoner og grupper
  • lede øvelser i oppmerksomt nærvær
  • anvende nærværstrening i eget liv
  • lede kurs i Livsstyrketrening

Studiet utgjør til sammen 30 studiepoeng og gjennomføres i løpet av ett studieår med seks samlinger à tre dager (tre i høst- og tre i vårsemesteret). Hver samling består av prosessorientert dag- og ettermiddagsundervisning onsdag, torsdag og fredag. Samlingene utgjør til sammen 150 timer.

Den enkeltes individuelle prosess knyttes til det å erfare metoder vedkommende senere skal bruke overfor andre. Samhandling med de andre studentene er en sentral del av læringen. Deltakelse på hver samling er obligatorisk. Studiet avsluttes med muntlig eksamen. Studiet forutsetter minimum 80 % nærvær for rett til å fremstille seg til avsluttende muntlig eksamen. Eventuelle dispensasjoner vurderes av fagansvarlig lærer.

Målgruppe

Videreutdanning i Livsstyrketrening retter seg mot fagpersoner med gjennomført bachelorutdanning som ønsker økt kompetanse i mestringsfremmende kommunikasjon og veiledning av personer med langvarige og sammensatte helseutfordringer. Fagpersonene kan arbeide innenfor spesialist- eller kommunehelsetjeneste, rehabilitering, NAV, arbeids- og allmennmedisin, i barnehager, skoler, eller i andre helsefremmende tiltak.

Læringsutbytte

Læringsutbyttebeskrivelsene er lagt på 2. syklus i tråd med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning.

Etter fullført studium skal kandidaten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Kandidaten

  • har kunnskap om biomedisin og fenomenologi som ulike vitenskapsteoretiske forklaringsmodeller på menneskers kroppslige symptomer og plager
  • har inngående kunnskap om det helsefremmende perspektivet (salutogenese) som grunnlag for kommunikasjon og veiledning
  • har inngående kunnskap om sammenhenger mellom kognitive, emosjonelle og kroppslige reaksjoner og atferd
  • har inngående kunnskap om helsepedagogiske prinsipper for læring og mestring
  • har inngående kunnskap om nærværsbaserte kommunikasjons- og veiledningsmetoder
  • har oppdatert forskningsbasert kunnskap innenfor fagområdet oppmerksomt nærvær/ mindfulness og dets effekter på helse og kan forholde seg reflektert og analytisk til denne forskningen

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan praktisere nærværsøvelser i eget liv
  • har avansert kompetanse til å styrke pasienters/brukeres/klienters bevissthet om sammenhenger mellom tanker, følelser, kroppslige reaksjoner og atferd
  • kan bevisst og reflektert bruke «seg selv som instrument» i møte med brukere/klienter/pasienter
  • har evne til å sette seg inn i andres perspektiv, anerkjenne ulikheter og være fleksibel, tolerant og åpen overfor nye erfaringer
  • kan anvende nærværsbaserte metoder og mestringsfremmende kommunikasjon i veiledning av brukere/klienter/pasienter individuelt og i gruppe
  • kan anvende kunnskap om og lede kurs i Livsstyrketrening
  • kan tilpasse kurs i Livsstyrketrening til organisatoriske rammer på egen arbeidsplass

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har evne til å systematisere og formidle forsknings- og erfaringsbasert kunnskap innenfor fagområdene Livsstyrketrening, oppmerksomt nærvær og helsefremmende arbeid
  • kan gjennomføre et selvstendig skriftlig arbeid innenfor etablerte normer for akademisk redelighet
  • har evne til kritisk og etisk refleksjon ved bruk av Livsstyrketrening
  • kan undervise og formidle fagstoff om Livsstyrketrening og oppmerksomt nærvær til fagpersoner og andre aktuelle målgrupper
  • kan anvende fagområdets terminologi i en internasjonal kontekst
  • kan kritisk vurdere og benytte ulike typer nasjonale og internasjonale vitenskapelige kunnskapskilder og søke i databaser for å innhente oppdatert kunnskap innen fagområdene Livsstyrketrening, oppmerksomt nærvær/mindfulness og helsefremmende arbeid

Arbeids og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene i studiet skal legge til rette for at kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse integreres i profesjonell praksis. Studiet har to faglærere som begge er til stede på alle samlinger, noe som bidrar til aktivt samspill og tett oppfølging av den enkelte og hele gruppen. Grunnleggende prinsipper i oppmerksomt nærvær og mestringsfremmende kommunikasjonen og veiledning danner et verdifundament og gir retning for gjennomføring av undervisningen gjennom hele studiet.

Undervisningen anvender ulike pedagogiske virkemidler, studentaktive læringsformer og prosessorientert undervisning i plenum og grupper gjennom hele studiet. Det vektlegges at «å lære er å oppdage», og at å oppdage er en individuell prosess. Studiet legger gjennomgående til rette for erfaringslæring og utvikling av erfaringsbasert kunnskap, både gjennom selv å delta i oppgaver og øvelser, gjennom å dele erfaringer med hverandre og lytte til likheter og forskjeller. Studentene skriver logg etter alle oppgaver, øvelser og forelesninger og deler disse med én eller flere medstudenter. Etter avsluttet studiedag skriver studentene metalogg som deles i faste loggrupper påfølgende morgen.

Gjennom bruk av kreative pedagogiske metoder erfarer studentene at læring ikke bare er en kognitiv aktivitet. Kroppen gir oss tilgang til informasjon vi ikke så lett kan få på annen måte, og oppmerksomhet på kropp og følelser er en vesentlig kilde til oppdagelser. Studentene erfarer at oppmerksomhetstrening er en kontinuerlig læringsprosess, og at økt oppmerksomhet på egne tanke- og handlingsmønstre gir muligheter til å ta ansvar og nye valg. Gjennom hele studiet arbeider studentene kreativt og kritisk med selvrefleksjon over temaet «meg selv som instrument» i møte med brukere/klienter/pasienter.

Studentene erfarer progresjon i studiet ved at de først deltar i oppgaver og øvelser som ledes av lærerne, deretter trener de på å lede øvelser i små grupper og får tilbakemelding fra medstudenter og lærere. Treningen utvides etter hvert til større grupper, og i siste del av utdanningen skal studentene selv både lede og veilede på konkrete temaer og følge opp gruppeprosesser.

Skriftlige arbeidskrav

Arbeidskrav som leveres mellom hver samling, er en sentral del av læringsprosessen. I arbeidskravene skal studentene bruke kunnskap og erfaringer fra undervisningen og dokumentere disse skriftlig. Videre reflekterer studentene over daglige erfaringer med trening i oppmerksomt nærvær, oppmerksomhet på studiets «livstemaer» og bruk av kreative metoder i veiledning. Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent av faglærerne. Hvis arbeidskravet ikke godkjennes vil studenten få veiledning fra en av faglærerne og arbeidskravet kan bearbeides innen avtalt tid.

Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten går opp til endelig eksamen.

Kompetanse til å lede kurs i Livsstyrketrening

På studiesamling 5 og 6 leder og veileder hver student en gruppe på 6-8 medstudenter i et tema fra kursprogrammet Livsstyrketrening. En faglærer/veileder deltar i gruppen. Hver student får tilbakemeldinger fra medstudenter og faglærer på hva som er bra og hva vedkommende trenger å trene mer på. På samling 6 gir faglærer i tillegg tilbakemelding på om veiledningen er godkjent og om studenten kan gå opp til eksamen. Hvis arbeidet ikke godkjennes får studenten en ny mulighet til å lede en gruppe med medstudenter og faglærer før endelig eksamen.

Studenten skal vise ferdigheter til å:

  • lede øvelser i oppmerksomt nærvær
  • lede øvelser og veilede på temaer fra kursprogrammet Livsstyrketrening
  • anvende mestringsfremmende kommunikasjons- og veiledningsmetoder i veiledningen

Vurderingsformer

Skriftlig eksamen

Etter studiesamling 3 gjennomfører studentene en skriftlig hjemmeeksamen over tre uker. I dette arbeidet skal studentene vise teoretisk forståelse for og evne til kritisk refleksjon over fagtemaene Livsstyrketrening, oppmerksomt nærvær og mestringsfremmende kommunikasjons- og veiledningsmetoder, og hvordan disse kan anvendes i eget liv og arbeid. Studenten skal benytte pensumlitteratur og oppdatert forskning på emnet. Besvarelsen skrives i henhold til retningslinjer for skriftlige arbeider ved VID. Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.

Muntlig eksamen

Etter at studiesamlingene er avsluttet gjennomfører hver 45 minutter muntlig eksamen sammen med en medstudent. I denne eksamen skal studentene vise forståelse for og evne til å reflektere over pensumlitteraturen og hvordan denne anvendes i relasjon til Livsstyrketrening. Faglærerne utarbeider aktuelle eksamensspørsmål. De to studentene trekker etter tur ett spørsmål, redegjør for spørsmålets meningsinnhold og anvender stoffet i refleksjon og diskusjon med ekstern og intern sensor og medstudent. Begge studentene skal redegjøre for en selvvalgt forskningsartikkel om oppmerksomt nærvær/mindfulness.

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått. Faglærer samarbeider med ekstern sensor i henhold til forskrift av 12. desember 2016 nr.1595 om opptak, studier, eksamen og grader ved VID vitenskapelige høgskole. Tilbakemelding blir meddelt av ekstern sensor umiddelbart etter avsluttet eksaminasjon.

Karakterutskrift utstedes når alle obligatoriske arbeider og avsluttende eksamener er bestått.

Utveksling

Faglærerne på studiet holder seg kontinuerlig oppdatert om internasjonal forskning innenfor fagområdet oppmerksomt nærvær/mindfulness, og pensumlitteraturen oppdateres derfor jevnlig. Pensum omfatter litteratur både på norsk og engelsk. De pedagogiske metodene som benyttes i utdanningen er helt fra starten av inspirert av internasjonalt samarbeid. Studiet er åpent for studenter fra Danmark og Sverige og studenter fra andre land som behersker norsk språk.

Skikkethetsvurdering

Opptakskrav

Opptak til studiet skjer på grunnlag av:

Bachelorgrad (180 studiepoeng) eller annen grad eller utdanning på tilsvarende nivå av minimum tre års omfang.

Utdanning som i henhold til § 3-4 i lov om universiteter og høyskoler er godkjent som jevngod med ovennevnte grader eller utdanningsløp.

Minst ett års relevant yrkespraksis etter fullført utdanning. S

Søkere som ikke oppfyller de ordinære opptakskravene kan etter fastsatte kriterier søke opptak på grunnlag av realkompetanse.

Det er en forutsetning at søkere/studentene har gode norskkunnskaper både muntlig og skriftlig. Søkere med utenlandsk utdanning må dokumentere at de oppfyller krav til norsk- og engelskkunnskaper i forskrift 6. januar 2017 nr. 13 om opptak til høgre utdanning.

Kurs i Livsstyrketrening vektlegger nødvendigheten av å ha to ledere. Søkere som har mulighet til å lede kurs sammen med allerede utdannede Livsstyrketrenere eller medsøker vil bli prioritert dersom andre kriterier er oppfylt.