Det tverrfaglige studiet Livsstyrketrening gjennom oppmerksomt nærvær og mestringsfremmende kommunikasjon gjennomføres ved VID vitenskapelige høgskole, Fakultet for helsevitenskap, Oslo.
Langvarige helseutfordringer, kroniske sykdommer og sammensatte problemstillinger opptrer hyppig i den den norske befolkningen. Muskelskjelettsmerter og psykiske plager er de vanligste årsakene til at voksne mennesker har sykefravær og faller ut av arbeidslivet. Studier har vist at mange med langvarige helseplager opplever manglende forståelse og føler seg dårligere etter møtet med helsevesenet og NAV. Helsepersonell sier at de ofte opplever seg maktesløse i møte med disse pasientene.
Studiet i Livsstyrketrening er spesielt rettet mot fagpersoner fra ulike profesjoner som ønsker å øke sin kompetanse til å møte personer med langvarige og sammensatte helseutfordringer og bidra til bedre mestring av hverdagen for disse. Studentene må” kjenne på egen kropp” og selv erfare hvordan ulike øvelser i oppmerksomt nærvær virker og arbeide med ulike livstemaer for å kunne bruke dette autentisk i egen praksis. Studiet gir både en kompetanseheving og en holdningsendring overfor brukere/klienter/pasienter. Bevisstgjøring av egne verdier og utvikling og trening i å kommunisere mestringsfremmende er derfor sentralt. Likeledes er prosessarbeid og tilbakemeldinger en vesentlig del av læringen.
Faglig kompetanse søkes videre oppnådd gjennom forelesninger av lærere med solide teoretiske, erfaringsbaserte og pedagogiske kvalifikasjoner. Faglige refleksjoner i etterkant av studentens egne erfaringer gjennom deltakelse i øvelser og trening i oppmerksomt nærvær er sentralt for læringsutbyttet. Studentene oppfordres til å gjennomføre kollokviegrupper mellom samlingene hvor de trener på å bruke kommunikasjons- og veiledningsmetodene som de lærer på studiet, og å lede hverandre i ulike nærværsøvelser.
Kontakt mellom faglærere og studenter er en viktig verdi gjennom studieåret. Lærere må selv praktisere nærværsøvelser og trene oppmerksomt nærvær i eget liv.
Samlet gir studiet en betydelig kompetanse i å lede kurs og veilede pasienter/brukere/klienter innenfor spesialist- og kommunehelsetjeneste, for eksempel innenfor arbeidsrettet rehabilitering, psykiske helsetjenester, frisklivssentraler og personalrettede tiltak, både i offentlig og privat sektor.
Det overordnede målet med studiet er at studenten lærer å:
- bruke mestringsfremmende kommunikasjon og veiledning overfor enkeltpersoner og grupper
- lede øvelser i oppmerksomt nærvær
- anvende nærværstrening i eget liv
- lede kurs i Livsstyrketrening
Studiet utgjør til sammen 30 studiepoeng og gjennomføres i løpet av ett studieår med seks samlinger à tre dager (tre i høst- og tre i vårsemesteret). Hver samling består av prosessorientert dag- og ettermiddagsundervisning onsdag, torsdag og fredag. Samlingene utgjør til sammen 150 timer.
Den enkeltes individuelle prosess knyttes til det å erfare metoder vedkommende senere skal bruke overfor andre. Samhandling med de andre studentene er en sentral del av læringen. Deltakelse på hver samling er obligatorisk. Studiet avsluttes med muntlig eksamen. Studiet forutsetter minimum 80 % nærvær for rett til å fremstille seg til avsluttende muntlig eksamen. Eventuelle dispensasjoner vurderes av fagansvarlig lærer.
Målgruppe
Videreutdanning i Livsstyrketrening retter seg mot fagpersoner med gjennomført bachelorutdanning som ønsker økt kompetanse i mestringsfremmende kommunikasjon og veiledning av personer med langvarige og sammensatte helseutfordringer. Fagpersonene kan arbeide innenfor spesialist- eller kommunehelsetjeneste, rehabilitering, NAV, arbeids- og allmennmedisin, i barnehager, skoler, eller i andre helsefremmende tiltak.