Bakgrunn for studiet og profil
Master i helsefremmende tjenester til eldre med er et tverrprofesjonelt masterstudium. Eldres behov, mestring og helsefremming, samt utviklingstrekk og aktører i tjenester til eldre er sentrale temaer i programmet.
Det tverrfaglige masterprogrammet har til hensikt å styrke kandidatenes handlingskompetanse til å møte dagens og fremtidens utfordringer i helsetjenestene. Etablering av nye og innovative samarbeidsformer, omstilling og fornyelse forutsetter at ansatte har nødvendig kompetanse og kunnskaper som bidrar til større tverrfaglig bredde i tjenestene. Kandidater vil med fullført mastergrad kunne arbeide kunnskapsbasert i samhandling med brukere, pasienter, pårørende og frivillige, samt bidra til å utvikle, tilpasse og forbedre helsefremmende tjenester av høy kvalitet i tråd med gjeldende handlingsplaner (Meld. St. 15 (2017-18) Leve hele livet. En kvalitetsreform for eldre; https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-15-20172018/id2599850/
Meld. St. 19 (2018-19) Folkehelsemeldinga; https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-19-20182019/id2639770/
Meld. St. 26 (2014-15) Fremtidens primærhelsetjeneste – nærhet og helhet; https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-26-2014-2015/id2409890/
Meld. St. 16 Kultur for kvalitet i høyere utdanning (2016-2017), https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-16-20162017/id2536007/
VIDs strategidokument 2020-2028). https://www.vid.no/om-oss/styring-og-ledelse/styringsdokumenter/strategiplan-2022-2024-et-verdibasert-universitet/
Programmet har en tverrvitenskapelig profil hvor demografiske, psykologiske, sosiologiske og kulturelle perspektiv på eldres hverdagsliv, sosial aktivitet, helse og livskvalitet inngår. Oppøvelse av evnen til kritisk vurdering av tjenestenes utvikling, innhold og brukeroppfølging vil være framtredende i studieprogrammet. Fremtidens helsetjenester vil i større grad basere seg på tverrfaglig samarbeid. Derfor er en framtidsrettet, utvidet og kritisk forståelse av tverrprofesjonell samhandling også en del av studiets profil. Politiske føringer for fremtidens eldreomsorg vektlegger at eldre skal kunne bo hjemme lengst mulig. Dette innebærer et sterkere fokus på helsefremming for å styrke individuelle ressurser og forebygge sykdom eller forverring av sykdom.
I Regjeringens Demensplan 2025 (Helse- og omsorgsdepartementet 2020) og i Nasjonale faglige råd for psykiske lidelser hos eldre (Helsedirektoratet 2019) påpekes det at dagens helsetjenester i for liten grad er tilpasset eldre personer med demens og psykiske lidelser. Det er behov for økt klinisk kompetanse i møte med disse pasient-/brukergruppene i kommunehelsetjenesten. Utdanningen vil derfor bidra til å øke helsepersonells kompetanse i klinisk arbeid med personer med demens og psykiske lidelser.
Demografi og behov for helsetjenester for eldre
Den demografiske utviklingen med en økende andel eldre og at de eldre lever stadig lengre, tilsier at tjenestebehovet øker kraftig de neste 30 år. I et forsøk på å møte framtidige helsetjenesteutfordringer innenfor eldrefeltet skisserer politiske myndigheter noen hovedsatsningsområder for tjenestene. Særlig fremheves:
- Samhandling med bruker, pasient, pårørende og frivillig/ideell sektor
- Kompetanseløft i kommunene
- Den nye hjemmetjenesten
- Fornyelse og innovasjon, sosialt og teknologisk.
- Et aldersvennlig samfunn
- Gode pasientforløp og sammenhengende tjenester
(Helse- og omsorgsdepartementet, Omsorg 2020; Demensplan 2025)
Emner og læringsutbytter i masterprogrammet, vil ta utgangspunkt i disse satsningsområdene.
Studiets fag- og kjerneområder
Studiets fagområde er helsetjenester, og kjerneområdet er helsefremming, innovasjon og utvikling av tjenester til eldre, samt sammenhengende tjenester. Masterstudiet relaterer seg derfor til et bredt fag- og forskningsfelt.
Helsefremming:
Masterstudiet vektlegger helsefremming for eldre. Helsefremming handler om hvordan individer i større eller mindre grad har eller kan ta kontroll over faktorer som påvirker egen helse og livssituasjon. Begreper som velvære og livskvalitet er tett knyttet til helsefremming, men også mestring av hverdagen. Sårbare og utsatte grupper kan oppleve velvære og mestring ut fra andre forutsetninger enn grupper som ikke er i behov for helsetjenester.
Helsetjenester med aktivt fokus på helsefremming vil kunne bidra til å sikre at eldre med kan få tilrettelagte tjenester, som igjen gir økt mestring og skaper trygghet for den enkelte. Utvikling av aldersvennlig samfunn har fokus på miljømessige, sosiale og økonomiske faktorer, som påvirker eldres helse og trivsel. Et helsefremmende perspektiv på tjenesten skal invitere til aktivitet og deltakelse, også for eldre, og bidra til mestring ut fra den enkeltes individuelle forutsetninger (Meld. St. 15 (2017-18) Leve hele livet. En kvalitetsreform for eldre; Meld. St. 19 (2018-19) Folkehelsemeldinga).
Sosial innovasjon:
Nåtidens og fremtidens helseutfordringer er i endring, i tråd med befolkningens endrede behov, politiske målsettinger og behov for fornyelser i offentlig sektor. Masterprogrammet belyser hvordan innovasjonsarbeid i primærhelsetjenesten kan bidra til nyskaping for å møte behov gjennom bærekraftig samfunnsutvikling. I kommunen kan det omhandle innholdet i tjenestene, men også om organiseringen av tjenesteproduksjonen og hvordan kommunen samhandler med innbyggere, frivillige, næringsliv og andre. Innovasjonen skaper verdi for den enkelte, for organisasjoner eller for samfunnet, og anvendes fra små problemer til store samfunnsutfordringer.
Sosial innovasjon knyttes til mennesker behov og levekår innen utdanning, helse og arbeidsliv der innovasjonen kan føre til nytt konsept, nytt produkt eller nye tjenester som møter sosiale behov og skaper samhandling mellom ulike aktører, inklusive pasienter/brukere/klienter og pårørende. Gjennom sosial innovasjon av helsetjenester utformes nyskapende løsninger, som fremmer helse, bedrer samhandling i tjenesten og øker livskvaliteten til brukerne. Utvikling/forbedring og implementering av f.eks. nye digitale tjenester knyttes til sosial innovasjon.
Eldre i primærhelsetjenesten:
Masterstudiet retter seg særskilt mot eldre i primærhelsetjenesten med sammensatte hjelpebehov, langvarige helseproblemer og funksjonsnedsettelse. Dette kan være personer med kognitiv svikt, falltendens, ensomhet, og komplekse sykdomsbilder, samt eldre med utviklingshemming og andre som har levd med funksjonshemming gjennom hele livet. Felles for disse gruppene er at de vil ha behov for både forebyggende og tilretteleggende tjenester, akutt helsehjelp og andre helsetjenester, samt ny-utviklede tjenester for å kunne mestre hverdagens utfordringer og kunne bo lengst mulig hjemme. Dette krever både ny, høyere og mer tverrprofesjonell kompetanse enn det som har vært nødvendig tidligere (Meld. St. 26 (2014-15) Fremtidens primærhelsetjeneste – nærhet og helhet).
Sammenhengende tjenester:
Masterstudiet vektlegger betydningen av at helhetlige tjenester først og fremst ivaretar pasientens behov. Tradisjonelle organisatoriske skiller mellom ulike typer nivåer og tjenester må derfor nedtones. Brukerne trenger i stedet en helhetlig og fremtidsrettet kommunal helsetjeneste. Sammenhengende tjenester og gode pasientforløp kjennetegnes ved økt kontinuitet, samhandling på tvers av nivåer og virksomheter, sømløse overganger, en personsentrert tilnærming, samt en informasjons-drevet fremdrift basert på pasientens tilstand og behov.
Videre studie-, arbeids- og yrkesmuligheter etter endt utdanning
Studiet gir studentene kompetanse og yrkesmuligheter i utvikling av helsetjenester til eldre. Studiet kvalifiserer primært til:
- Pasient- og brukerrettet arbeid og pasient- og brukerrettet fagutviklingsarbeid, særlig rettet mot personer med demens og/eller psykiske lidelser
- stillinger innenfor helsetjenester som krever kunnskap på høyere grads nivå og der utviklingsarbeid er del av stillingsbeskrivelsen
Fullendt masterløp kvalifiserer også til:
- stillinger innenfor undervisningsområdet for helse- og omsorgsfag
- stipendiatstillinger knyttet til forskerutdanning
Målgruppe
Masterstudiet i helsefremmende tjenester til eldre er et tilbud til personer som har fullført bachelorgrad i helse- eller sosialfag eller tilsvarende kompetanse, jf. § 3 i forskrift 1. desember 2005 nr. 1392 om krav til mastergrad.