Mastergrad i medborgerskap og samhandling vil støtte opp under felles europeiske mål om å fremme sosial inkludering og samhold, samt opprettholde bærekraftige og helsefremmende velferdstjenester. Studiet tar utgangspunkt i at utfordringer knyttet til folkehelse, demografisk utvikling, tilgjengelighet og deltakelse for alle, gjør det nødvendig å utruste praktikere og planleggere med fremtidsrettet kompetanse. (Se f. eks. Meld. St. 34(2012-2013) Folkehelsemeldingen. God helse – felles ansvar. Helse- og omsorgsdepartementet. HUNT3-undersøkelsen (2011) Folkehelse i endring. NTNU HUNT-forskningssenter, Nord-Trøndelag fylkeskommune. Meld. St. 7 (2015-2015): Langtidsplan for forskning og høyere utdanning 2014-2024, Meld. St. 13 (2011-2012): Utdanning for velferd, Ludvigsen og Danielsen (2014): Ny oppgavefordeling mellom personellgrupper i helse- og omsorgssektoren: veien å gå for framtidas velferdstjenester? Folkman og Haarr (2013): Samhandling, folkehelse og frivillighet: nye former for engasjement og deltakelse innenfor helse- og omsorgssektoren?)
Det innebærer erkjennelse av at muligheter for aktivitet, medvirkning og deltakelse sosialt og i samfunnet er ujevnt fordelt. Fokus på medborgerskap innebærer at fagområdene re-/habilitering har et helsefremmende
perspektiv, samt at folkehelseperspektivets system- og deltakelsesfokus er grunnleggende i forståelse av funksjonsevne, helse, medborgerskap og samhandling. Det tverrfaglig mastergradsstudiet i medborgerskap og samhandling har til hensikt å styrke kvalitet og kompetanse i planlegging og gjennomføring av velferdsfaglige tjenester, med bakgrunn i allmenne borgerrettigheter og et samfunnsperspektiv på helse og funksjonsevne.
Det innebærer styrket velferdsfaglig felleskunnskap og samarbeidskompetanse, tillitt og respekt for den enkelte. Samtidig pekes det på en dreining bort fra et medisinsk-teknisk paradigme mot en mer helhetlig formulering av re-/habilitering og folkehelsefeltet. (Solvang, P. K. og Slettebø, S. (2012) Forståelser av rehabilitering. I: Solvang. P. K. og Slettebø, S. Rehabilitering. Oslo; Gyldedal Akademisk).
Medborgerskap innebærer et syn på mennesket i tråd med menneskerettighetene, og legger til grunn at sårbarhet og gjensidig avhengighet er felles menneskelig trekk. Studiet gir innsikt i medborgerskap forstått som borgernes juridiske, politiske, sosiale og religiøse rettigheter og har et hovedfokus på personer som er i sårbare livssituasjoner på grunn av utfordringer knyttet til funksjon og helse. Studiet gir videre kunnskap og ferdigheter i å fremme medborgerskap innen velferdsstatens fagområder (Meld. St. 13, 2012).
Medborgerskap sikter til at personer gis mulighet til å utøve både rettigheter og plikter i samfunnslivet ut fra sine forutsetninger; at hver enkelt borger bevarer sin integritet, har valgfrihet og kan delta i hverdagsliv, arbeidsliv og samfunnsliv. Fokus på verdier og relasjoner skal bidra til kritisk tenkning og etisk refleksjon i profesjonell praksis og utgjør studiets profil og kjerneområde. For å fremme ferdigheter i kritisk analyse, presenteres ulike perspektiv og tradisjoner på medborgerskap. Et kritiske perspektiv på helse-, sosial-, omsorgsfaglig og pedagogisk arbeid i velferdsfeltet, er følgelig sentrale tema i masterstudiet. Sentrale tema omfatter også ulike perspektiv på helse, funksjonsevne, funksjonshemming og deltakelse.
Kompetanse i samhandling oppfattes som en forutsetning for å støtte demokratisering og opplevelse av medborgerskap. Generelle kompetanser og ferdigheter omfatter tverrfaglig samarbeid, sosialt nettverksarbeid, lokalsamfunnsarbeid, innovasjon og samarbeid med sivilsamfunnet. Studiets tverrfaglig profil blir understreket ved utforsking av samskaping – forstått som brede medvirkningsprosesser i befolkningen. (Se f.eks. St.meld. 47 (2008-2009): Samhandlingsreformen (HOD 2009), Meld. St. 29 (2012-2013): Morgendagens omsorg, (HOD 2013), Meld. St. 45 (2012-2013): Frihet og Likeverd, om mennesker med utviklingshemming (BLI 2013), Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap. Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov (KD 2011). Meld. St. 26 (2014-2015) Fremtidens primærhelsetjeneste - nærhet og helhet (HOD 2015). Sosial ulikhet i helse. En kunnskapsoversikt (Dahl, Bergsli & van der Wiel 2014)).
Formålet med studiet er å utdanne fagpersoner på høyere grads nivå, som kan møte samfunnets krav til styrket fokus på folkehelse, helsefremming og tidlig innsats, re- /habilitering og samarbeid med sikte på å fornye helse-, sosial-, omsorgs- og velferdstjenestene. Kunnskapsbasert praksis i tjenesteyting og planarbeid for personer i sårbare livssituasjoner vil være sentralt. Studiet kvalifiserer til tjenesteyting direkte med borgere/ brukere, fagkoordinator- og fagutviklingsarbeid, undervisning og veiledning. Studiet kvalifiserer i tillegg til videre forskning og forskerutdanning (ph.d.-studier).
Studiet står i en tradisjon med diakonale ideer og praksiser, og er videre forankret i VID vitenskapelige høgskole sin konkretisering av verdier om helhetlig menneskesyn, solidarisk engasjement og fremtidsrettet kunnskap.
Masterstudiet er utformet i tråd med bestemmelser i
Lov av 8. mars 2024 nr. 9 om universitet og høyskoler
Forskrift av 1. desember 2005 nr. 1392 om krav til mastergrad (fastsatt av tidligere Utdannings- og forskingsdepartement)
Forskrift av 4. juni 2024 nr. 1483 om opptak, studier, eksamen og grader ved VID vitenskapelige høgskole
Mastergradsstudiet er samlingsbasert, og består av 5 obligatoriske emner som til sammen utgjør 45 studiepoeng, i tillegg til masteroppgaven på 45 studiepoeng. Valgfrie emner utgjør 30 studiepoeng, og kan tas ved VID Stavanger eller annet studiested i VID, annet studiested i Norge eller annet land med sammenliknbare poenggivende vurderingsordninger. Dersom valgfrie studiepoeng tas annet sted, søkes det innpass etter fastsatte kriterier.
De obligatoriske emnene tematiserer kjerneområder i masterstudiet og gir grunnlag for studentens vitenskapelige arbeid og kunnskapsproduksjon, og utgjør en bred, felles basis. De valgfrie emnene representerer fordyping innenfor studentens interessefelt, relatert til studiets kjerneområde og fagfelt, og gir mulighet for å danne profiler. Valgemnene representerer også videreutdanningstilbud som kan tas først i et mastergradsløp. Studiets innhold beskrives i emneplanene med tilhørende læringsutbytter.
Målgruppe
Mastergradsstudiet retter seg mot fagpersoner som arbeider med utdanning, helse og velferd innen kommunal, statlig, privat eller ideell tjenesteyting og pedagogisk virksomhet. Studiet vil også egne seg for administrativt personell og ledere i kommunal og statlig virksomhet, med ansvar for koordinering eller planlegging for folkehelse og velferdstjenester.