Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Studieplan Minoritetskompetanse i barnevernet

Studiested

Studiekull

Se tidligere års studieplaner ved å velge startår for studiet.

Studiepoeng
Undervisningsspråk
Studiested
Oppstart
Studielengde
Praksisstudier
Heltid/deltid
    Laster...

Presentasjon av studiet

Arbeid med barn og familier med en annen bakgrunn enn majoritetsbefolkningen er blitt en stor del av det nasjonale barnevernsarbeidet. Studiet setter fokus på hvordan ansatte i barnevernet kan styrke sin kompetanse på å møte barn og familier med minoritetsbakgrunn. Dette innebærer kunnskap, ferdigheter og holdninger relatert til kulturelle forskjeller knyttet til normer, oppdragelse og syn på hva som er barnets beste, bevissthet rundt egen kultur, verdensbilde og kommunikasjonsstil og kunnskap om minoriteters rettigheter knyttet til ivaretakelse av språk, kultur, etnisitet og religion, inkludert i situasjoner der barnet plasseres utenfor hjemmet. Studiet vil også tematisere kunnskap om levekår for migranter generelt og flyktninger spesielt – inkludert enslige mindreårige. Slik kunnskap inkluderer kjennskap til hvordan migrasjonsprosesser påvirker for eksempel personers helse, nettverk og identitet, i tillegg til kjennskap til regelverk og praktiske forhold relatert til for eksempel bruk av tolk. Mange familier med minoritetsbakgrunn har mistillit til barnevernet. Studiet legger også opp til refleksjon rundt hvorfor slik mistillit oppstår og hvordan den kan forebygges.

Studiet baserer seg på en oppfatning om at alle mennesker har flere identiteter og at økt minoritetskompetanse ikke bare kommer til nytte i arbeidet med minoritetsfamilier, men er relevant overfor samtlige familier i barnevernet. For å kunne sette seg inn i andre menneskers perspektiver og forståelseshorisonter, er det nødvendig med kunnskap om hvordan kultur kan fungere som en referanseramme for livsformer og handlingsvalg. Slik kunnskap er et nødvendig grunnlag for å legge til rette for, og tilby tiltak som barn og familier opplever som nyttig og virksom. En kritisk og refleksiv grunnlagstenkning knyttet til de antagelser og kunnskap som barnevernets praksis hviler på er derfor sentralt. Siktemålet er at barnevernsarbeideren kan anvende inkluderende tilnærminger både i samhandlingen med barn og familier med minoritetsetnisk bakgrunn, i barnefaglige og barnevernsfaglige vurderinger og i iverksetting av tiltak overfor denne gruppen. Studiet har en tverrfaglig tilnærming med mål om at barnevernsarbeideren kan håndtere komplekse flerfaglige forhold som inkluderer både individuelle, sosiale, økonomiske, sosiopolitiske og kulturelle forhold.

Studiet har et særlig fokus på ferdighetstrening og hvordan teori og forskning kan bidra til at barnevernsansatte kan videreutvikle sine ferdigheter og analytiske kompetanse i møte med barn og familier med minoritetsbakgrunn.

Målgruppe

Videreutdanningen retter seg primært mot ansatte i det kommunale barnevernet, men kan også være aktuell for ansatte i andre deler av barnevernfeltet. De som er ansatte i den kommunale barneverntjenesten vil etter avtale med oppdragsgiver prioriteres ved opptak til studiet.

Læringsutbytte

Læringsutbyttebeskrivelsene er lagt på 2. syklus i tråd med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Etter fullført studium skal kandidaten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Kandidaten

  • Har inngående kunnskap om ulike migrasjonsprosesser og hvordan disse påvirker migrantbarn og migrantfamiliers levekår i en barnevernskontekst
  • Har avansert kunnskap om mangfold av syn på barn, oppvekst, familieliv, familiemønstre og oppdragelsesmønstre, både blant familier med migrantbakgrunn og blant nasjonale minoriteter.
  • Har inngående kunnskap om ulike kommunikasjonsteorier og kan kommunisere hensiktsmessig med personer med minoritetsbakgrunn, inkludert i konfliktsituasjoner og i forbindelse med bruk av tolk i en barnevernskontekst

Ferdigheter

Kandidaten

  • Kan anvende kunnskap om migrasjonsprosesser, kultur og interseksjonalitet i det barneversfaglige arbeidet med minoritetsbarn- og familier
  • Kan analysere egne holdninger og profesjonell rolle i et makt-, minoritets- og majoritetsperspektiv
  • Kan anvende teorier om kommunikasjon og språk i planlegging og gjennomføring av praktisk barnevernfaglig minoritetsarbeid

Generell kompetanse

Kandidaten

  • Kan kritisk anvende ulike perspektiver på migrasjon, kultur, mangfold og kommunikasjon i barnevernsfaglig arbeid med barn og familier med minoritetsbakgrunn
  • Kan analysere relevante faglige, yrkesfaglige og etiske problemstillinger i arbeid med minoritetsbefolkningen
  • Kan kommunisere barnevernfaglige problemstillinger, analyser og konklusjoner både muntlig og skriftlig

Arbeids og undervisningsformer

Hvert emne vil ha to samlinger fordelt på fem dager og ni nettleksjoner. I tillegg legges det opp til virtuelt faglig forum, veiledning og praktisk ferdighetstrening.

Samlingene vil knytte pensum og aktuelle temaer opp mot studentenes personlige kompetanse og praksishverdag. Samlingene vil også legge til rette for utveksling av erfaring og kompetanse mellom studentene. Nettleksjonene vil hjelpe studentene i gjennomgangen av, forståelsen av og praksisrelevansen av pensum. Studentene vil få refleksjonsoppgaver relatert til nettleksjonenes faglige innhold. Disse vil diskuteres på det virtuelle faglige forumet sammen med emneansvarlig og medstudenter.

For å styrke koblingen til yrkesutøvelsen og bidra til å styrke studentenes profesjonelle kompetanse i møte med barn og familier med minoritetsbakgrunn vil veiledere tilknyttet studiet legge til rette for og veilede studentene i forbindelse med ferdighetstrening på egen arbeidsplass eller i egen kommune gjennom forberedte praksisutprøvinger med dokumentasjon og refleksjon over praksis i tråd med prinsipper fra blant annet kollegaveiledning og aksjonslæring. Ferdighetstreningen vil også foregå i forbindelse med samlingene, i form av for eksempel rollespill. Det vil gjøres videopptak av et utvalg av disse, som vil danne utgangspunkt for studentenes egne refleksjoner og analyse av ferdighetstreningen.

Arbeidskravene som studentene skal gjennomføre vil knyttes opp mot ferdighetstreningen på egen arbeidsplass eller i egen kommune.

For å kunne fremstille seg til eksamen i de enkelte emnene forutsettes deltakelse på emnet og gjennomføring av arbeidskrav som er fastlagt i det enkelte emne. Ved fravær over 25 % må det søkes dekan om fritak fra tilstedeværelse. Tilstedeværelse ses emnevis.

Vurderingsformer

Eksamener avholdes i henhold til forskrift 12. desember 2016 om opptak, studier, eksamen og grader ved VID vitenskapelige høgskole. Vurderingsformene gjengis under beskrivelsen av det enkelte emne. Det vektlegges at vurderingsformene bygger på studentenes arbeid i det enkelte emne. Det avlegges eksamen i hvert emne. En forutsetning for å kunne framstille seg til eksamen er at studenten har fått godkjent arbeidskrav knyttet til emnet.

I både emne 1 og emne 2 er det individuell skriftlige hjemmeeksamen som bygger på studentenes arbeidskrav gjennom studiet.

Vurderingsuttrykket i de ulike emnene er gradert karakter A-E for bestått, F for ikke Bestått.

Utveksling

Fakultet for teologi og samfunnsvitenskap har flere partnerinstitusjoner og lang tradisjon for internasjonalt samarbeid både i utdanningssammenheng og gjennom forskningsnettverk. Disse erfaringene brukes inn i undervisning og bidrar til å gi studentene oppdatert kunnskap om relasjoner og samarbeid innenfor barnevernets arbeid. Studentene vil også undervises av gjestelærere og gjesteforskere ved fakultetet.

Globalisering og migrasjon har bidratt til at Norge er et multikulturelt samfunn og en sentral del av dette emnet handler om hvordan ansatte i barnevernet forholder seg til at en stor andel av barn og familier i barnevernet har etnisk minoritetsbakgrunn. Både undervisning, læringsutbytter og pensum vil forholde seg til denne kompleksiteten og være en integrert del av utdanningen.

Opptakskrav

Opptakskrav er:

3- årig bachelorutdanning eller tilsvarende

Arbeidstilknytning i barnevernet

Opptak og rangering skjer i henhold til forskrift 12. desember 2016 om opptak, studier, eksamen og grader ved VID vitenskapelige høgskole.