Arbeid med barn og familier med en annen bakgrunn enn majoritetsbefolkningen er blitt en stor del av det nasjonale barnevernsarbeidet. Studiet setter fokus på hvordan ansatte i barnevernet kan styrke sin kompetanse på å møte barn og familier med minoritetsbakgrunn. Dette innebærer kunnskap, ferdigheter og holdninger relatert til kulturelle forskjeller knyttet til normer, oppdragelse og syn på hva som er barnets beste, bevissthet rundt egen kultur, verdensbilde og kommunikasjonsstil og kunnskap om minoriteters rettigheter knyttet til ivaretakelse av språk, kultur, etnisitet og religion, inkludert i situasjoner der barnet plasseres utenfor hjemmet. Studiet vil også tematisere kunnskap om levekår for migranter generelt og flyktninger spesielt – inkludert enslige mindreårige. Slik kunnskap inkluderer kjennskap til hvordan migrasjonsprosesser påvirker for eksempel personers helse, nettverk og identitet, i tillegg til kjennskap til regelverk og praktiske forhold relatert til for eksempel bruk av tolk. Mange familier med minoritetsbakgrunn har mistillit til barnevernet. Studiet legger også opp til refleksjon rundt hvorfor slik mistillit oppstår og hvordan den kan forebygges.
Studiet baserer seg på en oppfatning om at alle mennesker har flere identiteter og at økt minoritetskompetanse ikke bare kommer til nytte i arbeidet med minoritetsfamilier, men er relevant overfor samtlige familier i barnevernet. For å kunne sette seg inn i andre menneskers perspektiver og forståelseshorisonter, er det nødvendig med kunnskap om hvordan kultur kan fungere som en referanseramme for livsformer og handlingsvalg. Slik kunnskap er et nødvendig grunnlag for å legge til rette for, og tilby tiltak som barn og familier opplever som nyttig og virksom. En kritisk og refleksiv grunnlagstenkning knyttet til de antagelser og kunnskap som barnevernets praksis hviler på er derfor sentralt. Siktemålet er at barnevernsarbeideren kan anvende inkluderende tilnærminger både i samhandlingen med barn og familier med minoritetsetnisk bakgrunn, i barnefaglige og barnevernsfaglige vurderinger og i iverksetting av tiltak overfor denne gruppen. Studiet har en tverrfaglig tilnærming med mål om at barnevernsarbeideren kan håndtere komplekse flerfaglige forhold som inkluderer både individuelle, sosiale, økonomiske, sosiopolitiske og kulturelle forhold.
Studiet har et særlig fokus på ferdighetstrening og hvordan teori og forskning kan bidra til at barnevernsansatte kan videreutvikle sine ferdigheter og analytiske kompetanse i møte med barn og familier med minoritetsbakgrunn.
Målgruppe
Videreutdanningen retter seg primært mot ansatte i det kommunale barnevernet, men kan også være aktuell for ansatte i andre deler av barnevernfeltet. De som er ansatte i den kommunale barneverntjenesten vil etter avtale med oppdragsgiver prioriteres ved opptak til studiet.